Hyra ut rum?

Mia_R

Trådstartare
Jag funderar på om jag skulle hyra ut ett rum. Jag har själv hyrt rum en gång i tiden och visst, det var väl inte det roligaste men det fungerade rätt ok och jag har egentligen ett för stort hus åt mig själv, skulle lätt klara mig med hälften och ändå ha gott om plats.

Vad bör jag tänka på? Förutom det vanliga som ordentlig kontroll av personen som ska hyra, förskottsbetalning, skrivet kontrakt, deposition, uppsägningstid? Det finns parkering och bredband men bara tillgång till kök och badrum och ingen egen ingång. Kan jag ha som önskemål att det är en veckopendlare som hyr så städar och bäddar jag rent varje helg? Rummet är ganska stort, får lätt plats med säng, skrivbord, byrå och klädställning.

Är det någon annan som har erfarenheter av att hyra ut rum och vad har ni för erfarenhet att dela med er av?
 
Jag har hyrt ut rum till gymnasieelever. Det fungerade bra för det mesta. Det är som i alla andra sammanhang väldigt viktigt att skriva ett bra kontrakt. Jag hade tex en hyresgäst vars föräldrar inte ville betala hyra när det var lov, men alla grejer var kvar och då kunde jag inte använda rummet själv.
Referenser är också viktigt.
 
Jag har hyrt ut rum till gymnasieelever. Det fungerade bra för det mesta. Det är som i alla andra sammanhang väldigt viktigt att skriva ett bra kontrakt. Jag hade tex en hyresgäst vars föräldrar inte ville betala hyra när det var lov, men alla grejer var kvar och då kunde jag inte använda rummet själv.
Referenser är också viktigt.
Bra tänkt med referenser, några skolungdomar kommer det dock inte bli tal om och som sagt, deposition. :up:
 
Se till att personen verkligen tänkt bo där och inte bara vill åt kontraktet, det kan användas för att få bidrag. Jag vet inte hur men har hört om problemet från andra som hyrt ut rum.
Jag har själv hyrt rum och fick då en lista med vad som förväntades av mig och då det var delat kök och badrum ingick diskmedel, toapapper osv i hyran. Väldigt smidigt sätt att minska risken för missförstånd.
 
Se till att personen verkligen tänkt bo där och inte bara vill åt kontraktet, det kan användas för att få bidrag.
Hur gör man det? Säkerställer avsikten alltså. Om hyresgästen visar sig göra så och man stör sig på det så är det väl bara att ringa skatteverket. Under tiden cashar man in hyra utan att behöva se röken av någon hyresgäst. :up: (Jag har aldrig hört talas om det f ö. Tvärtom är det ju många som desperat faktiskt vill ha någonstans att bo.)
 
Om jag skulle hyra ett rum så skulle jag inte vilja att hyresvärden gick in och städade varje helg åt mig. Hellre då en överenskommelse att på den här nivån ska rummet städas. dammsugare och mopp finns där. Och att du som värd har tillåtelse att gå in och kontrollera denna städning en gång/ vecka. För det är ju vuxna människor du tänker hyra ut till? Och samma person hyr under en längre tid?
 
Hur gör man det? Säkerställer avsikten alltså. Om hyresgästen visar sig göra så och man stör sig på det så är det väl bara att ringa skatteverket. Under tiden cashar man in hyra utan att behöva se röken av någon hyresgäst. :up: (Jag har aldrig hört talas om det f ö. Tvärtom är det ju många som desperat faktiskt vill ha någonstans att bo.)
De har inte för avsikt att betala hyra alls, bara att få tag på ett underskrivet kontrakt att visa upp. Den som berättade om det för mig hade en tilltänkt hyresgäst som skrev på kontraktet men hade inget intresse av att ta emot nyckeln och skulle "flytta in snart".
 
Om jag skulle hyra ett rum så skulle jag inte vilja att hyresvärden gick in och städade varje helg åt mig. Hellre då en överenskommelse att på den här nivån ska rummet städas. dammsugare och mopp finns där. Och att du som värd har tillåtelse att gå in och kontrollera denna städning en gång/ vecka. För det är ju vuxna människor du tänker hyra ut till? Och samma person hyr under en längre tid?

Fy vad hemskt med någon som regelbundet kontrollerar en. Okej med en aning koll men inspektioner var vecka? Vem orkar med det?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Om jag skulle hyra ett rum så skulle jag inte vilja att hyresvärden gick in och städade varje helg åt mig. Hellre då en överenskommelse att på den här nivån ska rummet städas. dammsugare och mopp finns där. Och att du som värd har tillåtelse att gå in och kontrollera denna städning en gång/ vecka. För det är ju vuxna människor du tänker hyra ut till? Och samma person hyr under en längre tid?
Nu är det ju som jag tidigare skrev att i första hand tänkt åt de som veckopendlar och har sitt boende på annan ort, dvs de är inte öht här på helgerna och vill de själva sköta städningen så får de självklart göra det.

Städningen var tänkt som en service, precis som företag hyr boende åt sina anställda istället för hotellrum, där städning och renbäddning ingår. Om de vill städa själva en gång i veckan eller en gång i månaden bryr mig inte ett dugg, men jag vill inte ha någon som bor permanent utan veckopendlar. Det är inte heller tänkt att hyra ut till fler än en person åt gången, inga par, inga husdjur, inga ungar, inga rökare.
 
men jag vill inte ha någon som bor permanent utan veckopendlar.
Måste det vara just måndag till fredag?
Det finns ju många i din region som jobbar oregelbundet och reser mycket.
De kommer att arbetspendla på andra scheman.

Annars så tycker jag att konceptet verkar bra.
Om man arbetspendlar så vill man ju mest åka hem och då så är lakanstvätt och städning något man både gärna vill ha och betala för.
Du har ju alla flygande på Arlanda och de vill bara ha en plats att sova på och någonstans att ställa sin bil.
 
Nu är det ju som jag tidigare skrev att i första hand tänkt åt de som veckopendlar och har sitt boende på annan ort, dvs de är inte öht här på helgerna och vill de själva sköta städningen så får de självklart göra det.

Städningen var tänkt som en service, precis som företag hyr boende åt sina anställda istället för hotellrum, där städning och renbäddning ingår. Om de vill städa själva en gång i veckan eller en gång i månaden bryr mig inte ett dugg, men jag vill inte ha någon som bor permanent utan veckopendlar. Det är inte heller tänkt att hyra ut till fler än en person åt gången, inga par, inga husdjur, inga ungar, inga rökare.

Jag förstår precis hur du menar och skulle se det som en mycket bra service med städningen om jag veckopendlade.

Alternativet är ofta långtidshotell som kostar 20-25000 i månaden.
 
Måste det vara just måndag till fredag?
Det finns ju många i din region som jobbar oregelbundet och reser mycket.
De kommer att arbetspendla på andra scheman.

Annars så tycker jag att konceptet verkar bra.
Om man arbetspendlar så vill man ju mest åka hem och då så är lakanstvätt och städning något man både gärna vill ha och betala för.
Du har ju alla flygande på Arlanda och de vill bara ha en plats att sova på och någonstans att ställa sin bil.
Sant, tänkte inte på att de kan ha andra scheman än måndag - fredag.
Några tips i övrigt vad som kan vara bra att tänka på och var jag möjligen skulle annonsera för att få "rätt" sorts hyresgäst? Vet du om det finns förmedlare eller ska jag slänga ut annons på Blocket med mailsvar så jag inte blir telefonterroriserad?
 
Skattemässigt vet jag inte hur det fungerar om du städar åt dom. Då säljer du en tjänst. Annars så hyr du bara ut ett rum. Om det ingår städning i rummet så kanske det rubriceras som något annat än rumsuthyrning? Samt att du kanske ska betala arbetsgivaravgifter osv på städtjänsten?
 
Jag har övergått till att svara på annonser i stället för att annonsera.
Det fungerar bra och då så kan jag välja hyresgäst redan innan jag erbjuder bostad.
Sist som jag annonserade så blev jag helt nedringd och ofta så blir jag även trakasserad av dem som jag väljer bort.
Och det är ju ganska så otrevligt.

I övrigt så är det bra att läsa på på Hyresnämndens hemsida innan man ger sig in i det hela.
När man hyr ut del av sin egen bostad så gäller särskilda regler som är både bättre och säkrare för hyresvärden än när man hyr ut en hel bostad.
Kontroller är viktigt.
Personligen så gör jag det själv via Kronofogden, Skatteverket, Lexbase och Post och Inrikes tidningar.
Och så kontaktar jag alltid arbetsgivaren för att verifiera att de verkligen arbetar där de påstår.
Jag svarar gärna på frågor du kan under vägen.
 
Jag förstår hur du menar (tror jag). Men frågan är om dom köper det om man hyr ut till samma person om och om och om igen.

Om samma företag hela tiden köper samma typ av tjänst av dig, och du inte har andra kunder, så kan du räknas som anställd av företaget.
 
Jag förstår hur du menar (tror jag). Men frågan är om dom köper det om man hyr ut till samma person om och om och om igen.

Om samma företag hela tiden köper samma typ av tjänst av dig, och du inte har andra kunder, så kan du räknas som anställd av företaget.

Nej, det gäller inte den typen av tjänst som är direkt kopplad till lokalhyra.
 

Liknande trådar

Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
565
Senast: Ramona
·
Relationer Jag bor i en WG (osäker på vad det heter på svenska, men kanske kollektiv?), jag står på huvudkontraktet och två killar hyr varsitt rum...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: Agapi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp