Innerfönster med spröjs -återställa?

Jag vill nog inte påstå att jag använder det frekvent, men det känns som ett ganska vanligt ord ändå. Åtminstone om man har bott i ett 20-talshus och har funderat lite över fönster- och balkongbeslag.
Ja, jag vet att du funderar betydligt mer på den sortens saker än vad jag gör, men för mig var det ett helt nytt ord. Helt. Jag är imponerad!

Jag har dock lärt mig ordet stolpspjut idag! Tror att jag kommer att ha det aktivt fram till dess att jag antingen ger upp eller faktiskt genomför mitt Projekt.
 
Fick ett förslag nu att sätta dit lösa spröjs (handgjorda i äldre stil) samt byta handtag som du säger. Lös spröjs är ju också möjlig att ta bort om det skulle krävas vid utflytt.
Det hade jag i mitt gamla hus. kan verkligen rekommendera det. ser väldigt äkta ut och lätt att ta bort då man putsar fönstret.
 
Det verkar svårt att få en snickerifirma att ta på sig jobbet då det troligen är för litet. Nu fick jag dock tips om "veteranpoolen" som en kompis använt sig av. Nån som har erfarenhet av likn? :)
 
Det verkar svårt att få en snickerifirma att ta på sig jobbet då det troligen är för litet. Nu fick jag dock tips om "veteranpoolen" som en kompis använt sig av. Nån som har erfarenhet av likn? :)
Det verkar svårt att få en snickerifirma att ta på sig jobbet då det troligen är för litet. Nu fick jag dock tips om "veteranpoolen" som en kompis använt sig av. Nån som har erfarenhet av likn? :)
Jag har god erfarenhet av dem.
 
Det verkar svårt att få en snickerifirma att ta på sig jobbet då det troligen är för litet. Nu fick jag dock tips om "veteranpoolen" som en kompis använt sig av. Nån som har erfarenhet av likn? :)

Vi använde dem till en flyttstädning när ingen annan hade tid. Två suveräna krutgummor som tidigare jobbat med sånt heltid. De var våra livräddare helt klart.
 
Det verkar svårt att få en snickerifirma att ta på sig jobbet då det troligen är för litet. Nu fick jag dock tips om "veteranpoolen" som en kompis använt sig av. Nån som har erfarenhet av likn? :)
Min kompis berättade igår att hon tagit hjälp av någon sån firma (55+?) till lite diverse hemma och hon är jättenöjd. Billigt också, bara 200 kr/h + framkörningsavgift :)
 
Grattis till lägenheten! Så det blev ett köp.

Jag tycker det ser helt ok ut, det är så det normalt görs att endast det yttre fönstret har spröjs och det inre är helt utan. Så görs även i 1100-tals kyrkor. Vill du återskapa original måste hela inre bågen bytas ut (och kanske yttre båge och karm också) så att den har den typen av profileringar, infästningar och stängningsanordningar som var då, annars blir det inte bra. Någon slags mischmasch som inte är snyggt.
 
Grattis till lägenheten! Så det blev ett köp.

Jag tycker det ser helt ok ut, det är så det normalt görs att endast det yttre fönstret har spröjs och det inre är helt utan. Så görs även i 1100-tals kyrkor. Vill du återskapa original måste hela inre bågen bytas ut (och kanske yttre båge och karm också) så att den har den typen av profileringar, infästningar och stängningsanordningar som var då, annars blir det inte bra. Någon slags mischmasch som inte är snyggt.

Tack, det känns bra. Avgift 560 kr i månaden är inte helt fy skam ;)

Tack för din input! Kanske blir det ett helt byte av inre båge. Har lite trådar ute så får vi se vart det bär hän helt enkelt! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var ska vi resa? Eller göra?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ulvlek

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp