Importera häst från Holland?

Sv: Importera häst från Holland?

Jag har inte importerat från Holland direkt men däremot från Tyskland, Estland, Danmark, Irland och England.

Jag har både varit och provridit och även köpt osett.

Den sista jag köpte kommer från England och är köpt på video. Är super duper nöjd med honom och skulle inte bytt honom mot någon annan häst.

Jag har importerat för jag inte har hittat det jag söker här hemma och att priset dessutom är betydligt bättre för hästar med mer utbildning.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Du har nog allt haft bra med tur med din pålle. Det finns all anledning till varför försäkringsbolagen tar extrabetalt för just importer.

Det märker inte jag att de är dyrare än de svenska. Våra uppfödningar kostar precis lika mycket som den som kom från England för två månader sedan.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Glömde att skriva att ingen av de hästar jag importerat har haft några problem med skador eller dålig hållbarhet.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Du har nog allt haft bra med tur med din pålle. Det finns all anledning till varför försäkringsbolagen tar extrabetalt för just importer.

Vad är det för försäkringsbolag som tar mer betalt för importer? Aldrig hört talas om det eller råkat ut för det heller. De importer jag ägt har visserligen kommit från Tyskland och inte Holland, men premien har varit som för de svenskfödda hästar jag haft, enda anledningen till en hög premie har varit livsumman de varit försäkrade för och vilket bolag de varit försäkrade i.
Inga av de importhästar jag haft, hade värre problem med skador eller hältor än de svenska.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Min gamla hamnade i klassen importerat halvblod hos Agria och det krävdes en veterinärbesiktning istället för att deras besiktningsman skulle komma ut, vilket var det som först var på tal när försäkringsförsäljaren trodde att det var en svensk häst.
Så visst är det skillnad på svenska och importerade hästar.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Allmänt tror jag inte att holländska, tyska, osv. hästar är sämre än svenska vad gäller hållbarhet.

De hästar som ger importerna dåligt rykte är främst de som svenska handlare tar in och säljer vidare till hobbyryttare. Jag vet inte vad dessa hästar går för idag, men för 10-15 år sedan vet jag många som köpte sådana för omkring 50000. Säg att en sådan häst kostar kanske 70-100' idag. Då kan man fråga sig:

1. Hur stor är sannolikheten att holländarna (eller tyskarna, etc.) skulle skicka sina fina hästar billigt till Sverige? Inte så stor. Snarare är det ett praktiskt sätt att bli av med svårsålda hästar.

2. Människan som köpt hästarna har kostnader för resor, transport, uppstallning väl hemma samt står med risken att hästen dör/skadas/inte går att sälja. Dessutom ska människan tjäna på det hela. Man kan alltså dra slutsatsen att hästen inhandlades betydligt mycket billigare i Holland än vad den säljs för här. Så mycket billigare är inte hästar där nere. Det är istället mycket troligt att man köpt "2:a-sortering".


Allmänna tankar om hållbarhet:

Vi svenskar är bra på att slå oss för bröstet och säga att vi föder upp våra hästar så naturligt och att hästhållningen på kontinenten är skit.

Visst finns det i Sverige jätteseriösa uppfödare som föder upp hästarna optimalt men jag ser överallt också föl och unghästar som går själva alternativt med någon uråldrig sällskapshäst pga. att man bara har ett föl/en unghäst och aldrig skulle kunna lämna bort sin "bebis" till något mer passade bete/lösdrift med jämnåriga.
Visst har vi i Sverige stora kuperade marker, men jag ser trots detta många föl/unghästar stående på en liten platt, lerig plätt.
Jag ser många taniga, omusklade unghästar där treåringarna ibland ser ut som åringar eftersom kraftfoder är extremt farligt.

Mina erfarenheter (från Tyskland) är att unghästar går på bete omkring 6 månader om året. Resten av året är de inte ute så mycket (det varierar ju naturligtvis mellan uppfödare) utan går på lösdrift i någon lada.

Min uppfattning är också att det på kontinenten - till större grad - avlas på bättre material. Man köper in fina högt bedömda ungston och sätter i avel. I Sverige avlar man hellre på de ston som inte längre kan "användas till något vettigt", dvs är för gamla, för halta och lytta eller har för dålig ridbarhet för att vara roliga att rida. Man vill inte ta bort dem, så man provar att betäcka i hopp att få fram en ny "bättre version" av sin älskling.

Som sagt det finns naturligtvis jätteseriösa uppfödare i Sverige som erbjuder fina unghästar som både har bra föräldrar, är väl uppfödda och grundutbildade, men dessa är sällan speciellt billiga. Som vanligt, man får vad man betalar för!

För att göra ett klipp, dvs köpa en bra häst för ett bättre pris än motsvarande i Sverige så tror jag följande:
1. Man måste åka ner själv.
2. Man måste ha lite koll. Kan man språket är det en fördel (Fast holländarna brukar vara bra på engelska). Kontakter är ju naturligtvis det bästa (fast det gäller ju även i Sverige).
3. De bästa klippen gör man nog från privatpersoner. Så fort någon handlare är med ska en (eller flera) ha provision och priset börjar dra iväg.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Ett väldigt bra inlägg tycker jag.

Särskilt det där om taniga unghästar, även om jag tror att det har förbättrats. Folk är mer noggranna idag när det gäller val av grovfoder och ställer krav på odlaren.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Tror inte att det finns fler oseriösa säljare i Sverige än i andra länder. Och min erfarenhet är att de oseriösa framförallt handlar med importer.

Utan att det varit avsikten har jag alltid råkat köpa svenskt. Det är faktiskt skönt/roligt att kunna spåra tidigare ägare och uppfödare samt ev resultat på TDB. Kan förstås gå med utländska också, men kan vara svårare.

Tror inte att utländska hästar generellt är mindre sprutade än svenska.

Men visst tror jag att man kan göra bra affärer i Holland också. När jag var där häromåret och lågkonjunkturen precis slagit till på allvar så kunde man få fina hästar för låga summor. Frågan är om de hästarna finns kvar och hur de haft det de senaste åren?

I bekantskapskretsen finns/fanns holländska hästar som varit uttorkade när de kommit till Sverige och sådana som burit på dolda skador som visat sig när de kommit i träning. Så som andra skrivit så måste man kanske vara ännu noggrannare när man köper utomlands. Och själv ordna transporten. Med det menar jag inte att köra själv utan att själv anlita transportfirma och vara på plats när hästen åker.

Har skickat häst långt inom Europa och den (+stallkompisen) var hur fräsch som helst när den kom fram. Anlitade bolag med vana att transportera tävlingshästar. Hästarna reste som kungar och stod uppstallade på vägen. Full dokumentation med hälsningar från personal som sett till hästen på vägen följde med!

De som kommer i grupp med importtransporter tycks resa sämre. Om en person lastar på och en lastar av är det ju svårt att veta vilket skick den var i före respektive efter. Speciellt om den som skickar hästen inte är så intresserad av vad som händer sedan kan det finnas en risk att hästen inte behandlas lika bra.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Min gamla hamnade i klassen importerat halvblod hos Agria och det krävdes en veterinärbesiktning istället för att deras besiktningsman skulle komma ut, vilket var det som först var på tal när försäkringsförsäljaren trodde att det var en svensk häst.
Så visst är det skillnad på svenska och importerade hästar.

Har inte haft sådana problem med vårar försäkringsbolag alls.

Upp till 30'k har vi kunnat försäkra alla hästar utan vetbes och de har kostat lika oavsett om de är imp eller inte.

De enda som är dyrare att försäkra är fullbloden
 
Sv: Importera häst från Holland?

Min gamla hamnade i klassen importerat halvblod hos Agria och det krävdes en veterinärbesiktning istället för att deras besiktningsman skulle komma ut, vilket var det som först var på tal när försäkringsförsäljaren trodde att det var en svensk häst.
Så visst är det skillnad på svenska och importerade hästar.

Eller så är det skillnad på de olika försäkringsbolagen... Agria skulle jag inte använda om jag så fick gratis premie.
 
någon som vet en bra sida eller liknande sida (tex som blup.se) som är för holländsk födda hästar? då jag gärna skulle vilja veta mera om min foderhäst :)
 
Av alla hästar jag har ägt har ungefär hälften varit svenskfödda halvblod och resten varit från Holland, England, Irland och någon mer europeiskt land. Hållbarheten tycker jag inte har påverkats till av vad dem har använts till men avråder att köpa om du inte har en bra kontakt du kan lita på. Har dessutom inte varit ngn skillnad hos försäkringsbolaget kostnadsmässigt. Jag är inte en sån som säger "köp svenskt för att stödja den svenska uppfödningen" utan mer köp den hästen som passar dig och din plånbok. Alla får tycka vad dem vill om det men ser inget fel i att köpa utländska hästar om det är vad man vill ha.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Du har nog allt haft bra med tur med din pålle. Det finns all anledning till varför försäkringsbolagen tar extrabetalt för just importer.

Nja, det där stämmer väl inte riktigt. Jag har haft flera importer och dom har inte varit ett dugg dyrare än mina svenska halvblod. Har inte heller haft några problem när jag har varit tvungen att använda försäkringen.
 
Nja, det där stämmer väl inte riktigt. Jag har haft flera importer och dom har inte varit ett dugg dyrare än mina svenska halvblod. Har inte heller haft några problem när jag har varit tvungen att använda försäkringen.

I flera jämförelser, samt olika artiklar som är publicerade i diverse olika magasin har Dina, If och nåt mer bolag uttryckt att de har högre premier för importer pga den högre skadestatistiken. Så det är inget jag tagit ur luften.
 
I flera jämförelser, samt olika artiklar som är publicerade i diverse olika magasin har Dina, If och nåt mer bolag uttryckt att de har högre premier för importer pga den högre skadestatistiken. Så det är inget jag tagit ur luften.

Jag har If och där har det inte varit någon skillnad. Men det är ju bra när det är så, man ska ju främja sina inhemska "varor".
 
Köp i Holland men inte de som förmedlas av svenska hästhandlare. Jag vet en handlare som är seriös i Sverige som importerar, det finns säkert fler men otroligt många är oseriösa.
Titta på historien, det finns faktiskt holländare som har hästar på lösdrift som vi har i Sverige. Vi är inte så mycket bättre än alla andra. Framförallt är det billigare att köpa där, det finns fler hästar och kostnader för att ha häst och föda upp är mycket mindre än i Sverige.

Gör vet.bes med röntgen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 255
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: MiniLi
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
705
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp