Ingen ålder på en häst...

Hur räknas en hästs ålder om till människoår? Den frågan har den brittiske veterinären Dr Jornigan försökt besvara. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2015/7/Ingen-alder-pa-en-hast/

Oväntat gammal ålder han översatt till. Jag tolkar en tvååring som typ 13. Lite tanig och barnslig och växer fortfarande. Och en sjuåring känns betydligt yngre än 36 tycker jag. De är ju fysiskt sett på sin peak då, när det kommer till tex trav och galopp som är mer fysik än teknik. Har tänkt att det motsvarar ca en 25-årig människa.

Om man efter 3 års ålder tar ungefär 2,3 år per människoår blir det typ som jag uppfattar hästarna. En hopp/dressyrhäst som är riktigt bra är ju på sin högsta nivå runt 12-15 års ålder. Känns lite gammalt att en idrottare skulle vara 50-60 år då? Nä där hade jag förväntat mig 30-40 människoår. Sen börjar de flesta behöva trappa ner. Jag hade gissat såhär:

1=8
2=13
3=16-17
..
7=25
10=32
15=44
20=55
25=67
30=70
35=90

Att de flesta hästar tas bort runt 20 är nog pga småkrämpor, sjunkande prestationsförmåga osv som är helt normalt även på människor men det har inte samma inverkan på våra liv. De hästar som varit friska och fått gå kvar som pensionärer i min närhet har blivit 27-33 år och sedan tagits bort när hälsan snabbt blivit sämre.Tror livslängden på häst kommer öka lite till precis somThunder Tiger EK4-S2 människans gjort iom sjukvård och mindre slitsamt liv.
 
Jag lärde mig för länge sedan att det går ungefär 4 hästår på ett människoår och lite mer de första åren. Jag tycker det stämmer ganska bra. En tvååring jämför jag inte med ett 19-årig människa. Det är för mycket tycker jag. De är barn än då så jag ser dem mer som ca 12-15 då. Sen kan man ju inte jämföra alla raser heller. Ett fullblod utvecklas ju betydligt snanbbare än ett kallblod tex.
 
Jag tycker verkligne inte att den där tabellen stämmer. En 2åring är ju fortfarande ett barn! Inte redo alls att ge sig ut i vuxen världen och kunna tänka särskilt långt själv. Jag vet INGEN 19 åring som leker så mycket som en 2åring häst gör, och definitivt inte någon 27+;are som leker som min 4-5 åring...

Jag har alltid sett min häst som ett barn och kommer fortsätta göra det tills han blir mognare och runt 7-8 ;)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter SWB-hästen Wega skrev historia när hon tog OS-silver tillsammans med sin ryttare Sara Algotsson Ostholt. Något mer OS blev det dock inte...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp