Bukefalos 28 år!

Inner- eller yttertygel?

jackhuahua

Trådstartare
Rider för ett par olika tränare och tittar på mycket träningar och har blivit lite fundersam på att de säger och instruerar olika vad gäller hur man använder inner- och yttertygeln. De flesta kör ju med det klassiska "innerskänkel mot yttertygel" och en del med att man först ska få hästen att ta innertygeln och acceptera den genom att böja och svänga inåt och helt lätta på ytter (tänk cykelstyre) för att sedan när hästen svarar bra på detta öka stödet på yttertygeln.

Finns det något rätt och fel här? Det kan ju vara så att det ena inte utesluter det andra att flera vägar bär till Rom... ;-)
 
Hm, intressant. Jag hör från mina tränare att man alltid ska ha ett stöd på yttertygeln, men vad som är rätt och fel. Kommer nog tänka på det här mer nästa gång jag rider för min tränare tror jag. :p
 
Alla hur ju som sagt olika sätt att rida på. Har tränat för några olika tränare/ryttare som nästan alla säger olika. Vissa säger att du ska "pilla" med innerhanden och röra på bettet mesans en annan säger att "det gör att hästarna får ont i nacken". Så sjukt mycket olika ridstilar osv.

Det ända jag kan komma på är att om man rider som cykelstyret kan det lätt blir sågning i hästens mun. Jag rider och försöker allt ha stöd på ytter och sedan ställa hästen innåt genom att ta ut handen mot låret, rider unghäst så måste vara övertydlig.
 
Som ett exempel av flera;
Jag rider med ett stöd på yttertygel.
Men- ibland behövs att de tex stretchar ut yttersidan ordentligt och då måste ytter följa med (lite cykelstyre) det blir ingen sågning och man släpper inte helt heller såklart utan man har stöd på yttertygel fast man följer med med den framåt. Släpper man yttertygel/ramen åker bogen ut och övningen tappar syfte.


Just att ha hästen mot yttertygel-yttertygel/hjälper som ram tycker jag blir väldigt tydligt hur viktigt det är särskilt på unghästar eller orutinerade hästar.
Min jättegröna häst svänger tex bokstavligen inte överhuvudtaget om man bara tar i innertygel och absolut inte om man inte har en ytterram.
Den orutinerade jag rider ibland blir oerhört ostadig och tappar form och balans och skjuter ut bogen utan ytterstöd medan den går toppenfint om den har en ram från ryttaren.


Men ja, flera vägar bär till Rom tycker jag :) men för att följa innertygel och släppa yttertygel helt betyder inte att resten av ens kropp måste släppa allt stöd på yttersidan heller.

Alla tränare jag tittar på eller rider för vill ha stöd på ytter men i en specifik övning kan man tillfälligt frångå det och då finns det en anledning.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
När jag i min ungdom reda för Andres Lindgren fick jag lära mig detta.
De inre hjälperna reglerar hästens placering på ridbanan t ex trycker ut den i hörnpasseringar eller håller den på ett raktspår.
De yttre hjälperna regler farten avseende både drivning och förhållning.
Sedan varierar ju vad som är yttre och inre hjälper beroende på hur hästen är ställd och/eller böjd och vad det är för rörelser man utför.
 
Rider för ett par olika tränare och tittar på mycket träningar och har blivit lite fundersam på att de säger och instruerar olika vad gäller hur man använder inner- och yttertygeln. De flesta kör ju med det klassiska "innerskänkel mot yttertygel" och en del med att man först ska få hästen att ta innertygeln och acceptera den genom att böja och svänga inåt och helt lätta på ytter (tänk cykelstyre) för att sedan när hästen svarar bra på detta öka stödet på yttertygeln.

Finns det något rätt och fel här? Det kan ju vara så att det ena inte utesluter det andra att flera vägar bär till Rom... ;-)

Tänker att båda kan vara rätt beroende på om man vill samla eller gymnastisera? För att kunna ställa och böja ordentligt när man lösgör måste man ju släppa fram i yttertygeln. När man samlar hästen är det yttertygeln som ramar in och innertygeln ställer? Skänkarna och viktkämparna placerar hästens kropp i sidled och tempo. Tänker jag. :)
 
Att rida yttertygel och inner skänkel gäller bara om hästen är rak och lika i sidorna. Ett slutmål helt enkelt.
För att komma dit måste jag lösgjöra sidorna, i 90% av fallen är hästen svag och lättböjd till höger. Då måste jag få mer sprätt på höger bak. Då rider jag hästen ställd till höger och driver med höger skänkel.
Innerhjälper enbart alltså.
Om hästen sen trampar på mer med höger bak och erbjuder mig stöd i höger hand, då kan jag räta och rakställa och rida för ytterhälp och innerhand.
Så fort hästen tappar höger bak, får jag börja om.
 
jag rider på yttertygeln. Oavsett hur oliksidiga de är. Drar jag i innertygeln böjer jag bara halsen, jag tycker inte att det ger mig så mycket.

Men det kan ju höra ihop med att jag är inskolad i systemet med innerskänkel till yttertygel och därför inte vet hur jag skulle bära mig åt för att få ut "det maximala" av ridning på innertygeln.
 
Jag rider mycket på samsidiga hjäler i början av passen, för att sedan kunna rakrikta och ta jämnt stöd när vi är uppvärmda och lösgjorda. Jag tycker att det är en bra början på ridpassen för min häst, men det kan säkert vara olika för olika hästar.
 
Rider för ett par olika tränare och tittar på mycket träningar och har blivit lite fundersam på att de säger och instruerar olika vad gäller hur man använder inner- och yttertygeln. De flesta kör ju med det klassiska "innerskänkel mot yttertygel" och en del med att man först ska få hästen att ta innertygeln och acceptera den genom att böja och svänga inåt och helt lätta på ytter (tänk cykelstyre) för att sedan när hästen svarar bra på detta öka stödet på yttertygeln.

Finns det något rätt och fel här? Det kan ju vara så att det ena inte utesluter det andra att flera vägar bär till Rom... ;-)

Det finns många olika läror där.

För mig är målet att innertygeln endast ställer och yttertygeln reglerar form och tempo.
Men vägen dit ser för mig lite annorlunda ut än för många.

Jag börjar med att lära hästar flytta sig ut undan innertygeln. De ska kliva ut med inner framben. Det ska på sikt leda till att de lägger balansen i manken utåt.
När de inte hänger på inner bog kan de lättare slappna av och söka sig framåt nedåt.

För mig är "stöd" något hästen måste söka. Och den måste då själv gå upp och fram till yttertygeln. Det tror inte jag man får genom att leda inåt. Då ramlar hästen bara mer på inner bog och släpper av mer på ytter bak.

Man måste förmå hästen lätta på inner bog.

Det tycker jag man lättast gör genom att skola dem till att gå undan inner tygel.
Då kan skänkeln sparas till att ge energi eller flytta bakdelen.
Och man kan få en direktkontakt med balansen i manken. Som jag tror är enormt viktig för att kunna få bärighet IOM att om de belastar mer på någon bog tappar de det diagonala bakbenets bärighet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 288
Senast: Equilina
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 461
Senast: ameo
·
Träning Jag har frågat förr om detta men har fortfarande inte riktigt löst gåtan.Alltså för att få hästen i form på volten; ställa hästen inåt...
Svar
1
· Visningar
883
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp