I vilken form?

finapina

Trådstartare
Hej! Jag funderar lite på dethär med formen. Hästen jag rider trivs utmärkt med att jobba i låg form, dock är det inte alltid lika roligt när jag försöker plocka upp henne och rida i högre form. Slår sig ofta ur då, verkar tycka det är jobbigt och blir spänd. Är det galet att mest rida i lägre form ? Hon bär sig bra då och känns fin och nöjd men jag antar att inte alla muskler aktiveras då som i högre form?
 
Hej! Jag funderar lite på dethär med formen. Hästen jag rider trivs utmärkt med att jobba i låg form, dock är det inte alltid lika roligt när jag försöker plocka upp henne och rida i högre form. Slår sig ofta ur då, verkar tycka det är jobbigt och blir spänd. Är det galet att mest rida i lägre form ? Hon bär sig bra då och känns fin och nöjd men jag antar att inte alla muskler aktiveras då som i högre form?

Just uttrycket "plocka upp i form" tror jag beskriver ganska bra vad som kan vara fel. Formen måste komma bakifrån, visst att man kan få korta tyglarna lite och jobba med halvhalter, men om inte resten av hästkroppen gör det den ska så funkar det ju inte. Om formen blir för hög framtill i förhållande till hur resten av kroppen jobbar så kan det dessutom bli väldigt spänt.

En annan sak att tänka på är att det är jobbigt för hästen när man ställer ökade krav, och då blir den förstås spänd och motvillig om man håller på för länge. Fastna inte för länge i den högre formen utan växla med korta intervall mellan högre och lägre form. Öka och minska volten är en bra övning, liksom serpentiner där man samlar upp i kurvorna men ger efter på raksträckorna samt förvänd galopp.
 
Tycker det låter vettigt att rida större delen av passet i en låg form, men att du då och då plockar upp hästen något kortare stunder.
 
Vad är det du vill ha ut av att hästen "går i högre form"? Att den håller huvud och nacke högre? För att?

Högre form brukar komma mer eller mindre av sig själv tillsammans med att hästen, med åren, blir starkare och går med mer samling.

Själv har jag aldrig brytt mig om ifall hästen går i hög eller låg form, den får gå i den form där den arbetar bäst, där den "hamnar" när den går på tygeln. Så länge de inte släpar nosen i marken har höjden på formen aldrig varit något som jag ens funderat på.

Något man ska komma ihåg är att det faktiskt finns hästar som av rent fysiska orsaker inte kan gå i en form med nacken högt. Det kan vara allt från för trånga ganascher till en faktiskt skada på halskotpelaren.
 
Inte galet alls, så länge det inte är slentrianridning... :) Att ändra form då och då under ridpasset är ett bra sätt att kontrollera om du har hästen med dig. Din känsla av att hästen spänner emot och att den slänger med huvudet när du lyfter formen är antagligen som du är inne på för att den tycker det är lite jobbigt. Samtidigt så behöver det inte innebära att det är något dåligt, utan du och hästen är kanske på väg åt "rätt håll" i ridningen. (Jag utgår från att den "höga formen" egentligen inte särskilt hög utan "bara" utanför hästens komfortzon.) Klart det blir lite jobbigt för hästen när den behöver anstränga fler muskler.

Rid hellre lite varierat, både i lägre form än vad du brukar och ibland i högre. Korta stunder förstås i det som är tungt för hästen. Använd din känsla för vad hästen orkar och ta gärna en tränare till hjälp för att komma vidare när ni jobbar utanför "komfortzonen".

/V

Hej! Jag funderar lite på dethär med formen. Hästen jag rider trivs utmärkt med att jobba i låg form, dock är det inte alltid lika roligt när jag försöker plocka upp henne och rida i högre form. Slår sig ofta ur då, verkar tycka det är jobbigt och blir spänd. Är det galet att mest rida i lägre form ? Hon bär sig bra då och känns fin och nöjd men jag antar att inte alla muskler aktiveras då som i högre form?
 
Hej! Jag funderar lite på dethär med formen. Hästen jag rider trivs utmärkt med att jobba i låg form, dock är det inte alltid lika roligt när jag försöker plocka upp henne och rida i högre form. Slår sig ofta ur då, verkar tycka det är jobbigt och blir spänd. Är det galet att mest rida i lägre form ? Hon bär sig bra då och känns fin och nöjd men jag antar att inte alla muskler aktiveras då som i högre form?

Hur "plockar du upp" henne? Generellt sett så är det sämre för hästen att gå i spänning, så i ditt fall är det bättre att rida hästen i den form hon trivs i. När hon är avslappnad och följsam kan du leka med tempoväxlingar. Rida framåt, ta tillbaka, fram ta tillbaka. när hästen gör det jobbet avspänt och mjukt så kan du börja leka med att samla lite och sedan rida fram, samla lite och rida fram.. Ta några steg i sluta eller öppna, rakrikta och rida fram. Blir hästen spänd så gå tillbaka till grundarbetet och få den mjuk och avspänd igen innan du leker vidare.

Om du leker med hästen på det här sättet men hela tiden prioriterar att den ska vara avspänd och bekväm, då kommer du att aktivera musklerna på ett annat sätt än när hästen går i en låg form. Om du med handens hjälp tar upp huvudet i en högre position få du mest spänning.
 
tänk på att formen ska komma bakifrån, när hästen jobbar korrekt så kommer ''formen'' av sig själv. För säkerhets skull så kan du ju alltid ta ut en equiteraput och låta en veterinär kolla igenom så det inte faktiskt är något som gör ont när hästen ''höjer huvudet''.
 
Hej! Jag funderar lite på dethär med formen. Hästen jag rider trivs utmärkt med att jobba i låg form, dock är det inte alltid lika roligt när jag försöker plocka upp henne och rida i högre form. Slår sig ofta ur då, verkar tycka det är jobbigt och blir spänd. Är det galet att mest rida i lägre form ? Hon bär sig bra då och känns fin och nöjd men jag antar att inte alla muskler aktiveras då som i högre form?

Inom western rider du alltid i låg och lång form, att rida låg och lång är inte detsamma som gå p åbogarna och går dålig form som många verkar tro.

Att hästen tycker högre form är jobbigt att bero påmkt, hästen kan ha dåliga muskler och orkar inte då får man kräva lite i taget nått steg här och där. mkt klättring för att stärka upp rygg och bakbenen.

Hästen kan ha ont som inte märkt förrens man kräver form och vikten läggs på bakbenen.
 
Jag tänker att hästens form också beror på hur den är byggd. Hade en ridskolehäst på ridskolan jag red på för ett antal år sedan som var något överbyggd och hade lågt ansatt hals och för henne var det svårt rent kroppsmässigt att gå i en högre form. Det man kunde göra var att aktivera bakänden ordentligt så att framänden blev lite lättare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp