Importera häst - handpenning

Jessan

Trådstartare
Ni som importerat häst, har ni lagt handpenning och i så fall hur långt innan köpet?

Hur länge skulle du som säljare tycka att det är okej att hålla hästen efter att intresserad köpare lagt handpenning?
 
Som säljare hade jag hållit hästen till det datum som vi hade kommit överens om när handpengen betalades.
Hur länge beror lite på hästen t ex ett ungt föl hade jag kunnat ge lite längre tid än en äldre häst som kräver mer motion o s v.
 
Ni som importerat häst, har ni lagt handpenning och i så fall hur långt innan köpet?

Hur länge skulle du som säljare tycka att det är okej att hålla hästen efter att intresserad köpare lagt handpenning?

Min första importhäst åkte jag ner till Tyskland och provred, jag betalade 500 euro i handpenning och förde sedan över resten av pengarna när jag kom hem. Min andra importhäst köpte jag osedd (från Tyskland) och honom betalade jag direkt när vi hade kommit överens om priset.
 
Min första importhäst åkte jag ner till Tyskland och provred, jag betalade 500 euro i handpenning och förde sedan över resten av pengarna när jag kom hem. Min andra importhäst köpte jag osedd (från Tyskland) och honom betalade jag direkt när vi hade kommit överens om priset.

Jag måste tillägga att med häst nr 1 så skulle hela hästen vara betald innan han åkte till Sverige, men transportören dök upp innan pengarna hade hunnit fram till säljarens konto. Som tur var så var det en snäll säljare, så hon släppte iväg hästen ändå. Häst nr 2 var helt betald innan han åkte till Sverige.
 
Import från Island, så har jag erlagt hela summan inklusive transport, om inget annat överenskommet med säljaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 011
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag undrar lite vad för typ av kontrakt man kan utforma i samband med reservation av en häst? Har läst att en del inte har...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 449
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp