Igångsättning

Zamira

Trådstartare
Vår ponny (8 år) har tävlat rejält under året i både hoppning och fälttävlan, och nu är det dags för lite vintervila och återhämtning inför nästa säsong. Det blir hage ca 12 timmar per dag i ca 4 veckor. Box på natten.
Fri tillgång på hö, och det lilla kraftfodret hon får drar vi in, kanske en näve för att få i henne mineralerna.

Hur ska jag tänka vid igångsättning?
Någon som har ett bra schema, är själv osäker på hur mycket hon tappar i kondition och muskler under denna tid.
 
Tappar inte mkt på 4v! Jag skulle börja trava o galoppera kortare stunder efter några dagars skritt bara, typ vanliga ridpass utan krav men betydligt kortare i längd! Se hur den känns! Borde ju inte vara stel osv :)
 
Hästar ska inte tappa vare sig kondition eller muskler på en månad. Hade ändå tagit några skrittdagar/vecka i början för att inte riskera överansträngning.
 
Jag har skrittat min unghäst i några veckor (kanske två eller tre beroende på hur lång vilan har varit, har hon bara vilat en vecka kanske vi skrittat bara två pass och sen ökat på), men då är det en så pass ung häst att hon för det mesta vilat längre perioder och inte heller ridits så många dagar/vecka. Hon har dessutom fram till för två månader sen bara gått i en minimal hage med noll möjligheter att kunna röra på sig, efter att vi flyttade går hon i stor gräshage med kompisar och utevistelse större delen av dygnet, det tycker jag också väger in.

Med en vuxen häst som inte är överdrivet gammal hade jag kanske skrittat några dagar och sen börjat lägga in trav och galopp. Eftersom ni tävlat så pass mycket bör hon ha en rätt bra grundkondition och jag har svårt att se att hon skulle tappa extremt mycket på bara en månad med det utgångsläget.
 

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 950
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 299
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp