Bukefalos 28 år!

I have a dream

Lillagoajag

Trådstartare
Har en liten dröm att hålla på med hundavel när jag "blir stor". det har varit en dröm länge nu, när man var liten var det väl framförallt p.g.a. söta valpar men nu har jag fått mer och mer intresse för avel på de på häst och hund, men framförallt hund! Hundintresset har alltid funnits där och är uppväxt med hundar!
Är 16 nu så jag har ju lite tid på mig men ändå...

Har lite frågor som någon vänlig skäl kanske skulle kunna svara på?

Vilken ras skulle du välja att föda upp? Ska vara en liten hund (har en cavalier King Charles Spaniel nu och större får det inte bli). Ska också var en ras med ganska låg "sjukdomsstatistik" alltså inte en hund som har både det ena och andra felet. Och självklart ett trevligt temperament!

Sedan, hur löser man det med alla hundar. Jag menar, har man kanske 4 tikar som får säg 5 valpar ungefär sammtidigt så blir det ju 20 hundar! visserligen inte så länge men, har man alla inomhus? eller hundgård?


Är det viktigt med utställnings resultat på tikarna? Andra resultat från t.ex. lydnadstävlingar? I hästavel har ju meriter ganska stor betydelse, hur är det inom hund?

Och till sist, går hundavel ihop sig? Hade väl inte tänkt att kunna leva på det kanske men det skulle ju vara trevligt om det åtminstone går +/-0.

Tack! :love:
 
Sv: I have a dream

Föder inte upp själv men mina tankar och vad jag läst mig till:

Jag vill också börja föda upp, eller i alla fall ta någon enstaka kull! Räknar med att få min första kull om typ 10 år. För att hinna bestämma ras, läsa på mig inom olika linjer, skaffa en tik som sen ska bli vuxen, gå igenom hälsotester och på alla andra sätt visa sig bra för avel. Eller att konstatera att tiken inte alls är avelsduglig och börja om :p

Personligen så skulle (kommer?) jag avla på en ras som har erfarenhet av (dvs inte skaffa rasen för att avla i första hand utan för att leva med) och brinner för. Ett krav att det ska vara en sund och trevlig ras.

Man tar väl 1-2 kullar samtidigt, max, så det inte blir så mycket valpar samtidigt. Annars har man varken tid för dem eller plats och möjlighet att behålla om inte alla blir sålda.
Alla har olika värderingar, från hundar som bor i burar/boxar och de har många till att ha en tik som enda hund som är med hela tiden och får en kull då och då. Givetvis också allt däremellan. Jag kommer nog vara det senare.

Resultat beror på vem du frågar, och vilken ras. Vissa har krav på tex jaktprov. Olika uppfödare värderar utställning olika mycket.

Nej, det går inte ihop sig. Om du räknar på en kull (dvs valparna drar in mer än vad de kostar) så möjligtvis, men om du dessutom räknar in vad föräldrarna kostar att skaffa och hålla även när de inte har valpar så är det nog väldigt svårt att få det att gå ihop.
 
Sv: I have a dream

Bra beskrivning.
Det man får tänka på när man köper sig en tik, det är ju att den kanske inte als är lämplig för avel när den väl vuxit upp.
Dessutom måste man försörja sig, dvs ha ett arbete, o de 8 v maan har valpar innan de kan flytta till nya hem så får man vara hemma, o förlorar arbetsinkomst.
Dessutom sså har en kull valpar en väldigt bra förmåga att ställa till med en hel del slitage i ett hem.

Drömma är bra, att vara nyfiken o lära sig mer är ännu bättre.

SKK har en väldigt bra uppfödarutbildning som man bör gå innan man funderar alltför mycket på avel, eller iaf innan man sätter igång.
Bra att ha praktiserat på kennel o varit med om flera valpningar.

mvh
 
Sv: I have a dream

trevligt med drömmar, skaffa dig stor kunskap om en ras, och ge allt för denne.
Träffa många exemplar innan du skaffar en till dig själv, gå på träffar, utställningar etc.
Skk´s uppfödarutbildning är bra, eller plugga själv, köp böckerna och läs dem noga, dryfta dina tankar med både folk på nätet och skaffa kontakter inom rasen du vill hålla på med.

Och njä, du kommer nog inte gå +-0... Tyvärr..

Jag har väl gått back sex siffrigt belopp:angel:
Men ack vad roligt det är, men också många många tunga tårar som faller när det inte går som man tänkt sig. :(
 
Sv: I have a dream

Dysterkvisten Gnist kommer då in i tråden och anser nog att du börjar i helt fel ände av det hela ;)

För att bli uppfödare (enligt min åsikt) bör där långt innan första kullen ens funderas på finnas ett brinnande intresse för sin ras på alla plan, en vilja att vara med och bibehålla rasen + ett genuint intresse av genetik, egenskaper, sjukdomar etc.
 
Sv: I have a dream

Vilka böcker? De som kursen utgår ifrån? Var hittar man i så fall listan?

Känner ju själv att det är för tidigt för uppfödarkurs men är otroligt intresserad av avel i allmänhet.
 
Sv: I have a dream

Föder inte upp själv men mina tankar och vad jag läst mig till:

Jag vill också börja föda upp, eller i alla fall ta någon enstaka kull! Räknar med att få min första kull om typ 10 år. För att hinna bestämma ras, läsa på mig inom olika linjer, skaffa en tik som sen ska bli vuxen, gå igenom hälsotester och på alla andra sätt visa sig bra för avel. Eller att konstatera att tiken inte alls är avelsduglig och börja om :p

Glömde en ganska solklar sak som dessa 10 år också ska innehålla: Samla mer kunskap om hundavel.
 
Sv: I have a dream

Böckerna finns att beställa både från adlibris och skk bla.

De är faktiskt rätt bra tycker jag :-)
 
Sv: I have a dream

Avelsboken
Uppfödarboken
Valpningsboken
Anatomiboken
Hundmatsboken
Betendeboken
Juridikboken

Om jag inte minns helt galet. Om du söker på titlarna på ex.vis adlibris, så kan du läsa mer om innehåll osv.
 
Sv: I have a dream

Det finns många sätt att lära sig mer.
Ett sätt är att jobba en sommar som kennelflicka eller ett tag på ett hundtrim/ hundpensionat.

Du är intresserad av små sällskapsraser, finns många att välja på!
Men alla de raserna är ju just sällskaps hundar, man behöver alltså inte meritera på jakt eller bruks.

Däremot bör man ställa ut och ha stort intresse för utställning, om man ska ha en chans att räknas som seriös.
Ett bra och trevligt sätt att komma in i utställnings världen är att utbilda sig till ring sekreterare, ett bra sätt att lära känna folk i rasen också.
Att tävla lydnad och eller Agility är alltid bra och rolig, men kräver liksom en hund…

Hur man börjar?
Ja du måste ju bestämma dig för ras, det är självklart första steget.
När du vet vilken ras så blir du medlem i den rasklubben, alla rasklubbar har en tidning.
Och ofta har de olika träffar samt utställningar för enbart sin ras.
= guldgruvor att lära känna rasen och de olika uppfödarna.
Ge det minst ett år att sätta in dig i rasen, lyssna och lär.

På rasklubb sidan hittar du också mycket information om rasen.
Tex vilka sjukdomar/ problem som finns i rasen och vilka åtgärder som finns
Kan tex vara att de ingår i något hälso program på SKK och krav på att de ska röntgas/ögonspeglas före de får användas i avel.
Många raser har rasböcker också med mycket ”matnyttigt”

Åk gärna runt till olika uppfödare och titta på deras hundar, lyssna och lär, men bilda dig en egen uppfattning också.
Finns tyvärr mycket ”skitprat” i hundvärlden så det är viktigt att inte tro på allt man hör, utan själv bilda sig en uppfattning.
En fantastisk guldgruva är SKK`s hunddata, där kan man kolla mycket!

När du har hittat en bra uppfödare, som är villig att hjälpa dig och vars hundar du tycker om.
Börjar det bli dags att köpa valpen, vid det laget bör du ha fått lite kontakter så de är villiga att sälja en lovande valp till dig också (inte helt självklart)
Var ärlig och säg vad du söker och att du ev. vill ha henne till utställning och ev i avel OM hon uppfyller kraven för avelshund.
Var medveten om att ingen kan sälja en valp som utställning eller avels hund, är så mycket som kan bli fel.
Men självklart är chansen större om föräldrarna är efter friska linjer och välmeriterade.

Lycka till och välkommen i ”hundvärlden”
Att vara uppfödare är ett sätt att leva på gott och ont.
Att tjäna pengar så man kan ha det som yrke, är näst upptill omöjligt.
Det är en trevlig hobby där man viger sitt liv för sin ras.
 
Sv: I have a dream

*kl*
går uppfödarutbildningen just nu och kan tillägga att juridikboken är hopplöst inaktuell, så också foderboken. en del kapitel i genetikboken också....
men rekommenderar ändå utbildningen, det är ett mycket trevligt och lärorikt tillfälle att träffa folk som också går i avelstankar, och se olika tankesätt kring olika raser. dessutom får man ju kontakter inom andra raser än sin egen, vilket är att starkt rekommendera (en del uppfädare inom samma ras kan tyvärr göra/säga en del fula saker för att de känner sig hotade av att det kommer en "ny" uppfödare)
 
Sv: I have a dream

Jag glömde...
SKK`s lokal avd har väldigt ofta högintresanta föreläsningar i alla möjliga ämnen.
Kolla i hundsport eller gå in på resp hemsida.
 
Sv: I have a dream

Jag tycker inte att det är så lätt att bara bestämma sig för att "jag ska avla" och skaffa en hund och bara köra på.
Jag tycker att man skaffar en hund, meriterar den och sen beslutar om man ska avla eller inte beroende på hur det går.

Det är skitsvårt rent ut sagt att få en bra tik *tycker jag* både mentalt, fysiskt och faktiskt utställningsmässigt, de bästa tikarna i kullarna brukar sparas hemma eller gå till andra uppfödare i första hand.

Köpa hund med avelsrätt kanske vore något för dig TS, alltså att du köper en hund av vilken ras det nu än må vara och uppfödaren får ta någon kull eller två på din hund och du får vara med i hela den processen före du börjar själv -man lär sig enormt mycket.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 890
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 342
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 264
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp