Görel

Trådstartare
Moderator
Hur debuterar inkar?
Finns det någon lindring nu för tiden?

Min egen erfarenhet är väldigt begränsad, en häst på barndomens ridskola som dog -82. Han hade vid ganaschen. Nu har en av mina hästar fått en torr fläck på halsen som får mig att tänka på inkar.
 
Vi hade en häst i stallet som hade två inkar. En på bogen och en i mungipan. De smittar tydligen och är ju en cancer-sjukdom, vanligtvis godartad. I det här fallet slutade det ganska illa för hästen blev oregerlig utan bett och togs till sist bort. Det hade alltså börjat med en liten ink på bogen som hästen hade kliat på och då fått en i mungipan/strax under den...

Hästens ink i mungipan vuxit tillbaka efter två operationer och behandling med sjukt starka medel. Så då bedömde vet att de inte kunde göra mer för att få henne ridbar. Så ta bort dem snabbt är mitt råd!
 
Hästen jag kände träffade jag -76 och när han togs bort -82 var det inte på grund av inkarna utan för att ridskolan upphörde och han var 22 år.
 
Hästen jag kände träffade jag -76 och när han togs bort -82 var det inte på grund av inkarna utan för att ridskolan upphörde och han var 22 år.
Jag har också minnen av hästar som hade inkar på ridskolan när jag var liten. En som hade en ink på örat och den fick vara kvar, och en som hade en på skapet och den togs bort men det var inte lätt att få det att läka bra. Men ingen av dem dog till sist pga Inkarna. De satt dock relativt bra till båda två.
 
Fläcken jag hittat sitter på sidan av halsen. Upptäckte den igår. Typiskt nog var veterinären i stallet i måndags.
 
Inkar smittar inte genom att en häst stryker sig mot inken. Däremot är det inte ovanligt att en häst får flera inkar vilket inte är så konstigt. Inkar är heller inte cancer! Det är en godartad tumör och det är en enorm skillnad.

Jag har fått bort en ink under magen på min häst genom att stryka på tjockt med skillingarydsalva. Jag tog på salvan för att flugorna var på inken och fick den trevliga bieffekten att inken försvann efter någon månad. Jag tog alltså på en rejäl klick där varje dag. Hon har peppar peppar inte fått tillbaka den eller fått någon ny någon annanstans. Det är nu sju år sedan inken försvann.
 
Inkar smittar inte genom att en häst stryker sig mot inken. Däremot är det inte ovanligt att en häst får flera inkar vilket inte är så konstigt. Inkar är heller inte cancer! Det är en godartad tumör och det är en enorm skillnad.

Jag har fått bort en ink under magen på min häst genom att stryka på tjockt med skillingarydsalva. Jag tog på salvan för att flugorna var på inken och fick den trevliga bieffekten att inken försvann efter någon månad. Jag tog alltså på en rejäl klick där varje dag. Hon har peppar peppar inte fått tillbaka den eller fått någon ny någon annanstans. Det är nu sju år sedan inken försvann.
Åh det där lät mer hoppfullt. Det var som sagt inte min häst utan jag fick bara återberättat för mig vad vet hade sagt om hästen i stallet..
 
Min fick två en "snörbar" under magen, den fick jag bort med att sätta gummiband på och spraya dagligen med blåspray.
Den andra var mindre, fick bort med bara blåspray.
 
Mitt sto har vad vi tror är en ink på ena juverhalvan, precis bredvid spenen. Större delen av inken är under huden och bara en liten "topp" sticker fram. Har diskuterat lite fram och tillbaka med veterinär och vi landade i att vi avvaktar så länge, men nu blir jag nyfiken - blåspray alltså? Måste testa om den börjar växa mer!

(Vi har mätt inken och kommer att mäta den regelbundet för att se hur den utvecklas.)
 
Det finns ju en kräm eller salva som ska vara jättebra mot inkar. Kommer inte på vad den heter!

Edit xxterra heter den.
 
Min fd häst hade en jätteink på insidan av låret. Den var jätteäcklig; droppade sårvätska och blod emellanåt. Jag satte en hästgummisnodd runt den och efter en vecka hade den trillat bort och kom aldrig mer tillbaka.
 
Någon som vet vad som gör att inkar uppstår?
Det är ju en slags tumör som orsakas av ett virus. Hästen måste dock bära på en gen som kan bilda tumörceller för att få en ink/tumör.

Jag googlade nu för att vara säker och på att jag mindes rätt för min veterinär har berättat att Lipizzanerhästar bär inte på denna gen och kan således inte få inkar! :)
 
Mitt sto har vad vi tror är en ink på ena juverhalvan, precis bredvid spenen. Större delen av inken är under huden och bara en liten "topp" sticker fram. Har diskuterat lite fram och tillbaka med veterinär och vi landade i att vi avvaktar så länge, men nu blir jag nyfiken - blåspray alltså? Måste testa om den börjar växa mer!

(Vi har mätt inken och kommer att mäta den regelbundet för att se hur den utvecklas.)
Men har ni inte tagit ett vävnadsprov så ni vet om det är en ink? Hade aldrig sprayat och Hållt på om det inte var konstaterat en ink!
 
Det är ju en slags tumör som orsakas av ett virus. Hästen måste dock bära på en gen som kan bilda tumörceller för att få en ink/tumör.

Jag googlade nu för att vara säker och på att jag mindes rätt för min veterinär har berättat att Lipizzanerhästar bär inte på denna gen och kan således inte få inkar! :)

Tack!

Som avelsmänniska blir jag förstås nyfiken på hur genen ärvs och vilka hästar som skulle kunna tänkas bära den :)
(helbrodern till mamman till ridskolehästen var godkänd hingst i ett annat europeiskt land, en av hans söner blev enorm framstående i landet där han var verksam. Den häst jag träffat med näst mest inkar var släkt med ridskolehästen via hans farfar, en hingst född 1944 som ligger långt bak i stammen på många svenska hästar).
 
Tack!

Som avelsmänniska blir jag förstås nyfiken på hur genen ärvs och vilka hästar som skulle kunna tänkas bära den :)
(helbrodern till mamman till ridskolehästen var godkänd hingst i ett annat europeiskt land, en av hans söner blev enorm framstående i landet där han var verksam. Den häst jag träffat med näst mest inkar var släkt med ridskolehästen via hans farfar, en hingst född 1944 som ligger långt bak i stammen på många svenska hästar).

Ja det är intressant hur vissa kan nedärva dessa! Vissa menar på att det är slumpe
Tack!

Som avelsmänniska blir jag förstås nyfiken på hur genen ärvs och vilka hästar som skulle kunna tänkas bära den :)
(helbrodern till mamman till ridskolehästen var godkänd hingst i ett annat europeiskt land, en av hans söner blev enorm framstående i landet där han var verksam. Den häst jag träffat med näst mest inkar var släkt med ridskolehästen via hans farfar, en hingst född 1944 som ligger långt bak i stammen på många svenska hästar).

Intressant!
vissa hävdar att alla hästarna har denna gen och viruset sprids via flugor. Dock tror jag inte riktigt på att alla hästarna bär på genen men att den smittar vis flugor kan ju kanske vara troligt..
 
Men har ni inte tagit ett vävnadsprov så ni vet om det är en ink? Hade aldrig sprayat och Hållt på om det inte var konstaterat en ink!
Nej, inte än. Vi hade planerat in ett sånt men när veterinären kom ut och undersökte närmare sa hon att om det ÄR en ink, vilket hon trodde, är risken att det "triggar" inken och att den börjar växa och sprida sig. Det var hennes erfarenhet.

Den har hållit sig lugn och inte växt sedan dess, så vi avvaktar.

Jag tänker alltså inte göra så mycket som att peta på den i onödan, men börjar den växa är det ju bra att veta att blåspray möjligtvis kan funka. EFTER vävnadsprov då.
 
Intressant!
vissa hävdar att alla hästarna har denna gen och viruset sprids via flugor. Dock tror jag inte riktigt på att alla hästarna bär på genen men att den smittar vis flugor kan ju kanske vara troligt..

Jag inser att jag verkligen inte vet något om inkar. Ska kolla runt lite bland folk och höra om deras erfarenheter, och stam på drabbade hästar. Tror inte att jag hittar något gemensamt men det kan vara roligt att undersöka.

Misstänker inte längre att min egen häst fått en ink, förhårdnaden lossnade och det såg ut som ett vanligt sår under.
 
Jag inser att jag verkligen inte vet något om inkar. Ska kolla runt lite bland folk och höra om deras erfarenheter, och stam på drabbade hästar. Tror inte att jag hittar något gemensamt men det kan vara roligt att undersöka.

Misstänker inte längre att min egen häst fått en ink, förhårdnaden lossnade och det såg ut som ett vanligt sår under.

Om du vill så delge gärna om du hittar en gemensam nämnare via stam eller liknande.
Mina hästar har också haft förhårdnader som sett lite konstiga ut först, men sen där själva grejen lossnat har det varit ett litet sår under. Ibland har dem fått det efter ett insektsbett och ibland för hagkompisen velat smaka lite hårt på kompisen :p
 
Jag behandlade bort en Ink på mitt då treåriga sto förra sommaren. Köpte den svindyra salvan Xxterra och den fungerade klockrent. Ett par dagars daglig tvätt+smörj så torkade den ihop. Ett par veckor senare trillade den av i min hand när jag kände på den. Kvar blev en liten vit hudfläck, som nu inte syns något alls utav. Peppar peppar, men det har inte kommit tillbaka än.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 777
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
939
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp