"Ihjälbiten" hund, hur gör man?

MissFideli

Trådstartare
En släkting till mig fick ta bort sin 15-åriga dvärgspets efter att han blivit biten så illa i benet att det krossats. Det var bara amputering som gällde, och inte på en 15-åring med hjärtfel.

Hon har nu äntligen fått tag på ägaren till hunden som gjorde det och ägaren har lovat att ersätta veterinärkostnaderna och vill att min släkting tar tillbaka polisanmälan. Ägaren tyckte att "Det spelade ju inte så stor roll ändå, han var ju så gammal". Är det så man gör? Hur gör man annars? Inga pengar har än bytt ägare, men det kan ju komma i veckan.
 
Jag hade låtit polisanmälan ligga kvar/anmält om det inte är gjort. Särskilt med den inställningen. Inget lär ju hända (ägaren är betalningsansvarig oavsett, vet dock inte om det gäller bara veterinärvård eller även livvärde? Å andra sidan kanske inte hunden har så högt ekonomiskt värde), men om det händer någon annan så syns det.

Usch vad tråkigt :(
 
Jag hade låtit polisanmälan ligga kvar/anmält om det inte är gjort. Särskilt med den inställningen. Inget lär ju hända (ägaren är betalningsansvarig oavsett, vet dock inte om det gäller bara veterinärvård eller även livvärde? Å andra sidan kanske inte hunden har så högt ekonomiskt värde), men om det händer någon annan så syns det.

Usch vad tråkigt :(

Jättetråkigt :(
Polisanmälan är gjord, men ägaren vill som sagt att den tas bort när pengarna kommit fram. Jag vet inte om det kanske är så att man tar tillbaka anmälan då eller om den ska ligga kvar.
 
Borde inte polisen ha koll på sånt? Tänker att om bithundsägaren fullföljt sina plikter kommer polisanmälan att läggas ner ändå?
 
Klart anmälan ska vara kvar. Gamal hund eller ej så har ägaren brustit i sitt ansvar. Nästa gång är det kanske en yngre hund eller ännu värre, ett barn.
 
Polisanmälan och ersättning av kostnader är ju två skilda saker. Den ena handlar om hundägaren begått något brott och det andra handlar om att släktingen ska få ersättning för de kostnader denne haft. Hundägaren kan självmant bara göra rätt för sig gentemot släktingen, men om ett brott begåtts ska ju de kvarnarna få mala också.
 
Att ta bort anmäla efter betalning av veterinärkostnaderna är ett sätt för ägaren till den bitande hunden att "köpa" sig fri.
Vet ju inte omständigheterna till bettet men om det är för bristande tillsyn så kommer ägaren till den bitande hunden att få betala mer i ersättning än de faktiska kostnaderna för veterinären. Ägaren till bitna hunden har ju trots allt lidit annan skada också både känslomässigt och att hunden inte finns mer.
Sedan finns risk för böter och avlivning av den bitande hunden. Mycket beroende på omständigheterna och om den bitit innan. I vilket fall kommer den att få "restiktioner" för hur den får vistas ute bland andra eftersom den bitit.

Så att ta tillbaka anmälan är det bara den bitande hundens ägare som tjänar på.
 
Att ta bort anmäla efter betalning av veterinärkostnaderna är ett sätt för ägaren till den bitande hunden att "köpa" sig fri.
Vet ju inte omständigheterna till bettet men om det är för bristande tillsyn så kommer ägaren till den bitande hunden att få betala mer i ersättning än de faktiska kostnaderna för veterinären. Ägaren till bitna hunden har ju trots allt lidit annan skada också både känslomässigt och att hunden inte finns mer.
Sedan finns risk för böter och avlivning av den bitande hunden. Mycket beroende på omständigheterna och om den bitit innan. I vilket fall kommer den att få "restiktioner" för hur den får vistas ute bland andra eftersom den bitit.

Så att ta tillbaka anmälan är det bara den bitande hundens ägare som tjänar på.

Om jag inte minns helt fel så antingen slet den bitande hunden sig, eller var på för långt koppel. Den lilla satt i alla fall fast.
 
Om jag inte minns helt fel så antingen slet den bitande hunden sig, eller var på för långt koppel. Den lilla satt i alla fall fast.
Är det så att det är en ren olycka och den bitande hunden inte bitit innan så blir det ju inte så mycket mer för den hundägaren än lite mer ersättning än bara veterinärkostnader.
Har den däremot slitit sig och anfallit så har ju ägaren inte haft kontroll över sin hund och kan få förhållningsregel som att hunden ska ha noskorg när den är ute.
 
Anmälan ska ABSOLUT ligga kvar! Detta kanske inte är första gången (och mest troligt inte heller den sista) som något sånt här händer, och då måste polisanmälan finnas kvar för att det ska finnas underlag om upprepade händelse så man ska kunna ålägga hundägaren ex munkorgstvång på hunden.

Hundägarna som förlorat sin hund ska absolut inte låta sig "skrämmas" till att ta tillbaka polisanmälan (går det ens förresten att göra det numera? Har för mig att jag hört ngt om att det inte längre går?), och den attackerande hundens ägare (eller deras försäkringsbolag) ska stå för kostnaderna.
 
Anmälan ska ABSOLUT ligga kvar! Detta kanske inte är första gången (och mest troligt inte heller den sista) som något sånt här händer, och då måste polisanmälan finnas kvar för att det ska finnas underlag om upprepade händelse så man ska kunna ålägga hundägaren ex munkorgstvång på hunden.

Hundägarna som förlorat sin hund ska absolut inte låta sig "skrämmas" till att ta tillbaka polisanmälan (går det ens förresten att göra det numera? Har för mig att jag hört ngt om att det inte längre går?), och den attackerande hundens ägare (eller deras försäkringsbolag) ska stå för kostnaderna.

Nej, generellt sett kan man inte ta tillbaka en polisanmälan. I Sverige har åklagare i regel absolut åtalsplikt, d.v.s. de måste åtala om vissa förutsättningar är uppfyllda (man ska kunna visa att ett brott begåtts och vem som begått det). I realiteten blir det dock ibland svårt för en åklagare att driva ett mål utan en samarbetsvillig målsägande, t.ex. när det handlar våldtäkt eller våld i nära relation där en stor del hänger på offrets vittnesmål och det sällan finns ögonvittnen eller någon större teknisk bevisning.
 
Att ta bort anmäla efter betalning av veterinärkostnaderna är ett sätt för ägaren till den bitande hunden att "köpa" sig fri.
Vet ju inte omständigheterna till bettet men om det är för bristande tillsyn så kommer ägaren till den bitande hunden att få betala mer i ersättning än de faktiska kostnaderna för veterinären. Ägaren till bitna hunden har ju trots allt lidit annan skada också både känslomässigt och att hunden inte finns mer.
Sedan finns risk för böter och avlivning av den bitande hunden. Mycket beroende på omständigheterna och om den bitit innan. I vilket fall kommer den att få "restiktioner" för hur den får vistas ute bland andra eftersom den bitit.

Så att ta tillbaka anmälan är det bara den bitande hundens ägare som tjänar på.

Vad baserar du det här på? Mig veterligt blir inte ersättningen större för bristande tillsyn, utan som hundägare är man skyldig att ersätta ekonomisk skada hunden vållar alldeles oavsett hur det gått till. Möjligen skulle man kunna yrka något slags "sveda och värk"-skadestånd, men då lär man måsta driva det i domstol som civilmål?

Jag undrar också om det verkligen stämmer att den kommer att få restriktioner för hur den vistas ute iom att den bitit? Som jag förstått det är det inte något som sker med någon automatik, utan det händer om hunden anses synnerligen farlig på något sätt? Då tar polisen den och mentaltestar den innan beslut tror jag.

@MissFideli Ekonomisk ersättning och polisanmälan är skilda saker. Ägaren till den bitande hunden ska ersätta ägaren till den bitna hunden för ekonomisk skada (alltså tex veterinärvård), alldeles oavsett om det någonsin blivit gjort någon anmälan eller ej. Polisanmälan gäller väl lagen om tillsyn över hundar och katter, och det man anmäler då är just att tillsynen brustit som jag förstått det. Alltså, om din bekant anser att den andra ägaren haft bristande kontroll så ska det anmälas - helt oavsett om den andra ägaren förstår och accepterar sitt ersättningsansvar. Möjligen finns också något slags "lag om farliga hundar" nu för tiden med? Jag har dålig koll faktiskt. Men ja, anser din bekant att det som skedde var ett lagbrott, då ska det anmälas. Alltså inte själva bettet, utan att ägaren brast i sitt ansvar.

Jag kan mycket väl förstå att den andra ägaren tycker det är jobbigt att ha en anmälan mot sig, vem skulle gilla det liksom? Men det är ju inte något man kan ta hänsyn till som anmälare, då skulle väl inga brott bli anmälda.
 
Vad baserar du det här på? Mig veterligt blir inte ersättningen större för bristande tillsyn, utan som hundägare är man skyldig att ersätta ekonomisk skada hunden vållar alldeles oavsett hur det gått till. Möjligen skulle man kunna yrka något slags "sveda och värk"-skadestånd, men då lär man måsta driva det i domstol som civilmål?

Skulle det hela leda till åtal skulle ett sådant skadeståndsyrkande högst troligt bakas in i brottmålsprocessen, precis som nästan alla andra skadeståndsyrkanden i samband med brott (skadestånd i sig har ju egentligen ingen plats alls i en brottmålsprocess då det är en ren civilrättslig sanktion).
 
Vad baserar du det här på? Mig veterligt blir inte ersättningen större för bristande tillsyn, utan som hundägare är man skyldig att ersätta ekonomisk skada hunden vållar alldeles oavsett hur det gått till. Möjligen skulle man kunna yrka något slags "sveda och värk"-skadestånd, men då lär man måsta driva det i domstol som civilmål?

Jag undrar också om det verkligen stämmer att den kommer att få restriktioner för hur den vistas ute iom att den bitit? Som jag förstått det är det inte något som sker med någon automatik, utan det händer om hunden anses synnerligen farlig på något sätt? Då tar polisen den och mentaltestar den innan beslut tror jag.
Jag har skrivit "kan få" och att det beror på omständigheterna och i det här fallet blir ju den bitna hundens ägare även av med hunden och får inte bara kostnader för veterinären. Så ja det blir något i stil med sveda och värk för både psykiskt och ekonomiskt lidande för den drabbade hundägaren.
Jag vet om hundar som ägaren inte får gå ut med utan noskorg eller koppel just för att den inte går att kontrollera dom. Har inte riktigt koll på vem som kommer med det men det kommer ifrån samma ställe som beslut om omhändertagande eller avlivning av hundar som ägaren inte klarar av att hålla koll på och som kan anses farliga för tredje part.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 255
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 015
Senast: Sel
·
Övr. Hund En kompis ringde mig för en stund sedan, påtagligt chockad... Hon hade varit ute med sin hund och mött en annan hund, båda var lösa (som...
2
Svar
38
· Visningar
3 319
Senast: Tora
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 043
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp