Ingen anläggning håller måttet

Zofiisis

Trådstartare
Hej allihop,

Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att finna anläggningar/stall som håller måttet inom rimligt avstånd hemifrån.

Först skulle min häst gå på lösdrift, men då han faller ur lätt och varit dålig i magen i stort sett hela vintern (veterinären har undersökt) så kan det konstateras att han bör stallas upp.
Det som verkar svårt är att hitta stall med stora hagar och hästkompisar. Nu går han på ett "bete" som inte bör kallas bete, det är en gräshage på ca 15*20 meter.. hästkraken har käkat upp allt gräs för längesedan. Vinterhagarna är kanske 10*30 meter.. Ingen hästkompis. Vi har fina ridvägar, ridhus, paddock osv men hästen är olycklig..

Kollat på en anläggning närmre mig. Men där är hagarna lika små.. funderat på att stalla upp honom där vintertid och sedan finna ordentligt bete sommartid.(maj-aug). Då kan jag iaf kolla till honom oftare, kanske tom rida två gånger dagligen på helgen.
Hade jag funnit en anläggning med STORA hagar och kompisar + ridbana/ridhus som låg längre ifrån så hade jag kört dit utan problem, men på alla sådana anläggningar hör de små hagarna till..
Tyvärr kan jag inte sätta honom ute på "vischan" utan någon form av ridbana då jag jobbar sådana tider att det krävs belysning på vintern. Det är ett dilemma som får mig att må dåligt på riktigt. Vill att min häst ska få vara häst men samtidigt ska det fungera för mig också. Lösdrift och flock hade varit bäst, för hans basala behov.. men nu klarar han inte det.. och som sagt, de flesta stall med boxplatser har små hagar.. :/

Hur tusan resonerar ni?
Jag förstår inte varför hagarna ska vara så "svordomar" små.. och att hästarna går en och en..:(
 
Det går alldeles utmärkt att rida i totalt kolmörker om man har en sjysst häst, de ser nämligen väldigt bra i mörker med!

De gångerna du ska rida på bana kan du väl ta släp till något ridhus/ridbana?

Det där med hagar och tider är ett gissel tyvärr.

Det finns tyvärr inte pengar till ett släp närmsta året. Har hellre min "sjukbuffert".

Det går inte att rida i mörker med min häst, han är tittig som det är och jag har redan flugit av flera gånger varför jag måste ha bana att rida på. Är inte alls trygg att rida ut längre. Att hästen ser bra i mörker, hjälps inte. Dessutom bor jag i ett län där det är isgata 2-3 månader om året och då vågar jag definitivt inte ut på vägarna för att rida eller köra släp..
 
Det finns tyvärr inte pengar till ett släp närmsta året. Har hellre min "sjukbuffert".

Det går inte att rida i mörker med min häst, han är tittig som det är och jag har redan flugit av flera gånger varför jag måste ha bana att rida på. Är inte alls trygg att rida ut längre. Att hästen ser bra i mörker, hjälps inte. Dessutom bor jag i ett län där det är isgata 2-3 månader om året och då vågar jag definitivt inte ut på vägarna för att rida eller köra släp..

Han kan faktiskt vara mindre tittig i mörker om du har flyt, finns såna med! Men har du blivit rädd så förstår jag att det är svårt.
Tyvärr brukar ställen med bra banor/ridhus oxå vara små hagar och lite utetid, av någon konstig anledning.

Så olika man kan se det! Is är utmärkt underlag att rida på! Om man bara har rätt skor. Köra bil o släp på is har jag gjort tusentals ggr, man får anpassa hastigheten och körstilen bara.
 
Han kan faktiskt vara mindre tittig i mörker om du har flyt, finns såna med! Men har du blivit rädd så förstår jag att det är svårt.
Tyvärr brukar ställen med bra banor/ridhus oxå vara små hagar och lite utetid, av någon konstig anledning.

Så olika man kan se det! Is är utmärkt underlag att rida på! Om man bara har rätt skor. Köra bil o släp på is har jag gjort tusentals ggr, man får anpassa hastigheten och körstilen bara.

Is, för mig som trillat av, är förödande. Jag vågar bara rida på bana just nu och det lär så vara ett tag framöver. Knappt ridit på 6 mån pga avsaknaden av sådan. Innan dess red jag ut i alla väder.. med punkt för den biten så var det hagstorlekarna jag ville diskutera, inte lösningar på min ridning... Jag kör inte 5 mil + för att rida ut i mörker eller på is.. då ska andra faciliteter finnas, som ridhus men då återkommer vi till hagarna som blir obefintliga ändå.

Har kollat på stall (nära där vi står nu med ridhus) men de stallen har lika små hagar.. vilket jag inte förstår.. Det verkar med andra ord vara en omöjlighet att finna stora hagar och hästkompisar.

Många verkar tycka att det är att föredra med 20*30 hagar, med haggrannar.. korta utetider.. vilket jag iof själv kan styra. Det är detta jag finner jobbigt.. Är det okej hagar att hålla häst i? Är det allmänt vedertaget?
 
.Jag har ridhus, utebana, bra ridvägar, stora hagar och hästarna mkt ute samt bete dygnet om juni- sept. När jag söker lämplig hyresgäst så tycker de att hästarna är ute för mycket så du har nog tyvärr rätt i att det är udda ...
 
Is, för mig som trillat av, är förödande. Jag vågar bara rida på bana just nu och det lär så vara ett tag framöver. Knappt ridit på 6 mån pga avsaknaden av sådan. Innan dess red jag ut i alla väder.. med punkt för den biten så var det hagstorlekarna jag ville diskutera, inte lösningar på min ridning... Jag kör inte 5 mil + för att rida ut i mörker eller på is.. då ska andra faciliteter finnas, som ridhus men då återkommer vi till hagarna som blir obefintliga ändå.

Har kollat på stall (nära där vi står nu med ridhus) men de stallen har lika små hagar.. vilket jag inte förstår.. Det verkar med andra ord vara en omöjlighet att finna stora hagar och hästkompisar.

Många verkar tycka att det är att föredra med 20*30 hagar, med haggrannar.. korta utetider.. vilket jag iof själv kan styra. Det är detta jag finner jobbigt.. Är det okej hagar att hålla häst i? Är det allmänt vedertaget?

Ja du får nog välja då, svårare än så är det inte. Små hagar och bra faciliteter, eller stora hagar och knappt existerande sådana.

Det är fullt lagligt att ha hästar i sådana hagar.

Sen kan jag tycka saker om det, men det är en annan sak.

Jag vet inte riktigt vad du vill diskutera? Du har själv kommit fram till att det inte finns stall med ridhus/ridbana, med stora hagar och mkt utetider i ditt område.

Då är det bara att välja, tyvärr. Någon gång i framtiden kanske du kan ha egen gård och välja själv.
 
.Jag har ridhus, utebana, bra ridvägar, stora hagar och hästarna mkt ute samt bete dygnet om juni- sept. När jag söker lämplig hyresgäst så tycker de att hästarna är ute för mycket så du har nog tyvärr rätt i att det är udda ...

Vilken del av landet bor du i? Jag bor i skåne och kan tycka att det borde finnas massvis sådana men icke.. :( Låter som ett paradis för både häst och ryttare!
 
Ja du får nog välja då, svårare än så är det inte. Små hagar och bra faciliteter, eller stora hagar och knappt existerande sådana.

Det är fullt lagligt att ha hästar i sådana hagar.

Sen kan jag tycka saker om det, men det är en annan sak.

Jag vet inte riktigt vad du vill diskutera? Du har själv kommit fram till att det inte finns stall med ridhus/ridbana, med stora hagar och mkt utetider i ditt område.

Då är det bara att välja, tyvärr. Någon gång i framtiden kanske du kan ha egen gård och välja själv.

Stora hagar, utan faciliteter,.. då kan jag lika gärna sälja hästen eftersom jag inte kan rida ut pga min rädsla. Men att sälja idag är jättesvårt. Marknaden känns mättad. Det är ju pest eller kolera. Om du var i min situation, med rädsla, kan tillägga att jag inte bör ramla av pga skada.. jag kan bli förlamad, hade du haft häst ståendes i en stor hage utan att kunna använda den?

Ville mest ventilera.. känns dömt att misslyckas, jag får inte det hästen eller jag behöver, det är antingen han eller jag. Och så rik är jag inte, att jag kan ha en hagprydnad.. :( Men jag mår inte bra av att välja små hagar för min skull.
 
Vilken del av landet bor du i? Jag bor i skåne och kan tycka att det borde finnas massvis sådana men icke.. :( Låter som ett paradis för både häst och ryttare!

Bor också i Skåne, mellan Malmö och Lund och här har vi goda möjligheter att få allt. Men det kostar därefter också. Vet inte var i Skåne du finns, det är ju svårt att komma med konkreta tips.

För mig är det aldrig ett alternativ att tumma på hästens rätt till dräglig tillvaro. Då får jag helt enkelt stå över ridning, lägsta nivån är att hästen kan vara häst på vettiga villkor.
 
Bor också i Skåne, mellan Malmö och Lund och här har vi goda möjligheter att få allt. Men det kostar därefter också. Vet inte var i Skåne du finns, det är ju svårt att komma med konkreta tips.

För mig är det aldrig ett alternativ att tumma på hästens rätt till dräglig tillvaro. Då får jag helt enkelt stå över ridning, lägsta nivån är att hästen kan vara häst på vettiga villkor.

Därav får jag ju försöka sälja.. Jag resonerar som du egentligen men helt frankt så har jag ingen glädje av hästen alls isf.. då kostar den bara pengar. Jag har häst för att få någon form av motion, luft, andningshål.. det syftet går förlorat.

Bor i nordvästra.
 
Därav får jag ju försöka sälja.. Jag resonerar som du egentligen men helt frankt så har jag ingen glädje av hästen alls isf.. då kostar den bara pengar. Jag har häst för att få någon form av motion, luft, andningshål.. det syftet går förlorat.

Bor i nordvästra.

Lite så är det för mig. Jag är hästlös efter ett helt liv med hästar. Men kan jag inte ha hästar så som jag själv känner är försvarbart, utan att tumma på deras livskvalité - då är det inte roligt. Och är det inte roligt kan jag lägga pengarna på något annat istället.
 
Is, för mig som trillat av, är förödande. Jag vågar bara rida på bana just nu och det lär så vara ett tag framöver. Knappt ridit på 6 mån pga avsaknaden av sådan. Innan dess red jag ut i alla väder.. med punkt för den biten så var det hagstorlekarna jag ville diskutera, inte lösningar på min ridning... Jag kör inte 5 mil + för att rida ut i mörker eller på is.. då ska andra faciliteter finnas, som ridhus men då återkommer vi till hagarna som blir obefintliga ändå.

Har kollat på stall (nära där vi står nu med ridhus) men de stallen har lika små hagar.. vilket jag inte förstår.. Det verkar med andra ord vara en omöjlighet att finna stora hagar och hästkompisar.

Många verkar tycka att det är att föredra med 20*30 hagar, med haggrannar.. korta utetider.. vilket jag iof själv kan styra. Det är detta jag finner jobbigt.. Är det okej hagar att hålla häst i? Är det allmänt vedertaget?

Alla har vi väl ramlat av på is/i mörker/ i solsken/på gräs någon gång.
Du bör nog ta hjälp av en mental coach som kan hjälpa dig med rädslan av att rida i mörker(och överhuvudtaget) bor du dessutom i skåne borde det krylla av dom.

Pannlampa?

De hästar jag har haft skulle boktavligen dö i skallen av att gå på ridbana hela vintern.

Själv hade jag aldrig valt bort bra hagar och utetider.
 
Stora hagar, utan faciliteter,.. då kan jag lika gärna sälja hästen eftersom jag inte kan rida ut pga min rädsla. Men att sälja idag är jättesvårt. Marknaden känns mättad. Det är ju pest eller kolera. Om du var i min situation, med rädsla, kan tillägga att jag inte bör ramla av pga skada.. jag kan bli förlamad, hade du haft häst ståendes i en stor hage utan att kunna använda den?

Ville mest ventilera.. känns dömt att misslyckas, jag får inte det hästen eller jag behöver, det är antingen han eller jag. Och så rik är jag inte, att jag kan ha en hagprydnad.. :( Men jag mår inte bra av att välja små hagar för min skull.

Jag har suttit i exakt din situation, med krossade ryggkotor för att hästfan såg något. Ja ok, han var 4,5, hade stått i 2 veckor och jag galopperade i månskenet kl 01 på natten, -16 grader ute. Så det var ju inte hans fel på något sätt. Men livrädd blev jag ändå.

Jag hade tagit ett stall med mindre faciliteter och jobbat hästen från marken, med sadel och träns på, så att jag kan hoppa upp 3 meter här och där om det skulle kännas bra. Man måste inte rida sin häst, framförallt inte om man är rädd.

Jag körde mkt frihetsdressyr, tömkörde och började dra kedjor och grejer med hästen. Han gick ju i avel med så han hade ju att göra ändå.

Detta hade jag gjort tills jag visste att jag skulle klara att rida hästen varje dag som det behövdes. För är man riktigt rädd, som du verkar, så skjuter man upp det, man hittar på orsaker. "Är han inte lite spänd idag? bäst att inte hoppa upp" "Det är nog lite hård i backen, nä han får stå" osv osv.

För mig blev lösningen att helt enkelt bestämma mig för att INTE rida på 2 månader, men ändock jobba hästen. Nu är jag ganska trygg igen, även om det kan komma en ilning av rädsla farandes emellanåt. Framförallt ute.

Det känns löjligt, jag har innan finslipat piruetter, hoppat 120, ridit YR-SM i distans (det är alltså 12 mil i sträck för er som inte vet...) och galopperat fram över all möjlig (och omöjlig) terräng! Och nu får jag hjärtat i halsgropen om hästen snubblar...
Men det går framåt! Jag jobbar på det så hårt jag orkar och numera rider jag ut och kan ge mig på att rulla fram i galopp på grusvägar som är lämpliga när hästen har gått lite innan och börjar bli sådär nöjd som de blir innan de är riktigt trötta ;)

Det tar tid. Låt det ta tid! Var nöjd med dig själv om du skrittar 5 meter! Sluta medans det känns bra!
 
Alla har vi väl ramlat av på is/i mörker/ i solsken/på gräs någon gång.
Du bör nog ta hjälp av en mental coach som kan hjälpa dig med rädslan av att rida i mörker(och överhuvudtaget) bor du dessutom i skåne borde det krylla av dom.

Pannlampa?

De hästar jag har haft skulle boktavligen dö i skallen av att gå på ridbana hela vintern.

Själv hade jag aldrig valt bort bra hagar och utetider.

Nej, det hjälper inte med en mental coach, har provat. Rädslan har blivit för stor. Kan rida ut en sväng dagtid men kommer inte göra det kvällstid när det är mörkt på vintern oavsett. Hur ska jag bli hittad? Nej tack, jag har större bevarelsedrift än så. Oavsett så finner jag inget stall med stora hagar? Kollat blocket, hästnet och Facebook regelbundet i 6 månader...

Jag kan inte ha honom på lösdrift och då verkar det omöjligt att hitta stall med bra hagar... det är problemet.. efterfrågan verkar vara liten då allt är så smått..
 
Nej, det hjälper inte med en mental coach, har provat. Rädslan har blivit för stor. Kan rida ut en sväng dagtid men kommer inte göra det kvällstid när det är mörkt på vintern oavsett. Hur ska jag bli hittad? Nej tack, jag har större bevarelsedrift än så. Oavsett så finner jag inget stall med stora hagar? Kollat blocket, hästnet och Facebook regelbundet i 6 månader...

Jag kan inte ha honom på lösdrift och då verkar det omöjligt att hitta stall med bra hagar... det är problemet.. efterfrågan verkar vara liten då allt är så smått..

Vilken är din närmsta stora stad?

Jag har aldrig hittar vettiga stall på annons, de har ju aldrig lediga platser att annonsera. Det kräver kontakter och referenser att hitta vettiga stallplatser. De som annonserar är de som har problem att hitta hyresgäster. De som man vill stå hos har snarare kö in...
 
Precis som sagts så de där bra stallen har inga problem få hyresgäster och annonserar därför sällan.

Vet ett (i annan del av landet) kanonstall med stora hagar året om, fantastiska ridvägar samt ridhus. Som efter ett arrendatorbyte varit stängt ett tag. Ska öppna snart - men hästägarna har i princip köpar sen i somras för att få stå där. De lär knappast behöva annonsera alls.

Sen KOSTAR de stallen. Ordentligt. Men det är om man vill ha/behöver det de erbjuder värt pengarna.

Men generellt så absolut är hagar och utetider svårt på de stallen som har allt, för de ligger ofta nära bebyggelse/städer och har helt enkelt inte mark nog.
 
Nej, det hjälper inte med en mental coach, har provat. Rädslan har blivit för stor. Kan rida ut en sväng dagtid men kommer inte göra det kvällstid när det är mörkt på vintern oavsett. Hur ska jag bli hittad? Nej tack, jag har större bevarelsedrift än så. Oavsett så finner jag inget stall med stora hagar? Kollat blocket, hästnet och Facebook regelbundet i 6 månader...

Jag kan inte ha honom på lösdrift och då verkar det omöjligt att hitta stall med bra hagar... det är problemet.. efterfrågan verkar vara liten då allt är så smått..

Det låter ju verkligen som att du behöver en, testa en annan. Ibland klickar man inte med coachen och får finna en annan.
Så här ska du ju inte ha det.

Om du inte var rädd för mörker/is har du ju hittat ett stall som funkar.
 
Men måste det vara just en anläggning du står på? Finns det inget ställe som ligger nära en anläggning? Står själv i ett sånt stall, lång utevistelse, ordentliga hagar och 700 meter skrittväg till anläggning. Knacka på i stallen i närheten?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 228
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp