Hysteri om hästskärningar/skumma bilar osv

purity_666

Trådstartare
Börjar inte folk bli lite hysteriska kring det här med hästskärningar eller skumma bilar runt gårdarna? Jag menar absolut inte att hästskärningar inte finns och att det inte är allvarligt, jag menar bara att folk verkar skrika om skärningar snabbt.

Jag har sett flera bilder på FB med sår på häst som absolut kan vara självförvållat. Hästar lyckas ju med allt. Men nej, direkt pratas det om att någon skurit hästen för det är ett så rakt sår och bla bla. Någon hade till och med uttryckt att såret exakt matchade en morakniv. Eh..?

Läste också alldeles nyligen om en kvinna som blivit uthängd som hästtjuv. Hon hade ganska sent åkt för att hämta sin dotter och hade släpet kopplad på bilen. Någon hade antecknat regnr och hängt ut personen som "skum figur". Kanske inte så roligt. Man hade då sett 2 män som körde bilen.. men det var kvinnan och hennes dotter :meh:
Gången innan dess var det den klassiska vita skåpbilen som hängdes ut. Det visade sig vara arbetare.

Så vad beror det på? Är vi mer paranoida? Har vi glömt bort att hästar kan skada sig på precis allt eller att folk faktiskt kör bil sent på kvällarna också? Eller vill man ha uppmärksamhet? Jag tycker jag ser fler och fler varningar, fler och fler bilder där folk hävdar att hästen blivit skuren men det ser ut som ett vanligt sår (fast hur ser man skillnad egentligen)
 
Nej det är ju samma sak varenda sommar, har varit i åratal..... Tror mest det är att sociala media växer sig större och större, så saker går att sprida och då även hysteri, rykten och en höna blev en ekorre osv. Det är ju bara att se vad folk blixtsnabbt sitter och delar på FB tex - det delas hej vilt och på en millisekund, utan att personen som delar öht fattar vad den läst eller ens tänkt till för en sekund eller öht har ngn insikt i vad som påstås eller inte osv eller ens om det finns ngn verklig sanning i det som påstås. Man hoppar bara rakt in och sen är det igång liksom.
 
Det är ALLTID en vit skåpbil :meh:
Inte en röd, inte en grön och absolut ingen vanlig kombi. Alltid en vit jävla skåpbil.
Knappt så jag vågar stanna utanför min egen hage med min vita V50 med risk för att bli anklagad som hästmördare :meh:
 
Det är sant att allt går fortare med de sociala medier som vi använder idag. Jag ser både för och nackdelar men mest fördelar. För många är det ett helt nytt sätt att kommunicera och de glömmer vilken genomslags kraft det har. Det är väldigt viktigt att vara källkritisk och inte dela allt.
Under vintern har det där jag bor varit flera incidenter med barn som lockas att följa med bilar, vid ett tillfälle blev barnet fasthållet men flickan kämpade emot och klarade sig. Polisen är inkopplades men de har inte mycket att gå på. Dessa incidenter har varit i närheten av skolor och självklart blir man som förälder livrädd men barnen måste ju till skolan så då är det ett hot som vi måste lära oss att leva med. Många falska drev har gått på fb om detta men jag har ändå som förälder känt en trygghet i att vi är flera som hjälps åt.
 
Håller med ts. Och tror också att det är sociala medier som bär en stor del av skulden. Naturligtvis förekommer det skumma saker, men i de flesta fall finns det en helt normal förklaring.
Sociala medier är jättebra om de används på rätt sätt, men många verkar vara beredda att svälja vad de läser där, dela, kommentera och halka in i hatkampanjer utan att tänka efter det minsta.
 
Jag tycker att det är bra att kunna sprida och ta del av relevant information, och att kunna hjälpas åt att hålla ögonen öppna. Dock anser jag att folk generellt skulle behöva gå en långkurs i källkritik. Det delas artiklar som är 5-10år gamla (och inte stämmer för fem öre längre..), det delas länkar till information som är rent falsk, det sprids panik helt i onödan och när den som startade det kommer på att det egentligen inte var någon fara är det för sent påtänkt..osv. Och det ser jag som ett problem. Om jag tog allt på allvar, alla hot och faror som matas upp i min FB-feed, skulle jag behöva läggas in på psyket med starka lugnande tabletter vid det här laget.
 
Som den senaste om 200 hästar som kulle omhändertas i NV Skåne (var väl något liknande förra året om jag inte minns fel) och Länsstyrelsen bad om hjälp med uppstallning i Vallentuna (typ 60 mil bort...). Jo visst vad länsstyrelsen går ut och letar stallplatser 60 mil bort via FB :crazy: Särskilt när det inte är länsstyrelsen som har ansvaret att hitta stallplatser vid omhändertaganden. Tack och lov bromsades inlägget snabbt denna gång. Men jag undrar varför man gör en sån grej för? Sedan håller jag med om att folk är väl paranoida i vissa sammanhang:wtf:
 
Det är ALLTID en vit skåpbil :meh:
Inte en röd, inte en grön och absolut ingen vanlig kombi. Alltid en vit jävla skåpbil.
Knappt så jag vågar stanna utanför min egen hage med min vita V50 med risk för att bli anklagad som hästmördare :meh:
Nej, inte alltid en vit skåpbil. Hundtjuvar, inbrottstjuvar och möjligtvis hästskärare kör vita skåpbilar men inte pedofiler och våldtäktsmän. Dom kör mörka Volvokombis.
 
Nej, inte alltid en vit skåpbil. Hundtjuvar, inbrottstjuvar och möjligtvis hästskärare kör vita skåpbilar men inte pedofiler och våldtäktsmän. Dom kör mörka Volvokombis.

När jag växte upp var det våldtäktsmän och pedofiler som körde äldre vita Volvokombis. I de trakterna är det nog fortfarande så, enligt media ;)
 
Som den senaste om 200 hästar som kulle omhändertas i NV Skåne (var väl något liknande förra året om jag inte minns fel) och Länsstyrelsen bad om hjälp med uppstallning i Vallentuna (typ 60 mil bort...). Jo visst vad länsstyrelsen går ut och letar stallplatser 60 mil bort via FB :crazy: Särskilt när det inte är länsstyrelsen som har ansvaret att hitta stallplatser vid omhändertaganden. Tack och lov bromsades inlägget snabbt denna gång. Men jag undrar varför man gör en sån grej för? Sedan håller jag med om att folk är väl paranoida i vissa sammanhang:wtf:
Det värsta i sammanhanget (tycker jag) är att det var en lokaltidning i Vallentuna som spred skiten.
Jag kontaktade dem och ifrågasatte deras källgranskning och sen försvann den.
 
Självklart. För att ens få köpa en vit skåpbil måste man visa upp belägg för att man begått brott, antingen dömd för eller som man kommit undan med för ett straffvärde av minst 5 år - samt en avsiktsförklaring om att man inte tänker lämna den kriminella banan inom 5 år. Annars måste man välja en annan färg.
Får man rabatt om man är legitimerat seriemördare?
 
Får man rabatt om man är legitimerat seriemördare?

Nej inte på bilen som sådan. Däremot får man halva priset på tillvalen förskärarförvaring, avspolningsbar innerfodring av lastutrymme och handbojor som är direktmonterade i lastöglorna. Kan man dessutom visa upp en trovärdig plan för nästa mord brukar de skicka med röststyrt låsande passagerardörr och låsning av bältet för att förenkla lite i vardagen!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 098
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp