Igångsättning efter bete, hur ser det ut för er?

Maria_81

Trådstartare
Halloj!
Nu är semestern över för både mig o min donna. Nu undrar jag hur ni brukar sätta igång era hästar efter betet, vilken takt kör ni? :up:
Lite bakgrund om oss, 16 årigt halvblodssto som var i bra kondition innan hon gick ut på betet och reds ca 5 dagar i veckan varierande sysselsättning såsom dressyr på banan, uteritter, longering och tömkörning.
Hon har haft 4 veckor semester och blivit smällfet :banghead: ser dräktig ut nu :nailbiting:
Hur hade ni lagt upp ett igångsättnings schema och hur lång tid hade ni tagit på er? :bow:
 
Man brukar säga att igångsättning av en frisk häst (som inte vilat p g a att den varit skadad) bör ta ungefär lika lång tid som själva vilan pågått. Med andra ord, sätta igång successivt under ca fyra veckor. Jag brukar alltid börja med att skritta ut på lång tygel några dagar först.
 
Man brukar säga att igångsättning av en frisk häst (som inte vilat p g a att den varit skadad) bör ta ungefär lika lång tid som själva vilan pågått. Med andra ord, sätta igång successivt under ca fyra veckor. Jag brukar alltid börja med att skritta ut på lång tygel några dagar först.
Där kommer mitt lilla problem just nu, hon har blivit en sån jäkla fjolla rent ut sagt sen hon gick ut på betet och blir rädd för dom absolut mest konstiga saker :banghead: Och hon gör så enorma u svängar så jag antingen flyger av eller sitter o spänner mig=inge mysigt alls :meh: Går bra med sällskap men det är inte alla dagar i veckan som det funkar pga olika arbetstider osv. :down:
 
Där kommer mitt lilla problem just nu, hon har blivit en sån jäkla fjolla rent ut sagt sen hon gick ut på betet och blir rädd för dom absolut mest konstiga saker :banghead: Och hon gör så enorma u svängar så jag antingen flyger av eller sitter o spänner mig=inge mysigt alls :meh: Går bra med sällskap men det är inte alla dagar i veckan som det funkar pga olika arbetstider osv. :down:
Ok, men då kanske du kan skritta på ridbana eller i ridhus de dagar du inte kan få sällskap? Funkar ju det med, även om det blir lite tjatigt både för ryttare och häst.
 
Jag ger aldrig äldre hästar 4 veckors helvila - ffa inte vila på bete. Men generellt svar så igångsättningsupplägget på en frisk häst beror främst på statusen gällande kondition och muskulatur den har sen innan vilan påbörjades .

Ju bättre status ju mindre komplicerat . Om Bra status -muskulatur och kondition- så tar det mer än 4 veckor att gå ner i status. I det fallet är igångsättningen väldigt enkel och kräver inte nåt särskilt att plocka upp igen där man var när man slutade .
 
Jag ger aldrig äldre hästar 4 veckors helvila - ffa inte vila på bete. Men generellt svar så igångsättningsupplägget på en frisk häst beror främst på statusen gällande kondition och muskulatur den har sen innan vilan påbörjades .

Ju bättre status ju mindre komplicerat . Om Bra status -muskulatur och kondition- så tar det mer än 4 veckor att gå ner i status. I det fallet är igångsättningen väldigt enkel och kräver inte nåt särskilt att plocka upp igen där man var när man slutade .
Åh det var ju kul att höra, men gäller det trots att hon blivit smällfet? :meh: Att hon var en lättfödd madame förstod jag men att det skulle gå så här vansinnigt fort hade jag aldrig kunnat tro!! :nailbiting: Tanken är väl att dom dagar jag inte har sällskap ut så tänkte jag antingen longera eller bara köra på lite stretching i skritt o trav på banan, inget skitjobbigt utan mest för att få henne lite mjuk :up:
 
Förstår inte riktigt vitsen med att släppa ut och ställa av äldre hästar på bete som normalt vis används som ridhästar dvs ej avelsston osv. Det är ingen kritik mot dig utan mest en fundering. Ingen hade väl slutat rida sin häst och öst in mat till den i fyra veckor resterande av året? Mina hästar går på gräs året runt men dom rids. Självklart vilar de också men jag tycker nog det är bättre att hålla igång lite lätt om man vill hästen ska gå på bete. Det är inte hälsosamt att låta hästen bli smällfet..

Jag hade börjat att gå ut med din häst för hand i ca 30 min första veckan. Sen skritta ut uppsuttet och öka tiden successivt så du i alla fall kan skritta ut i raskt tempo i en 45 min eller mer utan att hästen flåsar och blir för trött.
Börjat jogga hästen lite lätt efter det och inte ökat på för mkt för snabbt. Efter ca 4 veckor hade jag ridit nästan normala ridpass, lite lättare än vanligt och vid 6-8 veckor ridit normalt (dvs då hade mina varit i tävlingskondis igen).
 

Liknande trådar

A
Hästvård Det är alltid intressant och läsa om hur alla rider sina hästar. Varje vecka ser såklart inte likadan ut, inte för mig i alla fall, men...
Svar
10
· Visningar
1 212
Senast: Skrauti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp