Hyra häst

Tyran04

Trådstartare
Hejsan! Mamma och jag har pratat om att hyra häst, ni som hyrt häst från olika ställen, var hästarna lätthanterliga och så som dem beskrivit dem? Vad är fördelarna/nackdelarna med att hyra istället för att ha på foder? Tacksam för svar
 
Det beror ju helt på varifrån man hyr och hur länge hästarna är på varje ställe.

Vissa hyrda hästar vi hade på ridskolan funkade jättebra och kom tillbaka år efter år, andra funkade inte alls och fick flytta runt rätt mycket (tyvärr). Är det bara för några veckor är ju risken större att hästen inte kommer vara så lättsam.

Jag upplever att foderhästar har ägare som iaf lite grann bryr sig om hästarna, medan många (men inte alla) hyrstall mest ser hästarna som en inkomst och därför inte nämnvärt bryr sig om ifall de kommer till rätt person och därför flyttar hästarna runt mer.

Men kanske det har ändrats sen senast jag såg hyrhästar på ridskolorna???
 
Jag hyrde häst för över 20år sen. Alla 4 vi hade var faktiskt trevliga, lagom framåt ponnyer vi hade riktigt trevligt med.
 
Jag har inte hyrt häst, men stått i samma stall som en hyrponny. Familjen som hade den hade hyrt samma ponny i flera år, en jättetrevlig läromästare som var snäll och lättsam på alla vis :up:
Ta referenser och läs verkligen på om stället ni funderar på att hyra ifrån. Det finns nog både bra och mindre bra hyresstall, skulle jag tro. Hittar ni mycket negativt kanske det är bäst att backa.
 
Fördelen med å ha på foder är väl att du inte betalar hyra för hästen 😉 konstigt koncept enligt mig. Kan förstå varför ridskolor kan behöva hyra in hästar under vissa perioder. Ridskolan jag red på som liten hyrde in en ponny på sommaren. Detta för att dom hade många fler elever under sommaren. Kände ägarna till ponnyn lite då vi var i samma stall på vintern. Dom gjorde så i 3-4 år tror jag och verka fungera bra. Nu var ju detta privatpersoner och inget hyrstall. Har tyvärr dåligt intryck av hyrstall, men har bara erfarenheter från 2. Min generella uppfattning är att dom inte bryr sig så mkt om sina hästar utan tänker mer på att generera intäkter. Tror inte dom lägger så mycket vikt på var hästarna hamnar och hur de hanteras hos folk. Jag vet inte hur kontrakt kan skilja sig mellan dom två alternativen, det kan ju kanske spela roll när man tar beslutet om att hyra. När jag har haft häst på foder betala jag själv för allt så som försäkring, mediciner, extra utrustning etc, dvs var som att det var min häst förutom just ägandebiten. 😊
 
Fördelen med å ha på foder är väl att du inte betalar hyra för hästen 😉 konstigt koncept enligt mig. Kan förstå varför ridskolor kan behöva hyra in hästar under vissa perioder. Ridskolan jag red på som liten hyrde in en ponny på sommaren. Detta för att dom hade många fler elever under sommaren. Kände ägarna till ponnyn lite då vi var i samma stall på vintern. Dom gjorde så i 3-4 år tror jag och verka fungera bra. Nu var ju detta privatpersoner och inget hyrstall. Har tyvärr dåligt intryck av hyrstall, men har bara erfarenheter från 2. Min generella uppfattning är att dom inte bryr sig så mkt om sina hästar utan tänker mer på att generera intäkter. Tror inte dom lägger så mycket vikt på var hästarna hamnar och hur de hanteras hos folk. Jag vet inte hur kontrakt kan skilja sig mellan dom två alternativen, det kan ju kanske spela roll när man tar beslutet om att hyra. När jag har haft häst på foder betala jag själv för allt så som försäkring, mediciner, extra utrustning etc, dvs var som att det var min häst förutom just ägandebiten. 😊
Fler elever på sommaren?? När fick hästarna semester då..?
 
Ja, fler elever på sommaren, då det är en stor andel sommargäster och lite året runt boende i detta området. Hästarna fick semester på vintern. Detta var ett stall med stora fina hagar, bra bete och utegång 24/7 hela sommaren. Det gick inte nån nöd på dom 😊
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Roheryn
·
Gnägg Hej! Jag och min mamma funderar på att ta med våra hästar ner till Stockholms skärgård i ungefär 4 veckor sommaren 2024. Och då...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 114
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp