Idéer ang häst som plötsligt parkerar/stannar

trofé

Trådstartare
Jag skulle behöva lite idéer och input på min ena häst som ibland bara parkerar/stannar när jag rider. Kan rida dressyr på bana och han går prickfritt och för små lätta hjälper, för att plötsligt stanna och inte röra sig ur fläcken. Det känns som att han "zoomar ut" och stänger av mentalt. Det brukar kunna gå att trixa lite och svänga runt och få honom fram så småningom, men då är marginalen liten innan han stannar igen. Senare under passet kan han gå super igen. Är fysiskt ok. Har ridit honom under många år med sporrar, och har kunnat få samma reaktion då ibland, då har en kort tydlig hjälp ofta kunnat räcka för att det ska fungera fortsatt, men inte alltid. Har börjat testa att rida utan sporrar igen. Har haft hästen i många år och tänker att det måste på något sätt vara ett resultat av vad jag gjort/inte gjort tidigare. Vill inte ge större och större hjälper modell sitta och sparka med skänkeln heller.

Har testat med spö att peta med, fungerar så där. Vissa dagar kan det fungera i ridningen helt utan stopp, men om han stannar är det svårare att komma vidare när jag inte har sporrar. Har haft support från marken som inte heller kan se att jag ändrar något när han stannar.

Tips och idéer mottages tacksamt! Har jag missat något, inte tänkt på något?
 
Rider du mycket i paddock? Gör han likadant ute?:)
Rider för det allra mesta mer ute än på bana. Han kan stanna även ute, men det är framförallt om jag ber honom gå upp i trav eller galopp. När han sedan går i trav eller galopp är det inga problem.

Kan tillägga att han klickertränas så jag använder mkt positiv förstärkning både från marken och i ridningen, och det fungerar oftast alldeles utmärkt, men inte när vi hamnar i dessa lägen.
 
Hur länge är det sedan du kollade igenom honom ordentligt? Alltså tandläkare, kiro, böjprov osv.?

De flesta sådana typer av "protester" beror tyvärr på att hästen har ont någonstans. Så jag skulle definitivt vilja utesluta det innan jag försökte träna bort "problemet".
 
Hur länge är det sedan du kollade igenom honom ordentligt? Alltså tandläkare, kiro, böjprov osv.?

De flesta sådana typer av "protester" beror tyvärr på att hästen har ont någonstans. Så jag skulle definitivt vilja utesluta det innan jag försökte träna bort "problemet".
Tänder kollade för ca 6-7 mån sedan. Haft honom i 9 år så har större delen av hans historia bakåt (köpt från uppfödaren). Ej böjprovad på ca 1 år då ej initial halt. Ej kollad av kiropraktor på längre tid (3-4 år ca). Läser till veterinär själv så han är väl genomgången i övrigt.
 
Tänder kollade för ca 6-7 mån sedan. Haft honom i 9 år så har större delen av hans historia bakåt (köpt från uppfödaren). Ej böjprovad på ca 1 år då ej initial halt. Ej kollad av kiropraktor på längre tid (3-4 år ca). Läser till veterinär själv så han är väl genomgången i övrigt.
Jag skulle tippa på att det är något ni missat som gör ont.
Har en kompis som flängde runt till en massa olika veterinärer/massörer osv innan det slog någon att ta ett prov för hovskabb. Det verkade långsökt då hästen inte visade några symptom, men provet var positivt och efter behandling är hästen som en helt ny dito.
Den höll också på och stannade, blev inåtvänd osv ibland och kunde funka prickfritt ibland.

Jag kollade tänderna på mina hästar för några veckor sen, en sån vidareutbildad veterinär. Fick besked att allt var bra och fint. Vår kiropraktor tyckte inte det verkade fint, skickade mig till en USA-utbildad och väl där fick jag känna hur OTROLIGT vassa de var längs kindtänderna redan och då hade vi just fixat sånt ju. Det var också en hel del annat som inte var bra, vågbett, ramper osv. Så, att kolla igen, med en USA-utbildad tandis kan jag varmt rekommendera.
 
Jag skulle tippa på att det är något ni missat som gör ont.
Har en kompis som flängde runt till en massa olika veterinärer/massörer osv innan det slog någon att ta ett prov för hovskabb. Det verkade långsökt då hästen inte visade några symptom, men provet var positivt och efter behandling är hästen som en helt ny dito.
Den höll också på och stannade, blev inåtvänd osv ibland och kunde funka prickfritt ibland.

Jag kollade tänderna på mina hästar för några veckor sen, en sån vidareutbildad veterinär. Fick besked att allt var bra och fint. Vår kiropraktor tyckte inte det verkade fint, skickade mig till en USA-utbildad och väl där fick jag känna hur OTROLIGT vassa de var längs kindtänderna redan och då hade vi just fixat sånt ju. Det var också en hel del annat som inte var bra, vågbett, ramper osv. Så, att kolla igen, med en USA-utbildad tandis kan jag varmt rekommendera.
Tack för input, kan absolut vara värt att gå igenom honom ordentligt igen.
 
Jag skulle tippa på att det är något ni missat som gör ont.
Har en kompis som flängde runt till en massa olika veterinärer/massörer osv innan det slog någon att ta ett prov för hovskabb. Det verkade långsökt då hästen inte visade några symptom, men provet var positivt och efter behandling är hästen som en helt ny dito.
Den höll också på och stannade, blev inåtvänd osv ibland och kunde funka prickfritt ibland.

Jag kollade tänderna på mina hästar för några veckor sen, en sån vidareutbildad veterinär. Fick besked att allt var bra och fint. Vår kiropraktor tyckte inte det verkade fint, skickade mig till en USA-utbildad och väl där fick jag känna hur OTROLIGT vassa de var längs kindtänderna redan och då hade vi just fixat sånt ju. Det var också en hel del annat som inte var bra, vågbett, ramper osv. Så, att kolla igen, med en USA-utbildad tandis kan jag varmt rekommendera.

Och jag skulle aldrig någonsin anlita någon "USA-utbildad tandis". De har förstört fler hästmunnar än vad någon veterinär med vidareutbildning på tänder har gjort och deras förstörelse kan inte göras ogjord. Deras utbildning är ett skämt om man jämför med en veterinär med vidareutbildning på tänder. En häst ska bli sederad vid munkoll och hen ska inte få sina tänder nedraspade ala´ USA tankens mått. I Sverige äter de flesta hästar grovfoder till största delen och sliter därför sina tänder själva även om vissa självklart behöver hjälp på sina ställen. Jag har aldrig hört talas om någon svensk häst som behöver få sina framtänder justerade t ex, något som är vanligt i USA där hästarna får så mycket mer kraftfoder och därför inte använder och sliter sina tänder så som det är tänkt. Vet du hur en normal hästmun ska se ut eller gick du efter "USA-tandisens" utlåtande på hur den ska se ut?
 
Gissar också på att det är något som missats. Min ponny tvärstannade i vägskäl och vissa punkter i paddocken men gick helt ok om jag red utan stigbyglar (???) ingen initialhälta då, höll på kanske 2-3 v innan jag gjorde hältutredning på klinik. Hittade spattförändringar på röntgen
 
Gissar också på att det är något som missats. Min ponny tvärstannade i vägskäl och vissa punkter i paddocken men gick helt ok om jag red utan stigbyglar (???) ingen initialhälta då, höll på kanske 2-3 v innan jag gjorde hältutredning på klinik. Hittade spattförändringar på röntgen
Hästen har en historia av att ha blivit påkörd, har kroniska förändringar i vissa leder samt dessutom sträckte ena bakbenet i våras. Vi gick dessutom omkull rätt rejält för snart ett år sedan. Därav att även om jag får fram en böjprovsreaktion så är det kanske inte helt enkelt att avgöra värdet av den.

Varför skulle din häst gått bättre när du red utan stigbyglar, tänker på ev korrelation till spattförändringarna?
 
Och jag skulle aldrig någonsin anlita någon "USA-utbildad tandis". De har förstört fler hästmunnar än vad någon veterinär med vidareutbildning på tänder har gjort och deras förstörelse kan inte göras ogjord. Deras utbildning är ett skämt om man jämför med en veterinär med vidareutbildning på tänder. En häst ska bli sederad vid munkoll och hen ska inte få sina tänder nedraspade ala´ USA tankens mått. I Sverige äter de flesta hästar grovfoder till största delen och sliter därför sina tänder själva även om vissa självklart behöver hjälp på sina ställen. Jag har aldrig hört talas om någon svensk häst som behöver få sina framtänder justerade t ex, något som är vanligt i USA där hästarna får så mycket mer kraftfoder och därför inte använder och sliter sina tänder så som det är tänkt. Vet du hur en normal hästmun ska se ut eller gick du efter "USA-tandisens" utlåtande på hur den ska se ut?
Jag vet hur det ska se ut, jag har självklart kollat upp och läst på innan.
Vet du att den svenska utbildningen för veterinärer är tre dagar lång?
 
Hästen har en historia av att ha blivit påkörd, har kroniska förändringar i vissa leder samt dessutom sträckte ena bakbenet i våras. Vi gick dessutom omkull rätt rejält för snart ett år sedan. Därav att även om jag får fram en böjprovsreaktion så är det kanske inte helt enkelt att avgöra värdet av den.

Varför skulle din häst gått bättre när du red utan stigbyglar, tänker på ev korrelation till spattförändringarna?
Jag har INGEN aning? Men så var det iaf, annars tänker man ju att det borde göra lika ont att röra sig oavsett var ryttaren har fötterna, men så funkade han i alla fall
 
Jag vet hur det ska se ut, jag har självklart kollat upp och läst på innan.
Vet du att den svenska utbildningen för veterinärer är tre dagar lång?

Nej det är den inte. Den är på tre år, dock inte på heltid. En "USA-tandis" däremot har en tre veckor lång utbildning och det helt utan tidigare dokumenterade kunskaper. En veterinär har en 5,5 år lång utbildning sedan tidigare. En person jag känner till jobbar som "USA-tandis". Hen gör det för att tjäna pengar. Hen tar någon hundralapp mindre betalt än veterinären men det folk inte tänker på är att hen inte har någon utkörningsavgift eftersom hen inte åker ut och hen har heller ingen klinikavgift eftersom hen inte har någon klinik och hästen blir inte heller sederad. Men folk är snåla och hen skrattar hela vägen till banken utan några skrupler. Hens egna hästar behandlar hen inte utan det gör ett proffs på just hästtänder, dvs. en på hästtänder vidareutbildad veterinär. Det tycker jag säger vidrigt mycket.
 
Nej det är den inte. Den är på tre år, dock inte på heltid. En "USA-tandis" däremot har en tre veckor lång utbildning och det helt utan tidigare dokumenterade kunskaper. En veterinär har en 5,5 år lång utbildning sedan tidigare. En person jag känner till jobbar som "USA-tandis". Hen gör det för att tjäna pengar. Hen tar någon hundralapp mindre betalt än veterinären men det folk inte tänker på är att hen inte har någon utkörningsavgift eftersom hen inte åker ut och hen har heller ingen klinikavgift eftersom hen inte har någon klinik och hästen blir inte heller sederad. Men folk är snåla och hen skrattar hela vägen till banken utan några skrupler. Hens egna hästar behandlar hen inte utan det gör ett proffs på just hästtänder, dvs. en på hästtänder vidareutbildad veterinär. Det tycker jag säger vidrigt mycket.

Det finns olika utbildningar i USA. Problemet är att svensk lagstiftning grupperar samman de som gått den som är på flera år med de som gått såna på 3 v.
Det ger ett jäkla problem för de som gått många år och har gedigen kunskap.
Vi har en del såna i Sverige som även gått de kurser Jordbruksverket kräver för att få arbeta på sederade djur och har sederande vet med sig.

Varför man slipar ner bla framtänder något vid behov är pga biomekaniska skäl.
En häst ska kunna röra sin käke 3 cm i sidled för att kunna mala sin mat utan spänningar eller problem med näringsupptag.

I DK tex använder sig deras största hästförsäkringsbolag av just sån tandis i deras försök att rehaba utdömda hästar. Det går väldigt bra för dem.
Genom rätt tandis har man kunna bota många hältor och ryggproblem.

Jag personligen kommer aldrig anlita svensk vet igen. Inte efter att ha fått en häst som inte längre har ont i munnen. Vilket ingen svensk vet ansåg att han borde ha.
Min tandis är utbildad vet och USA-utbildad i 3 eller 5 år. Minns inte vilket.
Hon är även tandkirurg.
Hon reser runt och har undervisning för stora vetkliniker i Tyskland, Österrike, DK etc.
Det är henne @skuggi varit till.

Det finns alltså olika USA-utbildade. Vääääldigt olika!
 
Nej det är den inte. Den är på tre år, dock inte på heltid. En "USA-tandis" däremot har en tre veckor lång utbildning och det helt utan tidigare dokumenterade kunskaper. En veterinär har en 5,5 år lång utbildning sedan tidigare. En person jag känner till jobbar som "USA-tandis". Hen gör det för att tjäna pengar. Hen tar någon hundralapp mindre betalt än veterinären men det folk inte tänker på är att hen inte har någon utkörningsavgift eftersom hen inte åker ut och hen har heller ingen klinikavgift eftersom hen inte har någon klinik och hästen blir inte heller sederad. Men folk är snåla och hen skrattar hela vägen till banken utan några skrupler. Hens egna hästar behandlar hen inte utan det gör ett proffs på just hästtänder, dvs. en på hästtänder vidareutbildad veterinär. Det tycker jag säger vidrigt mycket.

Tre år förresten? Har du källa på det?
Och så undervisas man av TL och hans adepter?
 
Nej det är den inte. Den är på tre år, dock inte på heltid. En "USA-tandis" däremot har en tre veckor lång utbildning och det helt utan tidigare dokumenterade kunskaper. En veterinär har en 5,5 år lång utbildning sedan tidigare. En person jag känner till jobbar som "USA-tandis". Hen gör det för att tjäna pengar. Hen tar någon hundralapp mindre betalt än veterinären men det folk inte tänker på är att hen inte har någon utkörningsavgift eftersom hen inte åker ut och hen har heller ingen klinikavgift eftersom hen inte har någon klinik och hästen blir inte heller sederad. Men folk är snåla och hen skrattar hela vägen till banken utan några skrupler. Hens egna hästar behandlar hen inte utan det gör ett proffs på just hästtänder, dvs. en på hästtänder vidareutbildad veterinär. Det tycker jag säger vidrigt mycket.
Det kommer alltid finnas skojare inom allt. Att du känner en skojare betyder inte att alla andra är det, tvärtom.
Denna tandis är välutbildad och dessutom veterinär sen innan.
Jag tar gärna en källa på att svenska vidareutbildningen för veterinärer är på tre år. Det kursunderlaget som jag såg handlade om undervisning en(1) dag vid tre tillfällen, kan hända att det skulle vara ett år mellan tillfällena och där emellan skulle de förståss praktisera. Men det man kan inte kalla "tre år" lång utbildning.
 
Det kommer alltid finnas skojare inom allt. Att du känner en skojare betyder inte att alla andra är det, tvärtom.
Denna tandis är välutbildad och dessutom veterinär sen innan.
Jag tar gärna en källa på att svenska vidareutbildningen för veterinärer är på tre år. Det kursunderlaget som jag såg handlade om undervisning en(1) dag vid tre tillfällen, kan hända att det skulle vara ett år mellan tillfällena och där emellan skulle de förståss praktisera. Men det man kan inte kalla "tre år" lång utbildning.

Hen jag vet om (skulle inte säga känner, jag umgås inte med sådana människor) gick treveckors kursen.

Jag återkommer om/när jag lyckas hitta länken igen men mer än en dag vid tre tillfällen är det såklart. Annars hade det inte stått att utbildningen var på tre år. Det var såpass längesedan jag läste länken att jag inte vågar återge hur många dagar/timmar det handlade om totalt.
 
Hen jag vet om (skulle inte säga känner, jag umgås inte med sådana människor) gick treveckors kursen.

Jag återkommer om/när jag lyckas hitta länken igen men mer än en dag vid tre tillfällen är det såklart. Annars hade det inte stått att utbildningen var på tre år. Det var såpass längesedan jag läste länken att jag inte vågar återge hur många dagar/timmar det handlade om totalt.
Här beskrivs hela kursupplägget på SLU
3 delkurser med lika delar teori och praktik, det tar ca 3 år att gå igenom samtliga delkurser + examination. Mellan delkurserna ska de samla fallbeskrivningar att presentera på nästa kurs.
Här är kursupplägget för 2016
Jag hade fel, det är 2 + 3 + 2 dagar undervisning totalt under dessa tre år.

Visst, det tar tre år innan de är klara, men jag skulle ändå inte precis kalla denna utbildning treårig...
 
Här beskrivs hela kursupplägget på SLU
3 delkurser med lika delar teori och praktik, det tar ca 3 år att gå igenom samtliga delkurser + examination. Mellan delkurserna ska de samla fallbeskrivningar att presentera på nästa kurs.
Här är kursupplägget för 2016
Jag hade fel, det är 2 + 3 + 2 dagar undervisning totalt under dessa tre år.

Visst, det tar tre år innan de är klara, men jag skulle ändå inte precis kalla denna utbildning treårig...

Varför? Isåfall tänker vi nog väldigt olika om vad utbildning är. Att det är x antal dagar med undervisning på plats innebär inte att ingen tid behöver läggas mellan kurstillfällena. Vad tänker du om distansutbildningar där det aldrig är IRL träffar? Är det ingen utbildning då?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 913
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp