Importhundar saknar fullgott rabiesskydd

Utdrag från studien:

"The two main objectives of antibody testing are to check if the animal (i) has been vaccinated according to recommendations, and (ii) has developed an adequate humoral immune response. Previous studies in conventional pet dogs show that the antibody response is influenced by vaccine product used, number of vaccine doses in the primary immunisation schedule, interval between vaccination and blood sampling, age, size and breed of the dog (Cliquet and others 2003, Mansfield and others 2004, Kennedy and others 2007, Jakel and others 2008). However, taking these aspects into consideration, more than 85 per cent of vaccinated dogs achieve an adequate immune response after one dosage of rabies vaccine (Fooks and others 2002, Council of Europe 2008, Van de Zande and others 2009, Berndtsson and others 2011). Several studies report that the interval between vaccination and testing will affect the proportion of dogs with titres above 0.5 IU/ml since peak antibody values are seen four weeks to six weeks postvaccination (Cliquet and others 2003, Mansfield and others 2004, Jakel and others 2008). Therefore analysis was restricted to only those dogs that had been vaccinated four months to six months before sampling to standardise with the control group (Berndtsson and others 2011), and the difference between imported rescue dogs and owned Swedish dogs was statistically significant. Only 45.5 per cent of the rescue dogs showed a sufficient antibody response four months to six months postvaccination compared with 87.5 per cent of the conventionally owned dogs. There is no systematic comparison of the rabies antibody titre and protection from challenge between immunosuppressed and healthy dogs (Morters and others 2014). Many rescue dogs have poor body condition, as well as deficiencies and underlying infections which might have a negative impact on the immune response (Davlin and Vonville 2012). Still, mass vaccination campaigns in free-roaming dogs are very successful (Cleaveland and others 2006, Thiptara and others 2011, Morters and others 2014), and one study in Peru demonstrated that 97 per cent of the free-roaming dogs had antibody titre ≥0.5 IU/ml 12 months postvaccination (Chomel and others 1988). The rabies vaccines used in the present study are all inactivated and approved for the European market. If stored or administered according to the manufacturers’ instructions, they should be expected to provide a satisfactory response in the majority of dogs examined in the present study. Hence, one might question if dogs with no detectable antibody responses have been properly vaccinated before rehoming and adoption to Norway."

Sammanfattningsvis så har korrekt vaccinerade hundar har i mycket hög grad tillräckligt med antikroppar, under förutsättning att vaccinet förvarats korrekt.
Tack! Låter alltså som att det mestadels beror på någon form av fusk då, eller hundarnas dåliga allmänkondition. Men ändå klart oroande att så många som 12,5 % av de privatägda hundarna inte hade skydd.
 
Tack! Låter alltså som att det mestadels beror på någon form av fusk då, eller hundarnas dåliga allmänkondition. Men ändå klart oroande att så många som 12,5 % av de privatägda hundarna inte hade skydd.

En stor skillnad är att Rumänien är ett högriskland för rabies med hundratals upptäckta fall hos djur varje år. De flesta svenska hundar kommer aldrig ens att utsättas för risken utan har vaccinerats för att tillåtas att besöka länder som kräver det just för att de är helt rabiesfria, t ex Storbritannien, eller i praktiken rabiesfria, t ex Frankrike.
 
En stor skillnad är att Rumänien är ett högriskland för rabies med hundratals upptäckta fall hos djur varje år. De flesta svenska hundar kommer aldrig ens att utsättas för risken utan har vaccinerats för att tillåtas att besöka länder som kräver det just för att de är helt rabiesfria, t ex Storbritannien, eller i praktiken rabiesfria, t ex Frankrike.
Visst är risken mindre med mindre exponering.
Men varför har en del inte fullgott skydd trots vaccinering? Det berör ju även privatägda hundar i länder med rabies och hundar som reser mellan länder för utställning, semester, avel eller som följer med utlandssvenskar hem. Är det så att de 12,5% inte var vaccinerade ordentligt eller finns det något som indikerar att det kan vara problem med vaccinationerna (kan ju vara känt från andra sammanhang)? Du behöver inte läsa hela rapporten, jag får väl läsa själv vid tillfälle ;). Men intressant om någon vet något.
 
Visst är risken mindre med mindre exponering.
Men varför har en del inte fullgott skydd trots vaccinering? Det berör ju även privatägda hundar i länder med rabies och hundar som reser mellan länder för utställning, semester, avel eller som följer med utlandssvenskar hem. Är det så att de 12,5% inte var vaccinerade ordentligt eller finns det något som indikerar att det kan vara problem med vaccinationerna (kan ju vara känt från andra sammanhang)? Du behöver inte läsa hela rapporten, jag får väl läsa själv vid tillfälle ;). Men intressant om någon vet något.

Jag läste studien som användes som jämförelse, abstract finns här
Det som framför allt verkar påverka är om hunden är stor men det kommer man åt genom att ge en tilläggsspruta.
"The need for a booster vaccination regimen is recommended for larger breeds of dog."
Frågan är om det är något som implementerats nu, 4 år efter att studien publicerades.
 
När man var tvungen att titertesta var det många som inte fick godkända titrar på bara en spruta.
Jag och de flesta jag känner gjorde bara den tabben en gång, sen gav man alltid 2 sprutor före titertest.

Så att många hundar har otillräckliga titrar efter bara en spruta känns inte märkligt alls.
Kravet för införsel borde vara 2 vaccinationer med X tid emellan och sen 21 dagar.
 
När man var tvungen att titertesta var det många som inte fick godkända titrar på bara en spruta.
Jag och de flesta jag känner gjorde bara den tabben en gång, sen gav man alltid 2 sprutor före titertest.

Så att många hundar har otillräckliga titrar efter bara en spruta känns inte märkligt alls.
Kravet för införsel borde vara 2 vaccinationer med X tid emellan och sen 21 dagar.

Fast 19% av hundarna har ju trots vaccinationsintyg inga titrar alls vilket tyder på att de inte ens fått en spruta - dessa kommer man inte åt med mindre att man testar så att vaccinationen faktiskt genomförts.

Dessutom är det statistiskt signifikant skillnad mellan de importerade gatuhundarna och de testade svenska hundarna. Även om det är en minoritet av hundarna här som inte heller har fullgott skydd efter vaccination så rör det sig bland gatuhundarna om hälften.
 
Artikeln kan väl tolkas på två olika sätt.
1. Att man ska passa sig för gatuhundar för vaccineringen sällan stämmer.
2. Att en rabiesspruta sällan räcker, oavsett om hunden är FCI-reggad eller gatuhund.
 
SVA har testat 75 gatuhundar som importerats till Norge från Rumänien, Ungern, Balkan eller Baltikum. Endast 35 av dem hade fullgott rabiesskydd. 14 hundar saknade helt skydd mot rabies, 40 hundar hade dåligt med antikroppar. Av 56 hundar med vaccinationsintyg hade bara hälften antikroppar i tillräcklig mängd.

Länk till SVA:s info

Jag är tyvärr inte förvånad. Gång på gång får man höra att det minsann inte är någon risk med importerade gatuhundar för organisationerna som tar hit dem är så seriösa. Nu är det verkligen dags att folk börjar tänka med huvudet i stället med hjärta och slutar ta hit dessa hundar. Vill man hjälpa kan man skänka pengar för att hjälpen ska ske på plats, annars kommer vi snart att ha det första fallet av rabiessmitta i Sverige på 140 år.

Det är ju inte så enkelt att saga att man ska sluta rädda friska hundar från avlivning alt. ett rent helvete. Man kan spåra vetrinären som stämplat I hundpasset o dubbelkolla i journalen, att hunden faktiskt är vaccinerad mot rabies, I rätt mängd o med godkänt vaccin. (lätt att få lista over godkända rabiesvacciner I Europa, av jordbruksverket). Visst det finns alltid en risk att människor fuskar för pengar men att misstro allt o alla är ju ren idioti. har personligen räddat en av mina hundar via "hundar utan hem".. från Irland, o allt gick rätt till. hade jag inte tagit hand om honom när j gjorde det, så hade han varit död en vecka senare. renrasig valp på fem mån. Jag o min kille har varit jourhem åt dem I flera år, o visst, det har hänt att ex.vis en tik som skulle vara steriliserad/hysterektomiopererad inte var det. vilket är ganska allvarligt, men hon blev omplacerad ändå o har nu ett fint liv. Man kunde enkelt upptäcka det eftersom hon inte hade några ärr efter op., o sen började löpa.. när min tik löpte. En av de mest speciella fantastiska hundar jag någonsin mött för den delen. den lilla tiken alltså.
Hoppas människor lär sig att bli nogrannare, men snälla; sluta inte rädda de små liven! Det första man gör med en hemkommen stressad o ofta medtagen import/gatuhund är ju knappast att låta den träffa en massa nya hundar.. om man är vettig gör man inte så. Min grundfilosofi är att om de inte ska leka ordentligt så är det bara onödigt att låta hundar nosa på varandra hela tiden. tro mig de kan saga hej till grannen på avstånd oxå. Och om man är orolig för sin egen hund så varför inte låta vaccinera den mot rabies innan importen kommer (21 dgr minst). det är ca 270 kr för tre år, Inga jättesummor precis. Själv har jag rest med min gammeltik i 14 lander i Europa genom åren o vi har haft det riktigt roligt o minns manga äventyr. Var aldrig rädd för livet? Rabies är ett väldigt litet problem i vår världsdel. titta på sydostasien tex och skaffa er persperktiv mina hundvänner! Ha det så got och ta hand om era hundar och varandra. Fia, beridare o djurvän med over 30 års erfarenhet
 
Artikeln kan väl tolkas på två olika sätt.
1. Att man ska passa sig för gatuhundar för vaccineringen sällan stämmer.
2. Att en rabiesspruta sällan räcker, oavsett om hunden är FCI-reggad eller gatuhund.

Skillnaden mellan en gatuhund och en FCI-reggad hund som som båda endast har en rabiesspruta är stor. Risken att en hund som inte har strövat fritt har rabies är minimal. Att en gatuhund skulle vara smittad är betydligt större. Med tanke på den långa inkubationstiden så kan en hund insjukna lång tid efter att ha blivit utsatt för smitta. Med tillräcklig vaccination så kan man hindra att hunden insjuknar, men inte om vaccinationen är otillräcklig.
 
Det är ju inte så enkelt att saga att man ska sluta rädda friska hundar från avlivning alt. ett rent helvete. Man kan spåra vetrinären som stämplat I hundpasset o dubbelkolla i journalen, att hunden faktiskt är vaccinerad mot rabies, I rätt mängd o med godkänt vaccin. (lätt att få lista over godkända rabiesvacciner I Europa, av jordbruksverket). Visst det finns alltid en risk att människor fuskar för pengar men att misstro allt o alla är ju ren idioti. har personligen räddat en av mina hundar via "hundar utan hem".. från Irland, o allt gick rätt till. hade jag inte tagit hand om honom när j gjorde det, så hade han varit död en vecka senare. renrasig valp på fem mån. Jag o min kille har varit jourhem åt dem I flera år, o visst, det har hänt att ex.vis en tik som skulle vara steriliserad/hysterektomiopererad inte var det. vilket är ganska allvarligt, men hon blev omplacerad ändå o har nu ett fint liv. Man kunde enkelt upptäcka det eftersom hon inte hade några ärr efter op., o sen började löpa.. när min tik löpte. En av de mest speciella fantastiska hundar jag någonsin mött för den delen. den lilla tiken alltså.
Hoppas människor lär sig att bli nogrannare, men snälla; sluta inte rädda de små liven! Det första man gör med en hemkommen stressad o ofta medtagen import/gatuhund är ju knappast att låta den träffa en massa nya hundar.. om man är vettig gör man inte så. Min grundfilosofi är att om de inte ska leka ordentligt så är det bara onödigt att låta hundar nosa på varandra hela tiden. tro mig de kan saga hej till grannen på avstånd oxå. Och om man är orolig för sin egen hund så varför inte låta vaccinera den mot rabies innan importen kommer (21 dgr minst). det är ca 270 kr för tre år, Inga jättesummor precis. Själv har jag rest med min gammeltik i 14 lander i Europa genom åren o vi har haft det riktigt roligt o minns manga äventyr. Var aldrig rädd för livet? Rabies är ett väldigt litet problem i vår världsdel. titta på sydostasien tex och skaffa er persperktiv mina hundvänner! Ha det så got och ta hand om era hundar och varandra. Fia, beridare o djurvän med over 30 års erfarenhet

Så vitt jag vet är det ingen(!) som sagt att man ska sluta hjälpa gatuhundar. Men det många vill är att hundarna hjälps på plats istället för att släpas hit. Om pengarna som lades på att omplacera hundarna istället skänkts till de mest seriösa organisationerna, då hade det nog gått att göra väldigt mycket för hundarna. Dessutom är det många fler problem än bara rabies att tänka på vid import av gatuhund, problem som de flesta aldrig verkar tänka på.
 
Det är ju inte så enkelt att saga att man ska sluta rädda friska hundar från avlivning alt. ett rent helvete. Man kan spåra vetrinären som stämplat I hundpasset o dubbelkolla i journalen, att hunden faktiskt är vaccinerad mot rabies, I rätt mängd o med godkänt vaccin. (lätt att få lista over godkända rabiesvacciner I Europa, av jordbruksverket). Visst det finns alltid en risk att människor fuskar för pengar men att misstro allt o alla är ju ren idioti. har personligen räddat en av mina hundar via "hundar utan hem".. från Irland, o allt gick rätt till. hade jag inte tagit hand om honom när j gjorde det, så hade han varit död en vecka senare. renrasig valp på fem mån. Jag o min kille har varit jourhem åt dem I flera år, o visst, det har hänt att ex.vis en tik som skulle vara steriliserad/hysterektomiopererad inte var det. vilket är ganska allvarligt, men hon blev omplacerad ändå o har nu ett fint liv. Man kunde enkelt upptäcka det eftersom hon inte hade några ärr efter op., o sen började löpa.. när min tik löpte. En av de mest speciella fantastiska hundar jag någonsin mött för den delen. den lilla tiken alltså.
Hoppas människor lär sig att bli nogrannare, men snälla; sluta inte rädda de små liven! Det första man gör med en hemkommen stressad o ofta medtagen import/gatuhund är ju knappast att låta den träffa en massa nya hundar.. om man är vettig gör man inte så. Min grundfilosofi är att om de inte ska leka ordentligt så är det bara onödigt att låta hundar nosa på varandra hela tiden. tro mig de kan saga hej till grannen på avstånd oxå. Och om man är orolig för sin egen hund så varför inte låta vaccinera den mot rabies innan importen kommer (21 dgr minst). det är ca 270 kr för tre år, Inga jättesummor precis. Själv har jag rest med min gammeltik i 14 lander i Europa genom åren o vi har haft det riktigt roligt o minns manga äventyr. Var aldrig rädd för livet? Rabies är ett väldigt litet problem i vår världsdel. titta på sydostasien tex och skaffa er persperktiv mina hundvänner! Ha det så got och ta hand om era hundar och varandra. Fia, beridare o djurvän med over 30 års erfarenhet

När det gäller rabies är det inte de inhemska hundarna jag tänker på utan oss människor. Rabies leder nästintill alltid till döden och det finns ingen behandling. Den enda chans du har efter att ha blivit biten av ett rabiessmittat djur är att innan kliniska symptom debuterar vaccineras och eventuellt få immunoglobulin. När du väl blir sjuk är det för sent. Problemet är att inkubationstiden kan vara mycket lång och då rabies inte funnits här under lång tid är det inte det första man tänker på om man blir biten av en hund. Kommer viruset dessutom ut i vår population av vilda djur får vi samma otrevliga situation som i andra världsdelar.



Rabies är inget man ska ta lätt på. Det är därför vi tidigare hade karantän.
 
När det gäller rabies är det inte de inhemska hundarna jag tänker på utan oss människor. Rabies leder nästintill alltid till döden och det finns ingen behandling. Den enda chans du har efter att ha blivit biten av ett rabiessmittat djur är att innan kliniska symptom debuterar vaccineras och eventuellt få immunoglobulin. När du väl blir sjuk är det för sent. Problemet är att inkubationstiden kan vara mycket lång och då rabies inte funnits här under lång tid är det inte det första man tänker på om man blir biten av en hund. Kommer viruset dessutom ut i vår population av vilda djur får vi samma otrevliga situation som i andra världsdelar.



Rabies är inget man ska ta lätt på. Det är därför vi tidigare hade karantän.
Du behöver dessutom inte bli biten - har du otur kan det räcka med att hunden slickar på dig eller råkar riva dig.

http://www.who.int/rabies/en/
 
Ja, rabies är ett litet problem idag och så vill vi ha det i framtiden också. Därför är det så otroligt viktigt att att det inte slarvas eller fuskas med rabiesvaccinationer.

Jag ser en farlig problematik framöver om rabies faktiskt kommer smyga sig på. Ingen här kommer koppla en aggressiv hund och ett hundbett till rabies eftersom vi inte har rabies och inte har haft det på så länge. Varken läkare eller veterinärer kommer vara beredda på att det kan handla om rabies.

Och om en omplaceringsorganisation kan slarva med en kastrering av en tik... hur stor koll kan de ha? Det är ett stort ingrepp. Hur kan man inte hålla koll på om det har gjorts eller inte? Det är en big deal. Dock en ännu större grej om man inte håller koll på rabiesvaccinationer.

Jag litar inte på en enda av dessa organisationer. En del av dem har dessutom börjat ta hit hemlösa katter!!! Då känner jag verkligen WTF! Vi har över 100000 katter i Sverige som är hemlösa på riktigt och då ska vi importera en massa hemlösa katter? Hur många hundar eller katter kan man vaccinera, märka, kastrera och mata på plats för de pengar man lägger på att frakta dem hit till mer eller mindre lämpliga hem?
 
Ja, rabies är ett litet problem idag och så vill vi ha det i framtiden också. Därför är det så otroligt viktigt att att det inte slarvas eller fuskas med rabiesvaccinationer.

Jag ser en farlig problematik framöver om rabies faktiskt kommer smyga sig på. Ingen här kommer koppla en aggressiv hund och ett hundbett till rabies eftersom vi inte har rabies och inte har haft det på så länge. Varken läkare eller veterinärer kommer vara beredda på att det kan handla om rabies.

Och om en omplaceringsorganisation kan slarva med en kastrering av en tik... hur stor koll kan de ha? Det är ett stort ingrepp. Hur kan man inte hålla koll på om det har gjorts eller inte? Det är en big deal. Dock en ännu större grej om man inte håller koll på rabiesvaccinationer.

Jag litar inte på en enda av dessa organisationer. En del av dem har dessutom börjat ta hit hemlösa katter!!! Då känner jag verkligen WTF! Vi har över 100000 katter i Sverige som är hemlösa på riktigt och då ska vi importera en massa hemlösa katter? Hur många hundar eller katter kan man vaccinera, märka, kastrera och mata på plats för de pengar man lägger på att frakta dem hit till mer eller mindre lämpliga hem?

Vidrigt :crazy: och vad för folk köper dessa katter ???

En "organisation" (eller snarare en mysko brud med för mycket tid) har ju släpat hit en massa rumänska gathundar, som några har varit på rymmen både här och där i olika jourhem senaste åren. Hon ska nu börja ta hit fler rumäner, fast seniorer !!!! Gamla gathundar som man inte vet vilket liv dom levt, hur dom mår eller annat. Kan knappast vara humant att låta en 10-årig gammal hund fraktas hit och sen släpas runt i koppel i en helt annorlunda miljö - och gu vet vad för skit och elände dom har med sig:(
Samma brud som skickade "trevliga" personliga meddelanden till mig när min ena hund blev sjuk i fransk hjärtmask och som talade om för mig att det fanns minsann inte på rumänska hundar..... okunskapen och rädda-allt-som-går-att-rädda-tänkandet gör mig illamående:banghead:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp