Icke kyrklig gudmor/fadder?

Lenis

Trådstartare
Hur har ni gjort som inte haft dop men som ändå velat ha fadder eller gudförälder till ert barn? Vill göra det fint men pappan vägrade dop så jag kommer göra något på litens ettårsdag. Har ni skrivit något eller vad?
 
Hur har ni gjort som inte haft dop men som ändå velat ha fadder eller gudförälder till ert barn? Vill göra det fint men pappan vägrade dop så jag kommer göra något på litens ettårsdag. Har ni skrivit något eller vad?

Vi har inte döpt våra barn eller haft nån namngivningsceremoni. Men har faddrar. Dom har fått som ett litet brev där vi formulerat lite vad de betyder för oss och för våra barn. Tanken är de ska finnas där med deras goda värderingar osv.
 
Vi hade namngivning och en fadder. Hon fick en blomma och en tavla med en text om "förväntningar"(typ finnas som en extra vuxen) +dikt. Hittade en del inspiration genom att googla.
Hade en liten ceremoni där vi presenterade namnen och var de kommer ifrån, berättade lite om barnet och vad vi såg fram emot som föräldrar. Avslutade med att presentera faddern och hon fick sätta en blomkrans på hans huvud.
 
Vi hade dop men mannen som vi har valt som fadder är inte döpt (och få därför inte stå som fadder enligt kyrkans värderingar). För oss är det mer en tanke om han ska stå vid sonens sida om sonen av någon anledning skulle behöva det. Så för oss räckte det med att vi har pratat kring det. I barnets 1årsbok står ovanstående som fadder men i övrigt är inget skrivet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
721
Senast: Malin_L
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 602
Senast: Badger
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 328
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 766
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp