Inpassning av westernsadel

axa

Trådstartare
Jag kan så gott som inget om westernsadlar. Men blir nyfiken. När man ser videor om inpassning av westernsadlar nämns det till störst del om att det ska finnas utrymme för bogbladen att röra sig obehindrat, såklart :) Men är resten inte lika omfattande vid western? Tänker om man beställer en sadel som denna; https://www.taur.se/produkter/sadlar/western/deuber-partner-adjustable-flex-fit-vario-1330.html

Den går att ställa om i bommen så att man kan använda den till fler hästar samtidigt, samt anpassa till hur sin hästs muskulatur, m.m. ser ut för tillfället. Ska man anta då att den sett till övriga delar av ryggen passar olika typer hästar? Hur kan man annars beställa sadlar till pris för över 20'000kr, utan att ha provat de först, eller ens få info om vad den lämpar sig för för ryggar? Antar att man inte kan återlämna om de inte sitter, eftersom de specialbeställs.. Visst kan man fråga dem, men tänker spontant eftersom infon inte är given i artikeln.

Någon som har koll eller tankar? :)
 
Deuber är väldigt bra sadlar. Det är givetvis lika viktigt att prova ut en westernsadel som en engelsk sadel. Personligen tycker jag att det är ännu svårare att hitta en passande westernsadel än en engelsk eftersom anläggningsytan är större.
 
Deuber är väldigt bra sadlar. Det är givetvis lika viktigt att prova ut en westernsadel som en engelsk sadel. Personligen tycker jag att det är ännu svårare att hitta en passande westernsadel än en engelsk eftersom anläggningsytan är större.

Okej, ja det är så jag tänker att det bör vara.. Men finner knappt några utprovare ö.h.t av westernsadlar, endast en tycks finnas inom 3h bilresa från mig (som till största del säljer nya sadlar), och eftersom jag vet att min totto kommer muskla på sig yttligare känns det halvtaskigt att behöva köpa en ny sadel med fast bom för en stor summa. Mycket tråkig situation :(
 
För vår del var det omöjligt att hitta en passande sadel till svängd kort rygg. Fick tillslut måttbeställa en ny. Kan ju reglera lite med tjocklek på paddarna om hästen växlar lite i vikt.
 
För vår del var det omöjligt att hitta en passande sadel till svängd kort rygg. Fick tillslut måttbeställa en ny. Kan ju reglera lite med tjocklek på paddarna om hästen växlar lite i vikt.

Så pass.. Ja de flesta sadlar jag sett är ju för de ordentligt breda och stora hästarna. Min är relativt nätt, och kompakt -dvs ingen jättekort rygg, men inte heller lång. Han är korsning mellan Svenskt halvblod och varmblodig travare. Vad är det du har för häst?
 
Så pass.. Ja de flesta sadlar jag sett är ju för de ordentligt breda och stora hästarna. Min är relativt nätt, och kompakt -dvs ingen jättekort rygg, men inte heller lång. Han är korsning mellan Svenskt halvblod och varmblodig travare. Vad är det du har för häst?
new Forest 153 cm kort, svängd rygg. Många sadlar var för raka eller för långa.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp