Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hej!

Jag har en 23 årig ponny som jag köpte loss från en ridskola för fyra år sedan. Hon hade då haft en vrickning i både kot och hovled i samma framben, men var friskförklarad vid övertagandet. Sedan dess har hon mest blivit promenerad/tömkörd i skritt och lite trav ganska oregelbundet mest för att hon ska få göra något annat än att gå i hagen. Hon är pigg, i fint hull och går i en kuperad hage. Nu funderar jag på hur jag kan sätta igång henne så att hon kan gå lättare ridning med mina medryttare som är 10 resp 13 år gamla?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

kl
Har någon en bra upplägg för igångsättning? Har precis köpt en häst som stått 3 månader pga tidsbrist. Tidigare var han i bra kondition, kan inte säga exakt hur mycket han reds men han hoppades lite iallafall. Har ingen möjlighet att ge mig ut i skogen. Tänkt tömköra en del.. Hur lång tid kan det tänkas ta? :laugh:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

KL

vad synd att denna tråden inte längre är nålad???? :confused: Var ju superbra när den var det, så att den var lätt för alla att hitta!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

KL

vad synd att denna tråden inte längre är nålad???? :confused: Var ju superbra när den var det, så att den var lätt för alla att hitta!

*Tyst*

Inte prata så högt...

*Viskar*

Det var faderator, som både bad oss moderatorer att ta bort en del nålningar, samt att han gick in och gjorde det själv. ett tag.

Mvh

moderator
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Tack! :):bow: Tror många har glädje av att tråden är nålad! :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Min häst har just blivit friskförklarad efter en hasledsinflammation och en muskelbristning. Han har haft en aktiv konvalecensperiod på ca 2 månader då han gått på lösdrift och dessutom skrittats för hand dagligen i drygt 30 min. Trots det blev jag ganska förvånad när jag fick igångsättningsprogrammet. Han ska redan från början ridas i skritt och trav, visserligen korta pass men ändå. Om ett par veckor ska jag gradvis introducera "normala" ridpass ett par dagar i veckan varvat med kortare pass. Min häst är lite äldre och ett "normalt" ridpass för oss är ungefär en timme i skogen i varierat tempo eller ett kortare lösgörande pass på banan så det är inte direkt stenhårt vilket fanns med i veterinärens bedömning.

Jag har fullt förtroende för veterinären som gett mig dessa igångsättningsråd, men det känns ändå ovant att sätta igång på detta sätt så jag var lite nyfiken på om fler har fått liknande rekommendationer och hur detta i så fall har fungerat? Vad var motiveringen till att sätta igång på detta sätt för er?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

En tråd med flera hundra (tusen?) svar är ju inte det lättaste att navigera i! Så varför kan inte alla de som har en fråga om något så specifikt och viktigt som igångsättning få göra det i en egen tråd? :confused:

I min värld är det skillnad på igångsättning! Vad/hur mycket ska hästen sättas igång, alltså vad ska den användas till? Beroende på det så blir det ju väldigt olika svar! Alla hästar är ju egna individer med egna förutsättningar och förmåga!

Tur att hästfolk kan få hjälp på andra ställen än Buke...
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

hejsan!!

Jag har ett D ponny sto på 13 år, köpte henne för 3 månader sen. Har inte ridit henne så mkt då hon inte helst vill rida ut utan en kompis. Jag har inte hållt på med hästar så länge och detta är min första häst, har dock en shettis som sällskap. Min ponny har blivit illa behandlad innan och är lite öronskygg fortfarande med mig men det går bättre. Har haft med henne en gång i ridhuset på min ridskola och hon var med på min lektion, det gick jättebra. Vi har inte haft en dragbil innan men nu ska vi köpa en så nu kan jag åka oftare till ridhuset
Hon är lite rund om magen, men är pigg ändå och inte lat på ngt sätt,så klart orkar hon inte riktigt i galoppen, men trav inga problem. Hon som hade henne innan red nog henne 4-5 dagar i veckan och hon sålde henne till ett försäljningstall på en ridskola så hon har ju gått med på lektioner där ibland. Det är nog hos mig hon stått stilla mest.

1. Hur ska jag sätta igång henne som mest skonsamt i ridhuset, vilka övningar ska jag göra?

2. För tidigt att ha med henne på ridlektion?

3. Är det bättre att vinna hennes förtroende genom att rida i ridhuset först än att försöka rida ut? Den förra ägaren hade inga problem att rida ut med henne så det måste ju vara mig hon är osäker på. hur ska jag göra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Igångsättning av äldre häst - era erfarenheter?

Jag har två stycken ponnyer, ett sto f. 91 och en valack f. 92. Sedan snart 1 år tillbaka är dem heltidspensionärer och har gått på lösdrift sedan i maj nu i år. Tyvärr, funkar det inte särskilt bra. Jag hade räknat med att det skulle ta dem ett tag att vänja sig vid pensionärslivet, men nu har jag börjat inse att dagen när dem faktiskt kommer att acceptera (och viktigast av allt - njuta av) sin nya vardag antagligen inte kommer att komma... Så nu ser jag ingen annan "utväg" än att sätta igång dem igen.

Det är inget fel på någon av dem, dem pensionerades pga att tiden inte räckte till. Visst, det finns någon enstaka ledinflammation i historiken hos dem båda, och stoet fick för ganska precis sex år sedan en liten kotbensfissur i vänster fram men den har aldrig påverkat henne efter att den läkt ut.

Konditionen är inte på topp och visst saknas det lite muskler, men grundformen hos dem båda är ändå OK så det känns som att det borde gå ganska lätt, men jag har ingen erfarenhet alls från någon liknande situation och det känns otroligt viktigt att det blir ordentligt gjort.

Är det någon som varit i samma situation, och hur har ni gått tillväga? Har det fungerat? Alla tips och åsikter mottages tacksamt :bow:
 
Sv: Igångsättning av äldre häst - era erfarenheter?

Tycker det låter som ett bra beslut att sätta igång dem igen.
Har själv en gammelman som är född 91, och honom försöker jag rida minst 3 gr i veckan för att hålla igång leder, muskler och konditionen. Jag rider mest ut på honom, men gillar även att träna dressyr och hoppa ngn. gång i bland (han blev pensionerad från hoppningen för några år sedan då han blev behandlad i 3 ben).

Min erfarenhet är att det uppskattas även från hästen:) Han ser nästan sur ut när jag hämtar unghästen istället för honom...

Starta igång dem mjukt. Rid ut i skog och natur för att sätta igång leder och muskler på dem. Känner du dig riktigt osäker på deras kondition så kan du ju börja med att gå ut och gå med dem på promenader i skogen först.
21 år är ingen ålder på en häst;) Jag räknar med att ha min gammelgubbe i 10 år till. Men just därför ser jag till att hålla honom i form och kondition genom allsidig träning.
(Kör honom också, vilket kan vara ett bra komplement om de är inkörda).
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag ska sätta igång 'min' (är fv på henne nu och köper henne i maj) lilla paintflicka nästa månad när mitt dumma gips åker av. Är gipsad i vä underarm efter en bilolycka och ful fraktur på raduis/strålben som fått opererats och fixerats. Så det blir en igångsättning för oss bägge.

Lilldamen är 5 år och ngt tunn för dagen så hon går hos en kompis och äter upp sig medan min arm läker. Hon går på mer eller mindre fri tillgång på hösilage(kollade balarna igår, gått ca 40 kg på 2 dygn så äter gör hon!), får lite lusernhack, b-vitamin, rapsolja och lite morötter.
Hon hade fång här i början av oktober 2011 och har en ytterst lindrig hovbensrotation HF. Har därför inte lagt på ngt kraftfoder i hennes foderstat utan avvaktar tills vi börjar komma igång tror jag.
Hon är inriden och reds i somras men vet ej när hon ställdes av eller om hon reds när hon fick fången.

Tänkte att först checka vad hon tycker med ryttare igen så det är OK med henne och sen skritta ut i skog och mark en tid, ca en månad och ungefär 4-5 dagar i veckan i 30-45 min till att börja med. Låter det rimligt?
Jag kan ju själv inte rida fullt ut direkt efter gipset kommit av så det kan nog passa oss bägge att börja såhär.
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hej!
Har en senskadad häst och jag undrar lite vad man ska tänka på när man sätter igång en häst efter en senskada. Är långt ifrån där än, men saknar ridningen så mkt att jag iaf vill tänka på igångsättningen.. Senskadan är lindrig, men har gått upp ett antal gånger, hästen är 18 år och kommer antagligen att ha vilat i ett år ungefär när skadan förhoppningsvis är läkt. Skrittar nu sedan några månader tillbaka för hand ca 15 minuter *2 om dagen och kommer ju öka detta lite efterhand.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hej!
Jag har precis fått hem ett islandssto på foder som är 13 år. Hon fick föl för 2år sedan och har knappt blivit riden alls efter det..
Jag har aldrig behövt sätta igång en häst innan och funderar lite över hur pass långsamt man ska ta det? Hon är jätte pigg och tycker att det är hur kul som helst så fort vi kommer ut o skogen så det är svårt att inte låta henne gasa på lite..
Är det någon som har bra tips på hur jag ska gå till väga?

Jag är väldigt tacksam för svar! :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Sätter in min fråga också här ifall denna tråd skulle vakna till liv:

Dotterns häst har "halvvilat" i ca 1,5 månad pga besvär med överben och sen frysning av detsamma. Nu ska stoet sättas igång igen, varsamt, och konditionen ska sakta fås igång igen. Har någon bra tips på igångsättningsprogram? Hur mycket vila ska den ha, hur långa pass, vilka rörelser, när kan man börja hoppa igen typ.
Veterinären sa bara en veckas gradvis igångsättning till det normala.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

kl

Och jag kör också den här tråden eftersom jag fick upp den när jag googlade, haha.
Min 11-åring är nyligen igångsatt efter nästan tre månader på bete (30 hektar, kuperade hagar och stor flock, så hon har rört på sig). Har tappat lite i ryggmuskler över sommaren, men märker i övrigt ingen skillnad på henne. Ingen skadehistorik.

Hon är skrittad rakt fram i skogen i en vecka nu (grusväg och lite klättring på branta/snåriga stigar). Tyvärr är hon knepig att rida ut på då hon totalt saknar framåtbjudning så till den grad att hon ofta måste "ridskolekickas" för att kanske gå framåt, men samtidigt har hon enormt mycket överskottsenergi, och jag skulle gärna vilja att hon kunde börja arbetas på ridbana igen.

Hur hårt/hur mycket träning i manege vågar man lägga upp?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Du bör raskt konsultera annan veterinär i fråga om rehab och inte konsultera sociala media .
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Min häst har kommit så långt i "rehaben" att vi inte längre har ett program från veterinären. Men nu gäller det att få lite bättre flås/kondition! hon blir superflåsig efter bara ett par varv i galopp & har även börjat löshoppa lite.

Så nu har vi följt hippsons råd om intervaller, 1varv i paddocken i skritt,1 varv i trav & två varv i galopp, fyra omgångar. Då blir hon ganska "lagom" flåsig. självklart med fram och avskrittning.

Men frågan är hur många dar i veckan skulle ni köra denna konditionsövning? Varierat med dressyrpass, uteritt (kondition på slätare markkklättring i kuperad terräng, tömkörning, löshoppning, vila)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Men så är de.. om du går 1 timme om dagen på spåret är gämförbart med en häst som går ute dygnet runt i stor hage..
Nog har du med denna timme på spåret dagligen själv hjälpt dig att få en bättre kondis sennär du ska börja bygga upp muskler och kondisen på allvar.
Än om du har legat i soffan å zappat;)

Så helt klart att en häst har byggt upp en bra kondis och lite muskler själv och är fördelaktigt inför en igångsättning.
Iom att hästen har gått mkt själv har den belastat leder och sener bra så det blir inte lika mkt belastning med ryttare eftersom benena är vana att gå på kuperad mark.

Och man märker bra skillnad på en häst kondis som gått ute på stora marker och en häst som inte gjort de när mans ätter igång.
Jag har märkt stor skillnad med min pulsmätare..Hästen som gått ute på stora ytor har bättre puls och återhämtningsförmåga.
oh, vilket bra inlägg. Presis vad man kommit fram till i olika undersökningar !
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

*kl*

Mitt sto har först varit mammaledig i några månader innan förlossning och efteråt drabbades hon av förlossningsfång med lindrig rotation av hovbenet bägge fram. Hon har vilat totalt från mars och fram till nu, även om hon gått i kuperade hagar och därmed rört sig väldigt mycket.

Hovslagaren sade vid förra verkningen att vi förmodligen skulle kunna sätta igång i januari och nu är det bara några dagar kvar tills hovis kommer med sin "dom". Om vi får ok att sätta igång igen, så grubblar jag över hur jag skall lägga upp igångsättningen.

Min tanke har varit två månader med skritt, sedan två veckor med skritt och trav följt av två veckor med alla gångarter. Först därefter påbörja dressyrjobb på bana och ytterligare en månad senare börja hoppa.

Vad säger bukefolk? Jag har aldrig satt igång efter skada tidigare och veterinären som behandlade har jag ingen kontakt med längre.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag hade ökat på tiden..... såvida du inte har bråttom och ska starta OS.... jag tänker också på att just denna period fram till typ april i vilket fall är otroligt ogynsam i fråga om underlag och väderlek osv, så jag hade personligen valt att nyttja den situationen till att helt enkelt ta det väldigt långsamt.....
generellt efter så lång vila och om det varit hältor osv så brukar man säga att hästen ska vara FULLT igång på rakt spår i alla gångarter och kännas som det håller i sig med fräschheten, innan man börjar uppsuttet på böjda spår osv. däremot om du har ridhus/bra underlag så kan du ju tömköra hästen på böjda lite snabbare, då får du även ett fint kvitto genom att se hästen från backen och slipper noja att det finns ngn orenhet du ev. missat uppsuttet då hästen vilat så länge att det kan vara svårt om den tappat mycket, att känna skillnad för en lekman på vad som är ditten eller datten.

Jag hade velat öka på din tidstanke ang. trav och galopp, och sett till att den tiden var längre än 2 veckor. och sen som sagt, verkligen velat ha den så att den går fullt ut i alla gångarter ute i skog och mark/raka spår och har bra styrka och kondition och ffa bär sig, innan jag hade tänkt avancera med regelerätt dressyrarbete och ffa hoppning. Men alla gör olika, och i ditt fall uttalar jag mig främst inte från hästens skada i sig men självklart även det, men mest tiden det gått sen den sist arbetades. det är i stort sett ett helt år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 927
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp