Inackorderade som ej städat efter flytt?

Smygen

Trådstartare
Jag har haft 3 stycken inhyrda i mitt stall nu under drygt 1 års tid. Nu sa jag upp dem efter mycket tjafs ifrån deras sida ang stallhyra m.m . Jag sa upp dem och vi har 1 månads uppsägningstid i kontraktet. Sista månaden så skulle de sköta sina hästar själv med fordringar m.m. Vilket de verkligen inte lyckades med då de tyckte att det var helt okej att kvällsfodra kl 18.00 och höet var slut vid 19.00, därefter så tyckte de att det var ok att ge frukost kl 12 dagen därpå... Nu fick jag givetvis fodra deras hästar för jag ville inte ha utsvultna hästar på mitt samvete. De hade lösdrift men tillgång till boxar i stallet som de använde. Nu har de äntligen flyttat men de har inte städat i stallet, inte mockat ur boxarna. Som grädden på moset så avslutade de med att slänga 6 fimpar utanför stalldörren!! I kontraktet så står det att städning ska genomföras innan flytt. Hur gör jag nu? Det är vuxna kvinnor vi pratar om. Med vänlig hälsning, hon som aldrig mer kommer hyra ut boxplats.
 
Har du skrivit in något om slutavstädning i kontraktet? Det är ju inte helt ovanligt att det finns en avgift angiven redan när man tecknar kontraktet.

Annars får du nog sätta det på lärokontot.
 
Jag skrev ut ett färdigt ifrån LRF men det står bara " hästägaren ska genast avstäda boxplats samt övriga utrymmen vid uppsägningen " alltså ingen deposition och det har jag defenitivt lärt mig att ta hädanefter om det blir så.
 
Jag skrev ut ett färdigt ifrån LRF men det står bara " hästägaren ska genast avstäda boxplats samt övriga utrymmen vid uppsägningen " alltså ingen deposition och det har jag defenitivt lärt mig att ta hädanefter om det blir så.
Du har inget case ...det ska stå bokstavligen i kontraktet att Box ska städas /målas /ställas i det skick den var i samband med inflytt . Dessutom måste det inte sällan påminnas om detta trots skrivet avtal . Följs det ändå inte har du lyckats få inackar deluxe i negativ bemärkelse dvs inte vanligt .

Vet nog ingen som tar deposition här i tätort ang inackorderings stall men helt klart kan du göra det , tror dock inte det är svar på lösning i sak för har du ngn galen inack lär de inte bry sig om några innestående hundralappar .
 
Senast ändrad:
Sen HUR det är städat är ju en annan fråga. Jag fick några gånger städa om efter några inackar då det knappt syntes att de städat. Fast jag såg att de gick runt med nånting i boxen:mad:
 
Stallet jag stod i senast hade depositionsavgift samt tydligt förklarat vad och hur det skulle städas.
Vid inflytt betalade man 2 månaders hyra direkt, varav ena månaden då trädde in som deposition.
Uppsägningstiden var 2 månader, så de hade alltså en liten summa som kompensation ifall hyresgästen bara skulle dra eller inte städa.
Före avflytt besiktigades städning och allt skulle vara gjort om man ville ha depositionsavgiften tillbaka.

Smart tycker jag och dessutom smidigt som hyresgäst att bara betala för en månad under uppsägning vilket gör att man kan komma till nytt stall tidigare utan att känna att man måste betala dubbelt på två ställen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 820
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 729
Senast: Pudlan
·
  • Låst
Hästmänniskan Long story short: Nyinflyttad helt fantastisk familj som flyttade in med tre hästar för ca. 2 veckor sedan. Tonårsdottern verkar dock...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
21 805
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp