Innehåll i lädervårdprodukter

the_connemara

Trådstartare
Jag är typ besatt av att läsa innehållsförteckningar men fy vad dålig info det är på lädervårdsprodukter! Att skriva "innehåller naturliga oljor och vaxer" är så jävla kass och meningslöst.

Vill inte ha mineraoljor, silikon och annars skit i. Vad ska man använda då?

Har just nu Veredus olja och Equipes balsam. Är de ok?

Hade velat ha något att tvätta av med också (ffa träns o gjord), gärna i flytande form. Finns det något bra (båda jag köpt luktar typ diskmedel, ena Veredus o andra minns jag inte märket på)? Eller är det bara glycerintvål som gäller (vilken är utan skit i?)?

Vet att det finns en superlång lädervårdstråd men vissa av produkterna som rekomenderas där kan man ju till och med läsa på förpackningen att de innehåller minerelolja/silikon. Vilket ju är en bedrift eftersom de flesta inte har så utförlig innehållsförteckning.
 
Stubben ska ha ganska bra saker i sina lädervårds produkter. Jag är i alla fall nöjd med det jag har. Tvål/såp/balsam, enda som jag tycker mindre om är att tvålen blivit grynig och löser inte så bra i vatten längre. Ca1,5 år gammal tvål. Så funderar att köpa en bacon glycerin tvål istället.
 
Jag använder Stubbens tvål och hamanolfett eller effax läderbalsam.
Tycker det funkar bra, men det stod ju inte alls vad det innehåller...
 
Jag blir skitless rent allmänt på hästprodukter, varför har dom inte ordentliga ingrediens-listor?

Använder effax läderbalsam, men är hyfsat säker på att det är lite vaselin i det (under lukten av bivax finns lukten av bensin).

Funderar på att göra egen av bivax och oljor.
 
Jag som gillar minkolja har insett att det numera är en utmaning att hitta även sådan utan allehanda tillsatser. Men Kiwi Camp Dry Mink Oil verkar faktiskt innehålla just bara minkolja, hittade efter många om och men hos en skomakare i Kungsbacka.
kiwi-campdry-mink-oil.jpg
 
Bra sak som tas upp! Innehållsdeklarationen i sadeltvålar och smörjor är ju i bästa fall undermålig - i värsta fall obefintlig.

En poäng kanske skulle vara att maila distributören till produkten och begära ut en mer komplett innehållsförteckning?

Jag vill gärna fetta in mitt läder (ffa sadlar) nån gång/år med lanolinbaserad smörja. Att hitta den produkten har varit minst sagt knepig, vilket ledde till att jag beställde hem Lanolin direkt från apoteket istället, vilket inte heller är optimalt eftersom rent lanolin är trögt att smörja med och saknar skyddet som vaxkomponenten ger lädret mot väder och väta.
 
Man kan blanda egen smörja med lanolinolja och bivax om man är rädd för tillsatser. För att lädret inte skal torka när man tvätter med grönsåpa bör lite glycerin tillsättas.
 
Lincoln läderolja innehåller 100% lanolinolja inga konstiga tillsatser.
Jag använder också Lincoln glycerintvål och läderfett. Fettet innehåller en del mineralolja. Funkar bra, det känns att det tränger in i lädret och gör det mjukt och smidigt.
 
Alltså, jag har Sjöbogårdens från Ö&B och den innehåller bivax, candelillavax, jojobaolja och lanolin. Helt OK att fetta in grejer med. Som läderolja har jag Neatsfoot oil från Fiebings. Innehåller 100% olja från pressade klövar.
 
Neatsfoot kör jag också med, från Fiebings. Tvättar med Stübbens flytande eller fasta, som läderbalsam använder jag deras hamanol. Men slår mig nu att jag inte vet vad deras produkter innehåller.
 
Alltså, jag har Sjöbogårdens från Ö&B och den innehåller bivax, candelillavax, jojobaolja och lanolin. Helt OK att fetta in grejer med. Som läderolja har jag Neatsfoot oil från Fiebings. Innehåller 100% olja från pressade klövar.

Men är Sjöbogårdens enbart bivax etc, eller innehåller den mer? För när jag läser listorna så ser jag ingen ordentlig INCI-lista, utan det är enbart skumma texter som. "Med bivax och avocadoolja". Inte fullständiga listor.

Neatsfoot verkar ju dock vara ren :).
 
Det där är de fyra ingredienser som står på burken jag har hemma.

Jo det förstod jag, men hur är det formulerat?

På effax så står det:
Innehåller naturligt bivax, lanolin, avokadoolja

Men det är inte en "riktig" lista och det är inte allt den innehåller. Och det här är det fula med häst- och djurprodukter, dom kan innehålla vadsomhelst. Företagen verkar inte ha någon skyldighet att redovisa innehållet.
 
Men är Sjöbogårdens enbart bivax etc, eller innehåller den mer? För när jag läser listorna så ser jag ingen ordentlig INCI-lista, utan det är enbart skumma texter som. "Med bivax och avocadoolja". Inte fullständiga listor.

Neatsfoot verkar ju dock vara ren :).
Hittade precis en sådan burk i mitt stallskåp idag (kom inte ihåg att jag hade sån i min ägo?) och passade på att kika:
innehåll: bivax, candelillavax, jojobaolja och lanolin.

Det är ovan som är deklarerat på produkten, inget annat.
 
Skråmträskskon har en lädersmorning som är helt okej, innehåller lanolin, ricinolja, bivax och jojobaolja. Är man okej med animaliskt fett så har de en rejälare tjärsmorning också, men den har jag inte provat så jag kan inte uttala mig om huruvida den är bra eller inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Hur gör ni rent ex träns o sadelgjord på vardaglig basis? Av någon anledning (tror jag tyckte lädret blev lite kladdigt) slutade jag...
Svar
18
· Visningar
1 892
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp