Ingen anläggning håller måttet

Ok ? Då har jag nog inte riktigt förstått varför du i sammanhanget väljer bort att ha egen häst osv

Förlåt, jag visste inte att jag, i en tråd som inte är min från start, har redovisningsplikt inför dig vad gäller mina preferenser när det kommer till min egen hästhållning.

Sorry.
 
Håller med om mångas svar till TS att stallplatser inte ofta ligger ute på annons hos väl etablerade stall.

Ytterst motvilligt sätter man i min erf ut någon annons någon enstaka gång om man inte behöver utan hellre brukar det fyllas per automatik/kölista osv :)

.Väldigt sällan det behövs att annonsera lediga platser , men när/om man har annons ute är det väldigt noga med referenser men ffa förvissning att spekulanten verkligen har en tydlig bild av hur anläggningen fungerar och ser ut ang upplägg och hästhållning .
 
Bor också i Skåne, mellan Malmö och Lund och här har vi goda möjligheter att få allt. Men det kostar därefter också. Vet inte var i Skåne du finns, det är ju svårt att komma med konkreta tips.

För mig är det aldrig ett alternativ att tumma på hästens rätt till dräglig tillvaro. Då får jag helt enkelt stå över ridning, lägsta nivån är att hästen kan vara häst på vettiga villkor.
Bor också i Skåne, mellan Malmö och Lund och här har vi goda möjligheter att få allt. Men det kostar därefter också. Vet inte var i Skåne du finns, det är ju svårt att komma med konkreta tips.

För mig är det aldrig ett alternativ att tumma på hästens rätt till dräglig tillvaro. Då får jag helt enkelt stå över ridning, lägsta nivån är att hästen kan vara häst på vettiga villkor.

Kan du ge exempel på stall mellan Malmö och Lund där det både finns stora gräshagar och bra ridhus!
 
Hej allihop,

Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att finna anläggningar/stall som håller måttet inom rimligt avstånd hemifrån.

Först skulle min häst gå på lösdrift, men då han faller ur lätt och varit dålig i magen i stort sett hela vintern (veterinären har undersökt) så kan det konstateras att han bör stallas upp.
Det som verkar svårt är att hitta stall med stora hagar och hästkompisar. Nu går han på ett "bete" som inte bör kallas bete, det är en gräshage på ca 15*20 meter.. hästkraken har käkat upp allt gräs för längesedan. Vinterhagarna är kanske 10*30 meter.. Ingen hästkompis. Vi har fina ridvägar, ridhus, paddock osv men hästen är olycklig..

Kollat på en anläggning närmre mig. Men där är hagarna lika små.. funderat på att stalla upp honom där vintertid och sedan finna ordentligt bete sommartid.(maj-aug). Då kan jag iaf kolla till honom oftare, kanske tom rida två gånger dagligen på helgen.
Hade jag funnit en anläggning med STORA hagar och kompisar + ridbana/ridhus som låg längre ifrån så hade jag kört dit utan problem, men på alla sådana anläggningar hör de små hagarna till..
Tyvärr kan jag inte sätta honom ute på "vischan" utan någon form av ridbana då jag jobbar sådana tider att det krävs belysning på vintern. Det är ett dilemma som får mig att må dåligt på riktigt. Vill att min häst ska få vara häst men samtidigt ska det fungera för mig också. Lösdrift och flock hade varit bäst, för hans basala behov.. men nu klarar han inte det.. och som sagt, de flesta stall med boxplatser har små hagar.. :/

Hur tusan resonerar ni?
Jag förstår inte varför hagarna ska vara så "svordomar" små.. och att hästarna går en och en..:(
Har du provat att sätta ut en annons? Det finns folk som tittar igenom annonser regelbundet men som inte annonserar ut själva.

Var i nv Skåne bor du? Det är stor skillnad på utbudet i ex Munka-Ljungby och Helsingborg. Förra stallet jag stod i gick alla hästarna tillsammans och det fanns en belyst ridbana ca 150m från stallet. Hagarna var tillräckligt stora för att inte bli upptrampade mer än vid ingången eller passager.
Ett annat stall en bit bort går hästarna också tillsammans och har ca 10min skrittväg till isolerat ridhus.
 
Jag känner till 2 privata gårdar nära Staffanstorp med bra hagar och ridbana. Det är skrittavstånd till ridklubben så att ridhuset kan nyttjas vid behov. Dock vet jag inte om de tar in inackorderingar trots ett par lediga boxar.
 
Tycker jag har bra koll på alla ridhus kring Staffanstorp (bor och har hästen i byn) därav min fråga.

Jag känner till 2 privata gårdar nära Staffanstorp med bra hagar och ridbana. Det är skrittavstånd till ridklubben så att ridhuset kan nyttjas vid behov. Dock vet jag inte om de tar in inackorderingar trots ett par lediga boxar.

Det är ungefär samma för mig som för Alos. Jag vet ett par som har inackorderingar, men mycket sällan ledigt och aldrig annonser, ett par som har annonser (av anledningar) och några som inte ö h t tar inackorderingar om det inte är nära bekanta och speciella omständigheter. Men visst finns det flera vettiga ställen med fina hagar och bra anläggningsfaciliteter runt Staffanstorp!
 
Jag tror hästen fungerar likadant såfort den kommer över spändheten som har blivit över uteritter. Min erfarenhet av hästar är att trygga lugna uteritter väldigt ofta är en färskvara, har en häst gått och varit spänd ute med en osäker ryttare ett tag så tar det en stund för hästen att komma tillbaka till sej själv igen. Det krävs att en lugn och stadig ryttare rider ut hästen flera gånger så hästen tillslut kan slappna av igen och uteritter är inte något mera speciellt än ridhus.

Det gäller att någon tar dom första gångerna så inte uteritter blir en sån stor grej. Och det är inte lätt, för mig tex är det också en färskvara att rida ut, hade jag inte ridit ut på ett tag på min häst var det alltid lite nervöst av någon anledning med uteritter.

Har haft medryttare som ridit ut under tiden som jag försökt bota min rädsla... Hästen blir spänd med mig ut ändå även om det gått 8 månader sedan avramlingen. Därav behöver jag ridbana eller ridhus, tills dess att jag kommer (skulle komma) över min rädsla. Oavsett vilket så behövs någon form av bana inför vintern då jag som sagt inte rider ut i mörker, rädd som orädd. Sen har jag alltid varit en ryttare som föredragit att rida ut, det har alltid varit min prio och jag skaffade häst för att kunna rida ut, massvis.. men det tog en helomvändning.
 
Jag tror ärligt talat inte att din häst kommer dö eller ta skada av att gå i en mindre hage, jag står själv i ett sånt stall.
Ett stall utan ridhus är inget alternativ för oss.

Nej, han skulle säkert inte dö av det, men det är inte en sådan hästhållning jag vill ha. Jag anser inte att det är rätt att hålla häst på ett sätt som inskränker hästen naturliga behov. Isf är jag hellre utan häst. Jag kan inte vara så egoistisk, det skänker mig ingen glädje. Tyvärr. Alla är vi olika.
 
Det finns inget ska här, det är upp till var och en. Den absolut viktigaste förutsättningen för att komma över rädslan är att själv vilja, TS vill inte och att trycka på som du gör är om något kontraproduktivt och du visar en skrämmande brist på respekt. TS kanske är mogen för det en dag, kanske inte. Det finns inga krav på att rida ut i mörker för att vara en bra hästägare.

Tack! Jag vill dock komma över rädslan, därför vill jag ha paddock att rida i, till att börja med.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 216
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp