Hyra häst funderingar

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att hyra en D ponny. Det jag är osäker på är om jag kommer ha råd. Jag har hittat ett stall där kallhyran är 500 kr per månad. Hur mycket ungefär kommer den slutgiltiga summan ligga på i slutet av varje månad?
Vad kostar foder och strö för er i månaden?
Jag vill så gärna hyra häst för att utvecklas som ryttare. Dock är jag 18 år och jag har inte världens bästa ekonomi. Jag har 16 000 undansparat, men det räcker inte till stallhyra i 10 månader.. Hur gjorde ni?
Förlåt för flummigt inlägg :p
 
Alt beror på vad hästen äter och hur mycket strö den förbrukar. Det går aldrig att generalisera. Min ena häst förbrukar dubbelt så mycket strö som den andra. Hon äter mycket grovfoder men klarar sig å andra sidan utan kraftfoder.

Sen beror det på vad du behöver stå för gällande veterinärkostnader, verkning och liknande. Du ska väl också ha råd med träningar?

Det låter som att du har alldeles för lite pengar om du inte kommer att få några inkomster under tiden. På frågan hur jag gjorde så köpte jag inte häst förrän jag hade råd och hade en inkomst som räckte till hästens kostnader varje månad.
 
Hej! Jag funderar på att hyra en D ponny. Det jag är osäker på är om jag kommer ha råd. Jag har hittat ett stall där kallhyran är 500 kr per månad. Hur mycket ungefär kommer den slutgiltiga summan ligga på i slutet av varje månad?
Vad kostar foder och strö för er i månaden?
Jag vill så gärna hyra häst för att utvecklas som ryttare. Dock är jag 18 år och jag har inte världens bästa ekonomi. Jag har 16 000 undansparat, men det räcker inte till stallhyra i 10 månader.. Hur gjorde ni?
Förlåt för flummigt inlägg :p

Det är svårt att säga. Beror på vad Hö, ev kraft, strö etc kostar. Vill du träna, tävla, hovslagare etc. Räkna åtminstånde med 1000:- i bara Hö/silage. 500-1000 i strö (ingen aning om du kan köpa billigt etc). Hovslagare kan ju kosta allt från några 100 lappar om den är barfota till 1500 (mer..!) vid helskoning. Kanske ännu mer vintertid. Sen ev självrisk på försäkring? Samt hyran av häst kostar ju oxå. Är man osäker på om man har råd är min erfarenhet att man bör avstå då det alltid tillkommer saker.
 
det är mycket dyrare än du tror.

räkna ut en budget och sen lägg till typ 5000 per månad.

det är sjukt dyrt och jag funderar ibland på att ge upp för jag får det inte att gå ihop, om du redan nu har dålig ekonomi så tycker jag inte du ska göra det. dit liv kommer bara bestå av häst 24-7 och du kommer knappt ha råd att åka buss. så är det för mej och jag har vad som anses vara en bra lön.

bli medryttare istället.
 
det är mycket dyrare än du tror.

räkna ut en budget och sen lägg till typ 5000 per månad.

det är sjukt dyrt och jag funderar ibland på att ge upp för jag får det inte att gå ihop, om du redan nu har dålig ekonomi så tycker jag inte du ska göra det. dit liv kommer bara bestå av häst 24-7 och du kommer knappt ha råd att åka buss. så är det för mej och jag har vad som anses vara en bra lön.

bli medryttare istället.

plus du är 18 år, har du gått ur gymnaiset och ska ta sabbats år? åk till england eller usa , tyskland italien och jobba som häst skötare, då får du rida 10 talet hästar per dag, får lektioner och du kommer lära dej jätte mycket.
 
det är mycket dyrare än du tror.

räkna ut en budget och sen lägg till typ 5000 per månad.

det är sjukt dyrt och jag funderar ibland på att ge upp för jag får det inte att gå ihop, om du redan nu har dålig ekonomi så tycker jag inte du ska göra det. dit liv kommer bara bestå av häst 24-7 och du kommer knappt ha råd att åka buss. så är det för mej och jag har vad som anses vara en bra lön.

bli medryttare istället.

Hur kan man knappt ha råd att åka buss om man tjänar bra? Då är det nåt annat knas än bara hästarna. Och 24/7 behöver man ju inte direkt lägga? Det är ju nåt man själv väljer.
 
plus du är 18 år, har du gått ur gymnaiset och ska ta sabbats år? åk till england eller usa , tyskland italien och jobba som häst skötare, då får du rida 10 talet hästar per dag, får lektioner och du kommer lära dej jätte mycket.
Ingen bra ide om man vill tjäna pengar, då är egen eller hyrd häst ännu längre bort!
 
Det är aldrig roligt att ha häst när man har en dålig ekonomi. Spara istället ihop pengarna något år så kan du hyra häst utan att behöva oroa dig hemskt mycket över att ekonomin är knapp osv. :)
 
Fast om man behöver lägga på 5000 kr/ i månaden på budgeten beror helt och hållet på hur man har räknat från början...

Men (givetvis beroende på var man bor, det är mycket dyrare i tex Stockholm än runt mindre städer) jag brukar säga till elever och elevers föräldrar att de inte ska räkna med att det kostar under 5000 kr/månad att ha häst. Sedan kan det dra iväg hur mycket som helst om oturen är framme. Tex ett sår in i en led med en vecka på klinik är inte gratis, även om man har en försäkring.

Jag håller faktiskt med om att det är en bra idé att söka ett hästskötarjobb/en elevplats ett år istället. Jag har jobbat ett år i Tyskland som hästskötare, men red upp till 5 hästar/dag på vintern när det inte var tävlingssäsong, fick lektioner, språkkurs och tillräckligt betalt för att iaf kunna spara ihop en liten slant, Plus förstås erfarenhet som är oersättlig. Ett tips är att åka och provjobba en kortare period först, för att se vad det är för ställe, bara. :-)
 
Skulle du inte vilja jobba ett år med hästar är medryttarhäst också en bra idé. Det är inte roligt att ha en häst som man inte kan betala för på sitt ansvar, och hyr du en häst kan du inte räkna med att kunna lämna tillbaka den hur som helst heller, om något oförutsett skulle hända. Iaf inte utan att betala för fodret resten av vintern eller liknande. (Men det står ju iofs i kontraktet isåf.)

Det som också är jätteviktigt är att ha en vuxen mentor med många års erfarenhet att kunna fråga om saker och ting. Det finns 18-åringar som har väldigt mycket erfarenhet och kunskap om hästar, men de har i regel haft hästar hela livet och har hästkunniga föräldrar. Det är väldigt stor skillnad att ha hela ansvaret för en häst och att rida på ridskola, eller för den delen vara medryttare. (Jag skaffade foderhäst när jag var 18, och det slutade inte så bra. Det kostade mer än dina 16000 kr i veterinärkostnader (för ganska många år sedan, priserna har stigit en hel del sedan dess), delvis pga att omgivningen inkl ägaren inte riktigt ville lyssna på mig när jag tyckte att det var dags att åka till veterinären, och jag hade ingen annan som kunde köra oss. Hade det varit idag hade jag rört upp himmel och jord mycket tidigare än vad jag gjorde då.)

Sedan kan det givetvis gå bra i alla fall, och jag vet att du inte har frågat efter alla de här sakerna, men det vore synd om du ska behöva upprepa mina misstag. Om inte annat är det bra att ha en plan. :)

Lycka till!
 
Ingen bra ide om man vill tjäna pengar, då är egen eller hyrd häst ännu längre bort!
vill man tjäna pengar ska man nog skita i häst ganska många år tills man utbildat sig till något högavlönat och jobbat som det ett tag.

Vill man låna häst för att lära sig mer, men inte tror man har råd, är det väl ett jättebra alternativ att jobba i stall. Då får man erfarenhet utan att vara betalningsskyldig för hästeriet. Det finns ju två olika sorters "rik", ekonomiskt rik och kunskapsmässigt rik.
 
vill man tjäna pengar ska man nog skita i häst ganska många år tills man utbildat sig till något högavlönat och jobbat som det ett tag.

Vill man låna häst för att lära sig mer, men inte tror man har råd, är det väl ett jättebra alternativ att jobba i stall. Då får man erfarenhet utan att vara betalningsskyldig för hästeriet. Det finns ju två olika sorters "rik", ekonomiskt rik och kunskapsmässigt rik.
Fast galet stor skillnad på ett vanligt kontorsjobb eller hästjobb :rofl: ts nämnde inget om att hon ville jobba med hästar öht utan ha en hyrhäst. Alla är inte såå intresserade att man ville jobba med hästar.
 
Hej!

Förra året kostade in tjej 8700 / månad i snitt (inräkningat träningar, veterinär, hovslagare, ja allt nödvändigt). Stallhyran ligger på 3000, men då ingår inte strö. Hon är en gris i boxen så trots billigt strö kostade hon 80-120 kr/ vecka i strö. Hö ingår i hyran dock, men hon får inte äta så mycket pga tidigare problem med övervikt.

Det är svindyrt att ha häst och kostar alltid mycket mycket mer än man tror:-(

Jag tycker du ska hitta en medryttarhäst eller liknande som du har råd med istället för en egen.

/Lavinia
 
Fast galet stor skillnad på ett vanligt kontorsjobb eller hästjobb :rofl: ts nämnde inget om att hon ville jobba med hästar öht utan ha en hyrhäst. Alla är inte såå intresserade att man ville jobba med hästar.
det vet jag mycket väl, men "för att utvecklas" - jag hade hellre jobbat med häst en period då för utvecklings skull, eller medryttarhäst som någon nämnt, men tycker det generellt är svårt att hitta lämpliga medryttarhästar där ägaren har både sund inställning till arrangemanget + en häst som kan utveckla mig. hyrhäst eller egen kan bli lite väl överväldigande, i synnerhet om man har lite ansträngd ekonomi.
 
Det är så olika vad det kostar att ha häst beroende på vart i landet man bor och "hur" man vill ha sin hästhållning. Givetvis är det mycket dyrare att stå på en central anläggning med ridhus än en lösdrift en bit ifrån staden.

Här är ungefär vad jag betalat för min häst i olika stall:

Stall ett. Mindre stall med fem boxar, kollektivt. En mil från centrum i mellanstor stad i Dalarna
Stallhyra: 500 kr
Hö+kraftfoder: 8-900 kr (Här fick vi köpa extremt billigt hösilage)
Strö: 4-500 kr
Hovslagare: 700 kr/helskoning

Stall två. Stall med 10 boxar, ridhus och ridbana. Kollektivt. En mil från centrum mellanstor stad i Dalarna
Stallhyra inkl hö och halm: 1900 kr
Kraftfoder: 2-400 kr/månad
Hovslagare: 1000-1300 kr/helskoning

Stall tre. Liten lösdrift, ridbana på andra sidan vägen. Kollektivt. Liten by i Jämtland
Stallhyra: 500 kr
Hö+kraftfoder: 1500-2000 kr
Strö: 100 kr
Hovslagare: 800-1000 kr/helskoning

Stall fyra. Stall med ca 10 hästar blandat uppstallade/lösdrift. Ridbana på gården Ägaren tog hand om alla pass förutom helgerna som vi delade på, Liten by i jämtland
Stallhyra inkl hö: 1900 kr för lösdrift 2900 kr för box
Kraftfoder: 2-400 kr månad
Strö: 500 kr
Hovslagare: 800-1000 kr/helskoning

Utöver de här kostnaden får man räkna med försäkringar, träningar, veterinärkostnader, utrustning, bensin etc. det kommer ALLTID mer!
Att ha en bra buffert är oerhört viktigt, under de fem åren jag hade hästen så har vi vart till veterinären för över 70000 kr sen slutade jag räkna...

Känner du redan nu att ekonomin är tight så skaffa ingen häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 044
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 156
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 508
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Är det någon som förvarnats om höjd stallhyra till hösten? De stallägare som köper in foder måste ju reglera hyran för att få det gå...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
15 845
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp