Importera och sälja..

Julienne

Trådstartare
Jag är sugen på att köpa in lite små grejer från utlandet (typ Kina) för att sälja dyrare här hemma. Jag önskar mig ha en butik dit man kan komma och prova produkterna innan man köper.

Min första fråga; går detta av bedriva som hobbyverksamhet från början? Lär knappast bli några större summor från början då jag kommer behöva ett kundunderlag först.

Tips på hur man skulle kunna börja med detta? Finns redan många online affärer som säljer detta så blir nog svårt att konkurrera mot dem och min tanke är att rikta mig till dem som vill prova innan köp och inte vill handla online. Även om jag gärna kompletterar med online.

Men för detta måste jag ju ha en lokal (bor tyvärr för långt ut på landet för att kunna ha hemma) och då tillkommer ju en hyra. Men hyra blir svårt att betala utan inkomsten. Kan man få något slags bidrag för detta? Typ starta eget bidrag eller nåt? Eller har ni något annat förslag hur man kan starta?
 
Kom ihåg bara att du måste tulla in grejorna och då blir de inte billiga. Jag kollade upp det när jag hade starta eget-bidrag och jag är glad att jag inte började med det. Import och tull är inte okomplicerat och beroende på vad du tänkt ta in finns det flera saker att ta hänyn till, tex CE-märkning, att kläder och plastsaker inte innehåller förbjudna kemikalier osv.
 
Kom ihåg bara att du måste tulla in grejorna och då blir de inte billiga. Jag kollade upp det när jag hade starta eget-bidrag och jag är glad att jag inte började med det. Import och tull är inte okomplicerat och beroende på vad du tänkt ta in finns det flera saker att ta hänyn till, tex CE-märkning, att kläder och plastsaker inte innehåller förbjudna kemikalier osv.


Jo detta har jag i åtanke och ska kolla upp. Blir det alltså skillnad då jag tänker sälja det här än om jag skulle använda det själv..? Men om jag köper det i tanke att ha det själv och inte är nöjd och säljer det..? Då funkar givetvis inte en butik då.. Hamnar man då under att sälja begagnade saker upp till 50k som hobby..?
 
Jo detta har jag i åtanke och ska kolla upp. Blir det alltså skillnad då jag tänker sälja det här än om jag skulle använda det själv..? Men om jag köper det i tanke att ha det själv och inte är nöjd och säljer det..? Då funkar givetvis inte en butik då.. Hamnar man då under att sälja begagnade saker upp till 50k som hobby..?

Ska du göra det affärsmässigt MÅSTE du momsa osv. Att undvika tull är inte att rekommendera, det är dels olagligt men skiter man i att det är olagligt så kan det ändå bita en i svansen när skatteverket kommer och gör revision. För att inte nämna om man sålt något innehållande kemikalier otillåtna inom EU.

Kan inte tänka mig att du kan få det till en hobbyverksamhet (det är mer för handarbete odyl) plus att hade du tänkte få bidrag måste du ha det som affärsverksamhet.
 
Jag tänkte mer på detta ned kemikalier, inte tullavgift. För jag får ju köpa in fritt från nätet..? Och om det inte passar kan jag ju sälja det vidare och inte kollar jag då vad det är för material..

Men om man ska ha det affärsmässigt måste man alltså dessutom kontrollera vad det innehåller för material? :S hur ska man få veta det om man beställer via ex miniinthebox och såna sidor..
 
Jag tänkte mer på detta ned kemikalier, inte tullavgift. För jag får ju köpa in fritt från nätet..? Och om det inte passar kan jag ju sälja det vidare och inte kollar jag då vad det är för material..

Men om man ska ha det affärsmässigt måste man alltså dessutom kontrollera vad det innehåller för material? :S hur ska man få veta det om man beställer via ex miniinthebox och såna sidor..

Men är du OK med att sälja otrevliga kemikalier till dina kunder, så länge du inte åker dit för det? :crazy:

Du tror inte det finns en god anledning till att vissa saker är förbjudna?
 
Internetshopparna säljer troligen inte från Sverige, andra regler.

Nu tror jag du missförstod mig.. Jag menar bara från min synvinkel. Miniinthebox som exemplet säljer ju från Kina mest tror jag.

Jag mena mer att jag får ju köpa som privatperson utan bekymmer. Bara betala tull på det.. Kom som en räkning..
Och jag kan sälja det som privatperson om jag vill.

Men om jag skulle köpa in med tanke att inte använda det själv, då måste jag börja kontrollera material osv..? Låter skumt :S
 
Jag tänkte mer på detta ned kemikalier, inte tullavgift. För jag får ju köpa in fritt från nätet..? Och om det inte passar kan jag ju sälja det vidare och inte kollar jag då vad det är för material..

Men om man ska ha det affärsmässigt måste man alltså dessutom kontrollera vad det innehåller för material? :S hur ska man få veta det om man beställer via ex miniinthebox och såna sidor..

Tull och moms måste du betala om du importerar som företag. Du är också ansvarig för säkerheten kring de varor du säljer, tex genom MSDS-dokumentation odyl. Allt försöka undvika tull är brottsligt liksom att inte ha fullständig dokumentation på varorna.

Det finns många anledningar till att jag inte köper plastburkar avsedda för mat tillverkade i Kina. De skiter totalt i vad som är hälsosamt eller inte och jag litar inte för två öre på deras dokumentation.
 
Nu tror jag du missförstod mig.. Jag menar bara från min synvinkel. Miniinthebox som exemplet säljer ju från Kina mest tror jag.

Jag mena mer att jag får ju köpa som privatperson utan bekymmer. Bara betala tull på det.. Kom som en räkning..
Och jag kan sälja det som privatperson om jag vill.

Men om jag skulle köpa in med tanke att inte använda det själv, då måste jag börja kontrollera material osv..? Låter skumt :S

Nej, inte ett dugg skumt. Tro mig, stora företag har varit tvungna att dra tillbaka saker som visat sig innehålla otrevliga ämnen.

Att ens fundera på att undvika skatt (dvs tull och moms) är förkastligt.
 
Men är du OK med att sälja otrevliga kemikalier till dina kunder, så länge du inte åker dit för det? :crazy:

Du tror inte det finns en god anledning till att vissa saker är förbjudna?


Nä givetvis inte.

Kanske gör det enklare att säga vad jag tänkt på, hundaccessoarer. Så är ju mest olika varianter av tyg..
 
Nej, inte ett dugg skumt. Tro mig, stora företag har varit tvungna att dra tillbaka saker som visat sig innehålla otrevliga ämnen.

Att ens fundera på att undvika skatt (dvs tull och moms) är förkastligt.

Nä jag hade inte tänkt det..

Jag undrade mest om detta med ha det affärsmässigt och att ha som hobby..

Jag får ju sälja saker (inte bara hantverk) som hobby men blev tveksam på biten att importera och ff sälja som hobby.. Då för att kunna börja lite smått och inte behöva dra igång allt runt ett företag innan jag ens vet om nån är intresserad..
 
Nä givetvis inte.

Kanske gör det enklare att säga vad jag tänkt på, hundaccessoarer. Så är ju mest olika varianter av tyg..

Även sådana saker kan vara rejält giftiga.
Jag är jäkligt försiktig med vad jag ger min hund att leka med, men också vad han får ha på sig. Alltfler verkar också (tackochlov!) bli medvetna om vilka eländes gifter det finns i en hel del saker till våra djur.
 
Nä givetvis inte.

Kanske gör det enklare att säga vad jag tänkt på, hundaccessoarer. Så är ju mest olika varianter av tyg..

Många tyger är behandlade med starka kemikalier så "tyger" betyder inte att något är säkert. Är det bäddar det är fråga om så är de förmodligen behandlade med flamskyddsmedel vilket är något av det jävligaste du kan tänka dig i kemikalieväg. De är ofta teratogena OCH cancerframkallade.
 
Även sådana saker kan vara rejält giftiga.
Jag är jäkligt försiktig med vad jag ger min hund att leka med, men också vad han får ha på sig. Alltfler verkar också (tackochlov!) bli medvetna om vilka eländes gifter det finns i en hel del saker till våra djur.

Och om du går in på ex miniinthebox och hittar en fin tröja till din hund, hur hittar du då info om vad den innehåller och gifter m.m..?
 
Nä jag hade inte tänkt det..

Jag undrade mest om detta med ha det affärsmässigt och att ha som hobby..

Jag får ju sälja saker (inte bara hantverk) som hobby men blev tveksam på biten att importera och ff sälja som hobby.. Då för att kunna börja lite smått och inte behöva dra igång allt runt ett företag innan jag ens vet om nån är intresserad..

Jag kan aldrig tänka mig att du kan få det hela till en hobby när du ska importera saker och du kan hursomhelst inte undvika införselskatter och säljaransvar om du vill vara laglig.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 594
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 794
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin I början av nästa år kan det eventuellt bli middag och helg på hotell med tillhörande dans. Klädsel kostym och långklänning. Jag har...
Svar
16
· Visningar
1 532
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp