innekanin till utekanin

I

irrelevante

Jag funderar på att låta min kanin flytta ut till sommaren och sedan bo ute på "heltid". Till sommaren blir han 5år och har tidigare bott inne på vintrarna och ute på sommrarna. Är det dumt då att plötsligt byta så han får bo ute året runt ? Skulle han få svårare att sätta ordentlig vinterpäls då han aldrig tidigare behövt lika tjock och varm päls eftersom han bott inne ? Finns det några andra Nackdelar (eller fördelar ?) med att flytta ut han ?

Jag har ännu inte bestämt riktigt hur jag ska göra utan nu funderar jag mest fram och tillbaka på alla möjliga olika alternativ, så han ska få det bättre..

Ni som har utekaniner. (eller om ni ändå har nåt bra att säga.)
(undrar mest hur de har det och hur ni gör vintertid.)
Hur stor bur har kaninerna ?
Är de ensamma eller har de sällskap ?
Hur ofta städar ni hos kaninerna ?
Vad har de för botten-material i sin "toalett" ?
Fryser kisset fast i väggarna/botten, eller går det att ta bort ? (utan att måsta kämpa sej blå för det..)
 
Vår innekanin blev utekanin sedan i somras. Hon har klarat det jättebra, satt mycket med päls. Hon har en rejäl utebur i tre delar en helt stängd med massor med hö i som hon byggt bo i. Sen två mer öppna delar varav en som vi satt igen med en matta och massor med hö i, så att det inte kan snöa rakt in. Nu när det har varit regjält kallt så fodrar ju hon mycket med mat eller iof så har hon fri tillgång, det svåra är vattnet, sätter ut vattenflaskan men den fryser ganska genast, har tur eftersom hon äter snö.

Hon bor ensam men vi har buren alldeles utanför stallet så när vi kommer ut så skuttar hon fram och är sällskaplig, sen en av katterna tycker om att hålla henne sällskap. I somras när buren var öppen och hon kunde gå ut och i buren när hon ville så brukade katten gå in och sova med henne. Jätteroligt att dom är polare. Vi har vanligt kutterspån och hon har toalett i ett hörn och det är det bara att ta och skotta ur. Vi håller stor koll på henne eftersom det är hennes första vinter ute och att det kan vara ganska kallt här. Än så länge har det fungerat jättebra.
 
Min Skuttis var två år när hon fick flytta ut. Hon var ute på dagarna bara i maj och i början av juni fick hon flytta ut för gott. Det verkar som om hon trivs jättebra med att vara ute. Hon har jättetjock päls nu, så det tror jag inte att du behöver oroa dig för.

Hur stor bur har kaninerna? Skuttis bur är 185*60 cm och Emils 120*60 Skuttis älskar sin nya bur. Hon kan skutta fort fram och tillbaka och också kura in sig längst in, där ingen kommer åt henne!
Är de ensamma eller har de sällskap? De har varsin bur, men de står vinkelrätt så dom ser varandra.
Hur ofta städar ni hos kaninerna? Hrm... Inte lika ofta som jag mockar åt hästen... Emil stökar till rätt rejält, så honom får man städa oftare åt. Skuttis gör allt i ett hörn, så det går bra att mocka bara där och ta resten av buren mer sällan.
Vad har de för botten-material i sin "toalett"? Jag har ett lager spån på mellan 5 och 10 cm i hela buren. Sen ett tjockt lager halm.
Fryser kisset fast i väggarna/botten, eller går det att ta bort ? (utan att måsta kämpa sej blå för det..) Oftast får man loss stora kakor liksom. Ibland är det värre. Se till att ha ett sånt glatt underlag som möjligt så fastnar det inte så hårt.

Jag tycker att det är jättebekvämt att ha kaninerna ute. Det är jobbigt på vintern bara, då man måste byta vattnet minst tre gånger om dagen, oftare om det är riktigt kallt.

Jag har förresten inte isolerade burar, men det verkar inte bekomma dom. Jag har aldrig sett att de fryser.
 
om du ser till att kaninen har mycket bomaterial och att det inte drar på den så brukar det gå bra att låta dem stanna ute efter sommaren.
Tänk bara på att när vintern väl har kommit med sina minusgrader så går det inte att ta in kaninen (värmeslag) ett tag och sen ta ut den igen. Det brukar bli för stora värmeskillnader.
Den stora fördelen med att ha utekanin är ju att risken för allergi minskar.
 
Min kanin Sonic flyttade ut när han var dryga ett år. Han flyttade ut i början av hösten och hade inga problem med att etablera sig! Jag tror att du kan ta ut din kanin om du tar ut den under den varma delen av året och sen får han vänjas vid kylan medan den kommer. Nackdelar med att ha kaninerna ute är väl isåfall att vattnet fryser på vintern och att det kan kännas lite jobbigt att gå ut när det blåser, snöar eller regnar.


Burarna till mina kaniner är 50x50x110 cm. Sedan har jag en tom bur som är 50x50x120 cm och en liten tom som jag inte vet hur stor den är. :confused:

Jag har en hona och en hane. De bor i två burar som sitter precis bredvid varandra. Egentligen bor de i samma bur men det finns en skiljevägg så de inte kan para sig.

Jag städar inte så hemskt ofta. Jag gör två storstädningar per år då jag skurar osv. Jag brukar städa när det ser ut att behövas. På vintern städar jag inte så ofta utan plockar bort det synliga bajset och lägger i lite ny halm. Det är bara jobbigt att stå där i -20 och städa. På sommarn städar jag kanske 1 gång i månaden men mycket oftare i toaletthörnan.

I toaletthörnan har jag först ett lager spån och sedan ett lager halm. Spånet suger upp men halmen får det lite varmare. Bajset och kisset brukar frysa under vintern men jag gör en rejäl städning strax innan jul och sedan när blomorna börjar tränga upp ur marken gör jag rent igen och plockar bort allt det gamla bajset och kisset. Men ibland plockar jag ändå ut det frusna kisset och bajset men kan då behöva hacka lite försiktigt med en skruvmejsel för att få loss det. :p

Detta fungerar bra för mig men alla hittar sin egen metod! Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 233
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp