ID-märkning av alla svenska hästar

C

CeciliaW

Något jag inte förstår är att man inte inför ett krav på att id-märka alla svenska hästar. Hästpasset är naturligtvis ett steg på vägen, men av det jag läst här på Buke så gör ju många id-kontrollanter fel när de struntar i att skriva in vita fläckar, skriver fel färg osv.

På hundsidan har det ju varit lag på att alla hundar skall vara id-märkta ett bra tag nu, och där märker man antingen med chip eller genom örontatuering.

Varför inte införa nåt liknande på häst? Komplettera hästpassen med en idmärkning via frysmärkning, läpptatuering eller chip så man vet att en visst häst verkligen ÄR den häst den påstås vara. Det finns ju på travhästarna, vilket jag tycker är mycket bra, men jag önskar att det fanns på alla hästar.

Säg tex att man låter det vara en femårsperiod under vilken alla nyfödda föl märks innan 3 mån ålder (typ) och alla importerade hästar märks, samt att man har de fem åren på sig att märka de befintliga, vuxna hästarna. Travarna är ju redan märkta så de skulle ju inkluderas direkt.

Vad tror ni? Är det en bra idé - eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

Klart det är en bra idé:idea: ...Jag chippade mina hästar likaså hundarna och katterna, rakt av;)...och numren står i deras handlingar (i passen för hästarna och i försäkringshandlingarna till hundarna och katterna som är av blandras allihop;) )

:p
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

Piraja skrev:
Klart det är en bra idé:idea: ...Jag chippade mina hästar likaså hundarna och katterna, rakt av;)...och numren står i deras handlingar (i passen för hästarna och i försäkringshandlingarna till hundarna och katterna som är av blandras allihop;) )

:p

Klokt!! Tänk vad bra det vore om alla gjorde så.
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

Ja...dessutom kostar det ju inte "skjortan" att chippa...dessutom har jag rabatt på hundarna och katternas försäkring just för att dom är chippade;)...vilket blev en glad överraskning:idea:
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

Kan spåna vidare på det här...

På hundsidan ska som sagt alla hundar vara id-märkta. Svenska Kennelklubben har ett register över alla svenska rasrena hundar, där man med en enkel knapptryckning kan få fram ras, kön, färg, ägaruppgifter, härstamning, veterinära resultat, tävlingsresultat, avkommor och uppfödare. Det registret finns tillgängligt via nätet ( http://kennet.skk.se/hunddata ) och är en verklig GULDGRUVA för alla hundintresserade.

Det finns ju något liknande för travhästarna, nämligen http://www.travsport.se/shestinfo . Tänk om det kunde inkludera ALLA svenska hästar, och kompletteras med mer fullständiga ägaruppgifter, mankhöjd, kompletta officiella tävlingsresultat inom samtliga grenar, veterinär status (lösa benbitar, T-märkning, kroniska sjukdomar etc) mm.

Förstå vilken möjlighet för alla som söker häst att kunna kolla upp bakgrunden på en häst som man funderar på att köpa, eller för uppfödare för att kunna kolla upp hingstar etc. Jag önskar verkligen att det skall bli verklighet, men då krävs det att vi börjar id-märka alla hästar...

Förresten - insåg att det här ämnet nog har hamnat på fel forum? Vill moderator vara snäll och flytta det dit det passar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

vet ingen ras som man chipmärker nu efter krav...men däremot så vet jag att travare i finland chipas istället för frysmärks.....
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

För islandshästar är det ett måste att chippa de fölen som är född 2003 och senare ( 2004, 2005).
Det kommer att komma att man måste chippa även de andra islandshästarna fick jag till svar när jag pratade med SIF.
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

asterix_zaphir skrev:
För islandshästar är det ett måste att chippa de fölen som är född 2003 och senare ( 2004, 2005).
Det kommer att komma att man måste chippa även de andra islandshästarna fick jag till svar när jag pratade med SIF.

Det låter ju strålande! Tänk om det kunde breda ut sig inom all avel...
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

Hm jadu det är inte klokt det håller jag med dig om.
Det jag blir chokad över är att så många säljer sina hästar nu utan pass, det tycker jag sänker ner priset för mig när man tittar på hästarna, har dom inte pass när man köper dom så kan det ju bli en stor utgift för en när man köpt hästen vilket ju i sig gör att priset man är villig att bgetala sjunker en del.

Chipmärkning är ju på väg, tänker inte uttala mig om på hästfronten. Men ponnyfronten så är det som så att vill man tävla efter nyår så ska ponnyn ha pass och vara chipmärkt.

Ska ta å chipmärka min nu när jag tar ut veterinären denna månad eller nästa månad blir det. Beror lite på hur hans arbete ser ut framöver å tänkte kolla om han kan chipmärka min då. Annars får jag ringa den jag vet chipmärker.

Det är ju en ren säkerhetskontroll för en själv att chipmärka sin häst, den blir ju mycket lättare att få tag på om någon stjäl ens häst. (inte så troligt för min dock om dom försöker i hagen, min undviker helst folk å okända människor har oftast problem med att få tag på henne, då måste man kunna HN å då tar det endå en stund å hon blir inte glad :D )
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

När du skaffar ett hästpass så följer automatiskt att hästen skall endera frysmärkas eller förses med ett ID-chip, så på sikt ( efter nyår) så ska ju ALLA hästar vara IDmärkta ( om ägarna tar det ansvaret och skaffar pass)
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

Hittade nu, följande har krav på chipmärkning vid nyregistrering:
gotlandsruss, connemara, islandshäst och knabstruper. Plus alla ponnyer som ska slutmätas förstås.
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

Du måste lägga till alla ponnyer som ska tävla oxå. Från och med efter nyår, vilket ju är snart så måste alla ponnyer som ska tävlas ha chipmärkning.
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

hanna_shetland skrev:
Någon som vet vilka raser har chipmärkning som krav redan nu?

Fjordhästar och korsningar med okänd härstamning. Det är dem jag vet, finns säkert fler.

Hälsning Maja
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

-knappen-
Finns det något sökregister för andra häst/ponnyraser än de registrerade travarna & galoppörer ? (dvs STC & SGC)

Och ponny/häst där får ju flera heta samma namn, dock inte inom trav/galopp.
 
Sv: ID-märkning av alla svenska hästar

Mina Amerikanska minisar måsta vara chippade och mina P.R.E hästar chippas oxå ! Båda raserna har dom chippat i många år både i U.S.A och i Spanien
 
Något jag inte förstår är att man inte inför ett krav på att id-märka alla svenska hästar. Hästpasset är naturligtvis ett steg på vägen, men av det jag läst här på Buke så gör ju många id-kontrollanter fel när de struntar i att skriva in vita fläckar, skriver fel färg osv.

På hundsidan har det ju varit lag på att alla hundar skall vara id-märkta ett bra tag nu, och där märker man antingen med chip eller genom örontatuering.

Varför inte införa nåt liknande på häst? Komplettera hästpassen med en idmärkning via frysmärkning, läpptatuering eller chip så man vet att en visst häst verkligen ÄR den häst den påstås vara. Det finns ju på travhästarna, vilket jag tycker är mycket bra, men jag önskar att det fanns på alla hästar.

Säg tex att man låter det vara en femårsperiod under vilken alla nyfödda föl märks innan 3 mån ålder (typ) och alla importerade hästar märks, samt att man har de fem åren på sig att märka de befintliga, vuxna hästarna. Travarna är ju redan märkta så de skulle ju inkluderas direkt.

Vad tror ni? Är det en bra idé - eller är jag helt ute och cyklar?
 
den märkning som görs på hästar och passid. det är fel då det vid ägare byte kan som en del gör dom reg.om hästen för att bryta ägare föjden så att den ej går att spåra.kolla passet innan ni köper så att ni kan spåra tidigarer ägare det finns oseriösa hästhadlare. jag vet håller på med en sådan häst handlare som chippade om våran häst och reg. om den innan köpet var klart och hade sålt den utan köpe handling. det kallas olovligt förfogande kolla att alla papper är ok!!!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
Avel Jag har ett fullblod importerat från England. Hon är DNA-testad, chipmärkt och ID-beskriven (konturdiagram) i sitt engelska pass...
Svar
10
· Visningar
1 137
Senast: Victovie
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 838
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp