Hyresnämnden hanterar även Stallfrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Inte_Ung

Trådstartare
Jag har nu beslut i Hyresnämnden på att jag fördelar hagarna på min fastighet.
Så alla hästar är numera där de skall vara.
Det är mycket skönt.

Så jag kan ge andra Stallägare hopp om att det finns lösningar på olika problem som man kan få.
 
Jag har nu beslut i Hyresnämnden på att jag fördelar hagarna på min fastighet.
Så alla hästar är numera där de skall vara.
Det är mycket skönt.

Så jag kan ge andra Stallägare hopp om att det finns lösningar på olika problem som man kan få.
Efter att ha läst allt möjligt här på buke om inhyrning , så gick jag naturligtvis på en liten mina vid mitt motvilliga första försök. Skadorna är absolut minimala egentligen men jag blev så förvånad och så här egentligen så visste jag ju egenskaperna hos personen men jag trodde att det inte var någon diskussion om att om en är hästägare så tar en hand om sin häst. Jag har lovat stallplatser över vintern men jag har skriftligt avtal på att jag kan säga upp i vår om det känns riktigt.

Hur konstigt är det inte i livet ibland, hyresnämnd för att fördela hagar låter som en extrem slösaktig lösning i form av egen tid och hyresnämndens tid. Hur dyrt är inte det samhällsmässigt sätt? Hur många timmar som du kunnat ägna åt att rida hästen ?
 
Hur konstigt är det inte i livet ibland, hyresnämnd för att fördela hagar låter som en extrem slösaktig lösning i form av egen tid och hyresnämndens tid. Hur dyrt är inte det samhällsmässigt sätt? Hur många timmar som du kunnat ägna åt att rida hästen ?
Ja det är inte klokt hur dyrt en sådan här sak är ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Och för både mig och hyrestagarna.
Alla vi hindras ju från att ha inkomst under den tid som det tar.
 
Efter att ha läst allt möjligt här på buke om inhyrning , så gick jag naturligtvis på en liten mina vid mitt motvilliga första försök. Skadorna är absolut minimala egentligen men jag blev så förvånad och så här egentligen så visste jag ju egenskaperna hos personen men jag trodde att det inte var någon diskussion om att om en är hästägare så tar en hand om sin häst. Jag har lovat stallplatser över vintern men jag har skriftligt avtal på att jag kan säga upp i vår om det känns riktigt.

Hur konstigt är det inte i livet ibland, hyresnämnd för att fördela hagar låter som en extrem slösaktig lösning i form av egen tid och hyresnämndens tid. Hur dyrt är inte det samhällsmässigt sätt? Hur många timmar som du kunnat ägna åt att rida hästen ?

Vad har du med att göra hur Inte Ung spenderar sim tid.
 
Vad har du med att göra hur Inte Ung spenderar sim tid.
Hehe. , möjligen har jag inte med hur Inte Ung spenderar sin tid:-) . Dock jag anar att hyresnämnden är skattesubventionerad och alltså är jag i min fulla rätt att beklaga slöseri med mina skattepengar.


@Inte_Ung är det roligt att vara i hyresnämnden? Känner du den tiden ger dig något?
 
Hehe. , möjligen har jag inte med hur Inte Ung spenderar sin tid:-) . Dock jag anar att hyresnämnden är skattesubventionerad och alltså är jag i min fulla rätt att beklaga slöseri med mina skattepengar.


@Inte_Ung är det roligt att vara i hyresnämnden? Känner du den tiden ger dig något?

Ja och I_U betalar nog skatt också....
 
@Inte_Ung är det roligt att vara i hyresnämnden? Känner du den tiden ger dig något?
Den är väldigt olönsam och påverkar min ekonomi negativt.
Jag borde ha utför avlönat eller annat ekonomiskt givande arbete i stället.
Så det minskar även skatteintäkterna både från mig och hyrestagarna.

Vansinne är det om du frågar mig.
 
Tara själv verkar tycka att du slösar med skattepengarna.....
Det tror jag inte.
Utan tara tycker nog precis som jag att det är mina hyrestagare som slösar både med skattepengar och våra privata pengar.
Mina och deras privata pengar.

Enklast och billigast för alla, särskilt för Hyresnämnden, hade varit om de från början hade ställt sina hästar i de hagar som jag anvisade.
 
Det tror jag inte.
Utan tara tycker nog precis som jag att det är mina hyrestagare som slösar både med skattepengar och våra privata pengar.
Mina och deras privata pengar.

Enklast och billigast för alla, särskilt för Hyresnämnden, hade varit om de från början hade ställt sina hästar i de hagar som jag anvisade.

Intressant....
 
Vad fint att du tolkar det så, Tara själv verkar tycka att du slösar med skattepengarna.....
Jag var tvungen att fundera lite. Faktum är att tja det är ett slöseri när folk inte kommer sams om ganska primära frågor som att en stallägaren får leda stallet.

På landsbygden i Sverige finns dessutom ibland en hobby att anmäla grannar till länstyrelsen. Förr brukade folk anmäla till försäkringskassan och att anmäla djurplågeri , anonymt, är väldigt populärt i vissa kretsar. Allt detta kostar pengar, skattepengar och grannsämja. Vårt byalag blev anmälda till Skatteverket, vadåför 55kr . Varför gör folk så?

I detta fall kan jag inte bedöma rimligheten i att gå vidare till hyresnämnden. Jag tycker Inte Ung verkar vara en trevlig, kunnig, möjligen lite obstinat, prick och la mina grundlösa emotionella känslor på att @Inte_Ung hade rätt och alla andra i konflikten var fruktansvärt fel ute. Tja jag var möjligen lite inställsam sant.

Dessutom har jag feber så jag ska sova nu , natti. Jag orerar nog ... Egentligen. Tar tid från folk. Det är att stjäla?
 
Och du är nog lite otydlig med vem det är du anklagar f att slösa m skattepengar eftersom du konsekvent undviker att precisera vem eller vilka du syftar på. Är det en medveten strategi?

Fast varför hakar du upp dig så på det?

Om tara nu tycker det, och jag håller med, och Inte_Ung verkar tycka det var slöseri med både hennes tid och pengar därtill. Hyresgästerna har förmodligen också svårt att se nyttan iom att de förlorade.

Att "skitsaker" går upp i rätten är ett problem i ett samhälle där resurserna ska räcka till alla.
 
Fast varför hakar du upp dig så på det?

Om tara nu tycker det, och jag håller med, och Inte_Ung verkar tycka det var slöseri med både hennes tid och pengar därtill. Hyresgästerna har förmodligen också svårt att se nyttan iom att de förlorade.

Att "skitsaker" går upp i rätten är ett problem i ett samhälle där resurserna ska räcka till alla.


Ja det som är en skitsak för en person är kanske väldigt viktigt för nån annan. Lite svårt att sitta utanför och bedömma när inte båda sidorna kommit till tals.

Att sitta i knät på en stallägare som godtyckligt flyttar runt hästar i hagarna kan iallafall jag se en hel drös potentiella problem med. Därmed inte sagt att det är så det gått till i detta fallet, eftersom vi som utomstående som sagt inte vet vad som föregått besöket i Hyresnämnden.

Sen antar jag att I_U inte tycker att detta var helt meningslöst eftersom hen fick rätt och kan drämma beslutet i huvudet på alla som i framtiden skulle kunna tänkas opponera sig emot runtflyttning av sina hästar.
 
Fast varför hakar du upp dig så på det?

Om tara nu tycker det, och jag håller med, och Inte_Ung verkar tycka det var slöseri med både hennes tid och pengar därtill. Hyresgästerna har förmodligen också svårt att se nyttan iom att de förlorade.

Att "skitsaker" går upp i rätten är ett problem i ett samhälle där resurserna ska räcka till alla.

För att det var tydligen helt SJÄLVKLART att Tara stod på I_U sida, när texten i själva verket inte alls var tydlig med att det var inackorderingarna som var bovarna i hyresnämndsdramat. Jag tolkade det som att det var ett jäkla sätt av I_U att slösa skattepengar på att dra d hela t hyresnämnden när hon borde ha lagt tid på nåt annat, rida tex.

Men det kanske finns en lång tråd om hagar och inackorderingar som föregått detta som jag inte är medveten om men som alla andra känner till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 121
Senast: Bee
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 696
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp