inhalationsspray?

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som vet om det numera finns något läkemedel mot typ astma, som intas via inhalationsspray och inte som inhalationspulver?
Jag har själv tidigare haft Pulmicort i sprayform, men den finns inte längre.
Jag kollade i Fass om Bricanyl och Ventoline också, men de finns inte heller i sprayform längre.
Så, någon som vet om det finns någon annan sort med liknande användning som ovan nämnda, som intas med sprayinhalator?

(min läkare hade ingen koll senast jag frågade, utan bad mig kolla saken och återkomma...)
 
Jag har för mig att min syster har en mot sin astma, men jag minns inte vad hennes medicin heter. Kan inte fråga i kväll då hon sover, men kanske i morgon, om du inga andra svar har fått då kanske?
 
Fast Pulmicort är inte utbytbart mot Ventolin eller Bricanyl oavsett beredning. Atrovent finns i sprayform.
 
Flutiden finns väl även i gasform? Det är i alla fall en liten patron med vars hjälp man sprayar in i munnen.
 
Så Ventoline finns inte heller i gasform längre? Den hämtade vi ut för bara några månader sedan. Vilken tur att den fanns kvar i gasform då.

Airomir har vi också i gasform men det var som sagt några månader sedan som den hämtades ut så det kan ha ändrats.

De som vi har i gasform hemma är alltså
Ventoline
Flutide
Airomir

(Men de hämtades ut för ca 2-3 månader sedan mycket kan ju ändras på den tiden)
 
För egen del fungerar turbuhaler (pulver) bäst. Jag hade som barn svårt att koordinera inandning och sprejning och fick därför bara halvbra effekt av medicinen. Jag fick bättre kontroll över astman när turbuhalern kom och har därför fortsatt med den. För barn brukar annars sprej vara förstahandsalternativ eftersom den bara är att skaka och använda. Men så var det inte för mig. Sprej kan även vara lämpligt för vuxna som har svårt att dra ner medicinen i lungorna för egen maskin. Har man riktigt svår astma eller KOL (eller om man har ett riktigt litet barn med astma) så kan man behöva en nebulisator (aerosol) för hemmabruk.
 
Så Ventoline finns inte heller i gasform längre? Den hämtade vi ut för bara några månader sedan. Vilken tur att den fanns kvar i gasform då.

Airomir har vi också i gasform men det var som sagt några månader sedan som den hämtades ut så det kan ha ändrats.

De som vi har i gasform hemma är alltså
Ventoline
Flutide
Airomir

(Men de hämtades ut för ca 2-3 månader sedan mycket kan ju ändras på den tiden)

Ventoline finns visst i aerosol hämtade igår. (dock bara i 0.1mg dos, 0.2 är borta). Men som sagts ovan så är Pulmicort och Ventolin helt olika läkemedel.
 
För egen del fungerar turbuhaler (pulver) bäst. Jag hade som barn svårt att koordinera inandning och sprejning och fick därför bara halvbra effekt av medicinen. Jag fick bättre kontroll över astman när turbuhalern kom och har därför fortsatt med den. För barn brukar annars sprej vara förstahandsalternativ eftersom den bara är att skaka och använda. Men så var det inte för mig. Sprej kan även vara lämpligt för vuxna som har svårt att dra ner medicinen i lungorna för egen maskin. Har man riktigt svår astma eller KOL (eller om man har ett riktigt litet barn med astma) så kan man behöva en nebulisator (aerosol) för hemmabruk.
Ok. Ska fråga läkaren nästa gång, jag har pulver nu och tycker iofs att jah blir hjälpt av det, men jag känner ju att det fastnar massa i munnen, så jag har funderat på hur mycket som egentligen kommer ner.
 
Tack för tipset om Flutide!

Fast Pulmicort är inte utbytbart mot Ventolin eller Bricanyl oavsett beredning. Atrovent finns i sprayform.
Mycket väl medveten om detta. Har både Pulmicort och Bricanyl som turbuhaler och vet vilken som gör vad. Hade bara hoppats på att NÅGON av dem skulle finnas i sprayform.
Vad är för/nackdelar med spray jämfört med pulver?
I mitt fall så är min upplevelse att jag får mycket bättre effekt om jag tar läkemedlet i sprayform.
Ventoline finns visst i aerosol hämtade igår. (dock bara i 0.1mg dos, 0.2 är borta).
Jag läste uppenbarligen snett igår, du har rätt.
 
Jag föredrar Bricanyl i turbohaler.
Började för länge sedan med Isoprenalin o Efedrin i flytande form, sen kom Bricanyl i flytande o tablettform, samtliga gav mig mycket biverkningar, något bättre när den kom i sprayform o ännu bättre i turbohaler.
Har under åren provat Symbicort o Ventolin, den senare totalt verkningslös för mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC? Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 308
Senast: gammalek
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 728
Senast: Blyger
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 918
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp