Ingen anläggning håller måttet

@Zofiisis de flesta vuxna hästar som rids regelbundet kan må helt okej i hagar på 20x30m vintertid, i alla fall med kompis(ar). Och oftast på en større anlägning så finns det någon som vill ha sin häst tillsammans med en kompis, så om man frågar runt lite så kan man ofta få slå ihop två hagar om båda hästägarna är överens, även om "normen" är att hästarna går ensamma.

Om det finns en fb-grupp för hästfolk i ditt närområde så fråga där vilka stall som är bra och har anpassningsbara rutiner. Som flera sagt så hamnar inte de bästa stallen ut på annons.
 
Nu tänkte jag svara på den egentliga frågan. ;)
Vad jag förstått behöver du int ridhus utan en välfungerande paddock? Hagar med två hektar vinterhagar tror jag spontant är svårt att finna överallt utom just lösdrift men en 0,5-1 hektar vinterhage bör inte vara svårt att finna? Är hagvistelsen liten kan du väl få ihop med hagkompisen så ni tar in senare när ni troligen ändå är ute och rider?
 
Har du prövat att lägga ut en egen annons? Både på hastnet, blocket och i tidningen? Alla använder inte internet mer än till att betala sina räkningar. Säg till hästfolk att du letar plats, många får plats genom kontakter.

Jag letade också länge efter plats, åkte och kollade på några lösdrifter som lät så bra i annonsen, men när man kom dit var det ens hälften så bra.
Sen hade jag tur, var först på att skriva på en helt ny annons. Skrev på onsdagen, kollade på fredagen och flyttade in på söndagen :D

Ge inte upp, rätt var det är så kommer denna rätta platsen upp!

Tyvärr finns det inte många anläggningar med alla faciliteter och stora hagar. Man får kompromissa, man kanske får välja bort spolspilta inomhus och toalett för en själv.
Man får välja bort mycket om man vill ha stora hagar med utevistelse, du kanske inte kan få en fullsize paddock men en lite mindre med hyfsad belysning vore inte vara något problem.
Jag står i ett litet stall, 3 hästar med ok hagar(mindre än i förra stallet) med egen paddock. Men hästen trivs så mycket bättre här. :)
 
När man är inackorderad så består det av kompromisser, annars måste man ha egen gård. Fast egen gård innebär också en ohyggligt massa arbete, investeringskostnader med mera.

Jag hade min häst uppstallad på lösdrift under ca 1,5 år. Det var ett val jag gjorde efter att ha skadat min rygg (tre brutna utskott) efter att ha gjort en rejäl marksyning från en laddad häst som just gick i liten rasthage med för kort utevistelse. Hästen trivdes väldigt bra på lösdrift (och jag med!). Problemet var dock ständiga skador då tempot blev för högt och han lekte alldeles för tufft (14 valacker i samma flock).

Mitt val var att stå med en ständig konvalescent eller att flytta. Jag svarade på en annons på en stallplats som jag hade haft funderingar på sedan tidigare. Åkte dit och tittade och fastnade för stallet. Min oro var att konvertera en lösdriftshäst till boxhäst och att han skulle gå i mindre grushage vintertid. Vi bytte till stallet under försommaren och det underlättade ju förstås i fråga om aklimatisering.

Måste säga att jag blivit positivt överraskad över hur bra det gått med just grusrasthage. Nu har jag valt att även aktivera hästen mycket mentalt. Vi har bl a tränat lastträning de dagar han vilat och vi har även varit med och provat på trail och liknande på anläggningen. D v s han har fått använda hjärnan. Jag tror att många (inklusive mig själv) fastnar i att hästen bara behöver massor av fysisk aktivitet, men vi har oftast inte möjlighet att "trötta ut" hästarna fysiskt, därför är mentalt arbete så himla givande.

Åk runt och kolla anläggningarna i ditt område, fråga de som står där och bekantas bekanta. Ställ dig på kö även om de inte har platser lediga just nu.

Och jag vet vad det vill säga att vara rädd, jag har jobbat och jobbar mycket med det själv. Lycka till – ge inte upp! :)
 
Absolut är det ju bra att ta tag i rädslan.
Men tills dess skulle inte jag heller utsätta mej för det man är rädd för när det går att undvika på ett ok sätt och man inte har verktygen (än).

Och ang sista meningen, "Ts väljer ju bort ett bra stall just pga rädslan."
så är det väl just det TS inte gör? Hästen trivs ju inte och TS letar stall med sina krav på ridmöjligheter men u t an att tumma på hagar/hästkompisar. Inte ens mindre stall verkar ju kunna erbjuda det sistnämnda vad jag förstår.

Då har jag nog missförstått Ts. Trodde det fanns ett stall med bra hagar och utevistelse men ingen ridbana.
 
En normal rädsla begränsar inte, man MÅSTE inte rida i mörker, man kan rida dagtid och dem dagar man inte hinner det rida i ridhus/paddock, det är ingen begränsning. Det är få personer jag känner som rider i mörker, pga risken att om man ramlar av och skadar sig är man svår att hitta, och hästen kan bli på påkörd om den springer hem själv trots reflexer då den kommer i hög fart, inte håller till höger i kurvor, osv. Så jag accepterar fullt om folk inte vill rida i mörker, jag själv har dock inga problem att rida i mörker och tycker det är lite mysigt.

En begränsning är dock om man inte vågar rida ut alls tex.
Har aldrig påstått att man måste rida i mörker, dock har jag sagt att jag inte heller gillar det.

Jag anser att det är en begränsning om en en mindre sådan. Ts kan inte rida ute efter kl 16 då det är mörkt, då är det bara ridbana som gäller.
 
Har aldrig påstått att man måste rida i mörker, dock har jag sagt att jag inte heller gillar det.

Jag anser att det är en begränsning om en en mindre sådan. Ts kan inte rida ute efter kl 16 då det är mörkt, då är det bara ridbana som gäller.
En begränsning som många lever med. Det är lika mycket ett val som en begränsning. Många väljer bort mörkerritter.

Personligen rider jag gärna i mörker ute ensam (och barbacka mot bättre vetande), halva stallet minst (stort stall) tycker jag är någonstans mellan modig och inte klok - även när jag har sadel.
 
Lite så är det för mig. Jag är hästlös efter ett helt liv med hästar. Men kan jag inte ha hästar så som jag själv känner är försvarbart, utan att tumma på deras livskvalité - då är det inte roligt. Och är det inte roligt kan jag lägga pengarna på något annat istället.
Men kan man tumma på sin hobby och fortfarande må bra? saknar du inte hästarna?
 
Nu vet jag ju inte exakt din situation och hur din häst är, men min var en riktig spökfia som var rädd för precis allt, och flög i luften för minsta lilla. Det blev en enda ond cirkel av det, för givetvis spände jag mig när hon såg spöken överallt (för att inte tala om att hästskrället var en total trafikfara), och sen skrämde vi helt enkelt upp varandra. Jag hade inte heller ekonomi till varken transport eller en vettig dragbil. Arbetstider som gjorde att jag inte kunde vara i stallet förrän runt 19-tiden och inga stallkompisar som ville rida.

Jag bytte stall. Till ett litet lugnt stall på landet (nära där jag bor) och där det bara är mina hästar. Just min häst behövde fasta rutiner och lugn och ro runt sig. Det fick hon inte i det större kollektivstallet vi stod i innan. Det har inte ens gått ett halvår än, och det är en helt annan häst. I årsskiftet 2016/2017 trodde jag aldrig att jag ens skulle kunna rida ut på min häst i alla tre gångarterna utan att riskera livet, för att inte tala om att jag höll på att bryta ihop om det kom en bil. Nu är hon hur lugn och fin och trygg som helst. Det är klart att hon fortfarande kan reagera, hon är ju ändå en levande varelse, men nu är det på en normal nivå och inte trettiosju gånger på 100 meter. Jag har helt okej förhoppningar om att kunna rida henne i mörker (med pannlampa) i vinter. Bor också i södra Sverige med vinterväglag som är avskyvärt, men det är ju inte alltid det blir vinter. Blir det katastrof är det ju inte värre än att hästen får stå i någon vecka tills det töar bort?
 
Men kan man tumma på sin hobby och fortfarande må bra? saknar du inte hästarna?

Bättre än att må dåligt varje dag för att hästen inte får gå ute/ i dåliga hagar.

Precis. Visst hade det varit kul med häst, men att hålla häst på bekostnad av djurets välfärd - nej, så rymligt är inte mitt samvete. Då mår jag dåligt och hästen också. Då är det bättre att jag saknar hästeriet.
 
Precis. Visst hade det varit kul med häst, men att hålla häst på bekostnad av djurets välfärd - nej, så rymligt är inte mitt samvete. Då mår jag dåligt och hästen också. Då är det bättre att jag saknar hästeriet.
Kanske medryttare vore något? Det måste ju finnas många stall som har det riktigt bra :)
Tråkigt när du måste välja så :(
 
Precis. Visst hade det varit kul med häst, men att hålla häst på bekostnad av djurets välfärd - nej, så rymligt är inte mitt samvete. Då mår jag dåligt och hästen också. Då är det bättre att jag saknar hästeriet.

Är det så allmänt i Skånes län alltså att alla anläggningar i Sveriges mest hästtäta län , enbart har fyrkantshagar med ensam häst i varje fyrkant osv ?
:confused: Jag har inte alls den uppfattningen generellt ang Skåne ?
 
Är det så allmänt i Skånes län alltså att alla anläggningar i Sveriges mest hästtäta län , enbart har fyrkantshagar med ensam häst i varje fyrkant osv ?
:confused:

Var läser du det?

Jag skriver ju tvärtom

Bor också i Skåne, mellan Malmö och Lund och här har vi goda möjligheter att få allt. Men det kostar därefter också. Vet inte var i Skåne du finns, det är ju svårt att komma med konkreta tips. ...
 
Jag läste det som att du inte tycker det finns vistelse för häst som är human, i kombo med dina svar till TS som också uttrycker att Skåne inte har några vettiga stall utan bara små rutor med ensamma hästar ?

Jag skriver ju tvärtom att i mitt hörn av Skåne finns det massor av ställen att välja på (och jag vet ett par stycken i mitten och nv och nö Skåne också.
 
Jag skriver ju tvärtom att i mitt hörn av Skåne finns det massor av ställen att välja på (och jag vet ett par stycken i mitten och nv och nö Skåne också.

Ok ? Då har jag nog inte riktigt förstått varför du i sammanhanget väljer bort att ha egen häst osv om motiveringen är att du inte kan stå för djurhållningen . /hästarnas hållning ?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp