vinkelina

Trådstartare
i går var jag uppe på hästryggen för första gången på 9 månader, andra gången jag vistades i ett stall sedan oktober.

Var igår och provred en häst. Alla tänkbara fel såklart. Ägarn har mest ridit i skogen med den. Hopplös att få fram i trav, fick riktigt banka på den (verkar dock känslig för reagerade på sittshjälper till slut) enligt ägarn kan den protestera lite med små skutt, men jag fick den att lätta både fram och bak genom att ställa krav. Galopperade endast framtill, trav bak.

Och trots det fastnade jag. Lyckades efter 30 min arbete få en helt ljuvlig trav med massa svung i en långsida (innan den tvärnitade)

Finns massor att göra, mycket omusklad och sadel som inte passade, troligen köpt för mera muskelmassa.

Skall ut och testa igen nästa vecka

Bästa var när sambon helt sonika fråga efter borste till man, för den var trasslig och de var alltid hans uppgift att rykta manen på förra hästen
 
Jag gör oxå den resan just nu :)
Jag har inte haft ridhäst på 6 år, har inte ridit regelbundet på 4 år.
Men sen 2 månader tillbaka så står en varmblodsvalack i mitt stall som är tänkt att bli min ridhäst och skogsmulle- kompis. Vi har börjat lite sakta med skritt och bygga muskler och öva balansen.
Hästen är av den nerviga stissiga typen som jag egentligen inte riktigt trivs med, de är för reaktionssnabba, men denna häst har jag verkligen fastnat för. Är jag lugn så är han lugn:)

Första gångerna jag red var grymt nervösa och spända men nu går det rätt bra faktiskt:)
Rider barbacka så blir bara skritt än så länge i brist på sadel.

Lycka till med eventuellt hästköp!
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 821
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 920
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp