Inspänning som hjälpmedel?

ztsu

Trådstartare
Min generella inställning till inspänningstygel är negativ och jag tillhör skaran som anser att man inte får hästen att gå i form för att man spänner in den och därigenom får den att kröka på nacken. Med det sagt undrar jag om det kan finnas annan nytta med inspänningstygel utöver att få hästen att gå i en falsk form?

Om man har en häst som gärna går som en giraff, och man som ryttare inte är tillräckligt rutinerad och duktig för att få den att söka sig neråt, kan en inspänningstygel av något slag då vara ett hjälpmedel när det kommer till att "stretcha ut" hästens rygg och undvika att en allt för kraftig underhals byggs? Jag är alltså inte ute efter att få hästen att "gå i form" utan tänker att ett sänkt huvud väl också har andra fördelar och kanske kan man komma åt dessa? Vilken typ av inspänning är isf att föredra och hur ofta bör man använda den?

Det var min hästs tandläkare som föreslog att jag skulle börja rida och longera honom inspänt för att stretcha ryggen och motverka den där hängmattan som liksom blir när hästen inte får upp ryggen och går med huvudet uppåt. Min spontana tanke var aldrig i livet men ju mer jag tänker på det ju mer funderar jag på om det kanske ligger något i det? Jag vet inte om ett sänkt huvud öht ens stretchar ryggen och motverkar hängmatta och underhals? Vad säger ni, är det något att testa?

Min häst har ett rörelsemönster där han kan trampa under sig fint emellanåt, men ändå inte söker sig neråt när jag rider. När min tränare rider går han så fint så. Det är alltså hos mig problemet ligger, och jag rider regelbundet för tränare för att bli duktigare. Men tills jag hittat alla knappar.. kan det finnas en mening med att spänna in honom ibland eller är det helt meningslöst?

Nu har jag inga jättebra bilder men såhär kan det se ut (även utan snön), fina bakben och huvudet i vädret.
gult06_54d7ffb19606ee2231ed3ff0.jpg


sno24_54d7ffb9e087c3737731056f.jpg
 
Senast ändrad:
På en riktig stjärnkikare kan jag tänka mig att det har en nytta att bara få ner huvudet lite så hästen inte får nackspärr eller så. Vad man ser på dina bilder så har din häst huvudet högt men inte så högt utan ungefär så högt jag skulle kunna tänka mig att "spänna ner" huvudet, om du tvingar ner det mer så handlar det om att spänna ner det i "form".

Jag skulle övervägt att hitta någon häst som är lättare att få i form att träna på samtidigt som någon kunnig rider din häst ett tag vilket kan leda till att det blir lättare för både dig och hästen att hitta rätt form.

Du blir inte kunnigare av att tvinga ner hästens huvud direkt, vilket du själv redan konstaterat.
 
På en riktig stjärnkikare kan jag tänka mig att det har en nytta att bara få ner huvudet lite så hästen inte får nackspärr eller så. Vad man ser på dina bilder så har din häst huvudet högt men inte så högt utan ungefär så högt jag skulle kunna tänka mig att "spänna ner" huvudet, om du tvingar ner det mer så handlar det om att spänna ner det i "form".

Jag skulle övervägt att hitta någon häst som är lättare att få i form att träna på samtidigt som någon kunnig rider din häst ett tag vilket kan leda till att det blir lättare för både dig och hästen att hitta rätt form.

Du blir inte kunnigare av att tvinga ner hästens huvud direkt, vilket du själv redan konstaterat.

Mina tidigare hästar har jag inte haft problem med att rida i form med bakbensaktivitet och sänkt huvud, men denna krake har gått många år på ridskola och jag misstänker (men kan såklart inte vara helt säker) att det är därför han till skillnad från dem håller huvudet högt och inte söker sig neråt. Att rida någon annan häst tror jag inte gör någon skillnad och det är ju som du skriver inte för min skull jag vill att han skall sänka huvudet. För egen del struntar jag högaktningsfullt i om han har huvudet i vädret, utan jag tänker som jag skrev i trådstarten att det kanske kunde vara bra för honom. Min tränare rider honom relativt regelbundet och det tänkte jag fortsätta låta henne göra. :up:

Tack för ditt svar. :)
 
Vill du testa en hjälptygel så skulle jag prova en goghtygel/chambon. De hjälper hästen att söka sig neråt men de kan fortfarande sträcka halsen framåt och nedåt utan att bli hindrade av hjälptygeln.
 
misstänker att det inte krävs mycket inspänning för att det ska hjälpa hästen att slappna av, jag har graman till min som gärna går precis som din. har den väldigt lång och den ger egentligen bara ett motstånd då hon drar upp huvudet över "normal" läget. är inget bändande i form, då hon slappnar av och blir mycket mer samarbetsvillig bara man får henne att sänka nacken och sträcka sig framåt.

vid longering nu så sänker hon huvudet mer än gärna och frustar och håller på även utan inspänning, men innan när hon var super spänd och rusade runt med huvudet i vädret så hade jag graman på henne också, löst spänd från tömkörningsgjordens sida till bettringen och upp över nacken. tyngden från gramanen och att den gav tryck på nacken då hon kastade med huvudet gjorde att hon sökte sig nedåt framåt.
har ibland under delar av longerings passet gramanen från tömköringsgjordens däckel till bettet och ner till tömköringsgjordens sida. det ger mer en kortare ram och med rätt drivning och arbete så får man henne att trampa in mer under sig och inte bara bli lång och stretcha ut.
 
Mina tidigare hästar har jag inte haft problem med att rida i form med bakbensaktivitet och sänkt huvud, men denna krake har gått många år på ridskola och jag misstänker (men kan såklart inte vara helt säker) att det är därför han till skillnad från dem håller huvudet högt och inte söker sig neråt. Att rida någon annan häst tror jag inte gör någon skillnad och det är ju som du skriver inte för min skull jag vill att han skall sänka huvudet. För egen del struntar jag högaktningsfullt i om han har huvudet i vädret, utan jag tänker som jag skrev i trådstarten att det kanske kunde vara bra för honom. Min tränare rider honom relativt regelbundet och det tänkte jag fortsätta låta henne göra. :up:

Tack för ditt svar. :)

Du missförstår mig, genom att rida andra hästar som är lättare att få i form så får du kanske lite av nyckeln till hur du ska bära dig åt med din egen häst. Dvs att du lär dig hjälpa din häst för hästens skull.

Det är betydligt sämre för hästen med nedtvingat huvud än att gå naturligt högt. Hjälptyglar bör mest användas av de som är erfarna , om någon.

Vad säger din tränare om saken?
 
Du missförstår mig, genom att rida andra hästar som är lättare att få i form så får du kanske lite av nyckeln till hur du ska bära dig åt med din egen häst. Dvs att du lär dig hjälpa din häst för hästens skull.

Det är betydligt sämre för hästen med nedtvingat huvud än att gå naturligt högt. Hjälptyglar bör mest användas av de som är erfarna , om någon.

Vad säger din tränare om saken?

Ja, det är så jag alltid har tänkt också. Att det inte kan komma något gott ur ett nedtvingat huvud. Men så när denna mycket erfarna man rekommenderade detta blev jag ändå fundersam och öppnade mig för att det kanske kunde vara ett hjälpmedel. Min initiala inställning är dock precis som din, men det finns så mycket jag inte vet och detta hade ju kunnat vara en sådan sak. :)

Min tränare säger att han är väldigt oliksidig och tycker att det är jobbigt att ta stöd på bettet. Även hon har svårt att få honom att ta ett ärligt stöd och behålla det, men hon tror att det kommer komma ju starkare han blir. Och det tror jag också. Får han mer styrka och jag hittar fler knappar (har bara haft honom i knappt två månader) så kommer vi säkert tillrätta med problemet. Det är på vägen dit som jag vill att det skall vara så bra som möjligt för honom.
 
misstänker att det inte krävs mycket inspänning för att det ska hjälpa hästen att slappna av, jag har graman till min som gärna går precis som din. har den väldigt lång och den ger egentligen bara ett motstånd då hon drar upp huvudet över "normal" läget. är inget bändande i form, då hon slappnar av och blir mycket mer samarbetsvillig bara man får henne att sänka nacken och sträcka sig framåt..

Visst rider man med dubbla tyglar när man använder graman? Det är nog överkurs för mig. Kan knappt hålla reda på de vanliga tyglarna känns det som ibland. :meh:
 
Visst rider man med dubbla tyglar när man använder graman? Det är nog överkurs för mig. Kan knappt hålla reda på de vanliga tyglarna känns det som ibland. :meh:
ja det är dubbla tygalar, men det är ju inte så att man ger 2 olika rörelser med tyglarna eller ens behöver ha en kandartygel fattning på den (eller vad det nu heter ;)). det är bara att ha den precis som bett tygeln , bara att man kan släppa ut den och korta in den vid behov (och då kan man helt enkelt stanna hästen för att göra det och se till att allt är lika långt.)
det är ju bara bett tygeln man ska ha stöd på, den extra tygeln oavsett om det är en graman eller stång ska bara inverka vid behov och i övrigt vara lös.
det är det som jag gillar med graman mot andra hjälptyglar, att man inte behöver rida på den hela tiden utan enkelt kan justera den då man rider. thidemans tygel och gouge är ju fasta hela tiden, så det går ju inte att koppla bort inspänningen och bara rida på bettet medans man rider.
 
JAg tycker att du ska lyssna på en bra tr'nare istället för en hästtandläkare för hur du ska göra för att rida din häst i en trevlig form.

På bild nr.1 tycker jag att det ser ut som att du är väldigt nära en trevlig form. Erbjud en mjuk och stilla hand och använd framåtdrivande hjälper så får du nog till det.

Och viktigast av allt. Det finns inga hjälptycglar som hjälper hästen att gå på tygeln. Hur mycket folk än tycks hävda det. Att fixera huvudet på hästen i en viss position kommer inte få bort underhalsen och kommer inte få ryggen att strecha igenom.
 
JAg tycker att du ska lyssna på en bra tr'nare istället för en hästtandläkare för hur du ska göra för att rida din häst i en trevlig form.

På bild nr.1 tycker jag att det ser ut som att du är väldigt nära en trevlig form. Erbjud en mjuk och stilla hand och använd framåtdrivande hjälper så får du nog till det.

Och viktigast av allt. Det finns inga hjälptycglar som hjälper hästen att gå på tygeln. Hur mycket folk än tycks hävda det. Att fixera huvudet på hästen i en viss position kommer inte få bort underhalsen och kommer inte få ryggen att strecha igenom.

Han är visserligen "bara" hästtandläkare för min häst men han är också en mycket bra och uppskattad tränare för andra och rider själv på högsta nivå. Hade han inte varit det hade jag avfärdat honom med en gång då jag som jag poängterat flera gånger egentligen inte tror på den här typen av "genvägar". Det var därför jag frågade här. :)
 
JAg tycker att du ska lyssna på en bra tr'nare istället för en hästtandläkare för hur du ska göra för att rida din häst i en trevlig form.

På bild nr.1 tycker jag att det ser ut som att du är väldigt nära en trevlig form. Erbjud en mjuk och stilla hand och använd framåtdrivande hjälper så får du nog till det.

Och viktigast av allt. Det finns inga hjälptycglar som hjälper hästen att gå på tygeln. Hur mycket folk än tycks hävda det. Att fixera huvudet på hästen i en viss position kommer inte få bort underhalsen och kommer inte få ryggen att strecha igenom.
form får man aldrig av en hjälptygel, men en genväg till avslappning på vissa hästar, och ur det kan man arbeta dem mot form. :)
 
Min generella inställning till inspänningstygel är negativ och jag tillhör skaran som anser att man inte får hästen att gå i form för att man spänner in den och därigenom får den att kröka på nacken. Med det sagt undrar jag om det kan finnas annan nytta med inspänningstygel utöver att få hästen att gå i en falsk form?

Om man har en häst som gärna går som en giraff, och man som ryttare inte är tillräckligt rutinerad och duktig för att få den att söka sig neråt, kan en inspänningstygel av något slag då vara ett hjälpmedel när det kommer till att "stretcha ut" hästens rygg och undvika att en allt för kraftig underhals byggs? Jag är alltså inte ute efter att få hästen att "gå i form" utan tänker att ett sänkt huvud väl också har andra fördelar och kanske kan man komma åt dessa? Vilken typ av inspänning är isf att föredra och hur ofta bör man använda den?

Det var min hästs tandläkare som föreslog att jag skulle börja rida och longera honom inspänt för att stretcha ryggen och motverka den där hängmattan som liksom blir när hästen inte får upp ryggen och går med huvudet uppåt. Min spontana tanke var aldrig i livet men ju mer jag tänker på det ju mer funderar jag på om det kanske ligger något i det? Jag vet inte om ett sänkt huvud öht ens stretchar ryggen och motverkar hängmatta och underhals? Vad säger ni, är det något att testa?

Min häst har ett rörelsemönster där han kan trampa under sig fint emellanåt, men ändå inte söker sig neråt när jag rider. När min tränare rider går han så fint så. Det är alltså hos mig problemet ligger, och jag rider regelbundet för tränare för att bli duktigare. Men tills jag hittat alla knappar.. kan det finnas en mening med att spänna in honom ibland eller är det helt meningslöst?

Nu har jag inga jättebra bilder men såhär kan det se ut (även utan snön), fina bakben och huvudet i vädret.
gult06_54d7ffb19606ee2231ed3ff0.jpg


sno24_54d7ffb9e087c3737731056f.jpg

Jag tycker att en graman låter som en jättebra idé i det läget. Du har ju en sund inställning till varför den används, d v s du tror inte att hästen kommer att gå på tygeln för att du använder den, utan du vill undvika stjärnkikarhäst med ryggont som följd. Bra! Jag är övertygad om att du inte kommer att dra ihop hästen för att tvinga ner huvudet på den, utan att du kommer att använda den på ett schysst sätt, eftersom du har rätt syfte med den. Jag förstår inte varför folk är så rabiat allergiska mot inspänningstyglar! Hästen får hellre förstöra ryggen helt, verkar det som, så länge man inte använder någon hatad inspänning... gaaaah. Självklart är målet att lära sig att rida utan, men ibland behöver man hjälp på vägen. Dels för att motverka skador på hästen och dels för att ryttaren ska få en liten aning om hur det ska kännas. Självklart kan inspänningar som används fel orsaka skador, men nu pratar vi om inspänning då den används rätt. Viktigt dock att någon kunnig visar dig, så att du har koll på hur du ska använda den. Lycka till!
 
Jag tycker att det är viktigt att man ser på hjälptygeln som just en hjälp och inte en lösning. En häst på ridskolan jag var aktiv på förr hade inspänningstyglar som hjälptygel och så fort dessa kopplades i bettet så slappnade både hon och jag av, jag kom till ridning och hon kunde arbeta bra, så efter bara några minuter så "hängde" tyglarna bara och inverkade inte annat än genom sin tyngd i bettet. Det blev som en mental "avslappning" och inramning för oss båda :)
 
@Buck hur i hela friden lyckas du ge eftergift exakt läge med gramantygeln om du inte fattar den enligt kandarfattning utan håller den gemensamt med den vanliga tygeln i handen :confused:

Ts : hjälptyglar kan vara av nytta i fall där ryttaren kan tillräckligt för att använda dessa korrekt . I din tandläkares fall oavsett hur duktig denne är som tränare osv hade jag mest undrat över om han har koll på dig som ryttare innan han föreslår en hjälptygel .
Det heter alltid så fint att "min graman är toppen den bara hänger där" osv men faktiskt så inverkar just en graman påtagligt även när den hänger . Inte poppis konstaterande, många blir upprörda när man påpekar det, men så är det .
 
Senast ändrad:
Jag tycker att en graman låter som en jättebra idé i det läget. Du har ju en sund inställning till varför den används, d v s du tror inte att hästen kommer att gå på tygeln för att du använder den, utan du vill undvika stjärnkikarhäst med ryggont som följd. Bra! Jag är övertygad om att du inte kommer att dra ihop hästen för att tvinga ner huvudet på den, utan att du kommer att använda den på ett schysst sätt, eftersom du har rätt syfte med den. Jag förstår inte varför folk är så rabiat allergiska mot inspänningstyglar! Hästen får hellre förstöra ryggen helt, verkar det som, så länge man inte använder någon hatad inspänning... gaaaah. Självklart är målet att lära sig att rida utan, men ibland behöver man hjälp på vägen. Dels för att motverka skador på hästen och dels för att ryttaren ska få en liten aning om hur det ska kännas. Självklart kan inspänningar som används fel orsaka skador, men nu pratar vi om inspänning då den används rätt. Viktigt dock att någon kunnig visar dig, så att du har koll på hur du ska använda den. Lycka till!

Fast kan en person som inte klarar av att rida hästen i rätt form använda hjälptyglar på ett korrekt vis? Hjälptyglar kan vara bra, men främst för den som klarar sig utan eller för att hjälpa eller möjligen för en okunnig på en välskolad häst ( men då för ryttarens skulle inte hästens). D

Man får inte någon aning om hur det ska kännas genom att tvinga in huvudet och inte heller motverkar man skador på det viset.
 
Min generella inställning till inspänningstygel är negativ och jag tillhör skaran som anser att man inte får hästen att gå i form för att man spänner in den och därigenom får den att kröka på nacken. Med det sagt undrar jag om det kan finnas annan nytta med inspänningstygel utöver att få hästen att gå i en falsk form?

Om man har en häst som gärna går som en giraff, och man som ryttare inte är tillräckligt rutinerad och duktig för att få den att söka sig neråt, kan en inspänningstygel av något slag då vara ett hjälpmedel när det kommer till att "stretcha ut" hästens rygg och undvika att en allt för kraftig underhals byggs? Jag är alltså inte ute efter att få hästen att "gå i form" utan tänker att ett sänkt huvud väl också har andra fördelar och kanske kan man komma åt dessa? Vilken typ av inspänning är isf att föredra och hur ofta bör man använda den?

Det var min hästs tandläkare som föreslog att jag skulle börja rida och longera honom inspänt för att stretcha ryggen och motverka den där hängmattan som liksom blir när hästen inte får upp ryggen och går med huvudet uppåt. Min spontana tanke var aldrig i livet men ju mer jag tänker på det ju mer funderar jag på om det kanske ligger något i det? Jag vet inte om ett sänkt huvud öht ens stretchar ryggen och motverkar hängmatta och underhals? Vad säger ni, är det något att testa?

Min häst har ett rörelsemönster där han kan trampa under sig fint emellanåt, men ändå inte söker sig neråt när jag rider. När min tränare rider går han så fint så. Det är alltså hos mig problemet ligger, och jag rider regelbundet för tränare för att bli duktigare. Men tills jag hittat alla knappar.. kan det finnas en mening med att spänna in honom ibland eller är det helt meningslöst?

Nu har jag inga jättebra bilder men såhär kan det se ut (även utan snön), fina bakben och huvudet i vädret.
gult06_54d7ffb19606ee2231ed3ff0.jpg


sno24_54d7ffb9e087c3737731056f.jpg
Det ser ju ut som en högställd häst. Nu kan jag ha fel men att Satsa på att få en naturligt högställd häst mer på framdelen som många hjälptyglar gör är väl inte ett mål? Högställda hästar kan väl vara svaga i ryggen ofta och ska jobbas framåt nedåt och framförallt med ryggverksamhet. Jo så är det men ..... Jag har gjort så att jag jobbat en märr med svag rygg i longeringen med inspänningstyglar, när jag inte sitter på själv. Ok jag har jobbat Försiktiga hjälptyglar och bommar och longering för rörlighet och körning och tömkörning som komplement. OBS! Jag är amatör.
 
@ztsu Med din sunda tanke till hjälptyglar så tror jag inte att det skall vara några problem att prova. För en hjälptygels funktion är just till hjälp, annars skulle den heta lösningen-på-all-världens-problemtygel. Tyvärr använder många den som en sådan och det är då det kan bli problem.

Om man använder en graman som "hit upp men inte högre" så anser jag att den är en väldigt bra hjälptygel, men när man använder den som "här ska du gå" så har man missbrukat gramanen. Prova när din tränare är med så du har lite hjälp om du blir osäker. Det kan vara lite klurigt att rida med delad tygel i början men be din tränare att kolla när gramanen är lagom spänd och be hen sätta en tejp där. Sätt sen lite fler tejp framför och bakom. Då ser du dels skillnad på tyglarna och du ser även om du råkar korta fel tygel.

Min häst kan lätt förvandlas till en stjärnkikare om man inte rider med en buren hand. Med en lägre hand får den stöd till sitt stjärnkikande. Jag får uppfattningen om att jag som ryttare inte bli lika stark och statisk med en högre hand. Men alla är olika. Himla fin häst du har i alla fall! Det ser ut att vara bra med tryck i den:up:
 
Tack för alla svar.

Pålle har vilat i några veckor nu pga ett elakt sår och en lite öm rygg. Under tiden har jag sett över hans utrustning och köpt ett nytt träns med anatomiskt nackstycke och på inrådan av tidigare nämnda tandläkare bytt bett. Igår var det dags för premiärridturen och jag vet inte om det var bettet eller tränset eller en kombination av dem båda, men stora delar av passet såg det ut som på bilden nedan, och känslan var fantastisk! Inte direkt ett ärligt stöd på bettet hela tiden, men ett försök iaf och framför allt en frivillig vilja att söka sig neråt. Stjärnkikaren var som bortblåst och jag kände mig som en kombination av :confused: och :D där uppe på hästryggen. Det återstår att se om det var en engångsföreteelse eller inte..

img_20150304_170523_54f779daddf2b33b95f1e8fa.jpg
 
Vad roligt att det blev förändring till det bättre! Det kanske bara var det som behövdes!

Man får prova sig fram för att hitta lösningar. Allt vore enklare om hästarna kunde tala eller åtminstonde komma med en textremsa. Bra av dig att din första reaktion är att försöka lyssna istället för att tvinga, bra hästägande i mina ögon!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 065
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 746
Senast: Mia_R
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 158
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
2 981
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp