Igångsättning

Linja

Trådstartare
Hur skulle ni sätta igång en häst som vilat i lite mer än ett år?

Jag har (äntligen!) tänkt att komma igång och rida igen, men velar lite över hur jag ska lägga upp igångsättningen. Hästen har inte vilat pga skador eller så utan endast pga tidsbrist. Han har gått runt och skrotat i stora hagar med mycket utevistelse varav de senaste halvåret på lösdrift. :)

Jag skulle inte påstå att han var i någon superform innan vilan heller, men vi red i alla fall i alla gångarter, och det är dit jag vill komma tillbaka till nu innan vi sätter upp nya mål. :)
 
Hur skulle ni sätta igång en häst som vilat i lite mer än ett år?

Jag har (äntligen!) tänkt att komma igång och rida igen, men velar lite över hur jag ska lägga upp igångsättningen. Hästen har inte vilat pga skador eller så utan endast pga tidsbrist. Han har gått runt och skrotat i stora hagar med mycket utevistelse varav de senaste halvåret på lösdrift. :)

Jag skulle inte påstå att han var i någon superform innan vilan heller, men vi red i alla fall i alla gångarter, och det är dit jag vill komma tillbaka till nu innan vi sätter upp nya mål. :)

Är hästen 100% fräsch? isåfall hade jag börjat med korta skritturer, både till fots och uppsuttet. Sen under ett par veckor utökat mängden tid. Hade låtit det ta ca 4 månader totalt men så är jag också väldigt försiktig under igångsättningar. Vissa tycker jag sätter i gång för långsamt men så har jag aldrig haft någon skada på mina hästar heller så jag håller fast vid vad som funkar för mig. För att förtydliga så skulle hästen vara i bra kondis efter 4 månader.
 
Jag har nu startat igång en häs som vilat nästan ett år pga av tidsbrist. Inga skador bara en massa energi.

Skrittade första veckan andra veckan la jag in lite trav och tredje veckan lite galopp. Red till 90% ute i skogen knappt något på ridbana mer än något varv.

Nu har jag haft henne i lite över en månad och vi har lagt in några kortare pass på banan. Skabörja lägga in lite hinder.

Denna häst var i fin kondition när hon ställdes av. Inga skador dagsläget lite för rund om magen.

Beräknar vara i full gång inom kort.
 
Jag har nu startat igång en häs som vilat nästan ett år pga av tidsbrist. Inga skador bara en massa energi.

Skrittade första veckan andra veckan la jag in lite trav och tredje veckan lite galopp. Red till 90% ute i skogen knappt något på ridbana mer än något varv.

Nu har jag haft henne i lite över en månad och vi har lagt in några kortare pass på banan. Skabörja lägga in lite hinder.

Denna häst var i fin kondition när hon ställdes av. Inga skador dagsläget lite för rund om magen.

Beräknar vara i full gång inom kort.

Låter helt galet snabbt med tanke på hur länge hästen vilat...
 
Jag lärde mig, för 100 år sedan ett schema för igångsättning av 'friska' hästar som stått så pass länge att man räknar med att de förlorat kondition, men ej för hästar som haft boxvila/varit skadade/sjuka. Det såg ut typ så här:

1v: skritt 30-40 min
2v skritt 60-90 min
3v skritt minst 40 min, trav 5 min
4v skritt minst 40 min trav 10 min
5v skritt minst 40 min, trav 10 min, galopp 5 min. (riding på bana påbörjas)
6v skritt minst 40 min, trav 10 min, galopp 10 min
7v, skritt minst 40 min, trav 15 min, galopp 10 min
8v skritt minst 40 min, trav 15 min, galopp 15 min (hinder kan introduceras)
9v: rid "som vanligt"

Sen är det jätteviktigt att man lyssnar på hästen, kanske behövs det läggas in en vecka med bara skritt igen här eller där. Dessutom bör inte alla dagarna i de senare veckorna innehålla trav och galopp utan långa skrittpass någon/några gånger i veckan. Självklart även någon form av vilodag (vilken sorts vilodag man har beror på ens häst)

Uteritter ffa. Är underlaget sådant att det inte går att rida ut får man rida på bana tidigare än v 5 men man skall undvika att 'jobba' hästen/harva på volter. Självklart bör arbetet varieras med tömkörning/longering/arbete vid hand/mm.
 
Låter helt galet snabbt med tanke på hur länge hästen vilat...

Hästen är redan uppe i en bra kondis och släpps ut i hagen med massa energi kvar.

Du måste ju ha koll på hur du lägger upp igångsättningen. Hästen har under sin viloperiod gått i gigantiska stora hagar och lösdrift. Det är nu under igångsättningen hon kommer in på box vilket även detta har spelat roll.

Igångsatt under veterinärens ordination då vi var där för en kontroll innan hästen kom till mig.

Kan tilläggas att hästen är i behov av bantning dessutom så all rörelse är bra. :D
 
Hästen är redan uppe i en bra kondis och släpps ut i hagen med massa energi kvar.

Du måste ju ha koll på hur du lägger upp igångsättningen. Hästen har under sin viloperiod gått i gigantiska stora hagar och lösdrift. Det är nu under igångsättningen hon kommer in på box vilket även detta har spelat roll.

Igångsatt under veterinärens ordination då vi var där för en kontroll innan hästen kom till mig.

Kan tilläggas att hästen är i behov av bantning dessutom så all rörelse är bra. :D


Det är ju stor skillnad på om man sätter igång en häst som precis som du skriver gått på lösdrift i stora hagar eller en som stått på box och gått i vanlig hage. Hade man märkt att hästen är helt slut och typ inte orkar röra sig ens i hagen efter så förstår man ju att det är för tufft för hästen. Alla är olika individer :)
 
Är nog lite mesig men sätter igång långsamt. Skritt i en månad på varierade underlag, i början kanske 30 min som sedan ökas. Sedan 1-2 mån med relativt kravlös ridning (inte slarvig). Sen tuta o kör Nya saker introduceras stegvis. Som sagt tar det hellre lite långsamt än skyndar, min håller än flera år senare men går säkert att snabba på det hela.
 
Jag har nu startat igång en häs som vilat nästan ett år pga av tidsbrist. Inga skador bara en massa energi.

Skrittade första veckan andra veckan la jag in lite trav och tredje veckan lite galopp. Red till 90% ute i skogen knappt något på ridbana mer än något varv.

Nu har jag haft henne i lite över en månad och vi har lagt in några kortare pass på banan. Skabörja lägga in lite hinder.

Denna häst var i fin kondition när hon ställdes av. Inga skador dagsläget lite för rund om magen.

Beräknar vara i full gång inom kort.
Så satte jag ingång mina ponnyer som varit skadade i 2-3 veckor och gått på promenader under den tiden. Låter lite väl fort för 1 års vila...;)
 
Är nog lite mesig men sätter igång långsamt. Skritt i en månad på varierade underlag, i början kanske 30 min som sedan ökas. Sedan 1-2 mån med relativt kravlös ridning (inte slarvig). Sen tuta o kör Nya saker introduceras stegvis. Som sagt tar det hellre lite långsamt än skyndar, min håller än flera år senare men går säkert att snabba på det hela.

Tja alla är vi olika och det är ju hur hästen mår som är det väsentliga. De hästar/ponnyer jag haft hand om hittills ar varit väldigt hållbara och levt länge om det inte varit för något trauma som satt stopp.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Ridning Hur har ni lagt upp igångsättningen efter vilan efter inridning? Häst som reds in i somras, 3 år, har nu haft ca 2 månaders vila men...
Svar
1
· Visningar
747
Senast: Buzzter
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp