Hyresgäst som vägrar flytta trots uppsägning

Raggig_Ponny

Trådstartare
Har sökt runt på internet och Bukefalos ett tag nu men hittar inte det jag söker.
Det är så att en hyresgäst i stallet har blivit uppsagd utav stallägaren på grund utav olämpligt beteende. Uppsägningstiden är tre månader och ägaren väljer att ha kvar hästen i stallet under denna tid vilket är helt ok. Men när tiden löper ut så flyttas hästen ändå inte och nu är vi stående med en häst och en ägare som vi inte blir av med. Det rör sig inte riktigt om dumpning eftersom ägaren kommer ut varje dag och sköter om hästen och låtsas som om inget hänt. :meh:

Vad kan göras för att bli av med hästen på ett lagligt sätt? Går det att vräka hästen? :confused:
Det är bara några få boxar för häst i stallet så det går inte bara att ha den där eftersom boxen behövs.
 
Jösses, vad konstiga människor det finns. Kanske kan nu under sommaren flytta ut hästen i hagen och låta den vara där? Och sen typ låsa boxdörren så den inte kommer in? Tänte att om ägaren bryr sig om hästen så bör den flytta då.
 
Går det inte att begära handräckning, om det går för långt, för att avvisa häst och ägare från gården?
Jag ska medge att jag inte har stenkoll på den biten, det var mest en tanke då häst/ägare faktiskt inte har rätt till att vistas i stallet/anläggningen längre då avtalet löpt ut. (En bekants kille fick dock problem med bostad då han hyrt ut den i andra hand, sa upp kontraktet i förtid - vilket han enligt avtalet hade rätt att göra - och hyresgästerna vägrade att flytta ut förrän "ordinarie utflyttningsdag". Han fick vackert sova på soffor hos kompisar etc så länge..)
 
Kolla först upp så att uppsägning var juridiskt riktig. Allt beror på hur avtalen är utformat, vad det är man egentligen hyr och hur länge man hyrt det.
Har man otur som stallägare så kan faktiskt den som hyr ha besittningsrätt och inte gå att säga upp. Då finns inte mycket att göra åt att hyresgästen inte flyttar. Detta är regler som finns i hyreslagstiftningen och ska skydda den som hyr och om de går in så gäller inte uppsägningstiden för stallägaren utan bara för hyresgästen om den vill säga upp sig själv.
 
Så där kan det vara.
Och ibland så går det inte att göra något åt det alls.

Har vederbörande betalat hyran?
För om den inte är betald så kan man få hyresavtalet förverkat.
 
skulle inte förvåna mig att om hyresgästen betalar hyra efter uppsägningstidens utgång som om inget har hänt och stalläginte agerat .Då kanske det börjas en ny hyresomgång.
 
Kanske man kan binda upp hästen utanför stallet och ställa alla andra ägodelar brevid. Sen låser man stallet. Givetvis på en sån tid då ägaren vanligtvis dyker upp.
 
Kolla först upp så att uppsägning var juridiskt riktig. Allt beror på hur avtalen är utformat, vad det är man egentligen hyr och hur länge man hyrt det.
Har man otur som stallägare så kan faktiskt den som hyr ha besittningsrätt och inte gå att säga upp. Då finns inte mycket att göra åt att hyresgästen inte flyttar. Detta är regler som finns i hyreslagstiftningen och ska skydda den som hyr och om de går in så gäller inte uppsägningstiden för stallägaren utan bara för hyresgästen om den vill säga upp sig själv.

Hur ska man hyra ut för att den som hyrinte ska få besittningsrätt??
Är det boxhyra eller uppstallningsavtal det ska vara?
 
9 månader? Men det kan man skriva om i avtalet?
Om jag skriver in en månadsuppsägning, så kan väl inte hyresgästen komma med 9 månader?
 
Visst kan de det, om de kan lagen.

Vi har ett sådant avtal, där hyresvärden tror att vi har tre månaders uppsägning medan vi vet att vi har nio månader. Om vi vill och kräver det.
---
Uppsägningstiderna återfinns i 4 och 5 §§ hyreslagen. Vid hyresavtal för obestämd tid gäller för bostäder tre månaders uppsägningstid och för lokaler nio månaders uppsägningstid

Uppsägningstiderna är enligt 4 § 2 stycket följande uppsägningstider:

  • Lokaler:
    • Hyrestid upp till två veckor: en dags uppsägningstid.
    • Hyrestid mellan två veckor och tre månader: en veckas uppsägningstid.
    • Hyrestid mellan tre och nio månader: tre månaders uppsägningstid.
    • Hyrestid längre än nio månader: nio månaders uppsägningstid
---
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyreslagen
 
Om man hyr ut stallplatser så har man att välja mellan pest och kolera kan man säga. För antingen så kommer det att räknas som att man hyr ut en förvaringsplats till hästen och då gäller hyreslagen för lokaler/lager och kan även om man hyr länge ge besittningsrätt.
Annars så hyr man ut en tjänst men uppstallning av häst och blir som stallägare ansvarig för hästens välbefinnande enligt djurskyddslagstiftningen. Vilket då innebär att om ägaren missar att sköta om sin häst eller "försvinner" måste man se till så att hästen sköts om och fodras enligt alla regler på egen bekostnad. Visserligen kan man i efterhand kräva hästägaren på ersättning men det är ju inte alltid så lätt om denne har "försvunnit".
 
Tror ändå det verkar bättre att sälja en tjänst då. För ngn besittningsrätt vill jag inte att ngn ska få i mitt stall.

Ber om ursäkt för trådkapning men tackar för svaren. ;)
 
Har sökt runt på internet och Bukefalos ett tag nu men hittar inte det jag söker.
Det är så att en hyresgäst i stallet har blivit uppsagd utav stallägaren på grund utav olämpligt beteende. Uppsägningstiden är tre månader och ägaren väljer att ha kvar hästen i stallet under denna tid vilket är helt ok. Men när tiden löper ut så flyttas hästen ändå inte och nu är vi stående med en häst och en ägare som vi inte blir av med. Det rör sig inte riktigt om dumpning eftersom ägaren kommer ut varje dag och sköter om hästen och låtsas som om inget hänt. :meh:

Vad kan göras för att bli av med hästen på ett lagligt sätt? Går det att vräka hästen? :confused:
Det är bara några få boxar för häst i stallet så det går inte bara att ha den där eftersom boxen behövs.

lite undrande att du ställer frågan här om du inte är stallägaren och inte vet ? var är stallägaren i denna fråga som ni inte vänder er till med dessa frågor, och ytterligare, att inacken tydligen är kvar i stallet och du undrar här och inte vet varför? :(
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Alla Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ? Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en...
Svar
11
· Visningar
2 126
Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
2 930
Senast: Lobelia
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 617
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp