Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Det fanns nog andra skäl till varför han inte blev godkänd. har man 35 i exteriörpoäng blir man inte godkänd. Jag tror att tex Poetic Justice är typ 152 eller så.

Det är möjligt att det är så, men jag skrev bara vad jag fått höra, någon mer avkomma borde ju finnas ändå, tycker man ju. PJ används väl ändå mer i ridponnyaveln än connemaraaveln om jag inte misstar mig?
 
Passar på att fråga här om någon vet något om min förra ponnys pappa, enligt Blå basen har han bara en avkomma (min fd ponny), men har svårt att tro att en så duktig ponny bara har en enda avkomma.
Hingsten heter/hette Brave Star f. 1985 e. Öxenholm Bobby RC 42 u. Bessie e. Nicholas Kamik RC 20 . Fux med vita tecken, gick SM i hoppning i början av 90-talet (92 kanske).

En renrasig connemara som inte blev godkänd hingst för att han var för stor, han var 148 cm hög och klarade därför ponnygränsen, men connemaror fick (får?) max vara 147,3 cm höga för att vara godkända, kvalitetsbed. med poängen 910910888677 exteriör 35 . Ägdes av Eva och Anders Wilson i Kågeröd. Någon som vet något mer om honom eller avkomma till honom?

Så vitt jag är informerad godkänns ingen hingst som har 6 eller lägre på någon del.
 
Jag såg tidigare i tråden att en hingst vid namn Vulcan hade använts i Vimmerby-trakten. Vet någon här om det är fysiskt möjligt att få en skimmel, även om pappan är skäck? Verkade han fortfarande i avel runt millenieskiftet? Misstänker nämligen att han -om så är möjligt- ev. kan vara far till en häst som är just skimmel...
Vulcan kastrerades runt 2006, och gick sen på en ridskola några år i Värmland. Jag har sett en skimmelskäck efter honom, helt vit, men skäcken syns när hon är blöt.
 
Vulcan kastrerades runt 2006, och gick sen på en ridskola några år i Värmland. Jag har sett en skimmelskäck efter honom, helt vit, men skäcken syns när hon är blöt.
Intressant!
Nej, aktuell häst är född 2002 (enligt papprena, skulle uppriktigt sagt inte bli förvånad om det var 90-talet IRL!) och ska komma från Vimmerby (ev. Svensk korsningshäst). Därav att jag kom och tänka på Vulcan ;)
 
Hittade inte åt gamla tråden, så jag skapar en ny.

Har snubblat över en hingst i stamboken som heter Pontus. Han har betäckt stoet Rhoscellan Julia och fått ett hingstföl född 1981.

Eftersom det står (ej kval.) efter hans namn utgår jag ifrån att han är Welsh som Julia. Men jag har två passande Pontus att välja på.

e. Horshaga Egil u. Priors Jewel, skimmel.
e. Coen Coch Berwynnedd u. Duckyls Autumn Days, brun.

Bägge är födda 1967. Vem kan det vara?
 
Hittade inte åt gamla tråden, så jag skapar en ny.

Har snubblat över en hingst i stamboken som heter Pontus. Han har betäckt stoet Rhoscellan Julia och fått ett hingstföl född 1981.

Eftersom det står (ej kval.) efter hans namn utgår jag ifrån att han är Welsh som Julia. Men jag har två passande Pontus att välja på.

e. Horshaga Egil u. Priors Jewel, skimmel.
e. Coen Coch Berwynnedd u. Duckyls Autumn Days, brun.

Bägge är födda 1967. Vem kan det vara?
Färgerna på sto och avkomma ger ingen ledning?
 
Hittade inte åt gamla tråden, så jag skapar en ny.

Har snubblat över en hingst i stamboken som heter Pontus. Han har betäckt stoet Rhoscellan Julia och fått ett hingstföl född 1981.

Eftersom det står (ej kval.) efter hans namn utgår jag ifrån att han är Welsh som Julia. Men jag har två passande Pontus att välja på.

e. Horshaga Egil u. Priors Jewel, skimmel.
e. Coen Coch Berwynnedd u. Duckyls Autumn Days, brun.

Bägge är födda 1967. Vem kan det vara?
I Blå Basen finns en reg welsh vid namn Pontiac f 81 u Rhoscellan Julia. Uppfödarens namn finns där också, du kanske kan fråga henne vilken hingst det var?
 
Senast ändrad:
Någon som vet någonting om en hingst vid namn Kastor? Om han var godkänd/inte, vilken ras han var eller någonting öht?
Såg namnet på en gammal boxskylt i ett stall och blev nyfiken.
Dottern heter Fatima och är född 1977. Mammans namn går inte helt att utläsa, men ser ut som Astraton F. Astrato... går att utläsa helt, och F:et lika så. Men inte den sista bokstaven.
Denne Kastor bör således vara född på 50-70-talet.
 
Någon som vet någonting om en hingst vid namn Kastor? Om han var godkänd/inte, vilken ras han var eller någonting öht?
Såg namnet på en gammal boxskylt i ett stall och blev nyfiken.
Dottern heter Fatima och är född 1977. Mammans namn går inte helt att utläsa, men ser ut som Astraton F. Astrato... går att utläsa helt, och F:et lika så. Men inte den sista bokstaven.
Denne Kastor bör således vara född på 50-70-talet.
Det har funnits en stamboksförd newforesthingst som hette Kastor.

Här finns fler Kastor: http://www.blabasen.se/sh/SokHast
 
Någon som vet någonting om en hingst vid namn Kastor? Om han var godkänd/inte, vilken ras han var eller någonting öht?
Såg namnet på en gammal boxskylt i ett stall och blev nyfiken.
Dottern heter Fatima och är född 1977. Mammans namn går inte helt att utläsa, men ser ut som Astraton F. Astrato... går att utläsa helt, och F:et lika så. Men inte den sista bokstaven.
Denne Kastor bör således vara född på 50-70-talet.

Mamman skulle också kunna vara new forest. Det finns ett stuteriprefix som är Åstratorps och det finns bl.a. en Åstratorps Franciska f 1970, så det bör vara i rätt tidsintervall i alla fall.
 
Mamman skulle också kunna vara new forest. Det finns ett stuteriprefix som är Åstratorps och det finns bl.a. en Åstratorps Franciska f 1970, så det bör vara i rätt tidsintervall i alla fall.

Får rätta mig själv. ;) Åstratorps Franciska är inte new forest, utan bör vara en korsning. Läste lite för snabbt i Blå Basen. Synd, annars hade det kanske gått att slå upp henne i stamboken.
 
@Linda8142 @Görel @Pazuzu

Buke-maffian levererar igen! Tack så mycket! :love: :bow: :bow: :bow:

Tog en bild på skylten för att minnas. Har nu också scannat in och ljusat upp. Nu syns det (relativt) tydligt att det står:
Fatima
1977
E: Kastor U: Astrator... Fr....
Och det stämmer ju precis med vad ni fått fram!

Intressant! Trodde nämligen att det var ett SWB först. Men där ser man!
 
- Ursäktar om dessa hingstar nämnts tidigare, men orkar inte såhär 01 på natten läsa igenom varenda inlägg -

Jag utgår från att dessa hingstar inte var godkända, är de ändå det, så ursäkta i sådana fall.
Följande gäller det:
Arramis, ska vara E: Ekeröds Blixten. Korsning. Vet inte mer än så.
Ekerödsblixten. Vet ingenting om.

Jag undrar typ allt man kan undra om dessa. Hur var de i temperamentet? Storlek? Färg? Födda? Importerade? Stam? Raser?

Anledning till att jag undrar är för att jag "hittat" (läs: Ridit en gång) en avkomma till Arramis. Är inget fan av att nämna hästars namn här, men avkomman är född precis i mitten av 00-talet och namnet börjar på N. Det är en valack.

Jättegammal tråd, blev bara nyfiken på vilken det är du ridit? Är det med Mocca som mamma?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp