Insjunken flank/utstickande höfter

Tropic

Trådstartare
Min häst på 8 år har alltid haft ganska så utstickande höftben, eller insjunken flank. Möjligtvis en kombination av båda. I alla fall så blir det en aning bättre efter sommaren när hon blir "sommarfet", men gräset växer ju tyvärr inte året om. Hon går normalhårt och borde inte ha för lite muskelmassa. Möjligtvis är det så just nu när det varit en väldigt lätt träning under hela vintern, men det har varit likadant även när hon varit i en riktigt bra form. Hon är inte smal, så att ge henne mer mat skulle inte fungera eftersom dom fortfarande sticker ut. Hon har varit tjock och trots det har det sett likadant ut... Jag förstår inte vad det är? För lite mat? För lite träning? Eller bara utstickande höfter/insjunken flank? Hon får iaf dagligen:
- 8 kg hö (3 kg på dagen, 5 kg på kvällen)
- 6 dl groov 125 (2 dl på morgonen, 4 dl på kvällen)
Jag har varit väldigt försiktig med kraftfodret då jag inte riktigt litar på att det bara ger god effekt i en större mängd, rädd för fång och sånt. Dock inte så påläst om detta så jag kan såklart vara helt ute och cykla.

Hon är en D-ponny, 1.46 cm hög.
 
Vad har du för värden på ditt grovfoder? Man kan inte bara säga att man ska tillsätta ditt eller datt eller att man ska höja eller sänka något utan att veta vad hästen får i sig. Använd analysen och gör en uträknad foderstat så ser du snart om hästen saknar något och isåfall vad den saknar.
 
Min häst på 8 år har alltid haft ganska så utstickande höftben, eller insjunken flank. Möjligtvis en kombination av båda. I alla fall så blir det en aning bättre efter sommaren när hon blir "sommarfet", men gräset växer ju tyvärr inte året om. Hon går normalhårt och borde inte ha för lite muskelmassa. Möjligtvis är det så just nu när det varit en väldigt lätt träning under hela vintern, men det har varit likadant även när hon varit i en riktigt bra form. Hon är inte smal, så att ge henne mer mat skulle inte fungera eftersom dom fortfarande sticker ut. Hon har varit tjock och trots det har det sett likadant ut... Jag förstår inte vad det är? För lite mat? För lite träning? Eller bara utstickande höfter/insjunken flank? Hon får iaf dagligen:
- 8 kg hö (3 kg på dagen, 5 kg på kvällen)
- 6 dl groov 125 (2 dl på morgonen, 4 dl på kvällen)
Jag har varit väldigt försiktig med kraftfodret då jag inte riktigt litar på att det bara ger god effekt i en större mängd, rädd för fång och sånt. Dock inte så påläst om detta så jag kan såklart vara helt ute och cykla.

Hon är en D-ponny, 1.46 cm hög.

Känner att jag behöver tillägga att de hästar jag har träffat som varit insjunka vid flanken oftast är de som inte jobbar aktivt i form och därmed saknar en hel del muskelmassa. Nu vet jag inte om det stämmer på just din häst eftersom jag inte har sett henne men det brukar vara just muskler som fattas när de blir insjunka vid flanken. Man ser ofta på hästar som inte arbetas alls av en eller annan anledning eller de hästar som inte arbetas i en uppbyggande form att de trots att de i övrigt är i normalhull inte fyller ut just i flanken. Min fjording var något insjunken efter en tids sjukdom och hon fyllde ut fint under den period som hon kördes mycket så ett tips kanske kan vara att tömköra hästen om du kan det. Nu menar jag inte att du ska longera utan verkligen tömköra och då självklart i en bra form. Gärna ut på grus eller skogsvägar och gärna över stock och sten ut i skogen också om hästen och du är tillräckligt trygga och duktiga för det. Är ni inte det så kan det fungera att lägga upp kavaletti och bommar på bana och tömköra henne över det också. Kan du inte tömköra så tänk uppbyggnad, dvs. rid i lång och låg form och se till att hästen får lyfta på benen och gå på i friskt tempo i skritt framförallt. Skritt underskattas ofta men faktum är att en timmes skritt i friskt tempo i lång och låg form i varierad terräng bygger fantastiskt bra samtidigt som det inte sliter på hästen.

Var noga med att din häst aldrig blir fet. För varje gång hästen tillåts bli överviktig ökar risken för fång och insulinresistens. Ofta kommer fången året efter hästen blev överviktig så var försiktig om hon tidigare har tillåtits bli fet.

Det kan självklart också vara en ren defekt som din häst har men det är troligare att hon saknar muskler.
 
Min häst på 8 år har alltid haft ganska så utstickande höftben, eller insjunken flank. Möjligtvis en kombination av båda. I alla fall så blir det en aning bättre efter sommaren när hon blir "sommarfet", men gräset växer ju tyvärr inte året om. Hon går normalhårt och borde inte ha för lite muskelmassa. Möjligtvis är det så just nu när det varit en väldigt lätt träning under hela vintern, men det har varit likadant även när hon varit i en riktigt bra form. Hon är inte smal, så att ge henne mer mat skulle inte fungera eftersom dom fortfarande sticker ut. Hon har varit tjock och trots det har det sett likadant ut... Jag förstår inte vad det är? För lite mat? För lite träning? Eller bara utstickande höfter/insjunken flank? Hon får iaf dagligen:
- 8 kg hö (3 kg på dagen, 5 kg på kvällen)
- 6 dl groov 125 (2 dl på morgonen, 4 dl på kvällen)
Jag har varit väldigt försiktig med kraftfodret då jag inte riktigt litar på att det bara ger god effekt i en större mängd, rädd för fång och sånt. Dock inte så påläst om detta så jag kan såklart vara helt ute och cykla.

Hon är en D-ponny, 1.46 cm hög.


8 kg låter som en ganska låg högiva (?) om nu inte höet har utmärkta värden.

Vet inte vad du menar med att hon går "normalhårt", men som tinywiny skrev så kanske ni behöver se över hur hon rids? Mer protein och mer muskeluppbyggande träning låter generellt som ett vettigt förslag.
 
Min häst på 8 år har alltid haft ganska så utstickande höftben, eller insjunken flank. Möjligtvis en kombination av båda. I alla fall så blir det en aning bättre efter sommaren när hon blir "sommarfet", men gräset växer ju tyvärr inte året om. Hon går normalhårt och borde inte ha för lite muskelmassa. Möjligtvis är det så just nu när det varit en väldigt lätt träning under hela vintern, men det har varit likadant även när hon varit i en riktigt bra form. Hon är inte smal, så att ge henne mer mat skulle inte fungera eftersom dom fortfarande sticker ut. Hon har varit tjock och trots det har det sett likadant ut... Jag förstår inte vad det är? För lite mat? För lite träning? Eller bara utstickande höfter/insjunken flank? Hon får iaf dagligen:
- 8 kg hö (3 kg på dagen, 5 kg på kvällen)
- 6 dl groov 125 (2 dl på morgonen, 4 dl på kvällen)
Jag har varit väldigt försiktig med kraftfodret då jag inte riktigt litar på att det bara ger god effekt i en större mängd, rädd för fång och sånt. Dock inte så påläst om detta så jag kan såklart vara helt ute och cykla.

Hon är en D-ponny, 1.46 cm hög.

Ja du är ute och cyklar, för att veta vilken mängd kraftfoder och om det ens behövs till hästen. Måste man ha en analys på det grovfoder som används, nu är det väldigt svårt att avgöra på din beskrivning. Men det låter som om kvoten ligger tokigt i grovfodret, och att de kompletteringar du nu gör via kraftfoder inte är de som bör tillämpas.
 
8 kg låter som en ganska låg högiva (?) om nu inte höet har utmärkta värden.

Vet inte vad du menar med att hon går "normalhårt", men som tinywiny skrev så kanske ni behöver se över hur hon rids? Mer protein och mer muskeluppbyggande träning låter generellt som ett vettigt förslag.

Jag tycker att det låter som en helt normal högiva till en d-ponny. Mina som väger ca 400 kg var och är mellan 140-150 cm höga får 7,5 kg hö var och det håller de perfekt hull på.
 
Jag tycker att det låter som en helt normal högiva till en d-ponny. Mina som väger ca 400 kg var och är mellan 140-150 cm höga får 7,5 kg hö var och det håller de perfekt hull på.


Det kanske är jag som är van vid halvblod som tycker det låter lite då?

Här käkar de (andras + mitt eget) normalt mellan 14-18 kg, plus lite krubbskrammel möjligen. Men väldigt lite kraft generellt.

Men ponnysar är ju mer lättfödda sägs det...
 
Det kanske är jag som är van vid halvblod som tycker det låter lite då?

Här käkar de (andras + mitt eget) normalt mellan 14-18 kg, plus lite krubbskrammel möjligen. Men väldigt lite kraft generellt.

Men ponnysar är ju mer lättfödda sägs det...

8 kg hö motsvarar minst 6,5 kg ts, borde räcka till en D-ponny. Men sedan handlar det ju om näringsvärdet också.
 
Ja du är ute och cyklar, för att veta vilken mängd kraftfoder och om det ens behövs till hästen. Måste man ha en analys på det grovfoder som används, nu är det väldigt svårt att avgöra på din beskrivning. Men det låter som om kvoten ligger tokigt i grovfodret, och att de kompletteringar du nu gör via kraftfoder inte är de som bör tillämpas.

Hade gjort en analys på höet om möjligheten funnits, men vi köper från olika ställen varje gång vilket är det enda sättet för oss att få tag i grovfoder i våra trakter så värdet varierar ju väldigt mycket. Jag har ingen bra koll på sånt här, men enligt ridlärare och andra "hästkunniga" jag hört med har dom inte haft några synpunkter på det... Dessutom är hon i lagom hull, så för smal är hon ju inte.
 
Lucern hade jag prövat, låter som att hästen är för mager.
Hon är i lagom hull, skulle nog bli lite tjock om jag lät henne äta mer haha :) Men det kan ju faktiskt ha att göra med muskelmassan som vissa påpekar... Får bli lite klättring helt enkelt, och kolla över foderstaten!
 
Det kanske är jag som är van vid halvblod som tycker det låter lite då?

Här käkar de (andras + mitt eget) normalt mellan 14-18 kg, plus lite krubbskrammel möjligen. Men väldigt lite kraft generellt.

Men ponnysar är ju mer lättfödda sägs det...

Jag har ett mycket lättfött halvblod på 1,63 som äter 10 kg grovfoder (torrt hösilage) per dygn och håller hullet mer än väl på det. Om hon inte är i full träning så blir hon jättetjock på den mängden. Vi brukar kalla henne för fästingen eftersom hon sväller upp så lätt. ;)
 
Jag tycker att det låter som en helt normal högiva till en d-ponny. Mina som väger ca 400 kg var och är mellan 140-150 cm höga får 7,5 kg hö var och det håller de perfekt hull på.
Min är 151 och väger 405 kg och äter i alla fall 9 kg hö i vila och är väldigt lättfödd (ems bakrund) så utan analys kan man aldrig säga vad som är rätt eller fel eller ens normalt.
 
Min är 151 och väger 405 kg och äter i alla fall 9 kg hö i vila och är väldigt lättfödd (ems bakrund) så utan analys kan man aldrig säga vad som är rätt eller fel eller ens normalt.

Nej det kan man inte men man kan inte säga att 8 kg är lite heller. Så enormt mycket skiljer det sig inte värdena så att det skulle vara lite med 8 kg hö för en d-ponny. Ett normalt hö ligger på mellan 7-10 Mj och det blir mellan 56-80 Mj på 8 kg hö och det är inte lite för en d-ponny något utav det. En d-ponny brukar ligga på runt 400 kg och då är det helt normalt att behovet i vila ligger på ca 45 Mj för en häst i normalt hull. Den här hästen tränas dock och då lägger man självklart till arbetstillägg men fortfarande är 8 kilo inte lite. @Lager skrev ju också senare att hen jämförde med ett halvblod och det är stor skillnad på ett halvblod än en ponny. Ponnyer är generellt sett mycket mer lättfödda än vad ett halvblod är.
 
Ja du är ute och cyklar, för att veta vilken mängd kraftfoder och om det ens behövs till hästen. Måste man ha en analys på det grovfoder som används, nu är det väldigt svårt att avgöra på din beskrivning. Men det låter som om kvoten ligger tokigt i grovfodret, och att de kompletteringar du nu gör via kraftfoder inte är de som bör tillämpas.

Man MÅSTE inte ha en analys, även om det förstås är att rekommendera. Vi har inte det och alla hästar hos oss är väldigt välmående, fina i hullet, friska och glada ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 605
Senast: Gesska
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: lomuxx
·
T
Foder & Strö Vad kan man ge för att hästen ska få mer hull vid flankerna och inte bara runt magen? Är det någonting i fodret som fattas eller kan det...
Svar
15
· Visningar
1 786
Senast: Tosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp