Importera häst?

Ellanamde

Trådstartare
Jag har fått tag på en jättefin häst som står i England. Jag har aldrig importerat en häst tidigare och undrar lite över hur säkert det är? Vill inte åka på en nit eller bluff.

Hästen i sig är trevlig, har fått fina videos på den samt vilket transportföretag ägaren använder sig av. Har även fått referenser till en tidigare person som köpt häst från hästsäljaren. Hästen är billig i priset och detta får mig att tveka lite, kan det verkligen stämma att en häst är så billig? Har hästarna i England en annan värdesumma?

Hur löser man det med papper, pass och ändring av ägare? Vad kan det kosta att transportera?

Många frågor, om ni kan svara på någon så vore jag tacksam! :)
 
Hur vet du att något är sant? Hur vet du att hästen är frisk och inte tvärhalt på tre ben när den kommer? Vem står risken under transporten - du eller säljaren?

Att priset är lågt ger mig tydliga varningssignaler, en vettig häst betingar alltid ett värde på hemmaplan.
 
Ja, det är just det jag också undrar över, som sagt det här är inte min hemmaplan att köpa hästar från utlandet.
Jag har kontakter i England, och ska höra med dem om de kan åka och checka hästen åt mig. Eller så får jag ta en minisemester ;)
 
Att bekosta resa till England är en liten kostnad i sammanhanget. Och det är värt det. Även om du inte skulle köpa hästen. Ett tips är att kolla runt lite på annonser, exempelvis Horse & Hounds web, för att kolla prisläget på den "typ" av häst du tänker köpa (med lite tur hittar du några fler att titta på samtidigt). Min erfarenhet är att hästarna ligger lite lägre i pris än i Sverige, men sedan måste du lägga på 8-10 tusen på transport, så det kan ju gå jämnt ut.

Beroende på om du köper av privatperson eller näringsidkare gäller olika regler. "Säkrast" för dig är om du kan köpa av en näringsidkare eftersom man har bättre stöd från lagar även i EU som privatperson som köper från företag. Var också noga med kontraktet så att du inte har några formuleringar som att hästen säljs "i befintligt skick" etc. Pass följer med hästen. För säkerhets skull kan du ta ett foto på det när du kollar på hästen, så att det är samma pass som kommer till Sverige. :)

Vem som har ansvar under transporten beror på vad ni avtalar i kontraktet. Viktigt att ha hästen ordentligt försäkrad. Hör efter om säljaren har en försäkring på hästen (inte alldeles självklart i alla länder) och om den kan få fortsätta gälla en tid även efter att du har köpt hästen. När du köper häst är det ofta karens på sjukdomar en period, vilket gör att det kan bli riktigt dyrt om hästen får transportsjuka. Hör efter med det bolag du tänker använda vad som gäller hos dem. Och nej, transportbolaget har inget ansvar. De har de trafikförsäkringar och andra försäkringar de behöver för sin verksamhet, inga för hästarna eftersom de då skulle behöva värdera varje enskild häst.

Lycka till med hästköpet!
 
Tack så väldigt mycket! :bow: Bra skrivet! Detta är en privatperson, men tänkte kolla referenserna som jag fått, samt ringa ägaren och prata med henne (än så länge endast mailkontakt).

Sedan ska det göras veterinärbesiktning osv. Detta blir ett äventyr, och bara att åka till England kan ju vara roligt i sig. :laugh:
 
När man köper något från ett annat land är det noga att man skriver ett ordentligt kontrakt. I det har man med saker som vilket lands lagstiftning som ska gälla. Även om de flesta EU-länder har liknande lagstiftning så kan det vara svårt och ta lång tid att reda ut exakt vilka regler som gäller om det blir konflikt.
I kontraktet skriver man också in när "risken" för hästen övergår ifrån säljaren till köparen. Även detta för att det inte ska uppstå segdragna problem om något händer på vägen hit.
Innan hästen lastas ska den ha ett hälsointyg som får vara max 48 timmar gammalt och som ska vara utfärdat av en godkänd veterinär i avsändningslandet. Vilken veterinär som är det varierar lite från land till land men som exempel i Sverige är det bara Distriktsveterinärerna är det.
Det kommer att bli en lång transport och det finns en hel del regler runt det, så var noga med välja en transportör uppfyller kraven. För det är den som är ansvarig för hästen som i vissa fall kan bli skyldig om det inte är rätt. Lite olika tolkning av reglerna i olika EU-länder.
 
Värt att tillägga är också att det knappast är ekonomiskt försvarbart att gå i tvist med en part utomlands. Särskilt inte om hästen är billig (under 100 000 kr?).

Hade jag själv tagit in en häst hade jag bedömt det vara på vinst och förlust, d v s förlorade pengar om det inte varit allt jag förutsatt.
 
Jag har köpt flera hästar från UK och Irland och det är inga konstigheter alls. Jag använder ett transportföretag som sköter alla papper. Det enda jag gör är att föra över pengar och sen berättar vart hästen står och kontaktuppgifter till säljaren så sköter dom allt tills hästen står på min gårdsplan. Plättlätt!! Hästar ÄR mycket billigare i UK! Du kan försäkra hästen på plats för att den ska vara försäkrad på resan till Sverige. Pma om du vill veta mer eller har frågor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 955
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 682
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp