Importera häst ifrån Danmark

Askur

Trådstartare
Är det någon här som köpt häst och importerat ifrån Danmark som kan förklara för mig hur det fungerar?

Tanken är att åka och hämta själv.
Så vad behöver man tänka på? Veterinärbesiktning? Omregistrering? Kostnader för färja? Måste man boka färja? Avgifter?

Har hört att det skiljer sig i pris att importera ifrån Island beroende på om det är ett sto, vallack eller hingst. Gäller det Danmark också? Ja. Förklara gärna och kom med alla tips ni har!
 
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, jag har bara gjort den andra vägen, från Sverige till Danmark :) men tänker att om det är under högsäsongen då är färjan riktigt dyr ( om du inte bokat långt i förväg :) ) och vissa avgångar kan vara svåra att få plats på... Då jag åkte med häst (2011) så fick bil o trailer stå längst fram, ute på däck. Det larmede mycket Märtha lastbilarna körde på, men hästen tog det med ro :) jag fick också gå ner flera gånger o titta till honom :)
Vet inte hur långt upp i Sverige du bor, men broarna kan vara ett billigare alternativ under högsäsongen :)
 
Jag tänker direkt att bron måste vara bättre? Eller kanske färjan Helsingborg -Helsingör, den går ju var tjugonde minut och är väl inte särskilt dyr.
Någon annan vettig info om själva importen har jag tyvärr inte...
 
Hästen står i Helsingör och vi åker ifrån Göteborg. Blir det lättare om man säger så? ;)
 
Jag har varit med o hämtat häst i Helsingör och bor i Göteborg ;) (har även hämtat flera gånger via Fredrikshavn)

1. Ägaren i Danmark ser till att boka in hästen för en veterinärbesiktning utav en av danska jordbruksverket (fødevaredirektoratet)s godkända veterinärer. Besiktning skall ske inom 48h till att du tar hästen över gränsen.

2. Boka färja helsingborg-helsingör eller bara åk dit o köp biljett där (rek boka så slipper du oroa dig om du får plats). Jag minns inte hur vi gjorde, jag var medhjälpare den dagen. Var iaf väldigt smidigt. Den färjan tog bara typ 20-30min över så det går snabbt o smidigt.

3. Se till att ha med hästens pass och vegerinärintyget.

Piece of cake!

Det som kostar är veterinärens besiktning. Du behöver inte betala nån moms (Danmark är ju oxå momsade) såvitt jag vet. (som man måste vid import från Island t.ex.). Färjebiljetten kostar oxå såklart. Väl hemma i Sverige skall hästen "tilläggsregistreras", dvs registreras att den nu är i Sverige. Kolla sifs hemsida för "hur" :-)
 
Tänk på att det ta minst tre dagar att boka veterinär i dk. Och hoppa inte över exportbesiktningen nu. Hästpass och du ska har ID handlingar med numera. De kontrollera alla släpp och papper vid gränsen just nu. Innan var det nästan inga kontroller men nu går det inte att slarva med papperna. Kostar 460 kr sist vi åkte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 890
Senast: Stereo
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 886
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 661
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 186
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp