Importerad häst från försäljningsstall?

Iszka

Trådstartare
Jag har hittat en annons på en häst som är 14 år och importerades från Danmark för ca. 1 månad sedan till ett mindre försäljningsstall. Jag har tidigare enbart köpt häst från privatpersoner, så har ingen erfarenhet av försäljningsstall, men det känns lite vanskligt när det inte finns någon information om skadehistorik, tidigare ägare, varför hästen såldes i första taget osv. Hästen beskrivs som väldigt trevlig, lugn och helt utan olater, men jag har svårt att tro att man hinner skaffa sig en helt korrekt bild av en häst man endast ridit i några veckor (samtidigt förstår jag att det är så försäljningsstall gör sin förtjänst). Eller tänker jag helt fel? Är det någon som har erfarenheter av försäljningsstall i kombination av importerade hästar från tex Danmark? Eller bara försäljningsstall överhuvudtaget? Ska väl tillägga att det är en hobbyhäst det rör sig om, ingen tävlingshäst.

Jag är mest rädd för att hästen varit med om så mycket förändring på kort tid att den är helt "förlamad" och därför sköter sig bra, och att alla olater kommer fram sen när den är trygg så att probridningen känns jättebra också blir det bara pannkaka hemma sen :crazy: självklart är det naturligt för hästen att reagera vid en flytt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

Jättetacksam för svar!
 
Jag har hittat en annons på en häst som är 14 år och importerades från Danmark för ca. 1 månad sedan till ett mindre försäljningsstall. Jag har tidigare enbart köpt häst från privatpersoner, så har ingen erfarenhet av försäljningsstall, men det känns lite vanskligt när det inte finns någon information om skadehistorik, tidigare ägare, varför hästen såldes i första taget osv. Hästen beskrivs som väldigt trevlig, lugn och helt utan olater, men jag har svårt att tro att man hinner skaffa sig en helt korrekt bild av en häst man endast ridit i några veckor (samtidigt förstår jag att det är så försäljningsstall gör sin förtjänst). Eller tänker jag helt fel? Är det någon som har erfarenheter av försäljningsstall i kombination av importerade hästar från tex Danmark? Eller bara försäljningsstall överhuvudtaget? Ska väl tillägga att det är en hobbyhäst det rör sig om, ingen tävlingshäst.

Jag är mest rädd för att hästen varit med om så mycket förändring på kort tid att den är helt "förlamad" och därför sköter sig bra, och att alla olater kommer fram sen när den är trygg så att probridningen känns jättebra också blir det bara pannkaka hemma sen :crazy: självklart är det naturligt för hästen att reagera vid en flytt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

Jättetacksam för svar!


Jag har köpt importerad häst från försäljningstall. Jag är ingen person som provrider mer än en gång. Går på känslan, är det rätt är det lätt och är det inte lätt är det inte rätt. Hänger inte upp mig på tidigare historik för det är inget du kan förändra ändå. Vad jag gör istället med en sån häst är att jag låter min veterinär undersöka den grundligt, röntgar för att se vad som finns och då avgör hur jag vill göra. Visst det är superbra att veta om det finns ngn gammal skada osv, det kan göra det lättare att veta om att den funnits där men samtidigt om hästen är snäll, frisk i övrigt och min veterinär inte ser några hinder så litar jag på det. Tänk på att de ryttarna som rider hästarna på försäljningstall sitter på många hästar varje månad och de känner snabbt vad det är för typ av häst så jag tror absolut att de kan bilda sig en uppfattning även om hästen bara stått där en månad. Vissa försäljningstall tycker dessutom en månad är "lång" tid.

Hästen jag köpte var spänd vid provridningen men snäll, blev mer avspänd när den kom till rätta hemma hos mig och jag tror inte den beter sig värre här än vad den gjorde där. Många hästar finner sig snabbt i nya rutiner och finner trygghet i det. Det är inte i min värld hela världen heller om det inte går framåt direkt när hästen kommer hem, det tar sin lilla tid att lära känna varandra och under den tiden är det bra att ta hjälp av en tränare så det blir "rätt" från första början.

Är hästen intressant så åk dit och prova den och se vad du tycker? :)
 
Är det ett bra försäljningstall skulle jag inte vara orolig. Googla runt lite och fråga bekanta.

Jag köper hellre från sånna stall eller importerar.
Har fått nog av privata som överprisar, luras och ljuger en upp i ansiktet. Ja, jag är bitter.

Jag ser det så att stallen säljer en häst, en vara, varan har skavanker du måste vara öppen med annars märker kunden det senare efter köp och det blir krångel och dåligt rykte, rykte är viktigt.
En privat person säljer sin bästa vän och han är alltid snäll men kan ibland resa sig. Skulle aldrig göra något dumt men ibland kickar han när han blir sur. Och de där men:en utelämnas ofta då han är sååååå snäll.

Obs, detta är bara mina upplevelser och stämmer så klart inte på alla. Det finns ruttna stall och gudomliga säljare också.
 
jag tycker att det är bra att du ställer frågor
Det finns tyvärr alltför många försäljningsstall som livnär sig på snabba pengar genom att importera billigare hästar och sälja dem på kort tid.
Utöver att försöka kolla upp försäljningsstallet så gott det går (vilket inte får göras via buke - moderatoranmärkning) så SKALL du vara noga med att besiktiga hästen med egen veterinär! INTE lita på säljarens besiktning och/eller röntgenutlåtanden. Det finns säljare som inte tillåter köparen att göra egna grundliga undersökningar (för då kan hästen bli osäljbar :cautious: ) - mitt råd är att du INTE köper av en sådan!
 
Om man kan/bör/ska köpa från försäljningsstall beror på ens egen kunskap. Har man känsla och är medveten om vad man letar efter så är det många gånger enklare att köpa från försäljningsstall. Det du ser är mer vad du får än hos en privatperson där hästen har bott länge och därmed är trygg. Då kan hästen förändra sig på ett sätt du kanske inte hade räknat med efter flytt. Visst, du får inte veta skadehistorik eller hästens historia överhuvudtaget många gånger men vem säger att en privatperson är ärlig?
Ett tips är att kolla i passet. Står det att hästen är behandlad med något preparat som gör att hästen inte kan gå till slakt så bör man fundera en vända till. Det behöver inte betyda så mycket men kan göra det.
Filma provridningen, undersök hästen, känn överallt och kolla hur hästen reagerar i olika situationer, ha med dig någon som är kunnig som vet vad du letar efter och diskutera hästen med denne efteråt och bestämmer du dig så se till att en duktig veterinär som du väljer besiktigar hästen. Självklart ska du också kolla upp hästhandlaren. Det finns mycket fuffens i branschen. Vill de inte gå med på röntgen så leta vidare.
 
Vi köpte vår holländare från ett försäljningsstall och blev mycket nöjda. Men som många säger - kolla upp stallet/säljaren NOGA. Googla, kolla mot skatteverket etc. Det finns en hel del sämre försäljningsstall och ja, man kan ha tur och få en bra häst, men blir det fel är de inte roliga att ha att göra med.
 
Jag har hittat en annons på en häst som är 14 år och importerades från Danmark för ca. 1 månad sedan till ett mindre försäljningsstall. Jag har tidigare enbart köpt häst från privatpersoner, så har ingen erfarenhet av försäljningsstall, men det känns lite vanskligt när det inte finns någon information om skadehistorik, tidigare ägare, varför hästen såldes i första taget osv. Hästen beskrivs som väldigt trevlig, lugn och helt utan olater, men jag har svårt att tro att man hinner skaffa sig en helt korrekt bild av en häst man endast ridit i några veckor (samtidigt förstår jag att det är så försäljningsstall gör sin förtjänst). Eller tänker jag helt fel? Är det någon som har erfarenheter av försäljningsstall i kombination av importerade hästar från tex Danmark? Eller bara försäljningsstall överhuvudtaget? Ska väl tillägga att det är en hobbyhäst det rör sig om, ingen tävlingshäst.

Jag är mest rädd för att hästen varit med om så mycket förändring på kort tid att den är helt "förlamad" och därför sköter sig bra, och att alla olater kommer fram sen när den är trygg så att probridningen känns jättebra också blir det bara pannkaka hemma sen :crazy: självklart är det naturligt för hästen att reagera vid en flytt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

Jättetacksam för svar!
Jag har köpt mina två senaste av försäljningstall, den ena i Tyskland där jag jobbade och den andra i Holland. Jag röntgar alltid, oavsett pris eftersom jag vet att även en billig häst kan bli dyr i längden.

Ang förändring så klarar hästar mer än man inbillar sig, Nästan alla tävlingshästar på hög nivå byter stall och miljö varje vecka och ändå kan dom prestera på top. Så miljöombyte är en vanesak som blir lättare för var gång den sker.

Håller med Freazer ang provridning, jag provrider också bara en gång och majoriteten av köpare som köper häst av försäljningstall provrider en gång, men då kanske dom provrider flera hästar samma dag och tar den som man klickar med direkt. Känslan är viktigast för mig.
 
jag ska göra ett ytterligare tillägg
Många försäljningsstall har något de kallar för "bytesrätt", att man har rätt att byta till en annan häst om man inte trivs med den man köpte. Det kan ju låta bra, men när du sen väl står där och vill byta så finns det ofta ingen likvärdig häst att byta mot (dvs i samma prisklass och som du vill ha), men du får så gäääärna lägga pengar mellan till en mycket dyrare häst. Och så står du där med skägget i brevlådan...
 
Tack så mycket för jättebra tips och åsikter! Det är kanske bara jag som är överdrivet orolig och har en lite negativ bild av försäljningsstall. Har försökt läsa så mycket som möjligt om stallet, men det är svårt att få fram då man, som ni säger, inte får diskutera namngiva stall i forum. Ska absolut besikta med en veterinär av mitt val. Har inte riktigt bestämt om jag ska röntga då jag bara ska rida på hobbynivå och hästen inte är "svindyr".

Jag hade gärna provridit mer en än gång, men då hästen finns 100 mil bort och jag kommer flyga dit finns inte möjligheten tyvärr. Vid tidigare hästköp har jag inte sett detta som ett problem då jag litat på min magkänsla, men efter att senaste köpet blev ett totalt misslyckande trots toppen bra provridning litar jag inte riktigt på mig själv längre... skulle mer än gärna ta med duktiga vänner, men kostnaden för flyg, hyrbil, hotell, ev. Hästköp och hästbuss hem går det helt enkelt inte att köpa något extra. Jag känner heller tyvärr ingen duktig hästmänniska nere i Skåne :(
 
Har inte riktigt bestämt om jag ska röntga då jag bara ska rida på hobbynivå och hästen inte är "svindyr".

Nu vet jag inte vad "svindyr" är för dig, men personligen är låg prislapp hos försäljningsstall, i synnerhet på importer, en stor varningsklocka för mig!
Tänk på att prislappen ska täcka inköpspris, moms, importkostnader, ev veterinärbesiktning och uppehälle för hästen, och dessutom göra en vinst. Säg att hästen kostar 40000kr, räkna baklänges på vad inköpspriset kan ha varit och fundera på varför hästen var så billig...
 
Nu vet jag inte vad "svindyr" är för dig, men personligen är låg prislapp hos försäljningsstall, i synnerhet på importer, en stor varningsklocka för mig!
Tänk på att prislappen ska täcka inköpspris, moms, importkostnader, ev veterinärbesiktning och uppehälle för hästen, och dessutom göra en vinst. Säg att hästen kostar 40000kr, räkna baklänges på vad inköpspriset kan ha varit och fundera på varför hästen var så billig...

Väldigt sant och klokt. Får kanske tänka om där!
 
Nu vet jag inte vad "svindyr" är för dig, men personligen är låg prislapp hos försäljningsstall, i synnerhet på importer, en stor varningsklocka för mig!
Tänk på att prislappen ska täcka inköpspris, moms, importkostnader, ev veterinärbesiktning och uppehälle för hästen, och dessutom göra en vinst. Säg att hästen kostar 40000kr, räkna baklänges på vad inköpspriset kan ha varit och fundera på varför hästen var så billig...

Då får man också veta vad en häst kostar att föda upp i det land hen är född i. Man kan inte räkna i svenska priser. En häst som har gått på lösdrift i ett land där det är bete nästan året runt kostar inte lika mycket att föda upp som en som har växt upp i Sverige. En häst som kostar 40000 kr att köpa av en privatperson i Sverige kan kosta exakt samma summa hos hästhandlaren.
 
Då får man också veta vad en häst kostar att föda upp i det land hen är född i. Man kan inte räkna i svenska priser. En häst som har gått på lösdrift i ett land där det är bete nästan året runt kostar inte lika mycket att föda upp som en som har växt upp i Sverige. En häst som kostar 40000 kr att köpa av en privatperson i Sverige kan kosta exakt samma summa hos hästhandlaren.

Hästen var importerad från Danmark, prismässigt jämförbart med Sverige.

Sista meningen förstår jag inte?
 
Tack så mycket för jättebra tips och åsikter! Det är kanske bara jag som är överdrivet orolig och har en lite negativ bild av försäljningsstall. Har försökt läsa så mycket som möjligt om stallet, men det är svårt att få fram då man, som ni säger, inte får diskutera namngiva stall i forum. Ska absolut besikta med en veterinär av mitt val. Har inte riktigt bestämt om jag ska röntga då jag bara ska rida på hobbynivå och hästen inte är "svindyr".

Jag hade gärna provridit mer en än gång, men då hästen finns 100 mil bort och jag kommer flyga dit finns inte möjligheten tyvärr. Vid tidigare hästköp har jag inte sett detta som ett problem då jag litat på min magkänsla, men efter att senaste köpet blev ett totalt misslyckande trots toppen bra provridning litar jag inte riktigt på mig själv längre... skulle mer än gärna ta med duktiga vänner, men kostnaden för flyg, hyrbil, hotell, ev. Hästköp och hästbuss hem går det helt enkelt inte att köpa något extra. Jag känner heller tyvärr ingen duktig hästmänniska nere i Skåne :(

Om du ska åka så långt så ta och titta på flera hästar. Finns mycket till salu i Skåne.
 
Om du ska åka så långt så ta och titta på flera hästar. Finns mycket till salu i Skåne.

Ja det var väl lite tanken, men har helt ärligt inte hittat några andra hästar som känns passande i rätt prisklass just nu. Dock ska jag och min man passa på att göra andra aktiviteter när vi är där, så det är inte enbart för provridningen jag åker ner :)
 
Ja det var väl lite tanken, men har helt ärligt inte hittat några andra hästar som känns passande i rätt prisklass just nu. Dock ska jag och min man passa på att göra andra aktiviteter när vi är där, så det är inte enbart för provridningen jag åker ner :)
Om det finns möjlighet kanske du kan åka dit två gånger och provrida, om du ändå ska stanna i området? :)
 
Jag har hittat en annons på en häst som är 14 år och importerades från Danmark för ca. 1 månad sedan till ett mindre försäljningsstall. Jag har tidigare enbart köpt häst från privatpersoner, så har ingen erfarenhet av försäljningsstall, men det känns lite vanskligt när det inte finns någon information om skadehistorik, tidigare ägare, varför hästen såldes i första taget osv. Hästen beskrivs som väldigt trevlig, lugn och helt utan olater, men jag har svårt att tro att man hinner skaffa sig en helt korrekt bild av en häst man endast ridit i några veckor (samtidigt förstår jag att det är så försäljningsstall gör sin förtjänst). Eller tänker jag helt fel? Är det någon som har erfarenheter av försäljningsstall i kombination av importerade hästar från tex Danmark? Eller bara försäljningsstall överhuvudtaget? Ska väl tillägga att det är en hobbyhäst det rör sig om, ingen tävlingshäst.

Jag är mest rädd för att hästen varit med om så mycket förändring på kort tid att den är helt "förlamad" och därför sköter sig bra, och att alla olater kommer fram sen när den är trygg så att probridningen känns jättebra också blir det bara pannkaka hemma sen :crazy: självklart är det naturligt för hästen att reagera vid en flytt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

Jättetacksam för svar!

Just att den är från försäljningsstall eller DK säger inte så mycket om huruvida hästen kommer vara grön fysiskt eller psykiskt.
Det finns bra försälningsstall i både Sverige och DK. Och det finns dåliga dito i båda länder.

Var noga vid vetbes och välj en bra veterinär och närvara själv.
Sen skulle jag rekommendera att tänka på att det är ca 1-2 månadskostnader för hästen det går på att ta med någon kunnig dit. Är man osäker kan det vara värt det. Du vill förmodligen ha den här hästen ett tag och slippa onödiga veterinärbehandlingar.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag ska ringa på en annons på häst som är importerad från Litauen och har stått i Sverige i 3 veckor hos försäljningsstall. Vad ska ja...
2
Svar
33
· Visningar
3 819
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp