Ifrågasätta veterinärfaktura *långt*

Fritidsryttare

Trådstartare
Skriver för att få lite råd och input.

Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på promenaden som jag aldrig hann uppfatta vad det var då hon svalde det med hull och hår när hon såg att matte skulle ta det... Den incidenten åtföljdes av några dagar med enstaka kräkningar och lös i magen/diarré, under tiden svalt vi henne alt. gav henne lättsmält mat, ris eller kokt torsk. Efter ca 3 dagar blev hon radikalt mycket sämre och började kräkas blodblandat och utvecklade även blodiga diarréer, åkte in akut med henne till en klinik som remitterade oss vidare till ett sjukhus med jouröppet (fredag eftermiddag). Hunden blev inlagd med dropp, antibiotika och medicin mot magkatarr över helgen, och gick därefter över till dietkost hemma.

Därefter har det funkat bra, även om jag är som en hök och vakar över henne så hon inte stoppar i sig något under promenaderna. Dock hände det igen förra veckan när sambon var ute och gick med henne i koppel, hon hade "ätit något". Den dåliga magen kom som ett brev på posten, dock inga kräkningar denna gången och även om hon varit lite kass i magen så har hon inte haft uttalad diarré, förrän i tisdags kväll och igår morse. Samma procedur denna gången, svältkost och däremellan lättsmält mat men då hon inte blev bättre åkte jag in direkt med henne igår morse för att rådfråga veterinär (sjukhuset ligger 100 meter hemifrån).

Nu till problemet. Hunden har varit inlagd en del under sin uppväxt, nu senast i våras, och mår extremt dåligt över veterinärbesök då dessa oftast varit förknippade med obehag/smärta. När vi hämtade hem henne i våras så upplevde vi henne som väldigt låg och dämpad när vi hämtade henne och detta höll i sig ett tag efter hemkomst. Jag förklarade läget för sköterskan igår att jag gärna kommer in med hunden flera gånger per dag för att de ska kunna medicinera och vätska upp henne, men jag vill ogärna att hon läggs in för
1. Hon var inte alls så illa däran som förra gången,
2. För hundens skull, när hon sitter och skakar och kryper ihop så fort sjukhuspersonalen närmar sig så känns det inte jättekul att lämna henne ensam där om det absolut inte behövs.

Sköterskan skulle ta upp detta med veterinären men jag upplevde inte att jag fick något gehör alls av denne utan hunden borde läggas in, åtminstone ett dygn, ev längre, med dropp och kontrastvätska för att suga upp. Tilläggas bör att de öht inte kollat om hunden är uttorkad, utan bara kontrollerat temp (ingen feber, gott allmäntillstånd, har druckit bra, pigg osv.) och tagit blodprover och satt permanentkanyl, vilket medfört två stora hematom i båda frambenen då hunden är så rädd för kanylerna att hon rycker till trots att vi är två som håller, med spruckna kärl som följd och ett smärre blodbad.

Ytterst motvilligt lämnar jag hunden, åker dit nu på morgonen för att köpa dietmat, probiotika, vätskeersättning och allehanda tillbehör så att jag förhoppningsvis ska kunna mota Olle i grind till nästa gång, passar på att fråga när jag får hämta hem hunden (som är pigg som en mört enligt uppgift) samt vad fakturan ligger på.
4000:- än så länge, men då är inte dagens kostnad inräknad, så 7000:- kan jag räkna med, och hunden får jag hämta först 6.5 timme senare för de måste göra i ordning henne, dvs. ta ut permanentkanylen. Passar på att fråga vad som har gjorts för att uppnå denna fantastiska summa och svaret blir: dropp och kontrast samt tre röntgenplåtar igår.

Jag vill inte se mig själv som en snål djurägare, MEN, för första gången känns fakturan omotiverat hög, speciellt som jag erbjudit mig att själv gå de 100 metrarna till sjukhuset hur många gånger som helst, för att jag ska slippa lämna en hund som avskyr sjukhusmiljön. Det känns som att de hade kunnat vätska upp och ge kontrast utan att behöva skriva in, jag hade gärna väntat med henne den stunden det skulle ta i så fall.
Fakturan i våras hamnade på 10 000:-, inga problem alls, då var det helt befogat att ha henne inlagd men denna gången gick jag ju "bara" dit för att de skulle titta på henne, inte för att hon var speciellt sjuk!

Tänker jag helt fel, eller finns det grund för att ev. ifrågasätta denna fakturan och åtgärderna som gjorts? Och i så fall, hur gör jag och vem pratar jag med? Hunden är fullförsäkrad och visst kan jag betala beloppet, men det känns helt enkelt inte bra eftersom jag upplever att hundens välbefinnande denna gången inte har satts i första hand. Samtidigt känns det som att skulden ligger hos mig som, om än motvilligt, gick med på att lägga in henne, och därför saknar jag rätten att ifrågasätta?
 
Tror det kan vara svårt att göra så mycket i efterhand. Det som går är väl att kolla fakturan och se vad det är som kostat så mycket. Bestrida kan du alltid göra men jag vet dock inte vem du ska vända dig till för att få någon bedömning om de gjort rätt eller fel.

När jag hade min gamla hund inlagd i ca 3 dygn landade fakturan på ca 37000 kr. Då var det ett gäng röntgenplåtar om dagen, dropp, syrgas och lite annat gissar jag. Men jag upplevde inte det som dyrt då.
 
Nä, det är väl det jag känner med, att jag trots allt gick med på behandlingen som föreslogs. Eftersom jag inte är veterinär själv så är det klart att jag inte vill ifrågasätta för mycket heller. Det känns som att det ändå är för lite pengar för att det skulle vara aktuellt att börja tjafsa om, men jag kommer nog vända mig någon annanstans i fortsättningen.

Inlägget var inte menat som en gnäll-tråd för att det är dyrt att ha djur, det vet jag och jag betalar gladeligen för att de ska vara friska och må bra, men då vill jag ändå känna att vården och de åtgärder som vidtagits är befogade. Att behöva betala 3500:- (4000:- inkl. all specialmat och annat) när jag gick dit och bad om rådgivning om foder, ev. några röntgenplåtar för att se så inget fastnat och medicin för magen som hon fått utsatt tidigare gånger, det känns väl mastigt. Speciellt som hunden verkligen mår dåligt av att befinna sig i sjukhusmiljön, något jag gärna besparar henne i största möjliga mån.
 
Nej jag förstår det, men tycker de att de behöver observera henne under natten så är det ju svårt. Ska man säga nej eller ja. Oavsett så landar man ju lite i deras händer då man inte har kunskapen. Finns det någon annan veterinär i närheten du kan rådfråga?
 
Jag hade visst tyckt att observation hade varit rimlig, men då jag kom dit kl 08 på morgonen, och sjukhuset stänger kl 20, så hade de haft 12 timmar och ett antal möjligheter att observera henne under dagen, för att senare kunna ta ställning till om de ville lägga in henne över natten också. Istället valde de att lägga in henne direkt på morgonen, så när jag hämtar ut henne har hon nästan varit inskriven i 1.5 dygn hos dem. Hade hon haft kräkningar och mer regelbundna diarréanfall hade jag heller inte sagt nåt, men nu var det inte tal om några kräkningar och diarrén hade visat sig på den vanliga kvälls- och morgonpromenaden, dvs två tillfällen med 12-13 timmars mellanrum.

Det finns ett annat djursjukhus med jourberedskap nån mil bort, där hon låg inlagd i våras, och där har jag alltid varit kanonnöjd med vården och bemötandet (10.000:- för akut inläggning under en hel helg, med dropp, röntgen, blodprov, medicinering osv. är helt klart rimligt). Det sjukhuset tillhör en annan kedja än det nuvarande, dock med samma ägare. Vet inte vad man har för möjlighet att be om en andra bedömning därifrån?
 
Nej jag vet inte, det blir ju lite knepigt hur man än gör.

Man hamnar ju i samma sits om man själv är missnöjd med vården efter varit sjuk. Har en läkare inte gjort uppenbart fel är det ju bara att gilla läget. Nu är ju inte det ekonomiska samma som för djur. Men just hur det fungerar är ju jämförbart och ja, det är ju svårt att få något gehör för klagomål om de inte uppenbarligen gjort fel.
 
Vid närmare eftertanke känns det rätt kört att få ut något genom att ifrågasätta, däremot kommer jag nog lyfta frågan om rimligheten i att vidta alla "försiktighetsåtgärder" som gjorts i detta fallet. Därefter kommer jag nog vända mig till ett annat sjukhus i fortsättningen. Man känner sig rätt maktlös som djurägare i såna här lägen.
 
Jag betalade ett ohemult överpris för en rutingrej hos en veterinär nyligen, och påtalade att priset var 200% högre än hos deras omtalat dyra konkurrent. Blev illa bemött och kommer inte använda dem igen.

Tyvärr är man ganska utlämnad när man väl valt vårdplats åt sitt djur. Jag efterlyser tydliga prislistor!!
 
Samma här, kommer inte använda dem igen. Som sagt, betalar gärna och mycket för bra, relevant vård men när det går ut över hunden som jag upplever att det gör i detta fallet så är det inte OK.

Vanligt med sockrade priser på vissa av hästklinikerna som ingår i kedjor, utan att nämna namn. Där använder jag mig av privata aktörer istället, vilket jag nog kommer göra i största möjliga mån även inom smådjursvården i framtiden.
 
Skriver för att få lite råd och input.

Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på promenaden som jag aldrig hann uppfatta vad det var då hon svalde det med hull och hår när hon såg att matte skulle ta det... Den incidenten åtföljdes av några dagar med enstaka kräkningar och lös i magen/diarré, under tiden svalt vi henne alt. gav henne lättsmält mat, ris eller kokt torsk. Efter ca 3 dagar blev hon radikalt mycket sämre och började kräkas blodblandat och utvecklade även blodiga diarréer, åkte in akut med henne till en klinik som remitterade oss vidare till ett sjukhus med jouröppet (fredag eftermiddag). Hunden blev inlagd med dropp, antibiotika och medicin mot magkatarr över helgen, och gick därefter över till dietkost hemma.

Därefter har det funkat bra, även om jag är som en hök och vakar över henne så hon inte stoppar i sig något under promenaderna. Dock hände det igen förra veckan när sambon var ute och gick med henne i koppel, hon hade "ätit något". Den dåliga magen kom som ett brev på posten, dock inga kräkningar denna gången och även om hon varit lite kass i magen så har hon inte haft uttalad diarré, förrän i tisdags kväll och igår morse. Samma procedur denna gången, svältkost och däremellan lättsmält mat men då hon inte blev bättre åkte jag in direkt med henne igår morse för att rådfråga veterinär (sjukhuset ligger 100 meter hemifrån).

Nu till problemet. Hunden har varit inlagd en del under sin uppväxt, nu senast i våras, och mår extremt dåligt över veterinärbesök då dessa oftast varit förknippade med obehag/smärta. När vi hämtade hem henne i våras så upplevde vi henne som väldigt låg och dämpad när vi hämtade henne och detta höll i sig ett tag efter hemkomst. Jag förklarade läget för sköterskan igår att jag gärna kommer in med hunden flera gånger per dag för att de ska kunna medicinera och vätska upp henne, men jag vill ogärna att hon läggs in för
1. Hon var inte alls så illa däran som förra gången,
2. För hundens skull, när hon sitter och skakar och kryper ihop så fort sjukhuspersonalen närmar sig så känns det inte jättekul att lämna henne ensam där om det absolut inte behövs.

Sköterskan skulle ta upp detta med veterinären men jag upplevde inte att jag fick något gehör alls av denne utan hunden borde läggas in, åtminstone ett dygn, ev längre, med dropp och kontrastvätska för att suga upp. Tilläggas bör att de öht inte kollat om hunden är uttorkad, utan bara kontrollerat temp (ingen feber, gott allmäntillstånd, har druckit bra, pigg osv.) och tagit blodprover och satt permanentkanyl, vilket medfört två stora hematom i båda frambenen då hunden är så rädd för kanylerna att hon rycker till trots att vi är två som håller, med spruckna kärl som följd och ett smärre blodbad.

Ytterst motvilligt lämnar jag hunden, åker dit nu på morgonen för att köpa dietmat, probiotika, vätskeersättning och allehanda tillbehör så att jag förhoppningsvis ska kunna mota Olle i grind till nästa gång, passar på att fråga när jag får hämta hem hunden (som är pigg som en mört enligt uppgift) samt vad fakturan ligger på.
4000:- än så länge, men då är inte dagens kostnad inräknad, så 7000:- kan jag räkna med, och hunden får jag hämta först 6.5 timme senare för de måste göra i ordning henne, dvs. ta ut permanentkanylen. Passar på att fråga vad som har gjorts för att uppnå denna fantastiska summa och svaret blir: dropp och kontrast samt tre röntgenplåtar igår.

Jag vill inte se mig själv som en snål djurägare, MEN, för första gången känns fakturan omotiverat hög, speciellt som jag erbjudit mig att själv gå de 100 metrarna till sjukhuset hur många gånger som helst, för att jag ska slippa lämna en hund som avskyr sjukhusmiljön. Det känns som att de hade kunnat vätska upp och ge kontrast utan att behöva skriva in, jag hade gärna väntat med henne den stunden det skulle ta i så fall.
Fakturan i våras hamnade på 10 000:-, inga problem alls, då var det helt befogat att ha henne inlagd men denna gången gick jag ju "bara" dit för att de skulle titta på henne, inte för att hon var speciellt sjuk!

Tänker jag helt fel, eller finns det grund för att ev. ifrågasätta denna fakturan och åtgärderna som gjorts? Och i så fall, hur gör jag och vem pratar jag med? Hunden är fullförsäkrad och visst kan jag betala beloppet, men det känns helt enkelt inte bra eftersom jag upplever att hundens välbefinnande denna gången inte har satts i första hand. Samtidigt känns det som att skulden ligger hos mig som, om än motvilligt, gick med på att lägga in henne, och därför saknar jag rätten att ifrågasätta?

Så länge de inte gör någon direkt onödig behandling (som också ska bevisas isf som jätteonödig..) och att man som djurägare accepterat så är det bara att se glad ut..och betala.

Det man måste göra nästan är att diskutera behandlingarna och undersökningarna. Fråga dem rakt ut vad planen är och nödvändigheten tex i att lämna kvar djuret hos dem. Är det inte jätteakut kanske det inte är så himla nödvändigt.

Jag brukar också hela tiden, även om det känns himla okänsligt fråga om prisuppgifter på vissa behandlingar de gör, ifrågasätta om vissa saker är nödvändiga etc just för att jag vill inte tappa kontrollen och att någon bara utför saker utan att kolla med mig som ägare och betalare..Man får ha en tydlig kommunikation helt enkelt.

Nu har jag inte hund, men häst men oavsett rullar slantarna i väg oerhört snabbt.

Jag har varit med om en som ville behålla min häst över natten för ett UL för att "då kan jag ta honom på fm imorgon"..mitt svar: javisst, om du betalar för uppehället för det brukar väl kosta några tusen?? Hästen halt, inte akut sjuk så han fick följa med hem för det var helt orimligt.

Alltså, ibland måste man helt enkelt bara säga STOPP på orimliga saker.
Veterinärerna ska ha all cred för sitt jobb och kunnande, men ibland blir det himla tokigt då de ser djuren i ögonblicksverk medans vi djurägare lever med deras tillvaro dygnet runt.
 
Senast ändrad:
Just när det kommer till hästarna är jag än mer kritisk till vad som görs och av vem. Känns åtgärderna relevanta och viktiga, absolut, då får det kosta! La t.e.x flera tusen extra på att ta ordentliga röntgenplåtar på ett ben av hästen, för att kolla så att allt var OK, trots att veterinären förvarnade och sa att försäkringen troligtvis inte skulle täcka.

Däremot kan jag ställa mig frågande till varför man som veterinär behandlar samma led tre gånger utan förbättring, för att därefter remittera vidare till ett annat, större sjukhus i samma koncern, för att göra dyra fördjupande utredningar.

Ok att det sker en gång, men när man som utomstående hör talas om två eller tre liknande förlopp på olika hästar, på samma klinik, där resultatet i slutändan blir densamma (hittar inget fel/utdömd), då börjar iaf jag undra...

Som djurägare vill man sitt djurs bästa och självklart förutsätter man att behandlande personal har djurets välbefinnande som främsta mål, men visst kan man ställa sig frågan om vissa riskkapitalbolag har insett att det finns pengar att tjäna.

Nu är jag absolut inte lika insatt på hundsidan, men efter det här kommer jag nog vara lite mer försiktig med vart och hur jag lämnar iväg min hund. Jag bad att få ut en fakturaspec. vid hämtningen, när jag räknade lite snabbt var ca 1300 - 1500:- av totalkostnaden till följd av att hon skrevs in.
 
Vad jag tror av det jag läst: din hund har legat inne på intensiven för övervakning och just iva kostar mycket. Likaså kan de se på blodproverna om hunden är uttorkad.
Röntgen och kontrast har de gjort på jourtid verkar det som.

Sen vad de har för prissättning, det vet jag inget om.
 
Jag förstår din frustration, men på ett djursjukhus med fullbokat schema och mycket att göra hela tiden kan det ibland vara svårt att anpassa sig perfekt efter djurägaren. T.ex. kan det vara jättesvårt att få tid till att ta emot er flera gånger per dag och ge dropp osv, för om man kontinuerligt har andra patienter är det svårt att gå ifrån dem flera gånger för att behandla en patient som kommer in, det skulle i princip kräva att man bokade flera besök på dig (vilket oftast inte finns ledig tid för om det är samma dag) samt att du skulle få betala för varje besök vilket i längden nog skulle blivit dyrare. DÅ är det bättre att ha en hund på iv-dropp kontinuerligt och låta personalen som har hand om inneliggande djur hålla koll på hunden.

Tycker de borde kollat om hunden var uttorkad, men det kan faktiskt synas på blodprov också (hög koncentration röda blodkroppar och protein i blodet).

Och angående hemgångar behöver de oftast planeras in. Veterinären som har hand om inneliggande djur har oftast fullt upp med att undersöka och utreda dessa hela förmiddagen, dvs har inte tid för att lämna dem för att lämna hem en patient om det inte redan är planerat i schemat. Kan vara en förklaring till att du inte kunde hämta förrän sent :).

ANgående kostnaden, det kan inte vara så att de har genomfört en riktig kontraströntgen för att utesluta främmande kropp? För då ger man kontrast och sedan röntgar upprepade gånger, och att ta många röntgenplåtar blir ganska dyrt.

Vet inte hur det ligger till på ert djursjukhus, men bara lite tankar :).
 
Tack för era svar, @elefanten och @hemlig,

Kostnader som jag kan utläsa av fakturaspecen som är direkt kopplade till att hon lades in:
Stationärvård dag 300:-
Stationärvård, isolering 940:-
Intravenöst dropp 820:-

Övriga omvårdnadskostnader låg på runt 3500:- så vi kom inte upp riktigt i 7000:- som jag befarade när jag och sköterskan gjorde en snabb överslagsräkning. Röntgen gjordes på plats då jag var där (3 plåtar), dvs kl 08.45 ca (de öppnar kl 08), och visade inga främmande kroppar i tarmen. Kontraströntgen gjordes heller inte, utan veterinären poängterade att kontrast sprutas in för att suga upp vätska i det här fallet.

Jag frågade hur blodproverna såg ut, det enda som utmärkte sig var ett av leverproverna som var något för högt men det trodde vet berodde på diarrén och det kommer snart gå ner snart när allt stabiliserat sig. I övrigt såg allt kalas ut och som veterinären själv uttryckte det, hunden är pigg som en mört, och ändå vågar jag påstå att allmäntillståndet inte skiljer sig nämnvärt från när jag lämnade henne igår.

Jag tycker att du tar upp många viktiga poänger @elefanten , och jag hade mer än gärna lyssnat på och godtagit dem om de framförts, men svaret jag fick av veterinären när jag frågade var kort och gott att hunden behövdes läggas in. Angående intensivvården, kan jag se någonstans på min specifikation att hunden legat under intensivvård? Står bara vanlig stationärvård här nämligen.
 
Senast ändrad:
Jag skulle gissa att isolering o i.v. dropp klassas som intensivvård.

Intensivvård är det inte då detta endast är till för mycket svårt sjuka djur (påkörda djur, djur i svår schock, djur med andnöd, etc) som behöver ständig övervakning och behandling dygnet runt. Så tror knappast att din hund legat på intensivvårdsavdelningen om den var pigg som en mört!

Skriv ihop ett mail och skicka till ansvarig på Djursjukhuset med dina tankar? Om du inte är nöjd vill de säkert veta varför. Om ingen säger något kan inget heller förbättras, om det behövs.

Och som du själv redan är inne på; var tydligare och mer bestämd nästa gång! Kräv att veta varför si och så görs, hur mycket det kostar, om det finns andra alternativ etc :)
 
Det kan lätt dra iväg med kostnaderna. Bara röntgen och blodprover kan dra iväg rejält lite beroende på prislista och vad som tas. Tas blodproverna och röntgen via akutintag (dvs ej bokad tid) har vissa djursjukhus/kliniker procentpåslag på priserna dessutom.
Plussar man ihop hundralapparna för alla enskilda poster. Besöksavgift, akutavgift, dygnsavgift vårdavdelning, kostnad röntgen i tre projektioner, kostnad kanylläggning och tagning av blodprover, kostnad analys av blodprover, kostnad mediciner, kostnad giva av kontrastvätska och kanske något mer.

Man ska inte vara rädd för att säga att man är bekymrad över kostnaden och be veterinären motivera allt som görs, det är det MÅNGA som gör.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 227
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 045
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 360
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp