MidnightSoul

Trådstartare
Varför anser vissa personer att bara för dom har innekatt så kan man strunta i vaccinationer och id märkning. Katten kan ju i vilket fall som helst råka komma ut på ett eller annat sätt någon gång.
 
Det är bara att hoppas på ett lagförslag att katter ska vara id-märkta precis som hundar.

Det skulle vara kanon, händer ganska ofta i tidningen att man ser att någons innekatt kommit ut på något sätt och försvunnit.

Tur att min är chippad och vaccinerad och har in nätad balkong.
 
När jag skaffade min första katt 1998 så visste jag inte bättre. Jag trodde han var skyddad från smittor eftersom han var inne, eller endast ute i koppel på gräsmattan. Så, okunskap är nog ett av svaren. (När jag några år senare lärde mig så började jag vaccinera honom.)

Ett annat svar är troligen att många inte bryr sig om att lägga pengar och möda på en katt.
 
Det är bara att hoppas på ett lagförslag att katter ska vara id-märkta precis som hundar.

Förslaget har redan kommit. Det fanns med i utredningen om en ny djurskyddslag men man valde att inte implementera det. Det skulle ju som liksom bli så himla krångligt och dyrt för bönderna... bland annat.:banghead:
 
Varför anser vissa personer att bara för dom har innekatt så kan man strunta i vaccinationer och id märkning. Katten kan ju i vilket fall som helst råka komma ut på ett eller annat sätt någon gång.

Jag tror kanske att det kan vara lätt att tro att innekatter lever i en helt skyddad värld. Människor vet inte att de kan dra med sig kattpest med skorna och de har inte fattat hur oerhört snabba katter är. Rätt vad det är har katten bara tagit sig ut genom ett fönster eller genom en dörr. Det måste tydligen upplevas för att man ska förstå.
 
Förslaget har redan kommit. Det fanns med i utredningen om en ny djurskyddslag men man valde att inte implementera det. Det skulle ju som liksom bli så himla krångligt och dyrt för bönderna... bland annat.:banghead:

Krångligt och dyrt? Jaja, jag tyckte det var billigt i jämförelse med vad jag fått betala för andra sjukdomar som kom med vid köpet.
 
Krångligt och dyrt? Jaja, jag tyckte det var billigt i jämförelse med vad jag fått betala för andra sjukdomar som kom med vid köpet.

Ja, jag har aldrig haft några högre tankar om Eskil...Det är ju inte ens så att de få bönder som har 20 halvvilda bondkatter idag skulle beröras om en sådan lag skulle införas imorgon.
 
Strunta i försäkring kan man tydligen göra också om man har innekatter. En bekants katt trillade ut genom fönstret från tredje våningen, rakt ned på asfalten. In till Ultuna, men katten fick tas bort då de inte hade råd med operationen. Dagen efter blev de två kvarvarande katterna försäkrade...
 
Strunta i försäkring kan man tydligen göra också om man har innekatter. En bekants katt trillade ut genom fönstret från tredje våningen, rakt ned på asfalten. In till Ultuna, men katten fick tas bort då de inte hade råd med operationen. Dagen efter blev de två kvarvarande katterna försäkrade...
Och kastrering. En vän tog hand om en hittekatt, ung tjej som hon misstänkte var dräktig. Ta och kastrera honan direkt, innan fostren blir större tänkte ju jag, men hon hade inte råd/ville inte prioritera(jag sa att jag ville betala ifall det var pengar det hängde på) det. "För hon ska ju inte gå ut sen så det känns onödigt att kastrera, min släktings avelskatter har aldrig fått livmoderinflamationer och sånt". Så hon hoppades på en unge bara(blev fem, så nu har hon sex katter att mätta i några veckor till), som hon skulle behålla i så fall. Hade det varit en hane hade hon dock kastrerat omedelbart, för dom kissar ju. :up:
(for the record så tycker jag hon var skitbra som tog hand om honan. Och jag hade också låtit honan få kullen, men jag har råd att märka, kastrera och vaccinera innan dom säljs.)
 
Förslaget har redan kommit. Det fanns med i utredningen om en ny djurskyddslag men man valde att inte implementera det. Det skulle ju som liksom bli så himla krångligt och dyrt för bönderna... bland annat.:banghead:

Det är ju redan krav på tillsyn två gånger om dagen, hur många följer det?

Jäkligt synd att förslaget inte gick igenom, fast det är väldigt svårt att kontrollera.. I min värld är det självklart att djur som inte ska användas i avel kastreras och märks. Våra tre innekatter (helt vanliga bonnkatter) är fullt vaccinerade, försäkrade och kastrerade. Eller ja, den minsta är ca tre månader och inte kastrerad än men det kommer när hon blivit lite äldre.
Det enda vi inte gör är avmaska, men det känns inte nödvändigt när man bor på tredje våning och katterna bara är ute i koppel.
 
Det är ju redan krav på tillsyn två gånger om dagen, hur många följer det?

Jäkligt synd att förslaget inte gick igenom, fast det är väldigt svårt att kontrollera.. I min värld är det självklart att djur som inte ska användas i avel kastreras och märks. Våra tre innekatter (helt vanliga bonnkatter) är fullt vaccinerade, försäkrade och kastrerade. Eller ja, den minsta är ca tre månader och inte kastrerad än men det kommer när hon blivit lite äldre.
Det enda vi inte gör är avmaska, men det känns inte nödvändigt när man bor på tredje våning och katterna bara är ute i koppel.

Det är väl egentligen inte svårare att kontrollera än det är med hundar. Myndigheter och frivilligorganisationer skulle ju också få ett bättre verktyg för att bedöma om ett omhändertaget djur har en ägare eller inte.

Det är korkat att det inte gick igenom.
 
Jag tänkt främst på de som inte ens vet hur många katter de har på gården.. Vår granne är en sån. Varje år får han massor med (inavlade) kattungar som antingen får gå kvar, säljs eller skjuts.
I och för sig har han fått 7 anmälningar för dålig djurhållning (han har hästar och hundar med) så om han bröt mot ytterligare en regel kanske han äntligen kan få något mer än böter, eller så saftiga böter att han inser att han inte kan fortsätta.

Håller med totalt, fruktansvärt korkat att det inte gick igenom :mad:
 
Det är ju redan krav på tillsyn två gånger om dagen, hur många följer det?

Jäkligt synd att förslaget inte gick igenom, fast det är väldigt svårt att kontrollera.. I min värld är det självklart att djur som inte ska användas i avel kastreras och märks. Våra tre innekatter (helt vanliga bonnkatter) är fullt vaccinerade, försäkrade och kastrerade. Eller ja, den minsta är ca tre månader och inte kastrerad än men det kommer när hon blivit lite äldre.
Det enda vi inte gör är avmaska, men det känns inte nödvändigt när man bor på tredje våning och katterna bara är ute i koppel.
Samma här, fullt vaccinerad, försäkrad, chipad, kastrerad. Ska skicka ett skitprov nu då min är med på semester om somrarna och där vet jag att iaf fåglar skiter, smådjur har jag inte sett men sådana brukar ju finnas överalt.
 
Fruktansvärt dumt.
Vet många kattägare som inte ens avmaskar sina innekatter. Kanske inte behövs, jag vet inte. Men varför inte?
 
Fruktansvärt dumt.
Vet många kattägare som inte ens avmaskar sina innekatter. Kanske inte behövs, jag vet inte. Men varför inte?

Innkatter behöver inte avmaskas och man bör låta bli för att minska risken för resistensbildning.
 
Moster kollade mask på sin innekatt och jo, hon hade mask.
Fast frågan då är väl var katten skulle ha fått masken från, de kan ju få mask från mamman när de diar tex.
Min Göte är innekatt, han hade mask som liten, från mamman, men uppfödarens avmaskning hade inte tagit. Numera maskfri och jag ser ingen anledning att avmaska annat än om behov skulle uppstå då mina katter är just innekatter utan tillgång till mask så att säga.

Kastrering, märkning och vaccinering däremot är en självklarhet!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 514
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
859
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp