Igångsättning - hur tänker ni?

dreampower

Trådstartare
Hur tänker ni angående igångsättning? Jag brukar tänka igångsättning efter att hästen har vilat (dvs inte blivit riden osv) mer än två dar i sträck - längre eller kortare tid. Däremot insåg jag själv när jag varit sjuk i tre veckor att första friska dagen så joggar jag min vanliga runda utan betänkligheter - fast med jordens träningsvärk som följd. Hur tänker ni? Har ju även hört att hästar inte tappar muskler förrän efter kanske tre-fyra veckors vila - går det alltså, teoretiskt sett, att rida precis som vanligt efter tre veckors vila? Förutsatt att hästen inte vilat pga skada, då blir det ju annat. Är jag mesig som tänker igångsättning så tidigt, eller är det bra eftersom att hästen inte kan berätta om sin träningsvärk? Eller får de inte träningsvärk som vi efter så kort tid?

Hästen går på lösdrift med kompis i hage stor nog att tokrejsa :)
 
Jag tänker igångsättning efter kanske tre veckor-en månads vila. Och då är min igångsättning nog generellt snabbare än de flesta andras. Men jag är nog lite färgad av att jag tidigare hängt en del inom travet och där kan hästar starta relativt tätt helt utan träning emellan.

Mina hästar går sedan många år på lösdrift och det gör också att igångsättning inte behövs på samma sätt som innan, de rör sig en del i hagen även om de inte alltid springer så mycket.
 
E min häst igångsatt från tidigare och sen stått av någon orsak 1-3 veckor så brukar jag gå en promenad första dagen. andra dagen far jag ut å rider, inte tokrider men kan nog ta trav och galopp. Känner av hur hästen är. Sen kör jag nog på som vanligt.

Står på box nattetid, är ute mellan ca 07-20. 1 ha stor hage, kuperad.
 
Hur tänker ni angående igångsättning? Jag brukar tänka igångsättning efter att hästen har vilat (dvs inte blivit riden osv) mer än två dar i sträck - längre eller kortare tid. Däremot insåg jag själv när jag varit sjuk i tre veckor att första friska dagen så joggar jag min vanliga runda utan betänkligheter - fast med jordens träningsvärk som följd. Hur tänker ni? Har ju även hört att hästar inte tappar muskler förrän efter kanske tre-fyra veckors vila - går det alltså, teoretiskt sett, att rida precis som vanligt efter tre veckors vila? Förutsatt att hästen inte vilat pga skada, då blir det ju annat. Är jag mesig som tänker igångsättning så tidigt, eller är det bra eftersom att hästen inte kan berätta om sin träningsvärk? Eller får de inte träningsvärk som vi efter så kort tid?

Hästen går på lösdrift med kompis i hage stor nog att tokrejsa :)

Eftersom jag rider mina hästar 2-3 dagar per vecka kan jag inte hålla på och "sätta igång" hästen för varje ridtur.
Jag har precis börjat sätta igång två unghästar som haft 2½ månads vintervila. Under den perioden har de gått utomhus mycket - en av dem går på lösdrift och busar med andra unga grabbar.

Jag upplever nog att de är fullt ridbara där de var innan vilan. Men de är unghästar så kraven är inte jättehöga, och de har som sagt inte stått stilla under dagarna utan rört sig av sig själva.
 
Har ju även hört att hästar inte tappar muskler förrän efter kanske tre-fyra veckors vila - går det alltså, teoretiskt sett, att rida precis som vanligt efter tre veckors vila?

Första dagarna efter en treveckors vila hade jag nog tagit det halv-lugnt, alltså inga hårdare träningspass utan mer uteritter. Kortare vila än aå har jag ingen speciell igångsättningstid för, de går ju i hage och står inte instängda någonstans.
 
Hästar kan stå 6 v på Box utan att tappa kondition (däremot finns det såklart andra anledningar att inte bara köra på för fullt direkt).

Så upp till en månads vila så rider jag ganska som vanligt men något kortare pass och lägre krav i någon vecka. Typ uteritt i alla gångarter (kan ju göras i ridhus med, men ganska kravlös nivå alltså). Sen som vanligt.

Har de stått längre blir det mer successivt, skritta igång och lite korta travsnuttar första veckan och sen bygga på.

OBS - gäller häst som varit frisk men vilat, inte efter konvalescens.
 
Tack för svar! Då bör jag med andra ord kunna rida dem ganska som vanligt efter att vi varit utomlands i sjutton dagar och de bara gått och skrotat :) Det är en tävling tre veckor efter att vi kommer hem som jag skulle vilja vara med på - men inte om jag inte hunnit rida dem ordentligt innan och hunnit känna att de verkligen är redo! Men då bör inte det var något problem? (Det handlar om stilterräng 90cm)
 
@dreampower Jag tror inte att tävlingen ska vara något problem, du har ju flera veckor på dig för att känna av hästarna efter att du kommit hem.
Tack för svar! Ja, visst borde det gå! - i vanliga fall är det inte så viktigt med tävling, men då detta är en av två tävlingar inom rimligt avstånd den här säsongen skulle det vara kul att vara med om det funkar :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 044
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 088
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp