Igångsättningsprogram efter fång, hjälp!

jonna

Trådstartare
Hej! Min sköt häst (d-ponny, 11 år) hade fång i somras, de var en ganska mild fång. Nu ska han sättas igång och vi behöver hjälp med ett igångsättningsprogram/schema! Vi har promenerat med han 1o min varje dag i en vecka nu. Hur ska vi fortsätta? hur gjorde ni? snälla behöver hjälp! :)
 
Det bästa är att ta hjälp av veterinär och hovslagare, tycker jag. Hur pass "mild" var fången? Röntgades hästen för att kolla efter ev. hovbensförändringar? När min häst var sjuk fick hon hovbensrotationer, och fick inte ridas ALLS på ca 9 månader.
 
Hej! Min sköt häst (d-ponny, 11 år) hade fång i somras, de var en ganska mild fång. Nu ska han sättas igång och vi behöver hjälp med ett igångsättningsprogram/schema! Vi har promenerat med han 1o min varje dag i en vecka nu. Hur ska vi fortsätta? hur gjorde ni? snälla behöver hjälp! :)

Det där kan BARA veterinären som behandlat hästen hjälpa er med. Mycket, mycket viktigt att det blir helt rätt.
 
Det bästa är att ta hjälp av veterinär och hovslagare, tycker jag. Hur pass "mild" var fången? Röntgades hästen för att kolla efter ev. hovbensförändringar? När min häst var sjuk fick hon hovbensrotationer, och fick inte ridas ALLS på ca 9 månader.
Det bästa är att ta hjälp av veterinär och hovslagare, tycker jag. Hur pass "mild" var fången? Röntgades hästen för att kolla efter ev. hovbensförändringar? När min häst var sjuk fick hon hovbensrotationer, och fick inte ridas ALLS på ca 9 månader.
Ägaren sa att de var en lindrig, han röntgades och allt såg jätte bra ut, ingen förändring eller rotation så de var skönt! Han kollades på böjt spår, böjprov och allt han såg helt frisk ut men vi fick inget igångsättnings program.. ;(
 
Ja, jag får be ägaren att ringa veterinären då..

Ja, för man brukar alltid få rehabprogram att följa av veterinär?

Konstigt om man inte fått det tycker jag.

Det kan vara stor skillnad i hur man går tillväga..Även "lätta" fånganfall har gett vissa hästar total hag/boxvila i upp till ett år innan man får röra dem öht iom att fång kan ta lång tid för kroppen att återhämta sig från oavsett grad.
 
Ja, för man brukar alltid få rehabprogram att följa av veterinär?

Konstigt om man inte fått det tycker jag.

Det kan vara stor skillnad i hur man går tillväga..Även "lätta" fånganfall har gett vissa hästar total hag/boxvila i upp till ett år innan man får röra dem öht iom att fång kan ta lång tid för kroppen att återhämta sig från oavsett grad.
Han stod på box i över 1 månad. Nu går han i vanlig hage och promenerat varje dag sen har vi inte fått något mer, men som sagt ska be henne ringa
 
Han stod på box i över 1 månad. Nu går han i vanlig hage och promenerat varje dag sen har vi inte fått något mer, men som sagt ska be henne ringa

Ja se till att ringa..ett rehabprogram är jätteviktigt att ha. Mycket dåligt att ni inte fått det redan från början.
 
@Dandylinn Dåligt ja men säkert inte ovanligt. Till min häst fick jag ett schema först efter att jag propsat på det, sen såg jag att det var alldeles för kort.. Hittade ett annat på buke som jag använder istället :) (obs! min häst har inte haft fång)
 
Som de andra säger är det viktigt att prata med behandlande veterinär om det, han/hon kan just den hästen bäst. När min häst hade fång gick vi dagliga promenader redan när hon stod på box, kanske fem minuter tre gånger/dag, utökade med att hästen fick stå i minimal sjukhage och sen slutligen i vanlig hage. Nu verkar ju den första fasen vara över för er del, och när jag satte igång med ridningen igen skrittade jag henne en halvtimme varannan dag till att börja med. Sen successivt öka på. Jag började rida henne i juli (sista fångattacken i januari, friskförklarad i början av april), och strax innan jul var hon så pass igång att vi skrittade, travade och galopperade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 254
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp