beauspirit

Trådstartare
Hur gick det för er vid inridningen? Vilka problem stötte ni på/eller gick det helt problemfritt? I vilket läge/vilka situationer hände dessa?

Vad gick lättast för din häst att lära sig, vad var svårast?

Vilket tillvägagångsätt hade ni, och hur gammal var hästen?

:)

jag håller på och rider in min d-ponny född 05 nu och han är sutten på ca 10 gånger och idag knallade vi runt lite i paddocken utan ledare för första gången. mamma red dock hans hagkompis samtidigt och jag hade hjälp från marken om jag behövde det.

jag har hitills inte stött på några problem vad gäller uppsittningen. han har aldrig reagerat utan bara varit positivt och inte brytt sig att jag har varit på ryggen. har tom travat lite med ledare.
då börjar man ju tänka att det kommer nåt snart, ett bakslag eller likande. alltså ett försök till avkastning/protest odyl men det kanske inte händer?.

måste säga att jag är så imponerad av min lilla ponnys psyke. han har inte visat något annat än bra sidor! :)

vi ska ta tag i tömkörningen ordentligt nu. han är löshoppad på småskuttshinder och vi är ute och går i skogen osv.



så jag undrar nu hur det gick för er?
 
Sv: Inridning

Det gick helt problemfritt med insittning och inridning av min häst, hon lärde sig fort och var alltid positiv. Hon hade en period på våren som 3-åring då hon växte lite och inte var så framåt om man red i ridhuset, så vi red mest ut. Men efter sommaren så kunde vi börja träna i ridhus för tränare varannan vecka.
 
Sv: Inridning

Jag har, peppar peppar, inte haft några som helst problem vid inridning av mina 7 hästar, inte med något moment. Har börjat med dem när de är ca 1½ år gamla (och då har jag börjat vänja dem vid sadel och tyngd i stigbygeln, varvat med tömkörning), och innan jag släppt dem på bete som 2-åringar har jag suttit på dem och skrittat ett par varv runt vår ridbana. (har iofs ridit in en näst intill ohanterad 4½-åring oxå, så då var det bara att börja helt från början med tränsvänjning osv, men eftersom han var färdig i kroppen så kunde jag gå snabbare fram med honom än vad jag gjort med de yngre). Har inte haft något bakslag med någon av dem, kanske beroende på att jag låtit det gå väldigt långsamt framåt och inte pressat dem att göra saker de inte är redo för. Mina hästar har alltid förknippat sadel och ryttare med något kul, och det är så jag vill ha det, om det sen tar lite längre tid med inridningen än för "proffsen" gör inte mig så mkt, jag vill ju ha en häst som håller många år framåt, och då är ett 3-årstest eller 4-årschampionat av mindre betydelse.:)
 
Sv: Inridning

Allt gick faktiskt helt problem fritt, det ända som vi kämpade med var att ha bett i munnen ( föra ägaren hadde inte gjort nått med hästen) men det löste sig tillslut..

Väldigt stolt eftersom det var min första inridning:)!
 
Sv: Inridning

Jag har en welsh cob som är 3 år i år. Jag har t agit hjälp med inridningen denna gång, mest för att jag har haft ett rätt långt riduppehåll och därför känner mig väldigt obalanserad i sits och händer. Dessutom är min lilleman än så länge bara maxad D ( det är tänkt att han ska bli häst ) och jag har sisådär 10 kg att gå ner:angel:innan jag tycker det känns ok att själv klättra upp. ( Ligger i HÅRDträning nu! Snacka om motivation:D)

Hur som helst så har jag under hela hösten förberett med longering, tömkörning, arbete på töm och sadelvänjning. Har fått hjälp av en liten nätt ryttare (utbildad) och han är riden ca 10 ggr i ridhus, i alla gångarter. Mest skritt o trav, någon enstaka galopp. Hon kan sitta upp direkt i stigbygeln nu.

Hästen är orädd och hittills HELT okomplicerad. Det är lätt att bli ivrig och det var några år sedan jag red in själv. Jag är klar över i vilken ordning jag vill göra saker men osäker på tidsaspekten.

Nu blir jag ivrig att vi ska ut med honom i skogen istället, med annan häst före, småturer på 15 minuter ca. Jag är livrädd för att sitta o nöta i ridhus, på volten, vill INTE att han tappar bjudning etc.

Hur hade ni lagt upp det? När tycker ni att hästen är redo för uteritter? Hur lång? När är unghästen redo för en lite tyngre ryttare? Kort sagt, tidsmässigt - hur lägger ni upp inridningen? ( med ovanstående förutsättningar el liknande )
 
Sv: Inridning

Red in en ponny i somras, det gick jättebra.

Enda problemet var att han i början inte ville gå från gårdsplan. Men jag lärde honom att gå framför mig när jag leder honom och sen har allt fungerat toppen. Känslan när man ber om trav första gången och han bara gör det är obeskrivlig, samma sak när det var dags att galoppera, han bara gjorde vad jag bad om.
Har ridit med en annan häst som sällskap en gång och reaktionen från lillpojken blev att han inte brydde sig alls. Jag kunde gå iväg från den andra hästen utan att han brydde sig, jag kunde stanna och låta den andra gå iväg, ingen reaktion då heller.
Han var ju så van att det bara var vi två som var ute och att man inte ska bry sig om annat än vad jag säger.
Helt underbar ponny att handskas med.

/M
 
Sv: Inridning

När tycker ni att hästen är redo för uteritter? Hur lång? När är unghästen redo för en lite tyngre ryttare? Kort sagt, tidsmässigt - hur lägger ni upp inridningen? ( med ovanstående förutsättningar el liknande )

Jag rider hellre ut i skogen före jag börjar rida i paddock/ridhus. Man får en helt annan bjudning på köpet, mycket mer ute i skogen som är kul att utforska och ja, jag är som du, jag vill inte nöta i en paddock så tidigt och för mycket att hästen kopplar ihop paddocken = med något tråkigt/arbete.

Just nu när vi har varit ute och tömkört eller skrittat på skogsvägarna så har jag släppt honom lös i paddocken efter, han tycker det är jättekul och busar av sig. ställer jag upp ett litet hinder hoppar han utan att jag ens ber han.
då kopplar han ridbanan med något kul :)

jag tycker tömkörningen är guld värd, man får så mycket med sig till själva ridningen då.

det känns som om det är lätt att gå för fort fram när man har en häst som gör allt så lätt för en och verkligen är samarbetsvillig.
jag har precis börjat rida utan ledare och annan häst med och tänkte lägga upp det ungefär så här:
2 dgr/vecka ridning, enbart korta stunder. ibland själva bara i skritt ibland med annan häst då ev lite trav.
2 dgr/vecka arbete för hand oftast tömkörning i skog.

kommer bli intensivare varannan vecka då jag i feb går upp på ett vikariat som innebär att jag jobbar 7-4 ena veckan och 10-19 varanann.dom sena veckorn aär det svårt att hinna med honom.

min ponny går i en 3 ha stor hage med skog och kuperad mark och flera kompisar, ca 10 h/dag. så han får gott om bra utevistelse och stimulation iallafall :)
 

Liknande trådar

Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
1 967
Senast: SeagirlM
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
5 796
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp