Hyra ut sig som chaufför

FridaLamont

Trådstartare
Jag har en stor transport som kan lasta 1640 kg och måste då köras med BE-kort. Är det någon idé att försöka hyra ut sig själv som chaufför till folk hästar när dom ska på tävlingar etc? Eller är folk inte intresserade?
Vill inte hyra ut endast släp....
och vad ska man i så fall ta i betalt?
 
Bränsle- , slitage- och chaufförskostnader är det som poppar upp i mitt huvud.
Bränslekostnaden är egentligen inte så svår, typ tanka fullt innan man åker, sen tankar man igen när man kommer hem. Slitage och chaufförs biten kan vara lite svårare beror nog lite på hur du själv hade tänkt? Gå med plus eller plus minus noll?
 
Jag hyr ut bara släp för 300kr. Deras bil eller din? Din bil, lägg på 500kr. Timkostnad, 100 kr? Tänker en tävlingsdag på 10 timmar = 1800kr. + Bensinpengar.

Har svårt att tro att folk är beredd att betala det tyvärr.
 
Ja, tror det är svårt att hitta en marknad där, i alla fall för tävling och träning. Det blir väldigt dyrt om du skulle hyra in regelbundet. Men kanske för hästar som åker väldigt sällan?
Absolut, men jag har svårt att tro att marknaden är så stor, det blir billigare att hyra en b-kortsbil och köra själv. :)
 
Jag skulle också se över släpets försäkring för det är inte självklart att en privat färsäkring gäller om du använder det yrkesmässigt. Sen om det är värt att gära beror väl mest på om du tycker det är kul och kan tänka dig att gära det för den sakens skull. Om pengar är prio ett finns det säkert enklare sätt.
 
Nej det tror jag inte. De allra flesta har eget alt hyr släp. Tror inte de finns nån marknad för sånt förutom ev transporten hästar längre sträckor som ska säljas etc. Men det finns ju många sånna företag också samt att de flesta hellre väljer att deras häst åker hästlastbil då isf
 
Jag har en stor transport som kan lasta 1640 kg och måste då köras med BE-kort. Är det någon idé att försöka hyra ut sig själv som chaufför till folk hästar när dom ska på tävlingar etc? Eller är folk inte intresserade?
Vill inte hyra ut endast släp....
och vad ska man i så fall ta i betalt?

Det första man behöver överväga i ett sådant läge är ju om man har transportörsbevis eller inte.
Om du inte har det, har du inte rätt att köra djur mot betalning.
 
Jag hyr ut bara släp för 300kr. Deras bil eller din? Din bil, lägg på 500kr. Timkostnad, 100 kr? Tänker en tävlingsdag på 10 timmar = 1800kr. + Bensinpengar.

Har svårt att tro att folk är beredd att betala det tyvärr.
100 kr i timmen är löjligt. Även om det är plus moms.

100kr/mil låter rimligare om man ska ha en timpenning och dessutom få betalt för slitage på bil och transport samt få in bränslekostnaden.
 
100 kr i timmen är löjligt. Även om det är plus moms.

100kr/mil låter rimligare om man ska ha en timpenning och dessutom få betalt för slitage på bil och transport samt få in bränslekostnaden.
Det har du rätt i, jag drog bara till med något lågt för att visa att det ändå blir dyrt för konsumenten. :)
 
På timlönen skall också läggas sociala avgifter.

Ja, det är ju inte direkt hjärnkirurgi eller rymdforskning liksom...

100 kr plus 12 % semesterersättning plus 31,42 % i sociala avgifter blir 147 kr. Plus 25 % moms blir 184 kr ut till konsument.

Och då är timpengen löjligt låg. Sedan kanske det finns annat som ökar i kostnader genom att göra jobbet, slitage på bilen, risken att någon idiot skapar till när de kliver in - ja, det är ju många faktorer att ta in.
 
Ja, det är ju inte direkt hjärnkirurgi eller rymdforskning liksom...

100 kr plus 12 % semesterersättning plus 31,42 % i sociala avgifter blir 147 kr. Plus 25 % moms blir 184 kr ut till konsument.

Och då är timpengen löjligt låg. Sedan kanske det finns annat som ökar i kostnader genom att göra jobbet, slitage på bilen, risken att någon idiot skapar till när de kliver in - ja, det är ju många faktorer att ta in.
@vallhund det var lite såhär jag tänkte, men kanske inte riktigt uttryckte. :)
 
Plus att man lär behöva ett kompetensbevis för 2000 kr och eventuellt andra tillstånd för att transportera häst. Det enda som känns som att det finns en rimlig chans till att få igen pengarna för är att antingen göra kortare transporter utan lång väntetid tex flytt av häst eller om man har någon form av jour på konstiga tider när hästar akut kan behöva transporteras till veterinären. Det senare låter rätt ansträngande.
 
I mitt län drevs det förut ett "hästtaxi"-företag. Jag vet att det var superpoppis, och hon fick hänga med både på veterinärbesök, tävlingar och träningar, samt en del "vanliga" körningar såklart. Ingen aning hur hon låg i pris dock, men hade kompetensbevis och körde allt vitt. Hon fick så mycket körningar så att hon fick avveckla sin andra verksamhet som var en ridsportaffär. Hon finns dock inte kvar nu, men jag tror inte hon slutade för att hon hade litet kundunderlag.

Hittade en annan aktiv i länet med dessa priser:
- Reseersättning: 6 kr/km (momsfritt).
- Timersättning vardagar 8-17 (stillastående tid såsom i/urlastning, väntetid): 300 kr/h inkl moms.
- Timersättning obekväma tider, röda dagar samt helg (stillastående tid såsom i/urlastning, väntetid): 500 kr/h inkl moms.
 
Plus att man lär behöva ett kompetensbevis för 2000 kr och eventuellt andra tillstånd för att transportera häst. Det enda som känns som att det finns en rimlig chans till att få igen pengarna för är att antingen göra kortare transporter utan lång väntetid tex flytt av häst eller om man har någon form av jour på konstiga tider när hästar akut kan behöva transporteras till veterinären. Det senare låter rätt ansträngande.
Tråden är från 2017.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 521
Senast: fio
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
302
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 398
Senast: iNHALE
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp