Inneboende i sambons lägenhet

pepp

Trådstartare
Min pojkvän (numera sambo) fick förmånen att köpa sin hyreslägenhet till ett väldigt bra pris.
Hans pappa är dock borgensman - heter det så? Då sambon är student.
I april flyttade jag in och vi delar numera på alla kostnader.

Min fråga:
Ni som flyttat in, betalar ni även räntan på lägenheten? Jag gör det, vilket blir cirka 400 kr per månad. Jag kan verkligen ingenting om sånt här så tänkte höra hur ni andra har gjort?
 
Min bror äger en bostadsrätt där han bor tillsammans med sin sambo, som inte fanns med i bilden när lägenheten köptes och därav inte har något med investeringen att göra, och hon betalar enbart halva avgiften.
 
Jag instämmer med övriga @pepp, varför ska du betala på något som inte kommer att ge dig något?

Jag äger mitt hus och skulle aldrig förvänta mig att särbon skulle betala på räntan om han flyttade hit. Samma sak med inköp i stil med färg till fasaden eller tak till huset (dyra poster båda två). Jag skulle behöva hans hjälp med att utföra jobbet dock, jag skulle inte klara att lägga om taket själv så det är lite gråzon vad gäller arbetet.
 
Min pojkvän (numera sambo) fick förmånen att köpa sin hyreslägenhet till ett väldigt bra pris.
Hans pappa är dock borgensman - heter det så? Då sambon är student.
I april flyttade jag in och vi delar numera på alla kostnader.

Min fråga:
Ni som flyttat in, betalar ni även räntan på lägenheten? Jag gör det, vilket blir cirka 400 kr per månad. Jag kan verkligen ingenting om sånt här så tänkte höra hur ni andra har gjort?

Jag bor i min sambos bostadsrätt... jag betalar enbart halva månadsavgiften för lgh och så delar vi på alla andra kostnader...
Du skall inte betala för något som inte du får ut något av om ni mot förmodan skulle separera....
 
Min pojkvän (numera sambo) fick förmånen att köpa sin hyreslägenhet till ett väldigt bra pris.
Hans pappa är dock borgensman - heter det så? Då sambon är student.
I april flyttade jag in och vi delar numera på alla kostnader.

Min fråga:
Ni som flyttat in, betalar ni även räntan på lägenheten? Jag gör det, vilket blir cirka 400 kr per månad. Jag kan verkligen ingenting om sånt här så tänkte höra hur ni andra har gjort?

Går inte att svara på generellt. Vad har ni för inkomst?
 
Jag tycker att man måste väga in hur bostadsmarknaden ser ut där man bor. I Stockholmsområdet, där lägenheterna är så dyra att man ofta betalar mer per månad i ränta än i avgift, hade det varit helt orimligt att bestämma att "hens investering, hens ansvar att betala räntorna". Särskilt med tanke på att hyreslägenheterna är så svåra att få tag på att det för väldigt många är så att man i princip måste köpa för att överhuvudtaget ha någonstans att bo.
 
Jag tycker att man måste väga in hur bostadsmarknaden ser ut där man bor. I Stockholmsområdet, där lägenheterna är så dyra att man ofta betalar mer per månad i ränta än i avgift, hade det varit helt orimligt att bestämma att "hens investering, hens ansvar att betala räntorna". Särskilt med tanke på att hyreslägenheterna är så svåra att få tag på att det för väldigt många är så att man i princip måste köpa för att överhuvudtaget ha någonstans att bo.

Fast då tycker jag att man ska skriva ett avtal som ger den som inte äger lägenheten någon form av monetär kompensation om man flyttar isär.
 
Min fråga:
Ni som flyttat in, betalar ni även räntan på lägenheten? Jag gör det, vilket blir cirka 400 kr per månad. Jag kan verkligen ingenting om sånt här så tänkte höra hur ni andra har gjort?
Man kommer överens mellan sig.
Utan att blanda in en massa andra människor i beslutet.

Man kan tänka så att den som äger inte skall behöva bjuda på sitt kapital.
Utan att den som hyr skall betala avkastning på kapitalet.
Så fungerar det i hyresrätter.

Man kan också tänka så att den som äger ändå skulle bo där och därför kan bjuda på bostaden.
Så har vi gjort.
Först så bjöd jag på min bostad i 11 år och nu så bjuder sambon på sin, vi har flyttat.
 
Varför då?
Så är det ju inte om man har en hyresrätt.
Man kan ju behandla bostaden likadant.
Då antar jag att du menar att om man betalar räntan så behöver man i gengäld inte vara med och betala på tex tapeter, renoveringar och liknande eftersom det ingår i en hyresrätt?

En bostadsrätt förlorar väldigt sällan i pris, men renoveringar måste så småningom göras, och så även investeringar. Så visst kan man diskutera om den som inte äger lägenheten ska lägga lite extra varje månad för att bygga upp en renoveringspott. Men att betala räntan så att ägaren till bostadsrätten blir av med en skuld och den inneboende enbart förlorar pengar och dessutom kanske måste vara med och betala vid renovering/investering är enbart ett dåligt alternativ för den inneboende.
 
Man kommer överens mellan sig.
Utan att blanda in en massa andra människor i beslutet.


Man kan tänka så att den som äger inte skall behöva bjuda på sitt kapital.
Utan att den som hyr skall betala avkastning på kapitalet.
Så fungerar det i hyresrätter.

Man kan också tänka så att den som äger ändå skulle bo där och därför kan bjuda på bostaden.
Så har vi gjort.
Först så bjöd jag på min bostad i 11 år och nu så bjuder sambon på sin, vi har flyttat.

(Min fetning.)

Jag är helt för att man i slutändan själva bestämmer det som är bäst i den egna relationen, men jag tycker det är en jättebra idé att höra med andra hur de har det. Dels får man troligen många fler idéer än man själv hade kommit på, och dels tror jag att det generellt är bra för den svagare parten i relationer att andra har någon inblick. Extremfallet är väl vid psykisk misshandel men det finns säkert en hel del andra orättvisor som existerar tack vare att ingen i förhållandet pratar med andra om det.
 
Då antar jag att du menar att om man betalar räntan så behöver man i gengäld inte vara med och betala på tex tapeter, renoveringar och liknande eftersom det ingår i en hyresrätt?

En bostadsrätt förlorar väldigt sällan i pris, men renoveringar måste så småningom göras, och så även investeringar. Så visst kan man diskutera om den som inte äger lägenheten ska lägga lite extra varje månad för att bygga upp en renoveringspott. Men att betala räntan så att ägaren till bostadsrätten blir av med en skuld och den inneboende enbart förlorar pengar och dessutom kanske måste vara med och betala vid renovering/investering är enbart ett dåligt alternativ för den inneboende.

Nu verkar det som om du menar att icke-ägaren även ska betala amortering? Det tycker i alla fall verkligen inte jag. Inte heller tycker jag att icke-ägaren ska behöva lägga varken tid eller pengar på renovering. När renovering blir aktuellt föreställer jag mig dessutom att tidsperspektivet på sammanboendet har blivit så långt att man borde fundera på att ordna så att man kan äga tillsammans istället.
 
Jag instämmer med övriga @pepp, varför ska du betala på något som inte kommer att ge dig något?

.
Ni som skriver så här; tar ni för givet att TS och sambon kommer att separera?
Jag tänker utifrån att man menar att sambon är den enda som "vinner" på att äga lägenheten?
Varför är det orimligt att dela på kostnaderna kring boendet, där räntan på lånet är en del av kostnaden?
Jag har uppfattat (även när jag ägde en bostadsrätt) att månadsavgiften många gånger är lägre än "normal" hyra för motsvarande bostad, men jag såg räntekostnaden som en del av hyran/boendekostnaden varje månad.
Jag tycker alltså att det är rimligt att TS är med och betalar räntan på bostadslånet.
 
Nu verkar det som om du menar att icke-ägaren även ska betala amortering? Det tycker i alla fall verkligen inte jag. Inte heller tycker jag att icke-ägaren ska behöva lägga varken tid eller pengar på renovering. När renovering blir aktuellt föreställer jag mig dessutom att tidsperspektivet på sammanboendet har blivit så långt att man borde fundera på att ordna så att man kan äga tillsammans istället.
Fast renoveringar behöver ju inte ligga flera år framåt i tiden, det är ju inte säkert att lägenheten är i toppskick när man köper den, av den anledningen så kan det vara bra att börja bygga upp ett sparande till det. Och personligen, ska jag bo någonstans så vill jag har möjlighet att vara med i besluten om hur det ska se ut, samtidigt så är det en ren förlust affär att även om man "bara" betalar räntan så har man inga som helst rättigheter som man skulle ha i en hyreslägenhet. Om det tar slut en dag så har den inneboende bara att flytta ut, redan samma dag som det vill sig riktigt illa. Så att jämföra det med att betala för räntor i en hyreslägenhet fungerar inte riktigt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 493
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 152
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 780
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp