Inredningsideér för mitt hem

Det är mycket som konkurrerar om min uppmärksamhet, men jag hittade två finfina lådor i ladan som jag tog in för att ha till vedförvaringen.

Visa bifogad fil 14609

Kökssoffan flyttade jag ut till verandan. Där fungerar den fint till förvaring av trädgårdsverktyg och så kan jag sitta där och lukta på blommor. Det gjorde jag igår.

Jag har också köpt billiga vita lådor till varulagret. Där tog jag mig friheten att betala med företagskortet för inte tusan kan varulagret se ut som hej-kom-å-hjälp-mig.

Jag har också fått tag i en gardinstång som jag ska göra en klädhängare av. Den kostade 5 kronor. Om kedjan jag har hemma inte räcker till bygget måste jag komplettera, men annars finns allt. Det är lite svårt att förklara hur jag tänkt bygga men får visa sen. Lösningen är i alla fall simpel och borde gå snabbt att ordna.

Sen har jag köpt en ny krukväxt, en monstera. Den var modell större och jag hade lyckligtvis en passande ytterkruka till den hemma.

Så det är väl så långt jag har kommit.

Vedförvaringen var verkligen jättesnygg! Har funderat på något här hemma till veden, blir nog en liknande lösning :)
 
I min hall har jag ett skoskåp som har två hyllor man kan lägga vantar m.m. på, sen har jag ett hyllplan jag har satt på ett för min hall passande konsoler och skruvat ditt några fina hängkrockar. Funkar kannon för mig som har svårt att hitta hatthylla och skohylla pågrund av 5 st dörröppningar som gör att det mesta blir för långt.
 
I min hall har jag ett skoskåp som har två hyllor man kan lägga vantar m.m. på, sen har jag ett hyllplan jag har satt på ett för min hall passande konsoler och skruvat ditt några fina hängkrockar. Funkar kannon för mig som har svårt att hitta hatthylla och skohylla pågrund av 5 st dörröppningar som gör att det mesta blir för långt.
Jag går fortfarande och funderar hur jag ska göra med vantar, mössor och sånt. Hatthyllan som satt vid trappen har jag tagit ner och gud så skönt att bli av med den. Det blev betydligt luftigare i hallen. Men det är den väggen som är mest lämplig för någon slags förvaringslösning. Hoppas jag hittar något som passar där utan att ta för mycket utrymme. Skoskåp kanske är en lösning även för mig. Och så några lådor på hyllorna som jackorna hänger under.
 
Jag går fortfarande och funderar hur jag ska göra med vantar, mössor och sånt. Hatthyllan som satt vid trappen har jag tagit ner och gud så skönt att bli av med den. Det blev betydligt luftigare i hallen. Men det är den väggen som är mest lämplig för någon slags förvaringslösning. Hoppas jag hittar något som passar där utan att ta för mycket utrymme. Skoskåp kanske är en lösning även för mig. Och så några lådor på hyllorna som jackorna hänger under.
Kan varmt rekommendera ett skoskåp tar inte mycke plats för förvaringen man får ut av dom.
 
Det är mycket som konkurrerar om min uppmärksamhet, men jag hittade två finfina lådor i ladan som jag tog in för att ha till vedförvaringen.

Visa bifogad fil 14609

Kökssoffan flyttade jag ut till verandan. Där fungerar den fint till förvaring av trädgårdsverktyg och så kan jag sitta där och lukta på blommor. Det gjorde jag igår.

Jag har också köpt billiga vita lådor till varulagret. Där tog jag mig friheten att betala med företagskortet för inte tusan kan varulagret se ut som hej-kom-å-hjälp-mig.

Jag har också fått tag i en gardinstång som jag ska göra en klädhängare av. Den kostade 5 kronor. Om kedjan jag har hemma inte räcker till bygget måste jag komplettera, men annars finns allt. Det är lite svårt att förklara hur jag tänkt bygga men får visa sen. Lösningen är i alla fall simpel och borde gå snabbt att ordna.

Sen har jag köpt en ny krukväxt, en monstera. Den var modell större och jag hade lyckligtvis en passande ytterkruka till den hemma.

Så det är väl så långt jag har kommit.
Riktigt bra jobbat :up:
Och veden blev en fin inredningsdetalj nu istället för ett störningsmoment för dig :)
 
Jag har kollat på lite färgkartor. Vadå beslutsångest? :crazy:

Visa bifogad fil 14740
Av detta urval är det i alla fall brunt, grått och grönt som är aktuella som alternativ.

Jag tror inte jag kommer till beslut i brådrasket. Kanske måste jag börja med att välja tapet till hallen på övervåningen som är grisrosa och vars väggar möter panelen i trappen.

Inte säkert att färgåtergivningen blir korrekt på datorn men den som heter alpacka tror jag hade blivit toppen. :love:
Jag personligen hade inte målat panel brun även om brun är en av "mina" inredningsfärger.
 
Inte säkert att färgåtergivningen blir korrekt på datorn men den som heter alpacka tror jag hade blivit toppen. :love:
Jag personligen hade inte målat panel brun även om brun är en av "mina" inredningsfärger.
Det stämmer att färgåtergivningen inte är korrekt. Färgprover i tryckt material stämmer inte heller riktigt med verkligheten.

Jag tänkte måla med Natura och den färgen bryter de till rätt kulör i butiken.

På väggarna tänkte jag mig en väldigt ljus kulör och sen får dörrfoder och lister bli mörkare.
 
Plötsligt händer det :D

Visa bifogad fil 14642
Hyllorna är ett par fönsterbänkar som jag gjorde för en himmelens massa år sedan.

Just ja, sopsorteringen har flyttat in ett högskåpet i köket och så har jag fått hyfsad ordning i städskrubben. Glömde säga det förut.

Jag tänkte kolla in lite färgkartor i morgon också, så jag kanske kan komma till beslut om vilken färg jag ska måla i hallen.

Men oj vad snyggt! :up:
 
Det blev en viss utmaning att hitta ett skoskåp till det här utrymmet:
20180513_145728.jpg


Jag bildgooglade och den första snygga jag hittade kostade 8000 kronor :crazy:. Sen var det några andra som också kostade flera tusen. Därefter gick jag in på Ikeas hemsida. Skåpet Brusali tyckte jag såg okej ut. Men den är 30 cm djup vilket är i mesta laget. Sen kollade jag på Hemnes med 4 fack som bara är 22 cm djup. Det är en väsentlig skillnad men bredden funkar inte alls. Väggen är bara 90 cm från hörn till dörrfoder och några cm upptas av trappräcket. Sen tjorvar det till sig lite med trappsteget in i hörnet men det går väl kanske att improvisera så det inte behöver störa.

Jag får kanske försöka eliminera grejerna i hallen så att ett skoskåp inte behövs.
 
Ta fram originalgolv om det finns under, alt lägg plankgolv i köket? Måla hallen, kanske inte vitt men varför inte en snygg ljusgrå färg? Byt skåpluckor i köket till ngt med mer "lantkökskänsla". Golvet i matrummet är jättefint! :up: Göm alla sladdar och rensa upp och sätt in smidig förvaring som sväljer och gömmer.
 
Det blev en viss utmaning att hitta ett skoskåp till det här utrymmet:
Visa bifogad fil 14796

Jag bildgooglade och den första snygga jag hittade kostade 8000 kronor :crazy:. Sen var det några andra som också kostade flera tusen. Därefter gick jag in på Ikeas hemsida. Skåpet Brusali tyckte jag såg okej ut. Men den är 30 cm djup vilket är i mesta laget. Sen kollade jag på Hemnes med 4 fack som bara är 22 cm djup. Det är en väsentlig skillnad men bredden funkar inte alls. Väggen är bara 90 cm från hörn till dörrfoder och några cm upptas av trappräcket. Sen tjorvar det till sig lite med trappsteget in i hörnet men det går väl kanske att improvisera så det inte behöver störa.

Jag får kanske försöka eliminera grejerna i hallen så att ett skoskåp inte behövs.

Jag är själv galet ohändig, men du verkar ju betydligt vassare på detta med att snickra. Kan du inte göra ett själv? Kanske finns ritningar på nätet? :)
 
Det blev en viss utmaning att hitta ett skoskåp till det här utrymmet:
Visa bifogad fil 14796

Jag bildgooglade och den första snygga jag hittade kostade 8000 kronor :crazy:. Sen var det några andra som också kostade flera tusen. Därefter gick jag in på Ikeas hemsida. Skåpet Brusali tyckte jag såg okej ut. Men den är 30 cm djup vilket är i mesta laget. Sen kollade jag på Hemnes med 4 fack som bara är 22 cm djup. Det är en väsentlig skillnad men bredden funkar inte alls. Väggen är bara 90 cm från hörn till dörrfoder och några cm upptas av trappräcket. Sen tjorvar det till sig lite med trappsteget in i hörnet men det går väl kanske att improvisera så det inte behöver störa.

Jag får kanske försöka eliminera grejerna i hallen så att ett skoskåp inte behövs.

Jag vet inte alls vad du gillar för stil, men Trademax hade en del billiga skoskåp med små mått :)
T ex detta.
 
Ta fram originalgolv om det finns under, alt lägg plankgolv i köket? Måla hallen, kanske inte vitt men varför inte en snygg ljusgrå färg? Byt skåpluckor i köket till ngt med mer "lantkökskänsla". Golvet i matrummet är jättefint! :up: Göm alla sladdar och rensa upp och sätt in smidig förvaring som sväljer och gömmer.
Ja, det blir så småningom. Dessvärre handlar det också om ekonomi. Jag har kollat på kostnaden för att byta luckor och har inte råd. Jag har också funderat på att bygga nya luckor själv men är inte tvärsäker på om jag kan få det tillräckligt snyggt. Min verkstad är inte fullt utrustad heller. (Jag är sjukt sugen på att skaffa en handöverfräs :idea:)

Golvet i köket vet jag inte hur jag ska göra med. Plastmattan ska ju väck så klart och ett trägolv vore jättesnyggt. Frågan är om det är praktiskt. Jag spiller ju saker titt och tätt.

Hur golvet ser ut under plastmattan vet jag inte heller men det verkar vara spånskivor direkt under mattan.

Jag är själv galet ohändig, men du verkar ju betydligt vassare på detta med att snickra. Kan du inte göra ett själv? Kanske finns ritningar på nätet? :)
Ja, jag funderar på att bygga själv. Igår bläddrade jag i gamla hantverkstidningar och hittade en ritning till en hallmöbel. Den kan jag ändra lite efter de mått som råder här. Om jag lyckas hitta samma bets som det är på hyllorna skulle det vara bra.
 
@Magiana: Särbon har en handöverfräs från Biltema som fungerar utmärkt. Han har dessutom fyndat flera skär (eller vad det heter, jag är inte snickerilagd :D) på auktioner och loppis.
Jag hittade faktiskt en test på handöverfräsar i en av de tidningar jag bläddrade i och den från biltema fick ett gott betyg och var lämplig att börja med innan man köper något mer avancerat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp