innehåll i gräs nu

kol

Trådstartare
Mina shettisar har nu börjat gå på bete ordentligt 6v,eftersom sockerhalten skunkit avsevärt, men hur ser proteinmängden ut nu? bor i nv skåne och det är ca 10-12 grader varmt och sol.
Hästarna går och betar över 4 mål så det är ett avsevärt intag, har bara ca 1,5 kg hö på det, dom blir inte tjocka men jag anar proteinförlust redan(magkänsla).
 
Mina shettisar har nu börjat gå på bete ordentligt 6v,eftersom sockerhalten skunkit avsevärt, men hur ser proteinmängden ut nu? bor i nv skåne och det är ca 10-12 grader varmt och sol.
Hästarna går och betar över 4 mål så det är ett avsevärt intag, har bara ca 1,5 kg hö på det, dom blir inte tjocka men jag anar proteinförlust redan(magkänsla).
det är mer protein i det än du anar...
För rätt många år sedan fick jag några ensilagebalar av en bonde i närheten, det var tredjeskörd taget första veckan i oktober (typ som nu med andra ord). Analysen sa att det innehöll ca 150 g smbrp/kg ts. När det är så sent skördat (och det var rätt låg ts-halt)kan man anta att en rätt stor andel av det dock är andra kväveföreningar än just proteiner, men det ger ju ändå en fingervisning om att proteinhalten inte sjunker nämnvärt förrän gräset slutar växa när det blir ännu kallare ute.
 
ok tack, då låter jag det vara som det är tills jag får analys på ensilaget(öppnade första balen igår) damen jag tänker på är 25 år och lite mer krävande än den andra hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 650
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 376
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 257
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Min islandshäst fick fång för (vad vi vet) första gången i början av Maj förra året. Hon tillfrisknade otroligt snabbt och har sedan...
Svar
1
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp