Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Min medis är lite rund om magen :P
Jag vet ju att det bara är att jobba hårt och så, men någon som har någon bra övning har tröttnat på alla mina
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Nu ska jag sätta i gång mitt 14 åriga varmblodssto som har stått i 3 månader pgr av kotledsinflamation. Före hon blev sjuk reds hon 6 dagar i veckan varav 3 dagar dressyr en dag hoppning och 2 dagar uteritt. Hur ska jag sätta igång henne nu??

Jag ska även sätta igång mitt welshmountain sto på 15 år som har stått i ca 3 veckor pgr av hovböld. Förut blev hon riden 5 dagar i veckan och då var det uteritt en gång hoppning 1 gång och dressyr 3 ggr.

Hur ska jag sätta igång dom båda på rätt sätt? tacksamm för snabba svar!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hejsan nu behöver jag eran hjälp ;)
Jag har en shettis på 13år som nästan bara har stått i hela sitt liv. Hon har dock gått i stora hagar och lekt med sina vänner nu har hon blivit så tjock så det är inte sant (vet ayy det är mitt fel och att det är oförlåtligt)
Tror ni att det är jätte farligt för henne att följa med på skritturer på ca 35-45min varannan dag med en 9åring på ryggen eller är det bättre att jag har henne som handhäst kanske första 2 veckorna? hon mäter 245 har jag för mig på ett viktband. Tack för snabb hjälp.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hej jag är ingen expert men min häst va rätt överviktig när jag tog henne . jag började gå med henne i några veckor sen satte jag mig på henne och tog det lugnt.skrittade några veckor sen blev det trav . nu efter ett halvår ungefär börjar hon komma igång (jag rider inte varje dag).
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hej!
Det här gäller en svensk ridponny född 2003 (alltså nyligen 7 år) som stått på ridskola sen HT 2007. Innan han kom till ridskolan hade han mycket bra hull och muskler, var väldigt fin och så. Nu har han tappat i princip alla muskler och hull, är alltså smal och väldigt omusklad. Han har haft problem med vänster framben pga. hovbölder och lite annat varje termin förutom den första. Nu har han varit halt sen november och bara gått ngn enstaka lektion för att sedan bli halt igen. För någon dag sedan konstaterades det av veterinär att han antagligen hade belastningsfång. Han ska stå i en månad. Jag har sedan länge haft planer om att köpa honom, och dom som har ridskolan kommer varken ha tid eller råd att sätta igång honom rätt (vilket dom inte gjort med en annan häst som haft okända problem i frambenen) och då är då alltså min fråga hur ni tycker att man ska sätta igång honom?
Jag har läst många av dom andra svaren och fått många bra tips men har bara hittat ett svar om just fång i dom jag har läst.

Alltså, han har stått sen november - nu plus att han ska stå en månad till. Har endast gått några få lektioner sen dess (ca 15). Han har gått i en stor hage, någon vecka stod han i en sjukhage, men har mest gått i den stora. Innan dess hade han bra kondition måste man säga, brukade gå 2 lektioner varje dag förutom lördag-söndag då han oftast gick 1. Men han har som sagt i princip inga muskler alls. Varken på rygg, hals eller bakdel då han ridits felaktigt och med tideman-tygel för att undvika att han får underhals.
Nu har han fått sulor båda fram och blir medicinerad för fången.
Någon som har erfarenhet av belstningsfång och som kan tipsa eller någon som har allmänt tips?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hej !

Det brorpå hur du är som ryttare . Jag som är ganska orädd och har en bra balans sitter upp och visar vem som bestämmer på en gång när hästen inte lyssnar som den ska. Man ska då absolut inte vara dum på den ! Men visa med en bestämd hand och chenkel att du är bestämd och orädd. Fegar du så kan jag nästan lova att det kommer gå sämre och sämre med tiden . alltså att hästen kommer ta över och ni kommer få problem .

Alltså försök visa att de är du som ryttare som bestämmer och det är viktigt att du visar de.Lyssnar den inte på chenkel så ta ett spö som hjälpmedel och lägg framför sadeln.

Det är mitt tips!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

kl

Jag har en 5 åring som stod 6 veckor pga ett operationssår av borttagandet av en ink inte ville läka. Reds i tre veckor innan han fick hosta och har stått nu i fyra veckor. Av dom så har han varit hostfri i de två sista veckorna. Hur hade ni satte igång honom?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag har fått hem en foderhäst. En ganska rund korsning mellan ardenner och nordsvensk. Han är 10 år och har inte blivit riden det senaste året pga hästägarens sjukdom.

Hästen har gått på lösdrift.

Min plan är såhär:
v1 skritt 15-20 minuter
v2 skritt 30 minuter
v3 skritt 45 minuter
v4 skritt en timme
v5-8 lägg in trav gradvis
om hästen känns fräsch kan man lägga till galopp sen.

Jag har tänkt försöka rida i stort sett varje dag. Rida i skog, på grus och gräs. Förutom ridning har jag också tänkt ta promenader för hand, tömkörning och markarbete.

Det är en tung häst, just nu är han onödigt tung för att han kan behöva bantas också. Har förr ridits ordentligt, tävlat dressyr osv.

Verkar det ok? Något som ska ändras? Han är en lugn och stabil och lat herre.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

kl*

Någon som har lust att hjälpa mig lite? ;) Mitt sto har varit fullt igång tills i lördags då hon har vilat sen dess. Det är tänkt att hon ska vila 2,5-3veckor framåt. Inga skador eller något, bara en skön sommarvila för oss båda.

Behöver jag ha en speciell igångsättning? På 3veckor hinner dom kanske inte tappa varken muskler eller kondition. Möjligtvis lite kondis.

Kanske skritt en halv vecka och sen att jag slänger in lite trav? Sen alla gångarter andra veckan. Tredje veckan fullt igång igen då?

Har läst mkt att det bör ta lika lång tid för dom att sättas igång, som dom vilat.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

kl*

Någon som har lust att hjälpa mig lite? ;) Mitt sto har varit fullt igång tills i lördags då hon har vilat sen dess. Det är tänkt att hon ska vila 2,5-3veckor framåt. Inga skador eller något, bara en skön sommarvila för oss båda.
Behöver jag ha en speciell igångsättning? På 3veckor hinner dom kanske inte tappa varken muskler eller kondition. Möjligtvis lite kondis.
Kanske skritt en halv vecka och sen att jag slänger in lite trav? Sen alla gångarter andra veckan. Tredje veckan fullt igång igen då?
Har läst mkt att det bör ta lika lång tid för dom att sättas igång, som dom vilat.

Mycket har med den tidigare konditionen att göra ..
Min häst har precis vilat 2,5 - 3 veckor. Hoppade upp i söndags, skritta ut en sväng + mjukgörande + jätte lite trav. 2a dagen fick han vila (promenad, pga jobb) 3de dagen var det ridning med graman och mycket mycket lösgörande, i skitt. igår var det samma, graman, mjukgörande + en hel del trav.

Han led inte det minsta, kändes inte det minsta stel & blev inte ens anfådd. Ditt schema lät jättebra tycker jag. Jag skulle heller aldrig pressa min häst om jag kände att något var fel, så känn efter hur hon känns. Min har samma kondition som för 3 veckor sedan iallafall & lika glad & pigg. Lite rundare mage, men samma muskler.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Lät jättebra. :) Tror inte heller min kmr tappa nån speciell kondis efter dehär veckorna.. hon har mkt bra kondis nu, så. :) Då behöver jag inte oroa mig med andra ord.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Min kuse har stått stilla i snart 4veckor och är inte frisk än pga av muskelsträckning i högerbak lår.
Några tips hur jag ska sätta igång honom på bästa sätt? Detta är en äldre varmblodstravare på 23år :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Massage i kombination med träning är toppen. Se till att han inte blir kall (gäller den kalla årstiden framförallt), använd gärna back on track om du har.

Korta pass. Min häst hade tidigare fläkskada och jag trodde först det var god idé att skritta ut långa rundor men inte ens det orkade hon i början av igångsättningen.
Börja med arbete från marken, longering i skritt utan inspänningar där han får gymnasicera bakbenen att trampa in till tyngdpunkten. Tömkörning/longreining på raka och böjda spår, skritt och trav.
När du går över till mer uppsuttet, rid som sagt korta pass. I början jämna underlag, gärna ute, bara skritt. Så småningom lite längre, och stegrande ändring av underlaget till mer kuperat. Akta så han inte blir överansträngd. Det är bra med träning och rörelse, men inte för mycket.
Lägg in några dagars vila varje vecka.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Nu ska jag sätta i gång mitt 14 åriga varmblodssto som har stått i 3 månader pgr av kotledsinflamation. Före hon blev sjuk reds hon 6 dagar i veckan varav 3 dagar dressyr en dag hoppning och 2 dagar uteritt. Hur ska jag sätta igång henne nu??

Jag ska även sätta igång mitt welshmountain sto på 15 år som har stått i ca 3 veckor pgr av hovböld. Förut blev hon riden 5 dagar i veckan och då var det uteritt en gång hoppning 1 gång och dressyr 3 ggr.

Hur ska jag sätta igång dom båda på rätt sätt? tacksamm för snabba svar!

Kotledsinflammation konvalecent under igångsättning, ska veterinären rekommendera dig ett program. Traditionellt innebär det en mycket långsam, successiv igångsättning på endast raka spår och gärna på varierande, men fast underlag. Hästen ska vara igång fullt ut i samtliga tre gångarter innan böjda spår introduceras senare, och även då mycket successivt, gärna med "delade" pass, dvs tex en kvart ute på raka spår i skogen, kombinerat med 10-15 minuter på mjuka böjda spår, gärna på töm , senare uppsuttet, osv osv.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

kl*
hejhej =)
Min ponny ska sättas igång efter en vrickning som blev bra på en gång .Men hur ska jag sätta igång honom ?
Just nu går han bara i hagen ..Han har god kondition & mycket muskler =)
några tips ?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag skulle säga känn efter. Börja långsamt och stärkande övningar för benen? Skritt på asfalt och börja jobba honom där. När det känns bra i skritten så testa på traven. Men anträng inte för mycket. Du behöver ju inte sitta och nöta i en timme första veckan utan kanske bara en stund och se så att allt funkar.
Men allt beror såklart på hur allvarlig skadan har varit osv.

tar detta efter när jag skulle sätta igång min ponny efter fång. Folk sa att det skulle ta en månad, månader att få igång henne igen. Hon var igång på två veckor. Jag var försiktig och travade redan andra dagen, galopp i slutet på veckan men red bara något varv i hagen varje dag. Det funkade för mig :D
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Okej ,ja jag tänkte ta det lite lungt ...
Dock rider inte jag honom men ,det är ju jag som bestämmer ! haha
Satte igång med trickträningen idag igen & det gick jättebra !=)
Jag gjorde samma när jag satte igång honom efter fånget i våras ,på 2 veckor !
Fast jag travade inte andra dagen ..
Men han är fortfarande litelitelite svullen över kotan ,gör det något?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Kl.

Har fått hem en foderhäst som inte gått särskilt mycket sedan innan jul. Hon har tappat mycket muskler, framförallt rygg och rumpa och har lite för stor mage. Hur ska jag sätta igång henne?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag hoppas jag får sätta igång min häst som har haft fång snart.
Skall på återbesök på klinik om ett par veckor.
Först ett par veckor i stora hagen med de andra samt promenader.
Tömkörning nej tack, sist så höll det på att gå illa när han drog igenom samhället med mig hängande i tömmarna.
Rida i skritt ett par veckor och varva det med att låna en häst och ta honom som handhäst så vi kan ha lite högre tempo utan ryttare.
Sen får man väl utvärdera hur man tycker det funkar innan man ökar på ridningen.
Jag vet inte vad man skall vara extra noga med när man sätter igång en fånghäst.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hej
Har en 17 årig valack som för ca 3 år sen fick en kotledsinfl i höger bak och därefter när han blev frsikförklarad fick en knäledsinflammation i vä bak.. Han vilade sen i ca 1,5 år så jag kunde börja bygga upp honom från början..

I höstas tömkörde jag honom både ute i naturen och i paddok men så blev han halt igen (strålröta och ömmar fram) men det blev bättre på 3 veckor men fortfarande reagerade på böjprov(pålagringar) men detta trodde veterinären berodde på att han var stel... Han blev friskförklarad och vet sa att nu måste jag börja rida honom annars blir det aldrig bra..

Jag började rida honom i skritt på långa tyglar i december.. först var det bara korta runder men sen ökade jag..
sen februari har jag börjat trava honom, först bara korta sträckor men nu har vi kommit upp rätt långa stäckor och även arbetar lite i form, i både skritt och trav..

Är det lagom lång igångsättning??
När ska jag börja galoppera??
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 111
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 929
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tälta med hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp