Inreda minibalkong

AraSlei

Trådstartare
Vi har blivit med ny lägenhet - och balkong! :D
Balkongen är minimini, ca 1,20 x 1,80-2 m.

Hur har ni andra med minibalkonger inrett?

Balkongen har en lite knepig vinkel, så jag bifogar planritningen:
Skaumlrmavbild2014-04-09kl191900_zps5d302047.png
 
Vi har blivit med ny lägenhet - och balkong! :D
Balkongen är minimini, ca 1,20 x 1,80-2 m.

Hur har ni andra med minibalkonger inrett?

Balkongen har en lite knepig vinkel, så jag bifogar planritningen:
Skaumlrmavbild2014-04-09kl191900_zps5d302047.png
Vår har exakt samma form om är större.
Jag har flera stora krukor i hörnan vid dörren ut mot gården, och en bänk på bortre kortsidan. Runt bord och två stolar. Större Ljuslyktor som hänger och står lite här och där, och en större klematis mot husväggen (vi har sovrumsfönster nr 1 där ni har vardagsrumsvägg).
 
Hur vill ni använda den? Är den under tak/regnar det in? Jag vet att syrran tog en gammal madrass och skar så att kuddarna passade precis på deras balkong och så sydde överdrag i lite tåligare tyg, de klarar lite dugg regn och dagg men de brukar ställa upp dem mot väggen där det inte kommer in regn.
 
@Hyacinth Det låter jättefint! Du skulle inte vilja ta en bild? :)
@Snurrfian Vi vill ha den som en plats där man kan käka frukost, plugga, slappa.. Eftersom den är såpass smal som den är så funderar jag på en mindre soffa?
Det är inte under tak, så det behöver ju vara lite tåligare grejer :) Kuddarna räknar vi med att ta in vid behov, men resten ska ju kunna stå ute i lite rusk.

Tänker mig kanske något liknande det här, men inte med riktigt så mycket saker… :p
ikea11.png


Denna balkongen måste dock vara bredare än vår, soffan (roxö) ska vara 120 bred :)
 
Ett alternativ om ni är lite händiga :p är att platsbygga en soffa, då får ni ju en som passar! Smart är att även bygga in förvaring i soffan, det finns en del gratis ritningar på nätet som man kan modifiera så att det passar eran balkong. Det går att göra dels rak eller kanske som hörnsoffa så man kan ligga ner om man är en eller två och plats för fler att sitta om man har vänner på besök. ;) Ett bord som är fäst i väggen/räcket och går att fälla upp/ner gör att man vinner lite utrymme.
 
@Snurrfian Min karl är ju händig, och om inte annat har han tre snickare i släkten.. :angel: Det är faktiskt himla smart, och kanske det bästa. Killen som vi köpte av har haft ett bord som är uppfällbart och hängt i räcket, och det verkade faktiskt himla smart :)
 
Ska följa den här tråden, har också blivit med mini-balkong högst upp utan tak. Kommer antagligen satsa på en balkonglåda, några krukor och sådana fällbara stolar av caféstuk. Och en spaljé mot husväggen :)
 
@VLMF Spaljé är ju jättesnyggt, vilken bra idé!
Jag funderade på caféstolar också, men kom fram till att jag nog vill kunna sitta några timmar utan att få träsmak.. Men det finns ju fina dynor att ha på också så klart :)
 
Åh, den där soffan/fotöljen skulle jag vilja ha. (men hittar den inte på Ikea nu?!) Vår balkong är så fruktansvärt omysig. Vi la trall förra året, och satte upp insynsskydd eller vad man kallar det, då blev det lite mysigare. Men sen fick vi lov att sätta upp kompostgaller för hunden lyckades hoppa igenom och rymma..så nu är det omysigt där. Har en liten balkong och tyvärr är den så nära vägen att allt blir skitigt hela tiden. Men hade varit roligt om man kunde mysa i solen där..
 
Här är lite bilder från vår balkong med ungefär samma mått:
Första våren (vi renoverade för fullt inne så det blev inte så mycket energi på balkongen):
74734_10150687331036059_255008341_n.jpg


Förra våren:
11761_10151367171316059_903023481_n.jpg

181481_10151371092011059_840946931_n.jpg

600919_10151371092091059_1703036551_n.jpg


Dessa bilder är från början av maj. Det var lite trängre och grönare under sommaren när plantorna (tomat, chili, basilika och persilja) växt till sig. Vi har också en lång balkonglåda mitt på långsidan av räcket där vi odlade kryddväxter i somras. Det är tak på balkongen för övrigt och där hängde vi vimplar som jag sytt själv. Det blev lite väl färgglatt och cirkusaktigt och jag tror att det blir lite mer nedskalat i år. Jag överväger bl.a. att byta eller färga om bollarna till ljuslyktan. Jag måste också köpa nya dynor till soffan för de orangea höll bara en säsong.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag och katterna ska flytta från hus till lägenhet och de går då från möjlighet till utevistelse till enbart utevistelse på balkong...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Sassy
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
843
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 791
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp